Key takeaways
Pros
- Eenvoudige integratie
- Geweldige geavanceerde aanpassingsopties waarmee u diep kunt gaan
- Coole in-chatfunctionaliteit voor agenten en klanten
Cons
- Minder flexibele prijzen met vooraf bepaalde gebruikersstoelen
- De interface kan enigszins verwarrend zijn (het is echter nog steeds geweldig)
Aan de slag met Userlike live chat
Userlike is toegewijde live chat software gericht op het bieden van een betrouwbare live chat oplossing voor verkoop en klantenservice. Het biedt een uniforme oplossing die een betrouwbare live chat naar uw website brengt, samen met geavanceerde aanpassingsopties, analyses, rapportagefuncties en nog veel meer. Vandaag gaan we de Userlike live chat uitproberen en zien hoe het presteert in actie.
Starten met Userlike is een fluitje van een cent. U hoeft zich alleen te registreren voor een gratis proefperiode of een abonnement te kiezen als u er vanaf het begin in geïnteresseerd bent. Zoals gebruikelijk is bij de meeste software, zal Userlike u een aantal vragen stellen over uw gebruiksdoel en over uw bedrijf. Het is een eenvoudig proces en u kunt er heel snel mee klaar zijn. Daarna krijgt u een welkomstvideo te zien om u wegwijs te maken. U kunt het overslaan als u wilt, maar het wordt op prijs gesteld om meteen een startgids te hebben.
U kunt beginnen met het ontdekken van de interface, die er erg goed uitziet. Het gebruikt een subtiel kleurenschema met grijstinten en het is niet volgestouwd met onnodige elementen en opties. Alles lijkt vanaf het begin gemakkelijk toegankelijk. Het hoofddashboard toont statistieken en u krijgt een snelstartgids in de rechterbenedenhoek om u te helpen nog sneller vertrouwd te raken met de interface. Het is goed ontworpen en sommige andere oplossingen zouden kunnen leren van deze gebruikersgerichte aanpak.
Het menu aan de rechterkant toont de volledige beschikbare Userlike toolset, inclusief de chattools. Als u eenmaal op het item hebt geklikt, bent u misschien enigszins teleurgesteld over de verwarrende weergave. Het presenteert alleen gespreksstatistieken. Er lijkt echter geen manier te zijn om een live chat te maken of toe te voegen, wat leidt tot langer zoeken in de interface. De daadwerkelijke optie is verborgen onder het menu Kanalen waar u nieuwe websitewidgets kunt maken.
Ik ben blij te kunnen zeggen dat de rest van het proces veel intuïtiever is. Zodra u op Widget toevoegen klikt, kunt u het doel, de taal en het type widget kiezen. De optie van het widgettype heeft enkele uitleg beschikbaar om u te helpen erachter te komen wat de verschillen zijn, maar de namen zelf spreken voor zich. Als u klaar bent met dit gedeelte, zijn de enige opties die overblijven om de widget te integreren of eerst te configureren.
De aanpassingsmogelijkheden zijn vrij breed. Er zijn algemene instellingen, uiterlijkopties, formuleringsopties voor bijna elk item en element in de chat, chatgedrag en -routering, en nog veel meer. Het is anders dan alles wat ik tot nu toe heb gezien, hoewel ik er niet aan twijfel dat er veel andere chatoplossingen zijn met zo’n uitgebreide configuratieselectie. Hoewel het geweldig is om veel aanpassingsopties te hebben, wordt het een beetje vervelend om ze allemaal te doorlopen, en ik denk dat sommige ervan niet helemaal nodig zijn om hier te zijn. Hoe dan ook, ik juich de inspanning toe.
Wanneer u klaar bent met de volledige aanpassing en configuratie, is het tijd om de chatwidget te installeren. De pagina presenteert één installatieoptie door een live chatcode rechtstreeks naar uw website te kopiëren en te plakken. Er is ook een knop om u te helpen contact op te nemen met uw websiteprogrammeur om het voor u te doen, waarmee u naar een eenvoudig contactformulier kunt gaan waar u het verzoek naar het emailadres van uw programmeur kunt sturen. Ik koos ervoor om het zelf te doen, dus ik kopieerde en plakte de code in mijn testwebsite. Alles werkte probleemloos en ik was klaar om te gaan testen. Maar laten we eerst eens kijken wat we kunnen verwachten van de Live Chat-functies van Userlike.
Functies en gebruikersinterface
Userlike biedt een gevarieerde en unieke feature set op vele gebieden en het probeert iets nieuws te doen voor het live chat spel. De live chat ondersteunt chatforwarding waarmee u chats kunt doorverbinden met een andere collega. Dit is vrij gelijkaardig aan ticketoverdrachten in ticketsoftware, wat in veel situaties behoorlijk handig is. Userlike biedt ook een optie om de belangrijkste vaardigheden voor elke chatvertegenwoordiger te kiezen, zodat klanten kunnen selecteren met welke expert ze willen praten. Deze optie wordt ook gezien in ticketsoftware en staat bekend als chatrouting. Het is een geweldige functie om in live chat te hebben en nog beter om het te zien met verdere routeringsopties op basis van vaardigheden.
