Key takeaways
Pros
- Snelle en betrouwbare live chatwidget
- Rapporten en analyses
Cons
- Moeilijk te navigeren
- De software kan traag zijn
- Geen realtime typeweergave
Aan de slag met Bitrix24
Aanmelden voor Bitrix24 was eenvoudig en probleemloos. Het enige wat u hoeft te doen om uw gratis proefaccount te krijgen, is het aanmeldingsformulier in te vullen en uw email te bevestigen. Nadat u dat hebt gedaan, wordt u begroet met een aangenaam ogende, zij het een beetje verwarrende interface.
Vanaf het begin wist ik niet zeker hoe ik door de software moest navigeren. Ik heb geprobeerd het menu aan de linkerkant te verkennen. Maar ik kon niets vinden dat leek op code die ik naar mijn website kon kopiëren en plakken.
Toen ik besloot dat ik er zelf niet uit kwam, bekeek ik de ondersteunende documentatie. Hoewel het gemakkelijk te vinden was en vol met tutorials, kon ik gewoon niet het juiste antwoord vinden. Begrijp me niet verkeerd, documentatie over live chat-widgets, integraties en zelfs enkele voorbeeldcodes zijn aanwezig. Het hielp echter allemaal niet, omdat het me niet dichter bij het vinden van de paar regels code bracht die ik nodig had.
Na enige tijd en een paar mislukte pogingen was ik weer bezig met het doorzoeken van de gebruikersinterface. Na een tijdje op alles te hebben geklikt waar ik op de interface kon klikken, heb ik eindelijk goud geslagen.
Klik op het tabblad CRM op Add-ons in de balk bovenaan. In een vervolgkeuzemenu kunt u kiezen uit een aantal opties die u kunt instellen. Voor mij was het de optie Website Widget.
Van daaruit kon ik een live chatwidget opzetten. Ik vond de code die ik nodig had door op de knop Bewerken te klikken, maar het werkt ook als u de Cod insluitene gebruikt.
Om het uit te testen, heb ik gewoon de code voor de op mijn testwebsite geplakt en op opslaan gedrukt. De live chatknop verscheen op mijn site, maar toen ik erop klikte, kreeg ik een feedbackformulier in plaats van een gesprek. Ik keek rond in de instellingen in de Bitrix24-interface en vond het probleem.
Ik heb het CRM-formulier uitgeschakeld en mijn live chatwidget was klaar.
Functies en gebruikersinterface
De software van Bitrix24 is behoorlijk robuust, inclusief een desktopclient die draait op Mac OS, Windows en Linux. U kunt ook een mobiele app downloaden van Apple’s App Store en Google Play. Ik heb er echter voor gekozen om het via mijn webbrowser te implementeren. Ik heb Google Chrome gebruikt, maar u kunt het uitvoeren in Firefox, Safari of Edge.
De software die Bitrix24 biedt, is solide en zit boordevol functies en functionaliteiten. Dat gezegd hebbende, hoewel u veel hebt om mee te werken, is het niet bijzonder eenvoudig om te navigeren.
Als het gaat om live chatsoftware, was ik aangenaam verrast toen ik meteen een soort standaardantwoord kreeg, zelfs zonder het zelf in te stellen. Bitrix24 bewaarde ook automatisch de informatie van de persoon die contact met mij opnam in de CRM, ook al had ik dit niet handmatig ingesteld.
Ik heb ook gekeken of deze live chatoplossing een realtime typeweergave heeft, hoe het delen van media werkt en andere kleine dingen die de interactie met klanten kunnen verbeteren.
Helaas kunt u als vertegenwoordiger niet vooraf zien wat een bezoeker typt. De rest van de basisfuncties werkten echter zoals verwacht zonder haperingen.
Ik vond de optie om mijn chatrecord te controleren op het tabblad Klanten leuk.
Hier kunt u de contactgegevens van de bezoeker zien, hun activiteit, welke van uw vertegenwoordiger verantwoordelijk is voor de interactie, de chatduur en zelfs het klantentraject dat de bezoeker ertoe heeft gebracht u een chatbericht te schrijven. U kunt ook uw chatrecords filteren om een beter overzicht te krijgen van uw inkomende activiteiten.
Bovendien kunt u met Bitrix24 verschillende rapporten maken, uw verkoopproces bewaken en stroomlijnen, en meer.
Live chatprestaties en gebruikerservaring
Werken met Bitrix24 was een beetje een frustrerende ervaring. Zoals ik al eerder heb vermeld, is de software vrij uitgebreid en kan het voor een nieuwe gebruiker moeilijk zijn om erachter te komen hoe deze te gebruiken. De enorme hoeveelheid tabbladen, menu’s en knoppen is op zijn zachtst gezegd overweldigend.
Een ander probleem dat ik had tijdens het testen van deze software was hoe vaak alles vasthing. Ik zal niet proberen het aantal keren te tellen dat ik een pagina moest vernieuwen omdat deze niet goed laadde, niet reageerde of gewoon niet werkte.
