Key takeaways
Pros
- Eenvoudig te integreren en te gebruiken
- Behulpzame klantenondersteuning
- Gedetailleerde rapportage en analyse
Cons
- Kan te duur zijn voor kleinere bedrijven
- Ontbrekende meldingen in de browserversie
- Incidentele foutmeldingen
Aan de slag met Sprout Social-functies voor sociale media
Sprout Social helpt particulieren en bedrijven hun sociale media te beheren, klanten bij te houden en alle ins en outs van communicatie via sociale media onder één dak te hebben. Het is beschikbaar als browser of mobiele app.
Aanmelden voor een gratis proefperiode van 30 dagen was ongelooflijk eenvoudig. Ik vulde gewoon de vereiste informatie in en voegde nog een paar details toe om een meer op maat gemaakte aanpak te krijgen.
Daarna verwachtte ik een dashboard of een soort welkomstpagina te zien. Tot mijn verbazing draaide Sprout Social er niet omheen en bood aan om mijn sociale media-accounts meteen te koppelen.
Eerlijk gezegd, het wegnemen van de last van het vinden van de juiste instellingen en het navigeren door verschillende menu’s maakte de ervaring zoveel sneller en leuker. Ik hoefde alleen maar in te loggen op mijn accounts, en dat was het.
Dus ik vulde gewoon mijn Facebook-inloggegevens in en Sprout Social verklaarde dat het klaar was. Als u moeite hebt met het verbinden van uw pagina’s, hebben ze zelfs een snelle probleemoplossing op het volgende tabblad, zodat u niet door een uitgebreide kennisbank hoeft te bladeren.
Het toevoegen van Instagram en Twitter was hetzelfde, dus ik ga er niet verder op in.
Toen dat eenmaal was gebeurd, begroette Sprout Social me met een gepolijst ogend dashboard dat heel gemakkelijk te navigeren was. Omdat ik de taak van het verbinden van mijn sociale media-accounts al had voltooid, was ik vrij om rond te snuffelen en te kijken naar de verschillende functies die ze te bieden hebben.
Sprout Social sociale media-functionaliteit en -functies
Sprout Social is in de eerste plaats een beheerplatform voor sociale media in plaats van een platform voor klantenondersteuning. Dus als ik alleen klantenservice-functies zou beoordelen, zou ik niet slecht voelen om te zeggen dat ze niet bijzonder uitgebreid zijn. Het eerste dat me opviel, was dat Sprout Social geen enkel ticketsysteem lijkt te hebben. Er ligt meer nadruk op functies zoals het plannen van berichten, het bestuderen van concurrentieanalyses en het focussen op uw algehele aanwezigheid op sociale media en de gezondheid van uw merk.
Berichten maken is bijzonder eenvoudig met de blauwe knop Opstellen in de rechterbovenhoek. Als u erop klikt, wordt een pop-upvenster geopend waarmee u eenvoudig berichten op sociale media kunt maken en plannen.
Natuurlijk krijgt u uw inbox met inkomende berichten, vermeldingen, opmerkingen en wat dan ook. U kunt de soorten berichten configureren en verfijnen die in uw Smart Inbox komen.
Een functionaliteit die ik leuk vond en die me deed denken aan volwaardige helpdesksoftware, is de mogelijkheid om interne notities toe te voegen aan alle klanteninteracties. Dit is met name handig voor agenten en teams die mogelijk samenwerken aan een probleem.
Een andere functie die handig kan zijn voor klantgerichte teams is de Reviews-functionaliteit van Sprout Social. Hiermee kunt u verschillende beoordelingsplatforms met elkaar verbinden en al uw klantenfeedback vanaf één plek beheren, zodat u ze niet allemaal afzonderlijk hoeft te controleren.
Sprout Social sociale media biedt gebruikerservaring
Vanaf het begin had ik het heel gemakkelijk om alles in te stellen. Ik liet een klant een reactie schrijven op mijn Facebook-bedrijfspagina en deze verscheen meteen in de Smart Inbox.
Door op Thread bekijken te klikken, kon ik antwoorden, zoals de commentator toevoegen aan mijn VIP-lijst, en wat aanvullende informatie over hen invullen.
Ik was echter een beetje verrast door het feit dat er geen melding was toen mijn opmerking binnenkwam. Er is een gedeelte Meldingen in het menu aan de linkerkant, maar het beweerde altijd leeg te zijn, ongeacht of er iets nieuws in de inbox was of niet.
Mijn eerste gedachte was dat inkomende reacties misschien niet standaard meldingen activeerden. Ik had het fout. Instellingen gaven aan dat voor alle interacties een melding moet worden gevraagd. Ik merkte dat ik elke keer emails ontving als er een nieuwe opmerking of andere klantinteractie was, maar de meldingen bleven blanco.
