Key takeaways
Pros
- Een complete IT-ticketoplossing
- Alle essentiële functies beschikbaar
- Geen verborgen kosten, helemaal gratis
Cons
- Gebrek aan geavanceerde functies
Aan de slag met Spiceworks-ticketing
Spiceworks biedt hun IT-helpdesk volledig gratis aan met een ticketsysteem. Het Spiceworks-team heeft zelfs een onderhoudend gedeelte met prijsplannen op hun website geplaatst. Het bevat vier abonnementen met dezelfde functies en de prijs met een tag van €0. Hierdoor hoef je alleen maar je eigen account aan te maken op de Spiceworks website en aan de slag te gaan. Het enige dat u nodig heeft, is wat basisinformatie, zoals uw emailadres en naam. In de volgende stap kunt u de naam van uw helpdeskdomein kiezen.
Spiceworks maakt automatisch een speciaal emailadres voor u aan. Het laat u niet door hoepels springen en is in elk opzicht heel eenvoudig. Zodra u de bovengenoemde stappen heeft ingevuld, wordt u zonder enige wachttijd rechtstreeks naar het ticketsysteem geleid. Het interface-ontwerp is schoon en uiterst functioneel, met zeer gemakkelijke navigatie en alle tools die op het scherm beschikbaar zijn zodra u de applicatie opent.
Ik moet toegeven dat ik veel minder verwachtte van een gratis oplossing, maar tot nu toe was Spiceworks in bijna elk opzicht een aangename verrassing. Spiceworks biedt veel meer dan alleen een essentieel ticketsysteem, het kan bedrijven helpen met rapporten en zelfs kennisbankartikelen zonder opgelegde beperkingen aan de functies. Het is eigenlijk behoorlijk indrukwekkend, maar voordat we verder kijken naar de prestaties, laten we eens kijken naar wat voor soort functies Spiceworks biedt.
Kenmerken van het Spiceworks-ticketsysteem
Het opsporen van Spiceworks-functies is niet eenvoudig, aangezien de website alleen essentiële informatie biedt over hun gratis tools. U kunt echter een goed overzicht krijgen van de Spiceworks-functies voor kaartverkoop zodra u de applicatie begint te gebruiken. In het ticketsysteem kunt u de standaard helpdeskfunctionaliteit verwachten. Spiceworks kan u ook helpen bij het creëren van uw eigen kennisbank en u helpen met rapporten. U kunt ook de exportfunctionaliteit gebruiken om uw rapportgegevens in drie verschillende formaten te exporteren.
Aangezien Spiceworks voornamelijk gericht is op IT-ticketing, weerspiegelt de functieset dit. U kunt functies voor apparaatbeheer gebruiken om computerapparaten, software-inventaris en contracten bij te houden. Spiceworks ondersteunt ticketregels, standaardantwoorden, automatische ticketupdates en meldingen naast andere standaard helpdesk- en ticketsysteemfuncties.
Ticketing systeemprestaties en gebruikerservaring
Laten we eens kijken hoe Spiceworks presteert in een standaardscenario en of het zich kan meten met andere betaalde IT-ticketoplossingen. Ik emuleerde de ervaring van de vertegenwoordiger door mezelf een paar emails te sturen. De eerste arriveerde bijna onmiddellijk, hoewel ik niet zeker weet hoe vaak Spiceworks-ticketing zichzelf ververst. Ik moest op de knop Vernieuwen klikken om de email in het ticketsysteem te laten verschijnen, en ik zou erop vertrouwen tijdens de test.
De ticketinterface ziet er erg netjes en professioneel uit, ondanks dat hij gratis is. Zodra u het ticket opent, ziet de interface er net zo goed uit, zij het een beetje saaier. Het is erg simplistisch, maar ook meer dan functioneel genoeg om agenten comfortabel met Spiceworks te laten werken. Het is interessant dat je een deel van je inbox kunt zien, zelfs als u in een open ticket zit. De rest van de interface wordt ingenomen door het antwoordvak en klanteninformatie met ticketstatusinformatie, evenals gerelateerde informatievelden aan de rechterkant.
