Key takeaways
Pros
- Geweldige interface en gemakkelijke navigatie
- Implementatie is niet zo moeilijk
- Goede aanpassingsopties voor live chats
Cons
- Gebrek aan belangrijke live chatfuncties
- Sterke nadruk op het gebruik van chatbots
- Het kan erg duur worden
Aan de slag met PipeDrive live chat
Pipedrive is bekende software voor het beheer van klantenrelaties die ook dienst kan doen als live chatsoftware. Het biedt een betrouwbare en handige functieset die aan al uw CRM-behoeften kan voldoen. In deze beoordeling bekijken we echter de livechat en de functies ervan, en ontdekken we hoe ze presteren en hoe gemakkelijk ze te gebruiken zijn. Laten we beginnen.
Aan de slag gaan met PipeDrive is snel, met slechts een korte registratie die u in de weg staat. Als je daarmee klaar bent, kunt u rondkijken op het dashboard. PipeDrive is geen speciale live chat-oplossing, dus gebruikers krijgen een overvloed aan opties en tools te zien om mee te spelen. De interface ziet er echter best netjes uit. Het is zeer goed gepolijst, overzichtelijk en het ziet er gewoon doelgericht uit, dus u zou geen problemen moeten hebben om toegang te krijgen tot welke functie u ook zoekt.
Om de live chat te vinden, moest ik een gids raadplegen omdat er geen zichtbare optie is om deze toe te voegen in het menugedeelte aan de linkerkant of ergens anders in de interface. Het was echter niet moeilijk te vinden. U hoeft alleen maar naar het gedeelte Leads in het menu te gaan, Live Chat te selecteren en LeadBooster te activeren. PipeDrive zal u laten weten dat LeadBooster en Live Chat een maandelijks abonnement van €39 per maand vereisen, en daarna kunt u beginnen met het aanpassen van uw live chatwidget.
Functies en gebruikersinterface
In het volgende gedeelte zal PipeDrive u verplicht vragen om uw chatbot te definiëren (zelfs als u dat niet wilt). In het gedeelte daarna wordt u gevraagd naar het doel van uw live chat en kunt u selecteren of u meer leads wilt genereren, meer vergaderingen wilt boeken of leads wilt kwalificeren en routeren. Ten slotte is er een optie om live gesprekken met klanten te voeren, dus zorg ervoor dat u deze optie kiest als u geen interesse hebt in een chatbot.
Wat daarna komt, is de stroomconfiguratie. Aangezien dit de specialiteit van PipeDrive is, kunt u dit proces niet echt overslaan; u moet de initiële stroom configureren via een systeem dat lijkt op IVR-routering. Je krijgt een visuele weergave van mogelijkheden en acties die u kunt automatiseren met uw live chat. Gelukkig komt alles goed als je besluit om de wijzigingen gewoon op te slaan zonder iets te configureren, want PipeDrive biedt meteen een vooraf gedefinieerde chatflow. Er is echter nog steeds wat automatisering gaande en deze kan niet worden uitgeschakeld. Even terzijde: dit betreft alleen gespreksessentials.
Hoewel ik eerlijk kan zeggen dat de Flow-functies van PipeDrive erg goed zijn ontworpen, is het jammer dat de applicatie u in wezen dwingt om een chatbot te gebruiken. We gaan de PipeDrive-chatbot bekijken in een aparte review, dus laten we de focus houden op de implementatie van de PipeDrive livechat. Zodra u tevreden bent met uw flow-ontwerp, kunt u het tabblad Installatie selecteren en kiezen uit verschillende opties, waaronder WordPress, Squarespace, Google Tag Manager, Wix of handmatige installatie. Voor deze review heb ik gekozen voor handmatige installatie.
De PipeDrive-website vermeldt niet de exacte live chatfuncties die beschikbaar zijn, met uitzondering van de chatbot en integratie met de rest van de CRM-toolset voor het genereren van meer leads. Het volgende gedeelte laat u de ervaring zien van het werken met PipeDrive live chat van beide kanten, en we zullen alle beschikbare functies doornemen.
Live chatprestaties en gebruikerservaring
De live chatwidget past perfect op mijn website, precies zoals ik hem ontworpen heb. Ik heb ook de optie gebruikt om te controleren of de handmatige integratie is gecorrigeerd in PipeDrive. Met de live chatwidget ingesteld en klaar op mijn testwebsite, klikte ik op de widget en behandelde ik de vooraf gedefinieerde chatbot vragen. Ik koos het antwoord om met een vertegenwoordiger (ikzelf) te praten en wachtte tot zij (ik) mijn vraag beantwoordden.
Nadat ik op de optie had geklikt om met een verkoopteam te chatten (wat ik vooraf had opgegeven), haalde de live chat een animatie van drie stippen tevoorschijn om aan te geven dat iemand antwoordt, ook al is er een chatbot. Dit is hier om een meer menselijke ervaring te creëren, maar ik denk niet dat iemand het zal geloven. Het systeem vertelde me dat ik op een vertegenwoordiger moest wachten. Toen ontving ik een melding in de live chatsectie van PipeDrive. Je kunt het zien op het tabblad Niet toegewezen en het aan uzelf toewijzen voordat u kunt antwoorden.
