Key takeaways
Pros
- Eenvoudig te begrijpen aanmeldingsproces
- Diverse aanvullende diensten beschikbaar binnen AWS
- Rijke kennisbank en tutorials
- Gebruiksvriendelijke interface
Cons
- De noodzaak om factureringsgegevens toe te voegen, ook al is de chatbot gratis
- Complexe webintegratie
- Verwarrende, moeilijk te begrijpen prijzen
Aan de slag met de chatbotfunctie van Amazon Lex
De Amazon Lex-service is een tool van Amazon Web Services (AWS) waarmee u gemakkelijk chatbots en andere conversatie interfaces kunt maken met behulp van natuurlijk taalbegrip en automatische spraakherkenning. Hiermee kunt u chatbots bouwen die tekst- en spraakinvoer begrijpen en dienovereenkomstig reageren.
Om het installatieproces voor AWS Chatbot te starten, moet u eerst een AWS-account hebben ingesteld. Dus ging ik naar hun website om mijn aanmeldingsproces te starten. Eerst werd mij gevraagd om een root emailadres en een AWS-accountnaam op te geven.
In dit stadium wordt u, nadat u op de knop “Emailadres verifiëren” hebt geklikt, gevraagd uw emailadres te bevestigen door een code op te geven die naar dat adres is verzonden. Ik was positief verrast dat ik de code vrijwel direct ontving. Toen dat eenmaal was gebeurd, was het tijd om het rootgebruikerswachtwoord in te stellen.
Verderop werd ik doorverwezen naar de tweede van de 5 stappen in het aanmeldingsproces. In dit deel moest ik meer persoonlijke gegevens opgeven, zoals volledige naam, telefoonnummer, land of regio en meer.
Ik moest ook akkoord gaan met de algemene voorwaarden van de AWS-klantenovereenkomst.
Stap nummer 3 ging helemaal over het verstrekken van factuurgegevens, wat ik deed. Nu ben ik er geen fan van om bedrijven mijn factuurgegevens te geven, vooral als ik alleen een tool wil uitproberen. Maar ik denk dat het niet iets is dat ik zou kunnen vermijden, dus ging ik verder met het registratieproces nadat ik mijn kaartgegevens had geverifieerd.
In stap 4 werd mij gevraagd mijn identiteit te bevestigen door mijn telefoonnummer op te geven ter verificatie, via een spraakoproep of sms. Ik selecteerde de sms-optie en ontving vrijwel onmiddellijk een sms, wat een opluchting was.
Ten slotte vroeg de allerlaatste, 5e stap in het registratieproces me om mijn gewenste ondersteuningsplan te selecteren. In totaal zijn er 4 ondersteuningstypes om uit te kiezen:
- basisondersteuning (gratis),
- ondersteuning voor ontwikkelaars (vanaf €29 per maand),
- zakelijke ondersteuning (vanaf €100 per maand),
- ondersteuning op bedrijfsniveau (vanaf €15.000 per maand).
Zonder er al te veel over na te denken, ging ik door en koos voor het gratis type ondersteuning en voltooide het aanmeldingsproces.
Het hele registratieproces van 5 stappen kostte me in totaal ongeveer 15 minuten, wat draaglijk was. AWS vroeg me om enkele details te verstrekken waarvan ik denk dat ze niet nodig waren, maar het was de enige manier om een account aan te maken. Ik moest dus aan de eisen voldoen.
Het registratieproces zelf was niet problematisch, zoals bijvoorbeeld met de IBM Watson Assistant-chatbottool. Ik zou zeggen dat alles duidelijk en duidelijk was, dus u kunt er zeker van zijn dat u het aankunt.
Amazon Lex-chatbotfuncties en -implementatie
Na een paar minuten vertrouwd te zijn geraakt met het behoorlijk aantrekkelijke (maar ook technische) visuele ontwerp van de software, kon ik eindelijk diep in de functies van de chatbot duiken.
Mijn eerste indrukken van de gebruikersinterface na het inloggen op mijn AWS Management Console waren redelijk positief. Ik navigeerde onmiddellijk naar het tabblad Services om de Amazon Lex-chatbot te vinden en begon de functies ervan te verkennen.
Om te beginnen besloot ik enkele van de gerelateerde bronnen aan de linkerkant van de site te bekijken. Dat waren: documentatie, blogs en een tabblad “wat is er nieuw“. Ik was positief verrast door de hoeveelheid nuttige informatie die beschikbaar was.
Het bloggedeelte bevat bijvoorbeeld verschillende artikelen over verschillende onderwerpen die nieuwe chatbotgebruikers zoals ik buitengewoon verhelderend kunnen vinden.
De documentatie is ook erg rijk aan informatie die elke Amazon Lex-gebruiker zal waarderen.
Wat de beschikbare functies betreft, moet ik toegeven dat ik blij was om tutorials en instructies te zien voor de meeste beschikbare functies. Hieronder ziet u een voorbeeld van de functie “botinstellingen configureren” en de tekst “info” ernaast. Het tekstpictogram gaat door met het weergeven van handige handleidingen aan de rechterkant wanneer u erop klikt.