Wat de live chat zelf betreft, valt er niet veel meer te wensen over. Het enige dat ik kon vinden dat een verbetering zou kunnen gebruiken, is de realtime typweergave, maar daarnaast is de chat snel, reactief en erg gemakkelijk om mee te werken aan beide kanten.
Berichten met bijgevoegde bestanden worden zonder problemen heen en weer gestuurd. Elke keer dat u een bericht ontvangt, verschijnt er een melding in zowel de rechter- als de linkermenu’s en op uw hoofd-CRM-bord.
Als bezoeker kunt u al verzonden berichten niet bewerken of verwijderen. Van de kant van de vertegenwoordiger kunt u echter heel veel doen met uw antwoorden.
Kortom, de live chatprestaties van Bitrix24, hoewel het zijn ups en downs heeft, is geen onaangenaam stuk software om te gebruiken. Het is snel en reactief, en ondanks het ontbreken van enkele geavanceerde functies, krijgt het de klus geklaard.
Prijzen
Bitrix24 biedt in totaal vijf prijspakketten. U kunt maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks betalen. Voor de eenvoud ga ik het hebben over de maandelijkse betalingsoptie, plus het gratis abonnement. Elk prijsniveau omvat alle functionaliteiten van de goedkopere pakketten plus enkele upgrades, uitbreidingen of geheel nieuwe geavanceerde functies. Hoewel alle abonnementen boordevol verschillende functies zitten, blijf ik bij die met betrekking tot live chat.
Gratis
Dit pakket is gratis en bevat 5 GB opslagruimte, CRM-software en live chat met enkele beperkingen. Met dit abonnement kunt u ook groepschats opzetten en spraaknotities opnemen.
Basis
Dit niveau omvat maximaal 5 gebruikers en kost €46 per maand voor alle gebruikers. Vertegenwoordigers kunnen 24 GB opslagruimte delen en live chat gebruiken met toegevoegde HD-videogesprekken met schermdeling en audio-/video-opname.
Standaard
Voor €124 per maand voor alle gebruikers kunt u een team van maximaal 50 mensen hebben. 100 GB opslagruimte zorgt voor meer vrijheid en meer mogelijkheden om samen te werken.
Professioneel
Met dit abonnement kunnen maximaal 100 mensen de software van Bitrix24 gebruiken voor €249 per maand voor alle gebruikers. Dit abonnement biedt 1024 GB opslagruimte en is het eerste niveau waarmee u automatisering kunt gebruiken, zoals slimme processen, en automatiseringsregels en -triggers.
Ondernemingen
Dit niveau begint bij €499 per maand voor 250 gebruikers. U kunt het echter opschalen tot 10.000 gebruikers. De hoeveelheid opslagruimte is gebaseerd op het aantal gebruikers dat met de software werkt. Voor 250 gebruikers kunt u met het systeem 3 TB opslagruimte gebruiken. In deze laag kunt u filiaalstructuren opzetten waarmee u een grote onderneming kunt leiden.
Besluit
Om mijn ervaring met de live chatsoftware van Bitrix24 samen te vatten, moet ik toegeven dat het een beetje een hobbelige weg was. Alleen al kijkend naar de live chatwidget, zou ik zeggen dat het geweldig was. Zelfs met enkele ontbrekende functies, is het nog steeds een betrouwbare live chatoplossing die alle basisprincipes omvat.
Als ik echter rekening houd met de algemene gebruikerservaring, bederft het mijn mening enigszins. De opzet was verwarrend en soms ronduit frustrerend. Het duurt even om de gebruikersinterface te begrijpen en erin te navigeren. Als je er eenmaal aan gewend bent, werkt het prima, maar als u niet veel tijd over hebt, raakt u snel ontmoedigd.
Een ander ding om te bespreken is hoe onhandig de app is. Het lijkt geen probleem te zijn bij het gebruik van de live chat, maar het opzetten van alles kost veel tijd, grotendeels omdat de pagina’s niet goed laden.
Al met al kan de live chatwidget van Bitrix24 op zichzelf een geweldige optie zijn voor veel kleine en grote bedrijven. Als u het goed vindt om enkele ongemakken die met de software gepaard gaan over het hoofd te zien, kan het een betrouwbaar hulpmiddel zijn voor uw klantencommunicatie.
Frequently Asked Questions
Mijn live chat geeft alleen een feedbackformulier weer
Om dit probleem op te lossen, gaat u naar CRM, klikt u op Add-ons en kiest u de Website Widget in een vervolgkeuzemenu. Kies in De widgets van mijn bedrijf degene die u wilt aanpassen en klik op Bewerken. Scrol omlaag naar het CRM-formulier en schakel het uit. Wanneer u uw site vernieuwt, zou de live chatwidget correct moeten werken.
Ik moet chats vinden die bij een gedeactiveerde vertegenwoordiger horen
U kunt berichtenlogboeken voor ontslagen werknemers vinden door te klikken op Werknemers en vervolgens op Inactive. Selecteer de werknemer en klik op Berichtenlogboeken. Als u de optie Inactief niet heeft, betekent dit dat de systeembeheerder deze heeft uitgeschakeld in de accountinstellingen.