Ik probeerde vervolgens een bericht naar mijn bedrijf te sturen, in de veronderstelling dat het op geen enkele manier in meldingen zou verschijnen, maar ik had het mis. En dus ging ik naar de ondersteuningsdocumentatie om erachter te komen waarom meldingen niet voor mij werkten.
Ik schaam me een beetje om toe te geven hoeveel uren er zijn besteed aan Googlen, het lezen van ondersteuningsartikelen en het doorbladeren van veelgestelde vragen. Uiteindelijk gaf ik toe en nam contact op met de ondersteuning.
De ervaring met de klantenservice van Sprout Social was geweldig. De persoon met wie ik sprak, reageerde snel en ze waren erg beleefd en behulpzaam. Helaas kon mijn probleem niet worden opgelost. Het bleek dat meldingen alleen in de mobiele app werken. En omdat ik Sprout Social in Chrome gebruikte, konden noch ik, noch de klantenservicemedewerker er iets aan doen. Ze verzekerden me echter dat ze zouden vragen om deze functie namens mij toe te voegen, dus dit probleem zal er in de toekomst misschien niet meer zijn.
Sprout Social prijzen
Standaard
Het goedkoopste pakket van Sprout Social kost €249 per maand, waarbij elke extra gebruiker €199 per maand kost. Op dit niveau kunt u 5 sociale profielen, tasking- en CRM-tools, iOS- en Android-apps, betaalde promotietools voor Facebook-berichten en meer instellen.
Professioneel
Het volgende niveau kost u €399 per maand, plus het toevoegen van meer gebruikers kost €299 per maand voor elk. Met het meest populaire abonnement van Sprout Social kunt u genieten van alle functies van het vorige niveau, plus onbeperkte sociale profielen, concurrentierapporten op Facebook, Instagram en Twitter, integratie van sociale handel en nog veel meer.
Advanced
Voor een maandelijks bedrag van €499, plus €349 voor elke toegevoegde gebruiker, kunt u profiteren van chatbots en automatisering, waarschuwingen voor berichtenpieken, Twitter-enquêtes en vele andere geavanceerde functies.
Ondernemingen
Om dit prijsniveau te bespreken, neemt u contact op met het verkoopteam van Sprout Social en vraagt u een demo aan. Het Enterprise-pakket bevat alle geavanceerde functies van het vorige niveau, plus 24/5 geprioriteerde klantenondersteuning, eersteklas advies en verschillende premium add-ons.
Besluit
Sprout Social is een geweldige beheerservice voor sociale media die bedrijven en individuen kunnen gebruiken om aan hun online aanwezigheid te werken. Functies zoals postplanning, onderwerprapportage, contentzoeker en andere kunnen geweldige toevoegingen zijn aan uw marketingstrategie voor sociale media. Ik denk echter niet dat ik Sprout Social als primaire servicedesk-oplossing zou gebruiken. Begrijp me niet verkeerd, u zou het kunnen laten werken als u het echt probeerde. Mijn mening is dat Sprout Social uitstekend werk levert waarvoor het is ontworpen, dus misschien is het niet de beste aanpak om uw team en de software zelf te dwingen iets te doen waarvoor het niet is ontworpen.
Al met al is Sprout Social ongelooflijk gemakkelijk te navigeren, dus zelfs nieuwe gebruikers zouden geen problemen moeten hebben om de kneepjes van het vak te leren. Hun ondersteunend personeel, evenals documentatie, is behulpzaam en deskundig, dus zelfs als u problemen tegenkomt, duurt het niet lang om ze op te lossen. Helaas mist Sprout Social enkele helpdeskfuncties. Als uw primaire doel echter is om uw sociale media-accounts effectief te beheren, is dit misschien een geweldige oplossing voor u.
Frequently Asked Questions
Ik krijg een Facebook API-fout.
Deze fout treedt op wanneer Sprout probeert een bericht op uw pagina te plaatsen, maar Facebook het bericht gewoon niet kan plaatsen. Vanwege tijdelijke bugs levert Facebook soms geen berichten of updates. In dit geval kunt u de inhoud het beste rechtstreeks op uw Facebook-pagina plaatsen.
Ik kan geen Twitter-berichten verzenden vanwege ongeldige of verlopen tokens.
Deze fout treedt op wanneer u uw Twitter-account opnieuw moet autoriseren in Sprout. Klik op het tabblad Problemen in uw Meldingenlade. Autoriseer uw Twitter-account opnieuw door in te loggen en de Twitter-stappen voor herautorisatie te volgen.
Ik ontvang geen meldingen.
In de browserversie is het momenteel niet mogelijk om meldingen in te stellen. U kunt echter de iOS- of Android-app gebruiken, waar meldingen goed werken.