Wat is een spraakgebruikersinterface?
Spraakgebruikersinterface of VUI is voor interactie met apparaten via spraakopdrachten. VUI biedt een oplossing voor schermvermoeidheid, een echt probleem voor veel mensen, omdat het volledige controle over apps en apparaten mogelijk maakt zonder naar schermen te hoeven kijken.
VUI gebruikt spraakherkenningstechnologie en natuurlijke taalverwerking om spraak van gebruikers om te zetten in opdrachten. Het biedt een volledig handenvrije bediening. Gebruikers vinden het bijvoorbeeld handig tijdens het autorijden of koken, omdat ze alle informatie die ze nodig hebben, kunnen doorzoeken. Mensen met een handicap vinden het ook waardevol, omdat ze hun apparaten alleen via spraak kunnen bedienen zonder dat ze fysiek met ze hoeven te communiceren.
Voorbeelden van VUI
De meest bekende stem-AI wordt gebruikt door de “Big Five” technologiebedrijven – Microsoft, Apple, Google, Meta (voorheen Facebook) en Amazon. Veel technisch onderlegde gebruikers zijn al bekend met de populaire stemassistenten zoals Amazon’s Alexa of Apple’s Siri.
De laatste jaren is VUI echter niet meer alleen weggelegd voor techreuzen. Steeds meer bedrijven ontwikkelen hun eigen versies van VUI vanwege hun populariteit bij klanten.
Typen VUI-apparaten
Enkele van de verschillende soorten apparaten voor spraakgebruikersinterfaces zijn:
- smartphones
- laptops, desktop computers
- wearables – slimme polshorloges
- geluidssystemen, slimme luidsprekers, smart-tv’s
VUI in klantenserviceomgevingen
Het meest voorkomende type spraakgebruikersinterface in de klantenservice is IVR (interactieve spraakrespons). Het is een geautomatiseerd telefoonsysteem dat spraakherkenningstechnologie gebruikt om met bellers te communiceren. IVR maakt het mogelijk om vragen van klanten op te lossen zonder dat u met een echte klantenservicemedewerker hoeft te praten. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om hun problemen op te lossen en lange wachttijden te voorkomen.Klantenservice-medewerkers profiteren ook van dit systeem, want als ze eenvoudige vragen niet herhaaldelijk hoeven te beantwoorden en ze zich kunnen concentreren op meer veeleisende taken .
Een spraakgebruikersinterface ontwerpen
Hier zijn een paar stappen om in gedachten te houden bij het ontwerpen van een spraakgebruikersinterface:
Gebruikersonderzoek uitvoeren
U moet erachter komen op welke apparaatpersona u zich richt. Zodra u de doelgroep kent die uw product zal kopen, kunt u de kenmerken en mogelijkheden identificeren die uw VUI-apparaat moet hebben.
Amazon Alexa is een goed voorbeeld van het begrijpen van de persona van het apparaat en vervolgens alles te leveren wat de gebruikers nodig hebben. Het omvat een breed scala aan opties, van het vertellen van het weer tot het bedienen van slimme apparaten.
Meer informatie over de anatomie van spraakopdrachten
Wanneer een gebruiker een spraakopdracht geeft aan een AI-assistent, bestaat deze uit drie componenten:
- intentie – Dit is het doel van de spraakopdracht van de gebruiker. De bedoeling kan een hoog nut zijn – bijvoorbeeld een verzoek om een bepaald nummer af te spelen, of een laag nut – wat vagere input geeft, dus de AI moet vervolgvragen stellen.
- uiting – Dit is de manier waarop de gebruiker een spraakopdracht formuleert om een bepaalde taak te activeren.
- slot – Dit is een optionele of vereiste variabele in de spraakinteractie. Als een gebruiker bijvoorbeeld een hotelkamer wil boeken voor een specifieke datum, is de slot de datum.
Een concurrentieanalyse uitvoeren
Kijk bij het ontwerpen van een VUI altijd naar de manieren waarop uw concurrenten automatische spraakherkenning en spraaktechnologie in hun producten implementeren. Dit helpt u bij het ontwerpen van uw product om pijnpunten van klanten op te lossen die uw concurrenten niet hebben aangepakt.
