Als het concept van software as a service (SaaS) nieuw voor u is, bent u hier aan het juiste adres. We gaan dieper in op wat SaaS is, wat het voor uw bedrijf kan betekenen en meer.
We gaan ook in op de meest voorkomende gebruiksscenario’s voor SaaS, hoe het werkt, de belangrijkste voordelen van op SaaS gebaseerde services en de prijs.
Wat is software als een service?
Software als een service (SaaS) is een concept voor het ontwikkelen en leveren van softwareapplicaties van onafhankelijke softwareleveranciers via internet – als een service. In plaats van software te ontwikkelen, te installeren en te onderhouden, stelt dit concept talloze gebruikers, zowel particulieren als bedrijven, in staat om eenvoudig toegang te krijgen tot SaaS via het web.
Het bevrijdt de gebruiker volledig van het complexe hardware- en softwarebeheer. SaaS-softwaretoepassingen worden ook wel propriëtaire, op aanvraag of gehoste software genoemd, evenals webgebaseerde toepassingen.
Net als bij platform service-oplossingen (PaaS), hebben SaaS-applicaties niets meer nodig dan de server van een SaaS-provider. De provider is ook verantwoordelijk voor het beheer van de toegang tot de applicatie, inclusief prestaties, beschikbaarheid en beveiliging. Enkele van de meest voorkomende SaaS-kenmerken zijn:
- multitenant architectuur
- eenvoudig maatwerk
- betere toegang
- aanpassen met een point-and-click-interface
Waar wordt SaaS voor gebruikt?
SaaS kan klanten ten goede komen, vooral als het gaat om moderne, e-commercebedrijven die het meeste van hun werk via internet doen.
Het belangrijkste doel van SaaS-applicaties is om buitengewone, gebruiksklare oplossingen aan te bieden die gemakkelijk kunnen voldoen aan een breed scala aan zakelijke behoeften, zoals analyse, berekening, opslag en communicatie.
SaaS biedt meerdere voordelen en voordelen:
- SaaS-applicaties zijn snel te implementeren
- het concept is redelijk betaalbaar
- minimale infrastructuur
- SaaS kan overal werken, zolang er maar een internetverbinding is
- beveiliging en back-up
- hoge acceptatiegraad
- toegankelijkheid en schaalbaarheid
- compatibiliteit
Omdat de gebruiker geen SaaS-applicaties op zijn eigen apparaten of datacenters hoeft te installeren en uit te voeren, staat het hem vrij om andere investeringen te doen. Daarom is SaaS perfect voor bedrijven die moeten verbeteren:
- klantenrelatiebeheer (CRM)
- inhoudbeheer
- verkoopmanagement
- toegangsbeheer
- databankbeheer
- financieel management
- human resource management (HRM)
- patchbeheer
- project management
Hoe werkt software als een service?
SaaS-services werken via cloudlevering. Een cloudserviceprovider host de applicatie en gerelateerde gegevens met behulp van zijn eigen bronnen, netwerken, databank, servers en infrastructuurservices. De onafhankelijke softwareleverancier (ISV) kan ook een cloudapplicatieserviceprovider gebruiken om de applicatie in zijn eigen datacenter te hosten.
Een van de grootste voordelen van SaaS is dat gebruikers zich niet bezig hoeven te houden met het instellen en onderhouden van software en dat er geen softwarelicenties nodig zijn.
Het biedt klanten netwerkgebaseerde toegang tot de applicatie. Wanneer nieuwe functionaliteiten en features worden geïmplementeerd, krijgen gebruikers hier toegang toe. Dat is de belangrijkste reden dat ze vaak worden beschouwd als de beste IT-ticketsysteem-oplossingen die er zijn.
Voorbeelden van software als een service
De SaaS-markt groeit en breidt zich uit naar nieuwe gebieden. Het verzamelt een enorme verscheidenheid aan softwareproducten en leveranciers. Van kleine providers met één product tot dominante krachten in het cloudlandschap zoals Google en AWS. Een van de beste dingen van SaaS-producten is dat ze zo divers zijn.
Ze variëren van IT-tools voor bedrijfsanalyse en helpdesksoftware-oplossingen tot videostreamingdiensten. Er zijn ook SaaS-oplossingen voor monumentale zakelijke toepassingen zoals facturering, klantenrelatiebeheer, verkoopbeheer, email, enz.