Het antwoordvak is niet bepaald ruim, dus een van de eerste dingen waar ik benieuwd naar was, was of het zich uitstrekt. Het strekt zich uit terwijl je schrijft, maar het strekt zich naar boven uit in plaats van naar beneden. Het heeft wel een maximale grootte en als u voorbij deze waarde schrijft, moet u erop vertrouwen dat u vanaf daar scrolt. U hebt toegang tot een aantal tools net onder het antwoordveld, namelijk bijlagen, standaardantwoorden en interne notities.
De laatste vermeldenswaardige functie omvat het paneel aan de rechterkant. Hier kunnen gebruikers toegang krijgen tot basisinformatie over klanten, medewerkers, ticketstatus, prioriteit, vervaldatums en ticketcategorie. Dit paneel stelt je ook in staat om bij te houden welke gerelateerde apparaten, taken, bestede tijd en CC-gebruikers er zijn. Dat is zo’n beetje alles wat je kunt verwachten van de functies van Spiceworks ticketing tool. Hoewel het niet de rijkste set functies is, slaagt het er zeker in om alles te bieden wat nodig is voor agenten om hun werk op georganiseerde wijze te doen, zelfs als het slechts het absolute minimum aan functies is.
Al met al biedt Spiceworks geen slecht ticketsysteem, maar de functieset is absoluut essentieel. Het biedt alle basisfuncties die van een IT-ticketsysteem worden verwacht, en het lijkt hebzuchtig om meer te vragen, aangezien het helemaal gratis is. Ik moet echter wel zeggen dat gebruikers die gewend zijn aan geavanceerdere ticketingsystemen enigszins teleurgesteld kunnen zijn. Als ze eenmaal gewend zijn aan de functieset in Spiceworks, realiseren ze zich misschien dat minder meer is en krijgen ze hun werk uitstekend gedaan, zelfs zonder fancy functionaliteit. Dit alleen al maakt Spiceworks de moeite waard om u te helpen uw geld te besparen.
Spiceworks prijzen
De Spiceworks-website heeft wel een prijsgedeelte, maar het dient als een meer komische manier om iedereen te vertellen dat Spiceworks volledig gratis is. Het bevat vier fictieve abonnementen met dezelfde functieset en hetzelfde prijskaartje van €0. De website vermeldde dat alle mensen die zich aanmelden voor Spiceworks toegang krijgen tot onbeperkte tickets, onbeperkte apparaten, onbeperkte vertegenwoordigers, onbeperkte gebruikers, onbeperkte technici, premium ondersteuning en een IT-gemeenschap met miljoenen IT-professionals.
Besluit
Spiceworks heeft absoluut wat nodig is om een geweldig ticketsysteem voor IT-teams aan te bieden. Het is op geen enkele manier perfect, maar het is buitengewoon functioneel en het kan een uitstekende keuze blijken te zijn voor veel bedrijven die bereid zijn te leven zonder bepaalde luxe functies. Het is ook volledig gratis, zonder verborgen kosten en ongewenste extra’s, dus het is zeker de moeite waard om het als een van je primaire tools te beschouwen.
Frequently Asked Questions
Spiceworks helpdesk prestatieproblemen veroorzaakt door een emailloop
Als uw Spiceworks-helpdesk erg traag werkt, kan dit worden veroorzaakt door een emailloop. Als u toegang kunt krijgen tot Spiceworks, opent u Instellingen > Helpdesk > Emailinstellingen en schakelt u de instellingen voor inkomende en uitgaande email uit door de respectievelijke schakelaars uit te schakelen. Controleer vervolgens uw mailbox en vind de tickets die problemen met de uitvoering veroorzaakten. U kunt ze naar een andere map verplaatsen, of ze verwijderen als u ze niet meer nodig hebt. Wanneer u alle betrokken tickets afhandelt, schakelt u de instellingen voor inkomende en uitgaande email weer in.
Ticketmeldingen werken niet in Spiceworks
Als u problemen ondervindt met het ontvangen van meldingen in Spiceworks, kunt u een aantal veelvoorkomende oplossingen proberen. Zorg er allereerst voor dat u controleert op typefouten in het emailadres van de betrokken gebruiker, aangezien dit een van de belangrijkste oorzaken is waarom mensen geen meldingen ontvangen. Als alle betrokken emailadressen zijn uitgecheckt, gaat u naar Instellingen > Helpdesk > Gebruikersaccounts. Zorg ervoor dat beheerders die geen meldingen ontvangen, de instellingen correct hebben ingesteld. Sla uw instellingen op.