Key takeaways
Pros
- Het is gratis
- Biedt verschillende, minder en meer geavanceerde functies
- Makkelijk te gebruiken
- Kan worden geïntegreerd met andere tools
Cons
- In het begin voelt het overweldigend
- De interface kan beperkend zijn voor gebruikers
- De Enterprise-oplossing is duur
Aan de slag met de HubSpot chatbot functie
HubSpot is een CRM-platform (Customer Relationship Management) en software voor marketing, verkoop en klantenservice. Het biedt tools en functies om bedrijven te helpen bij het beheren en analyseren van klanteninteracties en -gegevens gedurende de levenscyclus van de klant, met als doel de klantenrelaties te verbeteren en de bedrijfsgroei te stimuleren. Het meest interessante kenmerk van HubSpot voor mij waren natuurlijk de chatbots, die ik voor deze review heb getest. Maar voordat u de chatbots daadwerkelijk gebruikt, moet u zich eerst registreren.
Om dat te doen, moet u naar hun website gaan en op de knop “Gratis aan de slag” klikken. U wordt gevraagd enkele essentiële informatie op te geven, zoals uw voor- en achternaam, evenals een emailadres. Vervolgens worden u dingen gevraagd als: uit welke sectoren u komt, wat uw functie is, hoe uw bedrijf heet, hoe groot het is en wat de website is.
Het hele aanmeldingsproces duurt niet langer dan 10 minuten en is zeer gebruiksvriendelijk. Het enige nadeel dat ik heb gemerkt, is dat het iets langer duurde dan ik had verwacht om de bevestigingslink per email te ontvangen. Hoewel, het kan de fout van mijn emailprovider zijn geweest.
Op basis van mijn allereerste indruk leek de interface behoorlijk gebruiksvriendelijk. Alles was duidelijk en gemakkelijk te volgen, wat erg bevredigend was.
Ik was een beetje afgeschrikt door HubSpot om al deze details in het begin te vragen, totdat ik me realiseerde dat het voor personalisatiedoeleinden was. Op deze manier ontvang ik content van HubSpot die echt past bij mijn branche en functie.
HubSpot chatbotfuncties en implementatie
Na het voltooien van mijn registratieproces, was het tijd voor mij om eindelijk diep in de functies van HubSpot en de implementatie van de chatbot te duiken.
Het visuele ontwerp van de tool leek in het begin enigszins overweldigend. Zoals u hieronder kunt zien, zijn er nogal wat verschillende tabbladen waarop u kunt klikken, zoals “Contacten”, “Conversaties”, “Marketing” >, “Verkoop”, “Service” en andere. Na een tijdje raakte ik er echter aan gewend. Dat gezegd hebbende, zou ik niet zeggen dat HubSpot helemaal ingewikkeld is om te gebruiken, aangezien ik relatief gemakkelijk door de interface kon navigeren.
Ik was positief verrast door de beschikbaarheid van verschillende functies in het gratis abonnement. In vergelijking met andere tools is het redelijk om te zeggen dat het beter presteert dan andere oplossingen op een vergelijkbaar niveau. Enkele van de functies die me het meest positief verrasten, waren de chatwidget en de mogelijkheid om de beschikbaarheid van uw chat aan te passen en mensen binnen uw team te beheren.
Nogmaals, bij het verkennen van de verschillende functies werd ik enigszins overweldigd door de hoeveelheid verschillende instellingen. Evenzo moest ik even de tijd nemen om alles te leren kennen.
Ik vond niets bijzonder verwarrend, wat me positief verraste. Ik heb ook geen problemen ondervonden met de chatbot. Het moet te danken zijn aan de ongelooflijk behulpzame tutorials voor nieuwkomers. Gebruikers zoals ik krijgen toegang tot een aantal van hen, wat een goede zaak is. Als u hulp nodig hebt, zal een korte tutorial u helpen, zelfs in de vorm van pop-up tutorials en tips. Hieronder zie u hoe ze eruit zien.
Ik was ook erg benieuwd naar de integraties van HubSpot. Zodra u naar hun App Marketplace navigeert, ziet u tal van integraties waaruit u kunt kiezen, waaronder integraties die handig zijn voor zaken als verkoop en klantenservice. Populaire voorbeelden van live chat-integraties zijn Intercom, Sakari SMS, Facebook Messenger, Salesmsg SMS en TruConversations.
Prestaties en bruikbaarheid
Om de prestaties en het nut van het chatbotproduct van HubSpot te testen, heb ik het op een website van mij geïmplementeerd en de prestaties ervan in de loop van een paar weken gevolgd. Ik heb de chatbot opgezet om verschillende taken uit te voeren, waaronder het boeken van vergaderingen, het maken van supporttickets en het helpen kwalificeren van leads.
