Verbeter klantenservice bij autodealers met LiveAgent's live chat. Verhoog klantbetrokkenheid, verzamel leads, en verminder wachttijden. Ontdek hoe live chat uw online verkoop kan stimuleren en klanttevredenheid kan verhogen.
De toekomst van de auto-industrie ziet er rooskleurig uit.
Nu de technologische ontwikkelingen van de autoproductie snel vorderen, richten autodealers zich op het moderniseren van hun klantenservice en online autoverkoop.
Steeds meer klanten doen hun eigen onderzoek online voordat ze persoonlijk een showroom betreden.
De website van een autodealer is niet langer alleen een plaats om te bezoeken voor contactgegevens. Het is nu een verfijnde digitale showroom, met alle voordelen en keuzes als een fysieke.
En net als in de fysieke showroom moeten uw potentiële klanten en klanten worden verwelkomd en begeleid door laagdrempelige, vriendelijke en deskundige assistenten.
Dus hoe kunt u uw online verkoop stimuleren en uw klantentevredenheidsscore en reactietijd verhogen?
De oplossing die u zoekt, is live chat.
Bent u klaar om het in de versnelling te zetten?
De hele klantenreis wordt gedigitaliseerd. Dankzij smartphones en andere slimme apparaten zijn mensen overal en op elk moment van de dag “Aan”, met name de millenniumgeneratie.
Het kopen van een auto is voor veel klanten een emotionele en persoonlijke gebeurtenis. Van de eerste auto tot het nieuwste model, klanten nemen de tijd en overwegen zorgvuldig alle opties voordat ze de auto van hun dromen kiezen.
Moderne consumenten willen intelligente online ondersteuning en een persoonlijke benadering bij het overwegen van de aanschaf van een nieuwe auto.
Met live chatsoftware kunt u ze op weg helpen en hun besluitvorming aanzienlijk beïnvloeden.
In het verleden was chatten vrij eenvoudig. Naarmate de eisen van de klant en het online koopgedrag veranderden, heeft de software voor live chatondersteuning een toenemende ontwikkeling doorgemaakt.
Wat vroeger een van de opties was om met een bedrijf te communiceren, is nu een verwachting en het meest populaire kanaal.
Waar begint u?
Elk gesprek begint door simpelweg op de live chatknop te klikken. Soms ook wel een live chatwidget genoemd, het is een kleine bubbel die op een website is ingesloten, meestal in de rechter benedenhoek.
De meest voorkomende plaatsing is op de startpagina of de productpagina’s, maar we raden aan om deze op de pagina’s te plaatsen die het meeste verkeer genereren of een bepaalde strategische waarde hebben.
In plaats van te bellen of dealers te bezoeken en een afspraak te maken om persoonlijk met iemand te praten, kunnen klanten online chatten met een vertegenwoordiger.
Dealers kunnen klanten ook informatie verstrekken die ze misschien niet kennen of verwachten (een dealer kan u bijvoorbeeld vertellen of een fabrieksgarantie een specifiek voertuig dekt of dat u een goede kans maakt om een lening voor een auto te krijgen).
Het gevoel de weg op te gaan in uw nieuwe auto brengt de emoties naar boven die verband houden met vrijheid.
Om aan dat gevoel te voldoen, biedt LiveAgent de vrijheid om een chatwidget aan te passen aan uw merkimago en -stijl en uw website visueel dynamisch en levendig te maken.
U kunt kiezen uit de meest populaire vooraf ontworpen sjablonen in de galerij met chatknoppen, of u kunt een aangepast chatpictogram maken.
Elke optie is volledig aanpasbaar voor mobiele toepassingen, zodat u de consistentie van uw ontwerp op elk apparaat kunt behouden.
Het is een goed idee om vooruit te plannen en een gescripte reactie te ontwerpen die uw chathulpteam kan volgen wanneer een klant om hulp vraagt via de chat.
We hebben het u gemakkelijker gemaakt en hier enkele sjablonen voorbereid.
Eén van de meest voorkomende klachten van klanten is dat ze niet direct antwoord kunnen krijgen als ze telefonisch of per email contact opnemen met de klantenservice.
Elke vertraging kan leiden tot verlies van klanten en een daling van de verkoop.
De factoren variëren van onvoldoende personeel tot een gebrek aan goede helpdesksoftware.
In vergelijking met telefoon en email kan de implementatie van live chat de ondersteuningsuitdagingen van de klant verminderen.
Chatmedewerkers kunnen klanten directe ondersteuning bieden via live chat en in realtime. Niet meer wachten op een antwoord.