Enkele van de meest opvallende voorbeelden van SaaS-producten zijn:
- Salesforce
- LiveAgent
- Google Workspace apps
- Microsoft 365
- HubSpot
- Trello
- Netflix
- Zoom
- Zendesk
- DocuSign
- Slack
- Adobe Creative Cloud
- Shopify
- Mailchimp
Wat zijn de belangrijkste voordelen van op SaaS gebaseerde diensten?
SaaS heeft veel voordelen, maar we lichten de belangrijkste uit.
- SaaS geeft u toegang tot geavanceerde applicaties – de gebruiker hoeft geen software, middleware of hardware te kopen, installeren, onderhouden of bij te werken. Bedrijven met beperkte middelen kunnen zich zelfs de meest geavanceerde bedrijfssoftware veroorloven, zoals CRM en ERP.
- Gebruikers kunnen alleen betalen voor de functies die ze gebruiken – Saas stelt gebruikers in staat middelen te besparen door automatisch te schalen op basis van het gebruiksniveau.
- Toegang tot gratis clientsoftware – gebruikers hebben alleen een webbrowser nodig om de meeste SaaS-apps uit te voeren.
- Gemakkelijke personeelsmobilisatie – SaaS-apps hebben alleen een internetverbinding en een apparaat nodig om te worden uitgevoerd. Daarom zijn ze een perfecte oplossing voor bedrijven die hun personeel regelmatig moeten mobiliseren zonder zich zorgen te hoeven maken over beveiligingsproblemen.
- Overal toegang tot app-gegevens – aangezien SaaS-apps gegevens opslaan in de cloud, kunt u ze overal en altijd openen.
Wat maakt software SaaS?
Een van de kenmerken van een SaaS zijn:
- multitenancy-model
- geautomatiseerde bevoorrading
- eenmalig inloggen
- facturering op abonnementsbasis
- hoge beschikbaarheid
- elastische infrastructuur
- dataveiligheid
- toepassingsbeveiliging
- snelheidsbegrenzing/QoS
- audit
Hoeveel kost SaaS?
Veel prijsmodellen werken op abonnementsbasis. Gebruikers betalen een abonnementsprijs of een maandelijks bedrag. Hier zijn enkele prijsmodellen die zijn gebaseerd op het abonnementsmodel:
- gratis of op advertenties gebaseerd – gratis service
- vast tarief – jaarlijkse of maandelijkse abonnementskosten
- per gebruiker – een vaste abonnementsprijs voor elke gebruiker
- niveaus per gebruiker – één abonnementsmodel voor meerdere gebruikers
- op basis van gebruik of pay-as-you-go
- op functies gebaseerde niveaus
- freemium
Kan ik software als een service maken en aanpassen?
Saas is nodig voor het bereiken van een gestage bedrijfsgroei, hier leest u hoe u uw eigen SaaS in 4 stappen kunt maken.
1. Onderzoek de markt
De wereldwijde SaaS-markt wemelt van de leveranciers van oplossingen, wat uw behoefte om kant-en-klare oplossingen te ontwikkelen alleen maar vergroot. Begin met het onderzoeken van de markt om inzicht te krijgen in uw doelgroep, hun belangrijkste verzoeken, de essentiële functies en uw concurrenten. Begrijp ook de bedrijfsmodellen die ze hanteren.
2. Maak een plan voor uw product
Het plannen van uw product moet de functionaliteiten en kenmerken van uw SaaS-oplossing omvatten en het klantenbestand dat het gaat gebruiken. Bovendien moet u de terugkerende behoefte aan een dergelijke oplossing begrijpen.
Als u begrijpt wat uw doelgroep motiveert om uw product te gebruiken, kunt u een oplossing creëren die hun specifieke pijnpunten aanpakt. U moet ook de prijsstrategie en de marketingcampagne plannen om uw product correct te adverteren.
3. Bepaal uw SaaS-vereisten
Dit zijn de functies die uw SaaS-product moet hebben:
- multi-tenant architectuur
- applicatie- en gegevensbeveiliging
- frontend gebruikerservaringsontwerp
- back-end gegevensbeheer
- integraties van derden
- gebruikersanalyse en monitoring
4. Kies een technologiestapel
Elke SaaS-oplossing heeft twee essentiële aspecten: frontend (client-facing) en backend (server-side). Voor de frontend heb je tools nodig zoals CSS, HTML en JavaScript (Vue.js, Angular en React).