Ik heb ook getest hoe de chatbot verschillende invoertalen begreep en erop reageerde. Naast het monitoren van de prestaties van de chatbot, vroeg ik ook feedback over het nut van collega’s die ermee werkten.
Als resultaat van mijn tests bood de chatbot waardevolle hulp aan onze gebruikers en kon hij een groot aantal verzoeken afhandelen. Over het algemeen was ik onder de indruk van de prestaties en bruikbaarheid van het chatbotproduct van HubSpot.
HubSpot chatbot-prijzen
Het eerste dat opvalt, is dat HubSpot zijn abonnees een levenslang gratis abonnement biedt. Dat is geweldig nieuws voor fans van niet-betaalde oplossingen. Daarnaast zijn er betaalde abonnementen beschikbaar. Hieronder vindt u de details van alle beschikbare abonnementen.
Gratis (€0/maand)
Ten eerste is er het gratis abonnement. Deze, evenals alle andere, geeft je opslag tot 15 miljoen contacten en 1:1 technische ondersteuning. Onder de functies van dit abonnement zijn er ook verschillende emailsjablonen, Facebook Messenger-integratie en livechat-functies.
Starter (vanaf €50/maand)
Het Starter-abonnement omvat alles als het gratis abonnement, maar met uitgebreide limieten. Bovendien geeft het u de mogelijkheid om HubSpot-branding van verschillende plaatsen binnen de chatbots te verwijderen.
Professional (vanaf €500/maand)
Vervolgens hebben we het Professional-abonnement. Hierbinnen kunt u alles verwachten van het Starter-abonnement, plus: teambeheer en personalisatiefuncties, geavanceerde ondersteuning en berekeningsopties.
Enterprise (vanaf €1200/maand)
Tenslotte, als u grote behoeften hebt en een groot team achter uw rug hebt, wilt u misschien kiezen voor een Enterprise-abonnement. Deze specifieke optie geeft u toegang tot alles wat de vorige abonnementen doen, evenals enkele aanvullende. Ze omvatten aanpassings-, administratie- en coachingfuncties.
Besluit
De chatbot-tool van HubSpot is over het algemeen betrouwbaar voor bedrijven die chatbots willen gebruiken in klantengesprekken. Voor bedrijven biedt het een scala aan aanpassingsmogelijkheden. Voorbeelden hiervan zijn de mogelijkheid om specifieke trefwoorden of prompts voor een chatbot in te stellen, evenals de mogelijkheid om de chatbot te integreren in websites of berichten-apps.
Hoewel de chatbot-tool van HubSpot enkele kleine nadelen kan hebben, zoals de mogelijkheid voor de chatbot om vragen van klanten verkeerd te interpreteren of niet nauwkeurig te reageren, is de tool gratis. Aldus kunnen deze nadelen worden gecompenseerd door de voordelen ervan. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen dit bijzonder aantrekkelijk vinden, omdat ze mogelijk beperkte budgetten hebben om te besteden aan toepassingen voor klantenrelatiebeheer.
Frequently Asked Questions
Wat te doen als de emailverificatielink niet aankomt?
Als u moeite heeft met het ontvangen van uw verificatielink, moet u eerst controleren of alles aan uw kant klopt. Controleer altijd uw SPAM voordat u problemen oplost met HubSpot. Het kan zijn dat uw e-mailprovider de email van HubSpot als SPAM heeft gemarkeerd. U kunt ook de gefocuste inbox controleren samen met in quarantaine geplaatste emails, als u Outlook of Office365 gebruikt. Zodra u zeker weet dat alles in orde is aan uw kant, moet u contact opnemen met het ondersteuningsteam via een speciaal formulier dat beschikbaar is op de HubSpot-website om de link te krijgen.
Hoe te leren met behulp van de chatbot-interface van HubSpot?
Als u de interface van de chatbot van HubSpot verwarrend vindt, hoeft u zich daar niet al te veel zorgen over te maken. Dit komt omdat HubSpot een rijke verscheidenheid aan richtlijnen, tips en trucs biedt om u op weg te helpen met de tool. Ten eerste zijn er veel pop-upvensters in de app die u door het proces van het maken van chatbots leiden. Ten tweede biedt HubSpot hun gebruikers een kennisbank over hun chatbot. Al deze materialen zouden uw gebruikersreis veel gemakkelijker en aangenamer moeten maken.
Wat moet ik doen als ik het chatbot Enterprise-abonnement van HubSpot niet kan betalen?
Over het algemeen is de chatbot van HubSpot gratis te gebruiken met bepaalde functies. Als u het Enterprise-abonnement niet kunt betalen, heeft u in plaats daarvan een gratis en enkele betaalde abonnementen om uit te kiezen. Mochten deze plannen ook niet aan uw behoeften voldoen, dan kunt u altijd besluiten om een meer budgetvriendelijke chatbot voor uw bedrijf te kiezen – u hoeft de oplossing van HubSpot niet te gebruiken.