Key takeaways
Pros
- Voorbeeld van realtime typen
- Betaalbaar
- Aanpasbare live chatknop
- Zeer responsief
Cons
- Kan een uitdaging zijn om in te stellen voor nieuwe gebruikers
Aan de slag met LiveAgent
Aanmelden voor de proefversie van LiveAgent is ongelooflijk eenvoudig. Zodra u het aanmeldingsformulier hebt ingevuld en uw emailadres hebt bevestigd, bent u klaar om te gaan. U kunt de pagina Aan de slag verkennen, maar ik ging door en begon meteen met het opzetten van mijn live chat.
Klik in het Dashboard op Chats in het linkerdeelvenster. Klik vanaf daar op Chatknoppen en u bent klaar om uw live chatoplossing in te stellen.
Met LiveAgent kunt u veel doen als het gaat om de configuratie en aanpassing van uw live chat. Nadat u op de grote oranje Create-knop hebt geklikt, kunt u vrijwel alles instellen, zodat de live chatknop past bij uw merk en de chatervaring is prettig voor zowel bezoekers als vertegenwoordigers.
U kunt afzonderlijk een online en offline chatknop instellen, uw chatvenster aanpassen en zelfs een contactformulier gebruiken dat uw klanten kunnen invullen voor het geval u niet online bent.
Ik was aangenaam verrast door hoeveel u het kunt aanpassen en aanpassen. Alles, van de positie van de knop op een website tot de animatie (ik ging natuurlijk voor de bounce), kan worden aangepast, dus u bent 100% tevreden, niet alleen met het uiterlijk, maar ook met de functionaliteit van de knop.
Ik had een beetje plezier met het uitproberen van verschillende kleurencombinaties en het opstellen van welkomstberichten.
Nadat ik tevreden was met hoe alles eruit zag, ging ik verder naar het tabblad Integratie. Hier genereerde LiveAgent een code die ik in het voor-gedeelte van mijn website kon plakken, en alles was klaar.
LiveAgent-functies en gebruikersinterface
LiveAgent draait in uw browser, dus het maakt niet uit welk besturingssysteem u gebruikt. De webapp van LiveAgent is compatibel met Chrome, Edge, Safari, Firefox en Opera.
De live chatsoftware van LiveAgent laat op het gebied van maatwerk weinig te wensen over. U hebt tal van configuratie-opties direct bij de eerste installatie.
Wat ik erg handig vond, is dat u uw automatische welkomstbericht kunt schrijven in een van de eerste stappen van het instellen van de chatknop. Naar mijn mening zorgt deze functionaliteit ervoor dat automatisering vanaf het begin beter benaderbaar lijkt. LiveAgent doet geweldig werk door zijn gebruikers in staat te stellen meer geavanceerde functionaliteiten aan te pakken die ze anders misschien over het hoofd zouden zien of die ze ‘laten liggen voor later’.
Een andere handige functie zijn de vooraf ingestelde standaardberichten. Wanneer u met een websitebezoeker chat, geeft LiveAgent u een brede selectie aan standaardberichten en kunt u zelfs uw eigen berichten schrijven. Met de zoekbalk kunnen agenten ook door standaardantwoorden bladeren voor het geval u er meerdere heeft ingesteld en er geen tijd is om te scrollen.
Natuurlijk moeten we het hebben over het live typvoorbeeld. Deze functie lijkt misschien niet zo belangrijk, maar als u hem eenmaal gaat gebruiken, wilt u nooit meer terug. Hoewel handig voor vertegenwoordigers, zit de kracht van het typen van een voorbeeld in de klantenervaring. Als een vertegenwoordiger ziet wat de bezoeker wil vragen voordat hij op verzenden drukt, kan hij schijnbaar razendsnel antwoorden.
Andere belangrijke functies zijn onder meer het toevoegen van notities aan de chat, zodat een vertegenwoordiger aanvullende details kan opschrijven en er later op terug kan komen. Ze kunnen deze notities ook toevoegen aan de bezoekersinfo die tijdens de hele chatsessie aan de linkerkant van het scherm beschikbaar is en later kan worden opgeslagen in LiveAgent’s CRM.
Last but not least was ik aangenaam verrast door een tevredenheidsenquête die de software van LiveAgent automatisch aanbiedt na het sluiten van de chat. Dit is een geweldige optie voor bezoekers, omdat ze er later niet op terug hoeven te komen, emails hoeven te ontvangen of zich hoeven aan te melden om feedback te sturen. Het enige wat ze hoeven te doen is hun tevredenheidsniveau kiezen en binnen enkele seconden klaar zijn.
Meteen nadat ze dit hebben gedaan, kan de vertegenwoordiger hun beoordeling zien.
LiveAgent live chatprestaties en gebruikerservaring
De live chat van LiveAgent is snel, responsief en ongelooflijk gebruiksvriendelijk voor zowel vertegenwoordigers als websitebezoekers. Alles is duidelijk en handig ingedeeld, zodat u het zelfs kunt gebruiken als u niet bijzonder technisch onderlegd bent.
