Wat is een VoIP-telefoon?
Een VoIP-telefoon is een digitaal apparaat dat IP-technologie (Internet Protocol) gebruikt voor het verzenden en ontvangen van telefoongesprekken. Een VoIP-telefoon zet de stem van een beller om in digitale informatie, die vervolgens wordt doorgestuurd naar de ontvanger aan de andere kant van de lijn.
Een VoIP-telefoon kan elke andere telefoon bellen, of u nu een traditionele telefoon (d.w.z. een analoge telefoon), een virtuele telefoon of een mobiele telefoon wilt bellen. In tegenstelling tot een analoge telefoon heeft een VoIP-telefoon een breedbandverbinding nodig om correct te werken. Gelukkig kan een VoIP-telefoon wifi, een mobiele verbinding en andere soorten internetverbindingen gebruiken.
Hoe werkt een VoIP-telefoon?
Hebt u zich ooit afgevraagd wat er achter de schermen gebeurt als u een VoIP-provider gebruikt om VoIP-gesprekken te voeren? Er zijn verschillende manieren om VoIP-gesprekken te voeren.
1) U gebruikt een VoIP-telefoon om een telefoonnummer in het toetsenblok in te voeren en vervolgens te bellen. Als eindbeller zijn er geen speciale hardwarevereisten voor VoIP-gesprekken. Zo belt u via je laptop, gebruikt u een app op uw smartphone of koop je een dedicated VoIP-toestel.
2) De VoIP-serviceprovider ontvangt het oproepverzoek en verbindt u met het wereldwijde telefoonnetwerk via internettechnologie. Een VoIP-serviceprovider kan u verbinden met bijna elke andere telefoondienst (bijvoorbeeld een analoge telefoon, een zakelijke telefoon of een VoIP-telefoon).
3) Wanneer uw VoIP-gesprekken zijn verbonden, worden de geluidsgolven die u maakt omgezet in digitale signalen, snel verzonden via internet en weer omgezet in geluid. Het proces is vergelijkbaar voor de persoon aan de andere kant van het gesprek.
Houd er rekening mee dat u een betrouwbare internetverbinding nodig heeft om uw VoIP-telefoonservice correct te laten werken. Als u in een gebied woont zonder een betrouwbare internetverbinding, wilt u misschien een mobiele telefoon of een gewone telefoon als back-up hebben.
A software for streamlined VoIP calling
LiveAgent's virtual call center solution includes VoIP phone support as part of our call center services.
Welke soorten VoIP-telefoons zijn er?
Er zijn meerdere soorten VoIP-telefoons die u kunt gebruiken, afhankelijk van uw budget en voorkeuren. Mogelijk kunt u meerdere soorten VoIP-telefoons gebruiken (bijvoorbeeld een zakelijke telefoon voor op kantoor en een mobiel apparaat als u op reis bent).
Dit zijn de meest voorkomende VoIP-telefoontypes.
- Hardphones
Een harde telefoon, ook wel een fysieke telefoon genoemd, is een fysiek apparaat dat u op uw bureau kunt plaatsen om VoIP-telefoongesprekken te voeren. Het heeft waarschijnlijk een fysiek toetsenblok en extra functies om u te helpen inkomende oproepen te beheren via uw breedbandinternetverbinding.
- Softphones
Softphones zijn een uitstekende keuze voor een bedrijfseigenaar die rommel wil minimaliseren en flexibiliteit wil maximaliseren. In plaats van een fysiek apparaat met een toetsenblok is een softphone een app die u op uw laptop of mobiele apparaat kunt uitvoeren. Aangezien er geen speciale hardware hoeft te worden aangeschaft, kunnen de beste softphones extra kostenbesparingen opleveren.
- VoIP-software
Dit type VoIP-telefoon is een app die u op een mobiel apparaat of computer uitvoert. U kunt bijvoorbeeld de Skype-app downloaden naar uw computer of smartphone om te bellen. U kunt besluiten een headset te kopen die u kunt aansluiten op de USB-poort van uw computer voor extra comfort.