Ik begon met schrijven om eerst te kijken of de PipeDrive live chat een realtime typeweergavefunctie ondersteunt, maar helaas niet. Over het algemeen is de live chat te veel gericht op de chatbotervaring en negeert het een beetje het eigenlijke livechatgedeelte. Er zijn helemaal geen bijlagefuncties beschikbaar, dus deze live chat is uitsluitend bedoeld voor schriftelijke communicatie. Dit is een voldoende optie voor de meeste gebruikers, maar het is altijd leuk om extra functies te hebben. Zonder bijlagen kunnen de gebruikers gedwongen worden heen en weer te schakelen tussen live chat en email, of een ander communicatiekanaal dat bijlagen ondersteunt.
Er zijn echter enigszins handige functies voor tekstopmaak: vet, cursief en opsommingstekens. Ik kan me hier niet veel use-cases voor voorstellen, maar ze kunnen zeker erg handig zijn bij het uitleggen van processen of het schrijven van een gids als een live chatbericht voor een klant. Dat is het zo’n beetje als het gaat om de zichtbare functies. U krijgt ook enkele opties om contactgegevens toe te voegen en de lead in uw systeem op te slaan. Er is ook een add-on voor het volgen van webbezoekers, maar deze zit ook verborgen achter een betaalmuur en kost maar liefst €49 per maand. Veel live chatsoftware biedt deze functie als onderdeel van de deal out of the box zonder extra betalingen.
Over het algemeen had ik veel hogere verwachtingen van de livechat van PipeDrive. Het is eenvoudig te implementeren als dat nodig is, maar de functies zijn gewoon teleurstellend en soms duur. Er is gewoon niet veel dat u kunt doen behalve chatten, en zelfs dat beetje wordt u min of meer ontnomen door PipeDrive’s aandrang om op zijn minst wat chatbotfunctionaliteit in de deal te forceren. De livechatfunctie in PipeDrive is slechts een ondersteuningsfunctie, geen hoofdfunctie, waardoor het allemaal een begrijpelijke keuze is.
Prijzen
PipeDrive biedt vier prijsopties, maar de live chat wordt nauwelijks genoemd, aangezien dit niet de primaire focus van deze software is. Elk abonnement biedt een verscheidenheid aan functies en wordt opgeschaald naarmate de prijzen hoger worden. Houd er rekening mee dat sommige add-ons u extra geld kunnen kosten en dat ze mogelijk niet bij de uiteindelijke prijs zijn inbegrepen. Laten we eens kijken naar de aanbiedingen.
Essentieel
Het Essential-abonnement kost €14,90 per maand per gebruiker en biedt functies voor lead-, deal-, kalender- en pijplijnbeheer. Eenvoudige gegevensimport en eenvoudige aanpassing maken ook deel uit van de deal, evenals 24/7 ondersteuning en 300+ integraties.
Advanced
Het geavanceerde abonnement kost €24,90 per maand per gebruiker. Het biedt volledige emailsynchronisatie met sjablonen en planning, groepsemailing plus open- en kliktracking, evenals een workflowbouwer met geactiveerde automatiseringen.
Professioneel
Het Professional-abonnement kost €49,50 per maand per gebruiker en biedt u een functie voor het maken, beheren en e-ondertekenen van documenten en contracten, omzetprognoses, prognoses en verbeterde aangepaste rapportagefuncties.
Ondernemingen
Dit abonnement kost €99 per maand per gebruiker. Naast alle voorgaande functies krijgt u onbeperkte gebruikersrechten en zichtbaarheidsinstellingen, aanvullende en verhoogde beveiligingsvoorkeuren, implementatieprogramma en telefonische ondersteuning, en geen gebruikslimieten voor functies.
Besluit
PipeDrive als CRM-oplossing is een geweldige aanvulling voor elk bedrijf, maar de live chatfuncties zijn meer een bijzaak. De live chat pusht het gebruik van een chatbot, maar het mist een aantal belangrijke live chatfuncties, terwijl enkele belangrijke achter een betaalmuur worden verborgen. De live chat van PipeDrive is zeker niet slecht, het is gewoon niet geavanceerd genoeg om te concurreren met de besten. Als uw primaire doel CRM is en live chat niet van groot belang is, kunt u niet fout gaan met PipeDrive. Als u zich meer wilt richten op live chatcommunicatie, moet u andere oplossingen overwegen.
Frequently Asked Questions
Mijn PipeDrive live chat ontvangt geen berichten.
Bekijk allereerst uw chatbotconfiguratie en controleer op eventuele fouten in de flow. Zorg ervoor dat de stroom correct is en is geactiveerd in uw instellingen. Kijk verder op het tabblad live chat en controleer of uw status online is. Het laatste veelvoorkomende probleem en een van de eenvoudigste om op te lossen, is om uw pagina te vernieuwen met de live chatwidget al geïntegreerd. Dit alleen al kan ervoor zorgen dat berichten niet correct worden afgeleverd en is een gemakkelijk te vermijden probleem.
Hoe voeg ik een PipeDrive live chat zonder chatbot toe aan mijn website?
Het is niet mogelijk om de chatbot-functie helemaal te verwijderen en er is een noodzaak om op zijn minst een basisflow toe te voegen. U kunt de automatisering minimaliseren door uw aangepaste stroom kort te houden en de live chat-optie rechtstreeks in de routering toe te voegen. U kunt bovendien een voorinstelling selecteren die minimale chatbot-interactie biedt.