Voor de backend hebt u veilige, schaalbare en snelle frameworks nodig zoals Ruby on Rails, .Net, Laravel of Python. Denk ook aan de servers. Kiezen van:
- externe servers
- fysieke servers
- externe servers
Improve your customer service
Create memorable customer experiences with LiveAgent that boost revenue.
Bekijk een video over SaaS
LiveAgent helpdesk software is een geweldig voorbeeld van hoe SaaS (Software as a Service) bedrijven kan helpen bij het beheren van hun klantenserviceactiviteiten. Het LiveAgent-platform biedt een krachtige, op de cloud gebaseerde helpdeskoplossing waarmee het eenvoudig is om contact te maken met klanten en de beste klantenservice te bieden. Of het nu gaat om een live chatsysteem, ticketsysteem of een kennisbank, SaaS geeft u de mogelijkheid om een optimale klantenbeleving te creëren en altijd up-to-date te zijn met de nieuwste technologie.
Frequently Asked Questions
Wat is software als een service?
SaaS is een oplossing waarmee gebruikers via internet toegang kunnen krijgen tot cloudgebaseerde apps. Ze kunnen zo'n oplossing gebruiken om apps te verbinden in een online omgeving.
Waar wordt SaaS voor gebruikt?
Het kan worden gebruikt voor CRM, contentbeheer, verkoopbeheer, toegangsbeheer, databasebeheer, financieel beheer, HR-beheer, patchbeheer, projectbeheer, enz.
Hoe werkt software als een service?
SaaS-servicemodellen werken via cloudlevering, waardoor de gebruiker de software-infrastructuur niet hoeft te installeren en beheren. De provider staat de gebruiker gewoon toe om via het netwerk toegang te krijgen tot de SaaS-applicatie.
Wat zijn voorbeelden van software als een service?
De beste voorbeelden van SaaS zijn oplossingen zoals Salesforce, Microsoft 365, HubSpot, LiveAgent, Zoom, Netflix, Mailchimp en meer.
Wat zijn de belangrijkste zakelijke voordelen van op SaaS gebaseerde diensten?
De belangrijkste voordelen van SaaS zijn onder meer toegankelijkheid, operationeel beheer, betaalbaarheid, schaalbaarheid, analyse en verhoogde beveiliging.
Wat maakt software SaaS?
Multitenancy, geautomatiseerde levering, hoge beschikbaarheid, cloudlevering, gegevens- en applicatiebeveiliging vormen de belangrijkste kenmerken van SaaS-software.
Hoeveel krijgt u van SaaS?
Omdat SaaS-oplossingen meerdere abonnementsmodellen bieden, kunt u op basis van uw specifieke behoeften bepalen hoeveel service u wilt.
Hoe kan ik software als een service maken?
Hierboven hebben we de stappen besproken die u moet nemen. Om het proces te vereenvoudigen, moet u de markt onderzoeken, uw product en zijn functies plannen en de juiste technologie en servers selecteren.
Na het lezen van de pagina over software als een service (SaaS), wil je misschien meer te weten komen over wat SaaS precies inhoudt en hoe het werkt. Ontdek de belangrijkste voordelen van op SaaS gebaseerde diensten en bekijk enkele concrete voorbeelden van hoe SaaS wordt gebruikt. Als je geïnteresseerd bent in andere servicemodellen, kun je ook de verschillen tussen SaaS en Platform als een Service (PaaS) verkennen. Leer hoe PaaS-platforms werken en welke voordelen ze kunnen bieden voor je bedrijfsvoering.
Ontdek hoe servicesoftware uw klantenservice naar een hoger niveau kan tillen. Deze veelzijdige tools verbeteren klantrelatiebeheer en communicatie, automatiseren processen en bieden cruciale inzichten. Ideaal voor bedrijven van elke omvang, servicesoftware stroomlijnt uw klantenservice en verhoogt klanttevredenheid en loyaliteit. Bezoek nu voor meer informatie!
Nederlandse klantenservicesoftware
Klantenservicesoftware combineert een krachtige inbox, live chat, callcenter en een klantenportaal. Kies de juiste voor uw behoeften.