Test uw product
Test de spraakinterface en het stemontwerp. Voer een paar testruns uit binnen uw bedrijf of met externe medewerkers. U moet ervoor zorgen dat de spraakinteractie op een natuurlijke manier verloopt. Niemand wil het gevoel hebben dat ze met een robot praten, dus u moet ervoor zorgen dat je VUI-apparaat een echt menselijk gesprek nabootst.
5 principes van een goede VUI
Het is een lastige taak om gebruikers volledige controle over hun apparaten te geven zonder dat ze fysiek met ze hoeven te communiceren.
Laten we een paar principes bekijken om in de gaten te houden bij het ontwerpen van een VUI.
- goed gedefinieerde doelgroep – Een VUI-product dat voldoet aan de behoeften van zijn doelgroep zorgt voor een hogere klantenbetrokkenheid en -behoud.
- introductieproces voor gebruikers – Gebruikerseducatie helpt klanten zich aan te passen aan de spraakervaring.
- fysieke elementen – Voeg enkele fysieke elementen toe aan uw VUI-apparaat, zoals een aan/uit-knop. Dit is om een alternatieve manier van interactie met het apparaat te bieden, anders dan de spraakinterface.
- gespreksstroomtoewijzing – Bestudeer de gespreksstroom om uw VUI gemakkelijk te navigeren te maken. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld in de war en gefrustreerd raken wanneer een IVR te veel opties opsomt om uit te kiezen.
- gelaagd ontwerp – Een spraakinteractie tussen de gebruiker en het apparaat moet een heen en weer gesprek zijn.
Dit zijn basistips en zijn niet het ultieme als het gaat om het ontwerpen van een betrouwbaar VUI-apparaat. U moet zich concentreren op de behoeften van uw gebruikers en uw VUI-product dienovereenkomstig ontwerpen. Vraag uw gebruikers om feedback van klanten, luister naar hun ervaringen en analyseer hun gedrag. Op deze manier kunt u een product maken dat uw klanten nuttig en plezierig vinden om te gebruiken.
Voordelen van VUI
Een volledig handenvrije ervaring
Wanneer een telefoon overgaat in omstandigheden waarin de gebruiker deze niet kan beantwoorden en tegen het oor kan houden, kan VUI een reddingsboei zijn. Bovendien wordt spraakgestuurde zoektechnologie vaak gebruikt in zowel thuis- als zakelijke omgevingen.
Toegankelijkheid
VUI is een geweldige optie voor mensen met lichamelijke beperkingen. VUI-apparaten kunnen een tekst voorlezen aan slechtzienden of spraakberichten omzetten in tekst voor slechthorenden. Voor veel mensen met een handicap is het een uitdaging om fysiek met hun apparaten om te gaan. Daarom zijn VUI-tools nodig voor hun dagelijkse taken.
Snelheid
Simpel gezegd, het is veel sneller dan typen. Bovendien is het veel gemakkelijker om de lichten in de slaapkamer uit te doen als u al in bed ligt, als u de Google-assistent vertelt dat te doen.
Multitasking
Met virtuele assistenten zoals Google Home kunnen gebruikers 1K slimme apparaten zoals tv’s, waterkokers, magnetrons, enz.
Flexibiliteit
Het spraakcommando kan op verschillende manieren worden gegeven en toch het gewenste resultaat bereiken.
Nadelen van VUI
Privacybezorgdheden
Bij gebruik van een VUI-apparaat kunnen uw privégegevens worden gevolgd en verzameld door de fabrikant. Er zijn beschuldigingen geuit tegen Amazon Alexa a> en Google Home afluisteren van privégesprekken van gebruikers.
Prijs
Smart home-apparaten die interacties met virtuele assistenten mogelijk maken, kunnen erg duur zijn. Laten we ook de hogere elektriciteitsrekening niet vergeten die u mogelijk moet betalen als u een aantal van deze apparaten bezit.