- Mobiel apparaat
Er kunnen verschillende soorten mobiele apparaten worden gebruikt om VoIP-gesprekken te voeren. Op bijna alle moderne Android- en Apple-mobiele telefoonmodellen kunnen bijvoorbeeld VoIP-software worden uitgevoerd. U kunt dus bellen vanaf een tablet of smartphone.
- Zakelijke telefoon
Een zakelijke VoIP-telefoon is meestal vastgemaakt aan een specifieke locatie, zoals het kantoor van een manager (ook wel een bureautelefoon genoemd). Het biedt mogelijk geavanceerde functies zoals telefonische vergaderingen, voicemail en een virtuele receptioniste die niet gebruikelijk zijn bij een gewone telefoon. Als u kiest voor een alles-in-één zakelijk telefoonsysteem, krijgt u toegang tot geavanceerde mogelijkheden zoals HD-audio, internationale belabonnementen en betrouwbare videoconferenties.
- Gewone telefoon
Wanneer de meeste mensen op zoek zijn naar een gewone telefoon, bedoelen ze een traditionele vaste lijn die voornamelijk wordt gebruikt voor het voeren van analoge telefoongesprekken. Elk telefoongesprek wordt vervolgens verzonden met behulp van niet-digitale technologie (d.w.z. analoge signalen). Hoewel een gewone telefoon niet beschikt over de extra mogelijkheden die vaak worden aangetroffen in moderne telefoons, is het een goede keuze als je geen betrouwbare netwerkverbinding hebt. U weet echter misschien niet dat u een VoIP-adapter kunt gebruiken om uw analoge telefoon aan te sluiten op een VoIP-serviceprovider. Een verkoper of fabrikant kan in een dergelijk geval de mogelijkheden van uw gewone telefoon verifiëren.
Maximize the efficiency of your business
LiveAgent offers over 50 integrations with leading VoIP service providers.
Wat zijn de kenmerken van een VoIP-telefoon?
De specifieke functies die door elke VoIP-serviceprovider worden aangeboden, variëren aanzienlijk. Voor de eenvoud kunt u onderscheid maken tussen basisfuncties (d.w.z. standaardfuncties die bijna elke VoIP-telefoon gemeen hebben) en geavanceerde functies die u meer communicatiekeuzes geven.
- Basis kenmerken. De basis van VoIP-technologie geeft u de mogelijkheid om te bellen en inkomende oproepen te ontvangen. Over het algemeen kunt u traditionele vaste telefoons, mobiele telefoons en andere VoIP-telefoons bellen. Door het toetsenblok te gebruiken, kunt u een telefoonnummer invoeren en uw oproep snel starten.
- Geavanceerde functies. Ook bekend als aanvullende functies, kan een zakelijke VoIP-service HD-spraakkwaliteit bevatten. Andere populaire geavanceerde functies zijn onder meer een oplossing voor videoconferenties, beveiligingsfuncties (bijv. 256-bits geavanceerde coderingsstandaard) en de mogelijkheid om een callcenter.
Als u extra functies wilt, neem dan een paar minuten de tijd om contact op te nemen met de verkoop van de VoIP-provider. In veel gevallen kunt u tegen een extra vergoeding toegang kopen tot een breed scala aan functies. Er kunnen met name extra kosten van toepassing zijn als u geavanceerde functies wilt (d.w.z. een Unified Communications-systeem voor een groot bedrijf).
Fully stacked customer service software
Discover all the features that make LiveAgent a powerful multi-channel help desk solution.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van een VoIP-telefoonsysteem?
Ervan uitgaande dat u een betrouwbare internetverbinding heeft, hebben VoIP-telefoons voordelen die u moet begrijpen voordat u afscheid neemt van traditionele vaste telefoons.