Niet alleen dat, maar de vertegenwoordigers kunnen meerdere chats tegelijkertijd afhandelen. In traditionele callcentra beheren ondersteuningsmedewerkers telefoons of email, maar zelden beide.
Om overbelasting van uw ondersteuningsteam te voorkomen, kunt u chatverdeling instellen en één van de drie automatische routebeschrijvingen selecteren:
Om de werkdruk te verlichten, kunt u een lagere of hogere prioriteit instellen voor een specifieke vertegenwoordiger, routeringstijd, inactiviteitstijd of zelfs ademhalingstijd.
Als de chatverzoeken te overweldigend worden, kunt u een maximale wachtrijlengte instellen. Wanneer de wachtrijlimiet is bereikt, verandert de chatknop automatisch de beschikbaarheid naar de offline modus of wordt deze volledig verborgen voor uw website.
Door op de offline knop te klikken, zullen klanten het pre-chat formulier activeren en invullen. Zodra uw team weer op volle kracht is, hebben ze alle benodigde informatie en kunnen ze contact opnemen met de klant.
Op deze manier kunt u de efficiëntie van uw vertegenwoordigers verbeteren en ervoor zorgen dat elke vraag wordt beantwoord.
En als klap op de vuurpijl, door te integreren met standaard sociale mediaplatforms, kunt u met klanten communiceren en het risico op onbeantwoorde berichten verkleinen.
Samenvattend is live chat om deze redenen een meer kosteneffectieve communicatiemethode dan telefoon of email:
Race ahead of your competition
De auto-industrie is een zeer competitieve sector. Daarom kunt u, afgezien van de producten en prijzen, uw klanten waarde laten zien via uw klantenservice.
Mary Barra – CEO of General Motors
De klantenreis kan worden gezien als vijf onderscheidende fasen:
Om van fase 1 naar fase 5 te komen, moet u uw klanten directe communicatie met uw team bieden, vooral in de vroege stadia van de verkoopcyclus.
Verbinding maken met klanten via live chat is een handige oplossing om de pijnpunten van klanten op hun reis door de verkooptrechter op te lossen.
Door uw klanten door verschillende fasen te leiden, begrijpt u hun behoeften en krijgt u er tal van voordelen voor terug.
Laten we eens kijken naar de vier belangrijkste voordelen van het gebruik van live chat voor de auto-industrie.
Uw autodealer is misschien niet 24/7 open, maar dat betekent niet dat uw klanten uw website niet bezoeken. Zelfs als u offline bent, zouden uw klanten de mogelijkheid moeten hebben om u een bericht te sturen.
Voeg een contactformulier toe aan uw website en laat klanten de afdeling kiezen waarmee ze contact willen opnemen. Op deze manier kunt u ook waardevolle leads verzamelen, zelfs als uw bedrijf gesloten is, en deze later gebruiken in uw e-mailmarketingstrategie.
Stel proactieve chatuitnodigingen in op strategische pagina’s, zoals de afrekenpagina of prijspagina, om betrokkenheid te wekken en uw live chatconversies te verhogen.
Proactieve chatuitnodigingen zijn geautomatiseerde pop-upberichten waarmee u zich op specifieke soorten klanten kunt richten, uw promoties kunt afstemmen of soortgelijke producten kunt aanbevelen. Proactieve chatuitnodigingen kunnen het allemaal.
Er kunnen meerdere chatuitnodigingen worden aangemaakt voor verschillende klantgroepen, bijvoorbeeld nieuwe en terugkerende klanten.
In combinatie met een chatsoverzicht kunt u een uitgebreid inzicht krijgen in de status van uw chatplatform, zoals hoeveel bezoekers er in een wachtrij staan, beschikbare vertegenwoordigers of tijd die klanten hebben besteed aan het browsen op specifieke pagina’s.
Met de verzamelde informatie kunt u proactief contact opnemen en klanten uitnodigen om te chatten.
Als u bijvoorbeeld een tweedehands autodealer runt, weet u hoe tijdrovend en vervelend het is voor potentiële kopers om de juiste persoon op de juiste website te vinden. Maar met live chat kunt u als het ware de tussenpersoon achterwege laten en rechtstreeks contact opnemen met uw potentiële klanten.
Het opnemen van meerdere functies in één strategie is een geweldige manier om het percentage verlaten winkelwagentjes te verminderen en leads voor uw verkooppijplijn vast te leggen.