Een andere noemenswaardige functie heet Sticky chat, en het is een andere slimme routeringsfunctie die klanten verbindt met vertegenwoordigers met wie ze eerder hebben gechat. Het maakt het gemakkelijker voor vertegenwoordigers om de klant en de tijdens de chat uitgewisselde informatie terug te roepen. Vervolgens zijn er de functies voor slimme klantenprofielen die automatisch klantenprofielen samenstellen als de websitebezoeker die deelneemt aan uw chat besluit om u een emailadres te verstrekken. Userlike ondersteunt ook een zekere mate van automatisering waar u offline berichten, welkomstballonnen, doorsturen van berichten en nog veel meer kunt aanpassen.
Userlike biedt ook een feedbackfunctie en post-chat enquêtes die kunnen worden aangepast met uw eigen vragen en antwoorden. Daarnaast kunt u proactieve chatuitnodigingen activeren of chatrouting configureren om ervoor te zorgen dat klantengesprekken bij de juiste vertegenwoordiger terechtkomen. Deze functie verschilt van de hierboven genoemde vertegenwoordigervaardigheden en lijkt op klassieke routeringsopties die u wellicht kent van verschillende chatoplossingen of IVR-software. Er zijn tal van andere Userlike-functies om te ontdekken en ze werken allemaal vrij goed.
Live chatprestaties en gebruikerservaring
Nu is het tijd om de live chatwidget in actie te testen. Ik heb de live chat van beide kanten van de ervaring getest, zodat u tegelijkertijd een idee kunt krijgen van de kant van de vertegenwoordiger en de klant. Ik klikte op de chatwidget en begon een nieuw gesprek, waardoor het geautomatiseerde welkomstbericht meteen verscheen. Het viel me echter ook op dat het vermeldde dat alle vertegenwoordigers offline zijn (ook al was ik op dat moment in de Userlike applicatie ingelogd als vertegenwoordiger). Ik ontdekte dat de reden hierachter is dat ik niet direct in de secties Alle gesprekken van de app was, dus zorg ervoor dat u deze fout vermijdt. U kunt hier zelf een chat toewijzen.
Nadat ik de chat zelf had toegewezen, begon ik de bezoeker te beantwoorden. Ik moet zeggen dat de snelheden goed zijn en dat u niet te lang hoeft te wachten voordat berichten worden afgeleverd. De eerste ontdekking was dat Userlike geen realtime typeweergavefunctie biedt, maar dit is geen noodzakelijke functie voor de correcte werking van een live chat. Het zou gewoon leuk zijn om te hebben. De automatisering lijkt echter erg goed te werken, aangezien de chatwidget automatisch berichten verstuurt tijdens langere inactieve periodes aan de kant van de agent. Dit maakt allemaal deel uit van de installatie en het werkt geweldig.
De klantenkant van de widget bevat de standaardopties voor het verzenden, toevoegen van smileys en zelfs het overzetten van bestanden en het opvragen van een chattranscriptie. Deze functies zijn geweldig en erg handig voor klanten. Wat leuk is, is dat er niets is dat rommelig of aanmatigend zou zijn voor klanten. Hetzelfde geldt voor de vertegenwoordigerszijde van de chatweergave, maar met meer beschikbare opties: macro’s verzenden, een oproep aanbieden, bijlagen verzenden, een spraakbericht opnemen en opdrachten activeren.
De trigger-opdrachtoptie is bijzonder interessant, omdat gebruikers hiermee snel acties kunnen uitvoeren met slechts een paar klikken. Er zijn een aantal opties beschikbaar: contacten blokkeren, gesprekken overdragen, transcripties opvragen, notities toevoegen, gespreksstatus wijzigen en nog veel meer. Al deze acties kunnen ook worden gevraagd via sneltoetsen die u gemakkelijk kunt onthouden en gebruiken zonder op knoppen te klikken.
Over het algemeen is de Live Chatervaring van Userlike geweldig voor beide partijen en ik ben geen grote of kleine problemen tegengekomen tijdens mijn testen. U kunt als vertegenwoordiger andere tools in uw Userlike-dashboard gebruiken en alle relevante statistieken en analyses bekijken die voor u beschikbaar zijn. Userlike is een geweldige tool om te hebben en het zou je onder geen enkele omstandigheid in de steek moeten laten.