- Bespaar ruimte
Bedrijfseigenaren weten dat veel werknemers op afstand willen kunnen werken. Het elimineren van uw conventionele telefoons en het overschakelen naar een cloud-gebaseerd telefoonsysteem is een uitstekende manier om ruimte te besparen. In plaats van fysieke telefoons op elk bureau te hebben, kunnen werknemers VoIP-telefoongesprekken voeren met hun laptops of mobiele apparaten.
- Kostenbesparingen
Voor veel mensen is de mogelijkheid om geld te besparen door over te stappen op VoIP aantrekkelijk. Met name bedrijfseigenaren die voor meerdere telefoonlijnen en langeafstandsdiensten betalen, kunnen een aanzienlijk kostenbesparingsvoordeel zien.
- Kwaliteit van dienstverlening
Als ondernemer heeft u snelle ondersteuning nodig. Helaas dwingen de bedrijven die vaste telefoons aanbieden klanten vaak lang op service te wachten. Klanten ervaren minder snel een teleurstellende service als bedrijven VoIP-diensten gebruiken. Zeker wanneer gecombineerd met andere communicatiekanalen.
- Zakelijke communicatie
Bedrijfseigenaren met werknemers op meerdere locaties (bijvoorbeeld een callcenter, een buitendienstteam, enz.) hebben een flexibele telefoonservice nodig. Een geavanceerd callcentersysteem dat in de cloud wordt gehost, omvat doorgaans IVR (Interactieve Voice Response), automatisch terugbellen, videobellen, onbeperkte gespreksopname en VoIP-integratie.
A single interface for managing customer queries
Sign up for a free 30-day trial and start improving your customer service today.
Frequently Asked Questions
What is a VoIP phone?
A VoIP phone uses IP networks and digital signals to transmit and receive phone calls to anybody, whether they have a traditional phone, cell phone, or virtual phone.
How does a VoIP phone work?
A VoIP phone call involves several elements that the VoIP service provider handles. You enter a phone number into the dial pad. Automatically, VoIP phone systems connect you to the person you are calling. Your conversation is then transmitted back and forth using digital signals.
What types of VoIP phones are available?
There are several types of VoIP phones. Softphones let you make VoIP phone calls through your laptop or mobile device. Hardphones are a kind of physical device you can put on your desk. Each VoIP provider offers different kinds of VoIP phones.
What are the features of a VoIP phone?
The features of a VoIP phone vary depending on the model and VoIP service. In general, you can expect to receive incoming calls and make calls. In some cases, you might have nationwide calling, video conferencing, and other features.
What are the benefits of using a VoIP phone system?
There are several advantages of VoIP phones to keep in mind. Usually, you can achieve cost savings compared to traditional phones. In addition, you can save space by eliminating your desk phones if you wish. Finally, VoIP phones are fast and flexible – you can easily add more phone lines as needed.
Als je meer wilt weten over VoIP-telefoonservices, ontdek dan hoe je VoIP-telefoonservice werkt en welke apparatuur je nodig hebt. Leer ook welke voordelen zakelijke VoIP-services bieden ten opzichte van residentiële diensten. Voor een diepgaande uitleg over VoIP-oproepen, lees hoe VoIP-oproep functioneert en waarom het een uitstekende keuze is voor telefonische vergaderingen. Ontdek ook of VoIP-gesprekken gratis zijn. Wil je weten welke apparaten je kunt gebruiken voor VoIP-oproepen? Bekijk de lijst van ondersteunde oproepapparaten en vind de beste optie voor jouw behoeften. Probeer ook de gratis proefversie om te zien hoe het werkt.
Ontdek hoe VoIP voordelig bellen via internet mogelijk maakt. Leer alles over de werking, voordelen en nadelen van VoIP, en vergelijk providers om de beste keuze te maken. Begrijp ook het verschil met Unified Communications en optimaliseer uw internetverbinding voor de beste VoIP-ervaring. Bezoek onze pagina voor een uitgebreide gids en start met besparen op uw telefoonkosten.