Stel dat u de daadwerkelijke conversiegegevens van uw live chat wilt weten. Met LiveAgent kan dat. Door de chat met geïntegreerde tracking plug-in te activeren, kunt u de algehele impact van live chat op conversies meten. Op deze manier heb je een beter begrip van de inkomsten die live chat genereert.
Maar dat is niet alles. Als u de inspanningen van de klantenservice wilt bekijken, kunt u maximaal 11 klantenservicerapporten genereren. De resultaten kunnen mogelijkheden voor verbetering aan het licht brengen.
Met LiveAgent kunt u ook een communityforum en kennisbank creëren, waar klanten toegang hebben tot artikels, opmerkingen kunnen plaatsen of zelfs zelf een bijdrage kunnen leveren. Dit is een geweldige manier om zelfs ondersteuning te bieden aan klanten die de voorkeur geven aan selfservice.
Vergroot uw betrokkenheid bij sociale media
Het niet benutten van de kracht die sociale media kunnen hebben op het rendement van investering van een bedrijf, is een fout die veel bedrijven nog steeds maken.
Mensen gebruiken tegenwoordig overal sociale media voor en het is niet meer dan logisch om een chattool te hebben die ze kunnen gebruiken om verbinding te maken met uw dealer.
Integreer de sociale mediaplatforms in uw LiveAgent-dashboard en reageer op elke vermelding, post of recensie.
Add new fuel to your customer service
Elke chatoperator speelt een essentiële rol in de klantervaring. Hun inspanningen, professionele etiquette en interacties leiden uiteindelijk tot een positief resultaat.
Hoewel marketing misschien niet direct betrokken is, is een bevredigende consumentenervaring gunstig voor leadgeneratiemarketing. Als klanten uitstekende service krijgen, zijn ze eerder bereid hun contactgegevens te delen.
Maar zelfs als uw chatvertegenwoordigers strikt geconcentreerd zijn op de klantenservicekant van de relatie, is de training over het gebruik van live chat en de functies ervan om een gedenkwaardige en persoonlijke ervaring te creëren van vitaal belang.
Door het anonieme karakter van de chatsessie kunnen vertegenwoordigers soms nalatig worden en geen aandacht schenken aan het feit dat er een ander mens aan de andere kant staat. En het is die menselijke interactie die live chat onderscheidt van een chatbot.
Dus, welke functies zijn ideaal voor de gepersonaliseerde klantenervaring?
Verras klanten met snelle en nauwkeurige antwoorden op hun vragen, zelfs voordat ze op verzenden klikken. Hoe? Met een realtime typeweergave kunnen vertegenwoordigers in realtime observeren wat de klant schrijft en hun reactie voorbereiden.
Vooraf voorbereid zijn is altijd een goede strategie. Houd het gedrag van uw online bezoekers bij, uit welk land ze komen of wat is hun IP-adres en maak gebruik van de verkregen informatie in een chatgesprek.
Een functie die de filosofie van persoonlijke interactie echt belichaamt. Als u uw klanten een online winkelervaring wilt bieden, hoeft u niet verder te zoeken dan videochat.
Plaats een live videochatknop op uw website en gebruik deze om samen met uw klanten te browsen.
Voorgedefinieerde antwoorden en standaardantwoorden
Deze antwoorden besparen vertegenwoordigers tegen mogelijke grammaticale fouten en houden de gespreksstijl consistent. Vooraf gedefinieerde antwoorden en standaardantwoorden op routinematige vragen van klanten besparen tijd en de moeite om op elke vraag een nieuw antwoord samen te stellen.
Meertalige chatwidgets
Als u te maken heeft met een internationale klantenkring, kunt u meertalige ondersteuning bieden.
Configureer de chatwidget naar de voorkeurstaal van uw klantenbestand en stuur een communicatie door naar een specifieke agent die de taal kan spreken.
Voordat u een chatsessie start, kunnen uw vertegenwoordigers de contactgegevens van de klant opvragen met de pre-chat-enquête.
Er is altijd ruimte voor verbetering. Na elke sessie kunnen klanten de prestaties van de vertegenwoordiger beoordelen, feedback achterlaten of een transcriptie aanvragen.
Een post-chat enquête brengt de boodschap over dat uw dealerbedrijf de mening van uw klantenbestand op prijs stelt.
Houd de communicatie ook intern open. Zelfs vertegenwoordigers hebben soms hulp nodig, en met de interne chat kunnen ze contact opnemen met collega-vertegenwoordigers door ze een privébericht te sturen, allemaal tijdens een lopende chat.