Wanneer u een gesprek start, maakt de ticketsoftware van LiveAgent automatisch een ticket aan. De vertegenwoordiger ontvangt een melding die hem rechtstreeks naar een nieuwe chat leidt. Daar kunnen ze alle basisinformatie van de bezoeker zien, inclusief hun IP-adres, browser en of ze zijn ingelogd. Het toevoegen van bestanden werkt ook zonder problemen aan zowel de kant van de vertegenwoordigers als de bezoekers.
De gebruikersinterface is erg handig en gemakkelijk te navigeren, dus vertegenwoordigers zouden geen problemen moeten hebben met het tegelijk afhandelen van meerdere chats. Om de productiviteit en efficiëntie te bevorderen, kunt u met deze live chatoplossing de chat rechtstreeks vanuit het chatvenster overdragen aan andere vertegenwoordigers.
Het enige dat de gebruikerservaring nog verder zou kunnen verbeteren, is het toevoegen van een korte tutorial in het begin, dus zelfs als iemand niet bekend is met dergelijke software, kan hij meteen alles vinden wat hij nodig heeft. Een goede vervanging is echter het ondersteuningsportal van LiveAgent, waar u zelfstudies, handleidingen en tips voor het oplossen van problemen kunt vinden voor het geval u problemen tegenkomt.
Prijzen
Gratis
U kunt de beperkte functies van LiveAgent gratis gebruiken. Dit prijsniveau omvat functies zoals een 7-daagse ticketgeschiedenis, 1 live chatknop, basisrapportage en nog een paar meer.
Small
Dit pakket van €9 per vertegenwoordiger/maand bevat uitgebreide versies van alle functies die u in de gratis versie kunt vinden. Enkele van de uitgebreide functies omvatten onbeperkte ticketgeschiedenis, klantenservice, integraties met behulp van API, rapportage en andere.
Medium
Dit prijspakket kost €29 per vertegenwoordiger/maand en u kunt alle functies van eerdere pakketten gebruiken, plus krachtigere toevoegingen. Enkele van de functionaliteiten waarvan u kunt genieten zijn onbeperkte chatknoppen, proactieve chatuitnodigingen, geavanceerd feedbackbeheer, realtime bezoekersmonitoring en zelfs integratie van sociale media.
Large
Dit is het meest uitgebreide niveau van LiveAgent, dat €49 per vertegenwoordiger/maand kost. Naast alle functies van lagere niveaus, kunt u een callcenter runnen boordevol functies zoals IVR, video-oproepen, onbeperkte oproepopname, oproeproutering, doorverbinden en nog veel meer.
Besluit
Als ik het werken met de live chatsoftware van LiveAgent zou moeten bestempelen, zou ik moeten zeggen dat het gewoonweg plezierig was. Er valt niet veel te bekritiseren vanuit het standpunt van een uitvoerder, maar ook vanuit het standpunt van een websitebezoeker.
Hoewel een paar korte interactieve tutorials onderweg nuttig hadden kunnen zijn, had ik als niet bijzonder technisch onderlegde persoon geen problemen om alles aan de gang te krijgen. De installatie is supereenvoudig, de aanpassing lijkt onbeperkt en de algemene functionaliteit van de chatknop is, naar mijn ervaring, uitstekend.
Wat de live chat van LiveAgent onderscheidt, is het realtime typvoorbeeld. Ik zie dat het veel voordelen oplevert voor zowel kleine klantenserviceteams als grote teams. Het vermogen om “de gedachten van een klant te lezen” kan van onschatbare waarde zijn als het gaat om snelle en persoonlijke ondersteuning.
Om de hele ervaring samen te vatten, zou ik elke dag graag de chatwidget van LiveAgent gebruiken als instant messaging-oplossing voor mijn eigen website. Op basis van het abonnement dat u kiest, lijkt het een geweldige optie voor teams met grote berichtenvolumes, maar ook voor kleine bedrijven die gewoon contact willen houden.
Frequently Asked Questions
De live chatknop op mijn site verschijnt offline, zelfs als ik ben ingelogd
Er zijn veel redenen waarom dit kan gebeuren. Het eerste dat u kunt proberen, is uw website vernieuwen. Als dat niet helpt, kunt u kijken welke Afdelingen de live chatknop kunnen gebruiken en de instellingen aanpassen. Ook kunt u kijken of de code klopt. Als u uw app opnieuw heeft geïnstalleerd, kan de nieuwe knop-ID verschillen van de oude, wat het probleem kan veroorzaken.
Mijn klantenservicemedewerkers hebben niet de tijd om alle inkomende chats te beantwoorden
Met de live chatsoftware van LiveAgent kunt u ticketroutering instellen, zodat vertegenwoordigers niet overweldigd raken door te veel chats en uw contactcenter zijn productiviteit op peil houdt. Ga hiervoor naar Configuratie > Chat > Instellingen. Hier kunt u zelfs de ademtijd configureren die uw vertegenwoordigers nodig hebben tussen het beantwoorden van berichten.