Wat is de betekenis van telefoontag?
Het is veilig om te zeggen dat we allemaal enige verwarring hebben ervaren, zelfs mogelijke ergernis bij het proberen om iemand via de telefoon te bereiken. U probeert al een tijdje contact met iemand op te nemen en je krijgt hem maar niet te pakken. En wanneer ze eindelijk uw berichten ontvangen en mislukte oproepen ontdekken, kunnen ze op hun beurt niet u terugbellen.
Deze situatie, of beter gezegd een fenomeen, wordt telefoontag genoemd. Het komt vaak voor dat twee mensen elkaar niet kunnen bereiken aan de telefoon.
Deze term werd in de jaren tachtig bedacht toen antwoordapparaten een hype waren. Mensen probeerden elkaars vaste lijnen te bellen om een vooraf opgenomen bericht van de machine te ontvangen.
Tegenwoordig gebruiken niet veel mensen deze enigszins verouderde technologie, maar het spel van telefoontags is nog steeds een ding.
Waarom vindt er een spelletje telefoontag plaats?
Meedoen aan telefoontags kan zowel onbedoeld als opzettelijk plaatsvinden. In het eerste geval kan het worden afgeschreven als een simpel misverstand, een planningsprobleem, een tijdsverschil of gewoon twee drukbezette mensen die elkaar niet kunnen bereiken.
U kunt echter ook opzettelijk deel uitmaken van het telefoonlabel. Soms vermijden mensen gesprekken met bepaalde personen. Het is immers makkelijker om een bericht in te spreken op een antwoordapparaat of een voicemail dan om een realtime gesprek te voeren.
Wat de redenen ook zijn, als u gedurende een langere periode telefoontags speelt, wordt dit als een slechte telefoonetiquette beschouwd.
Hoe voorkomt u het spelen van telefoontags?
Als een telefoontag het resultaat is van een conflict waarbij de ene partij weigert met de andere te praten, kunt u doorgaans weinig doen.
Als u echter merkt dat u een persoon niet kunt bereiken op basis van externe factoren, zijn er een paar dingen die u kunt doen om de telefoontag te stoppen:
- houd je aan de telefoonetiquette – als beide partijen twee spraakberichten hebben ontvangen, kan de persoon die het laatste bericht heeft ontvangen de telefoon stoppen taggen door simpelweg niet terug te bellen
- plan uw oproepen – behandel de telefoontjes als afspraaktijden waarop u aanwezig moet zijn
- laat een gedetailleerd bericht achter – laat de andere partij weten wanneer u precies beschikbaar zult zijn als zij u nog willen spreken
- gebruik andere communicatiemiddelen – sommige korte gesprekken kunnen worden gevoerd via e-mail of instant messaging in plaats van rechtstreekse telefoon oproepen
Reach out to your customers effectively
Call center software solution allows your agents to deal with all customer support calls effectively. Discover features of LiveAgent's call center today.
Frequently Asked Questions
Wat is de definitie van een telefoontag?
Een telefoontag is een gebeurtenis waarbij twee partijen elkaar niet kunnen bereiken aan de telefoon. Ze blijven proberen te bellen, maar het resulteert in een aantal gemiste oproepen of spraakberichten.
Hoe speelt u een telefoontag?
U kunt deelnemen aan een telefoontag door voortdurend oproepen te missen en vervolgens alleen terug te bellen om uw oproepen te laten missen. Beide partijen kunnen dit bewust of per ongeluk doen.
Hoe stop ik met het afspelen van telefoontags?
U kunt ervoor zorgen dat u zich houdt aan de algemene telefoonetiquette. Verder kunt u uw gesprekken beter plannen en organiseren of u kunt gewoon een email of een instant message schrijven als een direct gesprek niet nodig is.
Hoe telefoontag vermijden en daadwerkelijk met de persoon praten?
Plan uw telefoontjes in en zorg ervoor dat u antwoordt wanneer u ermee instemt. Wees specifiek over het tijdstip waarop u met elkaar gaat praten.
Hoe wint u een telefoontag-spel?
U kunt spelletjes met telefoontags winnen door contact op te nemen met de persoon met wie u contact probeert te maken. Vind enkele handige tips om dit te doen in het artikel hierboven of in de veelgestelde vragen onder "Hoe stop ik met het afspelen van telefoontags?".
Als je meer wilt weten over het belang van tags in klantenservice, bekijk dan de pagina over oproeptag. Hier ontdek je waarom het gebruik van oproeptags cruciaal is en krijg je voorbeelden te zien.
Benieuwd naar de rol van callcenters in klantenondersteuning? Lees dan verder op de pagina over klantenondersteuningscallcenter. Je leert over de functies en taken van een callcenter en hoe je het juiste callcenter voor jouw bedrijf kiest.
Wil je meer weten over de rol van spraak in klantenservice? Bezoek dan de pagina over spraak. Hier krijg je inzicht in wat spraak precies inhoudt en waarom het belangrijk is in de klantenservice.
Tot slot, als je geïnteresseerd bent in carrièrekansen binnen callcenters, bekijk dan de pagina over callcenterjobs. Ontdek de vaardigheden die je kunt leren en de mogelijkheden voor carrièregroei in deze functies.