Accelerate your customer service
De interne medewerkers weten het meeste van uw producten en diensten, maar sommige dealers hebben misschien helemaal niet het budget of de interne klantendienst.
Bij voorkeur wilt u dat uw klanten bediend worden door uw directe medewerker, net als in uw standaard showroom.
De essentiële mogelijkheid van live chat is snelheid. Klanten verwachten een snelle reactie, en als dat niet mogelijk is, is het misschien het beste om uit te besteden.
Voordat u uw live chatmedewerkers uitbesteedt aan een extern klantenserviceteam, is het cruciaal om de efficiëntie van uw klantenservice te meten. U kunt deze klantenservicestatistieken rechtstreeks vanuit uw LiveAgent-account volgen.
Zelfs wanneer u uitbesteedt aan externe live chatvertegenwoordigers, heeft u dankzij de algemene inbox nog steeds gemakkelijk toegang tot de bestanden van uw klanten.
Aangedreven door een geïntegreerd klantenrelatiebeheer, wordt elke chatsessie of bericht omgezet in tickets en op één plaats opgeslagen.
Uw team kan nog steeds werken als een verlengstuk van uw autodealer zonder uw klanten ooit achter te laten. Dat zou ook sociale media moeten omvatten.
Veel van de uitbestede chatmedewerkers zijn uitstekende vertegenwoordigers van de klantenservice en experts op het gebied van het toegewezen onderwerp.
De belangrijkste afhaalmaaltijd blijft hetzelfde: er moet altijd iemand zijn om de vragen van klanten te beantwoorden. Als u dit op meerdere platforms en razendsnel kunt doen, wordt u beloond met een loyaal klantenbestand en het beste rendement op investering van elk communicatiekanaal.
De integratie kan niet eenvoudiger zijn. U hoeft geen programmeerervaring te hebben of een ervaren programmeur te zijn om live chat op uw website te integreren.
Wanneer u zich aanmeldt en een login voor uw LiveAgent-account ontvangt, hoeft u alleen maar een korte HTML-code te kopiëren en te plakken.
Dat is alles – u hoeft geen extra software te downloaden.
Als u echter wilt integreren met software van derden om uw klantenservice te verbeteren, kunt u dat doen via onze systeemeigen- of Zapier-integraties.
Geen enkele online website kan als geloofwaardig en betrouwbaar worden beschouwd zonder de juiste veiligheidsfuncties.
Gegevensbescherming en cyberbeveiliging zijn de eerste prioriteit voor elke onderneming die als geloofwaardig en betrouwbaar wil worden beschouwd en een loyaal klantenbestand wil aantrekken.
De veiligheidsfuncties van LiveAgent bieden een extra laag cyberbeveiliging en gegevensbescherming voor uw bedrijf en klanten.
Hier zijn de veiligheidsfuncties die LiveAgent biedt:
Respond at a lighting speed
Als u meer wilt weten over onze live chatsoftware, ga dan naar de academiepagina voor meer informatie of bekijk ons klantenondersteuningsportaal.
Live chat als onderdeel van een helpdesksysteem via meerdere kanalen
Consumenten zijn niet gebonden aan slechts één communicatiekanaal en springen vaak van het ene naar het andere.
Live chat is slechts een onderdeel van een complex helpdesksysteem dat ticketing, callcenter, beheer van sociale media en nog veel meer omvat.
Begin een gesprek via een telefoongesprek, ga verder met email en eindig met een chatgesprek – allemaal binnen één interface.
De complete helpdesk voor autodealers en zijn functies stellen uw klantenondersteuning in staat om een hogere productiviteit en opmerkelijke resultaten te behalen.
Meld u vandaag nog aan en zie een stijging van uw inkomsten- en tevredenheidsscore.
Look under the hood and discover all that LiveAgent has to offer
Ontdek de kracht van realtime typeweergave met LiveAgent! Deze functie stelt uw chatvertegenwoordigers in staat om direct te zien wat klanten typen, waardoor ze sneller en nauwkeuriger kunnen reageren. Verbeter uw klantenservice en verhoog de efficiëntie met deze innovatieve tool. Probeer het nu gratis!
LiveAgent live chatbeoordeling
Overweegt u LiveAgent voor uw live chatbehoeften? Bekijk onze review en ontdek hoe het presteerde tijdens onze algemene tests.
Helpdesk software voor de automobielsector
LiveAgent voor de automobielsector biedt u tal van opties om in contact te komen met uw loyale klanten met sterke tools en functies.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team