Key takeaways
Pros
- Eenvoudige maar nuttige gamification
- Goede aanpassingsopties
- Stelt u in staat om creatief te worden en functies aan te passen
Cons
- Badges zouden meer aanpassingsmogelijkheden kunnen gebruiken
- Het aanpassen van voorwaarden voor niveaus kan verwarrend zijn voor sommige gebruikers
LiveAgent opzet en implementatie
Het starten met de gratis 30-daagse proefperiode van LiveAgent is een eenvoudig proces dat geen creditcardgegevens of overdreven lange wachttijden vereist. Het enige wat je hoeft te doen is je e-mailadres en basiscontactgegevens verstrekken. Als je de registratie voltooit, krijg je toegang tot de LiveAgent webtoepassing en kun je beginnen met rondkijken.
Eenmaal in de applicatie, kunt u alles instellen wat u nodig heeft met een handige startgids die altijd beschikbaar is, en u kunt er later naar terugkeren als u dat wilt. Alle beschikbare tools bevinden zich in het linkerpaneel voor eenvoudige navigatie, terwijl het grootste deel van het scherm zich richt op de sectie die u selecteert. Deze indeling helpt gebruikers gefocust te blijven terwijl ze schermruimte besparen.
Het eerste wat je moet doen voordat je begint met het instellen van de gamification-functies is om nieuwe vertegenwoordigers toe te voegen aan het LiveAgent-account. Dit kun je eenvoudig doen door de handleiding te volgen, die de optie bevat om nieuwe gebruikers toe te voegen. Als alternatief kun je naar de Instellingen gaan en de sectie Agenten vinden. Dit proces omvat het toevoegen van de naam van de vertegenwoordiger, profielfoto, alias, email en agentrol. Wanneer je klaar bent, zal LiveAgent een email met inloggegevens sturen naar het emailadres van de nieuwe vertegenwoordiger.
Gamification functies in LiveAgent
Wanneer u uw nieuwe agenten toevoegt, is het tijd om te kijken naar welke soort gamification functies LiveAgent biedt. Deze functies zijn aanwezig in elk prijsplan, behalve het gratis plan. U kunt toegang krijgen tot alle functies in de LiveAgent-instellingen, onder de Gamification-opties. Deze functies zijn bedoeld om het werk van helpdesk- en klantenserviceagenten leuker te maken, terwijl ze een gezonde concurrentie onder agenten creëren. Laten we eens kijken naar welke soort gamification u toegang kunt krijgen. U kunt deze functies uitschakelen als u dat wilt.
Benchmarks en ranglijsten
Benchmarks en ranglijsten zijn een eenvoudige maar zeer effectieve gamification functie die algemene statistieken biedt over de prestaties van agenten. Agenten kunnen zelfs hun prestaties vergelijken met die van andere agenten en zien wie het beste is in hun werk. Deze functie kan een gezonde concurrentie creëren, maar LiveAgent-beheerders kunnen het altijd modereren en selecteren welk type gegevens aan elke agent wordt getoond.
Niveaus
Niveaus in LiveAgent werken precies zoals levelen in rollenspellen. Elke agent zal op een hoger niveau komen op basis van hun ervaring. Het beste is dat elke LiveAgent-accountbeheerder de niveaus op elke gewenste manier kan aanpassen. Je kunt ze hernoemen, verschillende beschrijvingen kiezen en aangepaste voorwaarden instellen om een bepaald niveau te bereiken. Gebruikers kunnen zo creatief worden als ze willen om level ups veel interessanter te maken voor elke agent. Bijvoorbeeld, je kunt geïnspireerd raken door je favoriete RPG-spel.
Beloningen en Badges
Badges werken net als prestaties uit populaire videospellen. Als u bepaalde criteria voltooit, ontvangt u een badge voor uw inspanningen. Badges zijn aanpasbaar, net als levels, waardoor u creatief kunt worden. Maak uw eigen reeks prestaties en moedig uw agenten aan om bepaalde taken uit te voeren om de badge te ontvangen.
LiveAgent gamification functies in actie
Eenmaal u alle drie gamification functies heeft ingesteld volgens uw voorkeuren, zal het systeem in LiveAgent beginnen met het volgen van vereiste gegevens volgens de criteria. Wanneer een agent aan bepaalde voorwaarden voldoet, zullen ze levelen of badges ontvangen. Dit proces is volledig geautomatiseerd, dus u hoeft verder niets te doen behalve de setup.
Alle statistieken, niveaus en badges zijn zichtbaar in het dashboard van elke agent in de linkerbenedenhoek van het scherm. U kunt ervoor kiezen om uw statistieken voor een bepaalde periode weer te geven. Door op elk item in de lijst te klikken, wordt een ranglijst onthuld met vergelijkingen van de prestaties van agenten. U kunt ook deze tabel vernieuwen om de nieuwste gegevens over uw statistieken en prestaties te zien.
Nuttigheid van de gamification-functies van LiveAgent
LiveAgent’s gamification-functies kunnen erg handig zijn omdat ze accountbeheerders in staat stellen om creatief te worden en de gebruikerservaring echt aan te passen. Dit stelt elke beheerder in staat om zo creatief te worden als ze willen en de ervaring aan te passen voor de beste resultaten. De rapporten kunnen belangrijke gegevens aan elke agent presenteren, en ze kunnen zichzelf vergelijken met andere agenten als ze dat nuttig vinden.
Dit kan de concurrentiepositie van agenten vergroten die dit type motivatie effectief vinden. Badges en levels daarentegen kunnen een omgeving creëren waarin agenten kunnen gedijen op basis van minder competitieve en positieve vormen van aanmoediging. Deze twee kenmerken maken het ook gemakkelijker voor iedereen om te zien wie de beste presteerders zijn.
Besluit
LiveAgent’s gamification-functies kunnen een geweldige hulp zijn als ze correct worden gebruikt. Het biedt meer aanpassingsopties dan gemiddeld, en wanneer gecombineerd met uw creativiteit, kunnen ze u helpen een frisse wind te brengen in uw klantenservice. De functies zijn zeer goed geïmplementeerd met de LiveAgent multi-channel toolset, en stellen u in staat om echt te specificeren wanneer agenten het volgende niveau kunnen bereiken. De badges zouden meer aanpassingsopties kunnen gebruiken als het gaat om voorwaarden, maar ze dekken over het algemeen alles wat nodig is dat kan gebeuren in helpdesksoftware.