Enkele van de functies die ik erg leuk vond om te verkennen, zijn de time-out van de inactieve sessie, sjabloonvoorbeeldbots en eenvoudige live testbotfouten.
Over fouten gesproken, ik kwam er helaas een tegen, waarvan ik niet zeker wist hoe ik deze moest oplossen. Meer specifiek had ik problemen met het instellen van meerdere talen voor één chatbot. De complexiteit van de verschillende opties om uit te kiezen zorgde ervoor dat ik me overweldigd voelde, waardoor ik enigszins geïrriteerd raakte door de fout. Uiteindelijk ging ik enkele van de beschikbare bronnen erover lezen, aangezien ik met geen enkele live vertegenwoordigers kon praten als onderdeel van mijn gratis klantenondersteuningsabonnement.
Al met al was Amazon Lex relatief eenvoudig te gebruiken, met een paar verwarrende aspecten die afbreuk deden aan de ervaring.
Prestaties en bruikbaarheid
Ik besloot de prestaties en bruikbaarheid van Amazon Lex op drie manieren te evalueren: de nauwkeurigheid, mijn tevredenheid als gebruiker en het vermogen om taken met succes uit te voeren. Wat de nauwkeurigheid betreft, was Amazon Lex in staat om een breed scala aan invoer te begrijpen en te interpreteren, en te reageren op een manier die relevant was. Dit omvatte het begrijpen van de context, het herkennen van de intentie en het verstrekken van nauwkeurige informatie. In de toekomst beoordeel ik mijn tevredenheid als gebruiker op ongeveer 7 van de 10 punten. Over het algemeen was het positief, met enkele irritante aspecten zoals het probleem met het instellen van meerdere talen. Eindelijk kon Amazon Lex taken met succes voltooien, wat het doel was. Daarom ben ik redelijk tevreden over de chatbot.
Amazon Lex chatbot prijzen
De prijsstructuur van Amazon Lex is een beetje ingewikkeld en het kostte me wat tijd om er doorheen te gaan. Het was moeilijk te begrijpen, vooral omdat ik las dat het een gratis tool was.
Ik kon er niet echt achter komen hoeveel ik zou betalen en waarvoor. Ik heb echter informatie gevonden dat Amazon Lex gratis is voor maximaal 10.000 tekst- en 5.000 spraakverzoeken, tot 12 maanden.
Hieronder vindt u de prijsinformatie voor 3 verschillende soorten services.
Prijzen voor streaminggesprekken
Alle input van de gebruiker wordt verwerkt in één streaming API call, dit betekent dat de bot actief luistert en proactief kan reageren.
Kosten: €0,0065 per 1 spraakinterval (15 seconden)
Kosten: €0,0020 per sms-verzoek
Interactieprijzen voor verzoeken en antwoorden
Met dit plan wordt elke gebruikersinvoer verwerkt als een afzonderlijke API-aanroep. Er worden kosten in rekening gebracht op basis van het aantal verzoeken dat uw bot doet via de spraak-API of tekst-API.
Kosten: €0,004 per 1 spraakinterval
Kosten: €0,00075 per sms-verzoek
Geautomatiseerde prijzen voor chatbotontwerpers
U kunt automatisch chatbots maken met behulp van gesprekstranscripten door gebruik te maken van Amazon Lex Automated Chatbot Designer.
Kosten: €0,50 per minuut
Besluit
Over het algemeen heb ik een gemengde ervaring gehad met Amazon Lex, maar dichter bij een positieve. Ik vond het leuk om de chatbot te gebruiken en de functies ervan uit te testen, maar ik vond het ook behoorlijk technisch. Bovendien vond ik het erg vervelend om mijn factuurgegevens in te voeren. Positief is echter dat ik de beschikbaarheid van tutorials en bronnen zeker op prijs stel, waardoor ik de chatbot gemakkelijk te leren en te gebruiken vond. Al met al heb ik enorm genoten van de beschikbaarheid van duidelijke en intuïtieve interfaces, evenals ruime ondersteuning en documentatie om gebruikers te helpen navigeren door de functies van de chatbot. Als u op zoek bent naar een relatief goedkope, maar toch stabiele oplossing, probeer het dan zeker eens.
Frequently Asked Questions
Hoe aan de slag te gaan met Amazon Lex?
Amazon Lex is toegankelijk via de AWS Management Console door naar de categorie “Artificial Intelligence” te navigeren. Om Amazon Lex te gebruiken, moet u een Amazon Web Services-account hebben. U wordt gevraagd er een aan te maken tijdens het aanmeldingsproces als u er nog geen heeft. Voor meer informatie kun je de Amazon Lex V2 Aan de slag-handleiding raadplegen.
Hoe maakt u Amazon Lex bots voor mobiele apparaten?
SDK’s zijn beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten en worden geleverd door Amazon Lex. Met deze SDK’s kunt u bots ontwikkelen voor mobiele use cases. Verder kan Amazon Cognito worden gebruikt om gebruikersauthenticatie in te schakelen.
Wat zijn de meest voorkomende use-cases voor Amazon Lex?
De meest voorkomende use cases van Amazon Lex zijn informatieve bots, selfservice spraakchatbots en assistenten, bots voor apparaatbesturing, bots voor bedrijfsproductiviteit, transactiebots en meer.