Complexiteit van ontwikkeling
Hoewel VUI-apparaten in opkomst zijn, zijn ze nog steeds erg complex en moeilijk te ontwikkelen. Bij het maken van een VUI-product moeten ontwerpers uitdagingen overwinnen zoals accenten, achtergrondgeluiden, vocale nuances, enz.
Stand out from your competitors with a strong customer service culture
If you are looking for help desk system with plenty of useful features and integrations, LiveAgent may be the one for you!
Frequently Asked Questions
Wat is een op spraak gebaseerde gebruikersinterface?
Het is een spraakherkenningstechnologie waarmee gebruikers via spraakopdrachten met hun apparaten kunnen communiceren. Het zorgt voor een handenvrije ervaring en zorgt voor volledige controle over verschillende slimme apparaten. VUI is de afgelopen jaren intensief gebruikt. De bekendste voorbeelden van virtuele assistenten die gebruikmaken van VUI-technologie zijn Cortana van Microsoft, Alexa van Amazon en Siri van Apple.
Hoe werkt de spraakinterface?
Een VUI is een combinatie van meerdere kunstmatige-intelligentietechnologieën en machine learning. Deze omvatten automatische spraakherkenning, herkenning van naamentiteiten en spraaksynthese. De VUI-technologie begrijpt de opdrachten van gebruikers en geeft een antwoord via VUI-apparaten.
Hoe spraaktechnologie gebruiken om problemen van klanten op te lossen?
Als voorbeeld nemen we lange wachttijden in callcentra voor klantenservice. Een goede manier om dit probleem op te lossen, is door gebruik te maken van een interactief spraakresponssysteem (IVR). Het is een zakelijke telefoonfunctie die met bellers communiceert en hen keuzes geeft via een menu. Elk VUI-product is ontworpen om bepaalde pijnpunten van klanten op te lossen. Door analyse van het gebruikersbestand van het product kunnen de ontwerpers de beste oplossingen bieden voor verschillende problemen die klanten kunnen tegenkomen.
Als je meer wilt weten over wat een spraakgebruikersinterface precies inhoudt, dan is het artikel Wat is een spraakgebruikersinterface? een goede volgende stap. Dit artikel legt uit hoe VUI's werken en biedt voorbeelden van verschillende typen apparaten die VUI's gebruiken.
Ben je nieuwsgierig naar hoe een spraakgebruikersinterface kan worden ontworpen? Lees dan meer over Een spraakgebruikersinterface ontwerpen. Hier leer je over het belang van gebruikersonderzoek en hoe je je product kunt testen.
Wil je de voordelen van een spraakgebruikersinterface ontdekken? Het artikel Voordelen van VUI bespreekt voordelen zoals toegankelijkheid en flexibiliteit. Dit kan je helpen te begrijpen hoe VUI's je dagelijkse leven kunnen verbeteren.
Als je nadenkt over de nadelen van het gebruik van spraakgebruikersinterfaces, dan kan het artikel Nadelen van VUI nuttig zijn. Het behandelt belangrijke onderwerpen zoals privacybezorgdheden en de complexiteit van ontwikkeling.
Ontdek hoe callcentersoftware uw klantenservice kan verbeteren met automatische oproepverdeling, IVR-systemen en meer. Leer over de voordelen van virtuele callcenters, zoals flexibiliteit en lagere kosten. Bezoek nu om meer te weten te komen over het kiezen van de juiste software voor uw behoeften en verhoog de klanttevredenheid!
Ontdek de toekomst van klantenondersteuning met callcentertechnologie! Leer meer over trends zoals cloudgebaseerde oplossingen, omnichannel benaderingen en selfservicetools. Verhoog uw productiviteit en bespaar kosten met schaalbare, eenvoudig te implementeren systemen. Bezoek onze pagina voor diepgaande kennis en verbeter uw klantinteracties vandaag nog!
Ontdek hoe VoIP voordelig bellen via internet mogelijk maakt. Leer alles over de werking, voordelen en nadelen van VoIP, en vergelijk providers om de beste keuze te maken. Begrijp ook het verschil met Unified Communications en optimaliseer uw internetverbinding voor de beste VoIP-ervaring. Bezoek onze pagina voor een uitgebreide gids en start met besparen op uw telefoonkosten.