Prijzen
Userlike biedt vier abonnementen met meerdere prijsopties, inclusief een gratis niveau. De abonnementen worden geleverd met een vooraf bepaald aantal gebruikers, dus als u wilt opschalen, moet u bereid zijn extra te betalen voor een hoger abonnement, in plaats van alleen voor meer gebruikers in hetzelfde abonnement te betalen. Laten we nu eens kijken naar elk pakket en hun functies.
Gratis
Het gratis abonnement biedt één widget voor één gebruiker. U ontvangt gratis alle kernfuncties, onbeperkte gesprekken, onbeperkte contacten en een websitebeheerder.
Team
Het Team-abonnement biedt vier widgets voor vier gebruikers en twee berichten-apps voor €100 per maand. Naast alle functies van het vorige niveau, krijg je toegang tot add-ons, WhatsApp-kanaal, berichten-apps, live vertaling, videogesprekken, scherm delen en basis-API-toegang.
Bedrijf
Het Corporate-abonnement biedt 10 widgets voor 10 gebruikers en vier berichten-apps voor €320 per maand. U krijgt alle eerder genoemde functies en daarnaast AI-automatiseringshub, chatbots en analysefuncties.
Flex
Het Flex-abonnement is het duurste met 10+ widgets, 10+ seats en 4+ messaging-apps voor een aangepaste prijs die is afgestemd op uw zakelijke behoeften. Naast functies van alle eerdere abonnementen, krijgt u een white label, geavanceerde routering, professionele onboarding, organisaties en een toegewijde accountmanager.
Besluit
Userlike is een geweldige chatoplossing die alles biedt wat u verwacht van live chat. Ook al lijkt de prijs misschien een beetje duur, het is goedkoper dan het lijkt als u kijkt naar het vooraf bepaalde aantal gebruikersstoelen in elk abonnement. Userlike biedt vele functies en aanpassingsmogelijkheden die ervoor zorgen dat uw ervaring echt gepersonaliseerd wordt voor uw situatie. Als u een toegewijde live chatoplossing nodig heeft, kunt u niet echt fout gaan met Userlike.
Frequently Asked Questions
Slechts één Userlike operator ontvangt chats
Als slechts één van de live chatoperators inkomende chats ontvangt, kan het probleem meerdere oplossingen hebben. Controleer allereerst of de overige operators die geen chats ontvangen in de juiste operatorgroep zitten. Elke live chatwidget heeft instellingen met betrekking tot operatorgroepen of afdelingen. Open de instellingen van de chatwidget en ga naar Chat > Routing en verander de groep, of voeg de resterende agenten die geen chats ontvangen toe aan dezelfde groep als de operator die chats ontvangt. De tweede oplossing kan te maken hebben met de beschikbaarheid van chatslots. De operator met het hoogste aantal open slots heeft meer kans om nieuwe chats te ontvangen. U kunt het aantal slots aanpassen onder Team > Operators in elk operatorprofiel. Een andere oplossing is om te controleren of alle operators online zijn. Last but not least, als er terugkerende contacten zijn die de live chat gebruiken, is de kans groter dat ze in contact komen met dezelfde operator waarmee ze eerder hebben gechat.
Gebruikersvriendelijke live chatknop verschijnt niet op mijn website
Er kunnen een aantal redenen zijn waarom dit probleem is opgetreden. Controleer eerst of u de Userlike-widget correct in uw website hebt geïntegreerd en controleer op ontbrekende delen van de code of typefouten die per ongeluk zijn toegevoegd. De tweede reden kan zijn dat de optie om de knop te verbergen als er geen beschikbare operators zijn actief is. U vindt deze optie onder Widgetinstellingen > Chatten > Geavanceerd. Zorg ervoor dat deze optie is uitgeschakeld om de chatwidget altijd te laten verschijnen. De derde reden kan verband houden met cookies, aangezien Userlike bepaalde permissies nodig heeft om correct te functioneren. Userlike moet worden geïntegreerd in uw Cookie Consent Manager.
Userlike analyses wordt niet geladen en toont geen gegevens
De reden waarom er geen analysegegevens worden weergegeven, kan te maken hebben met het gebruik van bepaalde Adblockers. Zorg ervoor dat u Userlike op de witte lijst zet of advertentieblokkering op het Userlike-domein uitschakelt. U kunt ook de toegang tot specifieke waarden kwijtraken wanneer u het Analytics-privacyfilter activeert in uw organisatie-instellingen. Als de optie om operatordetails te verbergen actief is, kunt u geen gegevens zien in de status Analyses> Operator.
Ik kan niet inloggen na de 14-daagse proefperiode van Userlike
Alleen de accounteigenaar kan inloggen nadat de gratis proefperiode is verstreken. Om andere gebruikers toegang te geven, moet u upgraden naar een betaalde optie, omdat de gratis versie van Userlike slechts één user seat ondersteunt.