Wat is SIP calling?
SIP-oproepen wordt ook wel Session Initiation Protocol-oproepen genoemd. Session Initiation Protocol is een signaleringsprotocol dat wordt gebruikt voor het initiëren, onderhouden en beëindigen van communicatiesessies via VoIP en andere internet- en cloudgebaseerde communicatieplatforms. SIP-bellen wordt vaak afgewisseld met VoIP-bellen, maar dat is niet helemaal correct. VoIP (Voice over Internet Protocol) is een bredere term die verwijst naar een groep technologieën die worden gebruikt voor het verzenden en ontvangen van telefoongesprekken via internet in plaats van traditionele telefoonlijnen. Terwijl SIP een individuele technologie is die VoIP ondersteunt. Naast spraakoproepen wordt het SIP-protocol gebruikt om verschillende gegevens te verzenden, waaronder videochats en video-oproepen, videoconferenties, instant messaging en andere multimediacommunicatie.
Naast het initiëren van telefoongesprekken, is een SIP-telefoonsysteem in staat om andere VoIP-functies uit te voeren, zoals het identificeren van de locatie van de gebruiker, het bepalen van hun beschikbaarheid om te reageren en of het apparaat van de ontvanger compatibel is met het gestarte oproeptype, het doorverbinden en beëindigen van gesprekken, enz.
Hoe werkt SIP-bellen?
Een traditioneel telefoonsysteem bestaat uit drie kernonderdelen:
- Private Branch Exchange (PBX), een lokaal telefoonsysteem dat oproepen beheert.
- Primary Rate Interface (PRI) lijnen die gesprekken verbinden met het PSTN.
- Public Switched Telephone Network (PSTN) dat oproepen naar hun bestemming doorschakelt.
SIP-bellen maakt het in principe mogelijk om PRI-lijnen weg te laten, omdat het een SIP-trunk gebruikt (wat een virtuele verbinding is) die PBX rechtstreeks verbindt met PSTN via internet. SIP-bellen maakt ook de noodzaak voor meerdere telefoonlijnen overbodig, wat een eenvoudigere en goedkopere schaalbaarheid mogelijk maakt in vergelijking met het gebruik van traditionele zakelijke telefoonlijnen.

Aangezien elke SIP-trunk een onbeperkt aantal kanalen kan bevatten (een kanaal is gelijk aan één inkomende of uitgaande oproep), zou een bedrijf één enkele SIP-trunk nodig hebben, ongeacht het aantal gelijktijdige oproepen. In plaats van extra telefoonlijnen aan te schaffen die meestal in clusters van 23 worden geleverd (wat meestal meer is dan daadwerkelijk wordt gebruikt), kunt u met SIP-bellen slechts één kanaal tegelijk kopen wanneer dat nodig is. Bovendien levert SIP-bellen aanzienlijke kostenbesparingen op in zakelijke communicatie, aangezien lokale, interlokale en internationale gesprekken kunnen worden gevoerd door simpelweg de internetverbinding te gebruiken.
Start your free trial today
Learn all about LiveAgent and how it can help you improve your call center customer service.
Bekijk een video over SIP-bellen.
SIP-bellen en LiveAgent-helpdesksoftware zijn twee producten die naadloos kunnen worden geïntegreerd en bedrijfseigenaren een geünificeerde communicatie-ervaring bieden voor hun klanten. Deze integratie stelt klanten in staat om rechtstreeks naar de helpdesk te bellen en helptdeskmedewerkers om gemakkelijk toegang te krijgen tot klanteninformatie en kennisbanken. Met SIP-bellen kunnen bedrijven tijd en geld besparen door oproepen efficiënter te maken, terwijl LiveAgent-helpdesksoftware ervoor zorgt dat de klantenondersteuning altijd op het hoogste niveau is.
Frequently Asked Questions
Wat zijn de voordelen van SIP-bellen?
SIP-bellen biedt een scala aan voordelen voor bedrijven. Een SIP-telefoonsysteem is eenvoudig in te stellen, te beheren en te schalen wanneer dat nodig is, zonder dat er extra telefoonlijnen hoeven te worden toegevoegd. Het zorgt voor een grotere kostenefficiëntie door het elimineren van meerdere netwerken, overtollige hardware, installatie- en onderhoudskosten. Aangezien SIP-oproepen op alle soorten laptops en mobiele apparaten kunnen worden ontvangen en eenvoudig kunnen worden gerouteerd, helpt dat om uw bedrijf beter beschikbaar te maken voor klanten en werknemers.
Wie moet SIP Bellen gebruiken?
SIP-bellen wordt op grote schaal gebruikt door kleine bedrijven en startups in verschillende sectoren vanwege de moeiteloze implementatie, flexibiliteit, gemakkelijke toegankelijkheid op verschillende apparaten, schaalbaarheid, betrouwbaarheid en kostenefficiëntie. Veel organisaties gebruiken het voor zowel externe als interne communicatie. Hoewel grotere bedrijven voor een uitdaging kunnen staan door over te stappen op SIP-trunking en hun PBX-systeem naar de cloud te brengen, kunnen ze ook profiteren van de kostenbesparingen op de lange termijn op hun communicatiekosten.
Is het mogelijk om SIP-gesprekken te voeren in LiveAgent?
LiveAgent callcentersoftware kan worden geïntegreerd met verschillende apps van derden, waaronder verschillende SIP-trunkproviders, zoals Twilio. U kunt eenvoudig softphones verbinden als een ander apparaat, uw SIP-provider toevoegen en SIP-gesprekken voeren in LiveAgent, terwijl deze gesprekken nog steeds worden afgehandeld, opgenomen en bijgehouden door het robuuste netwerk van LiveAgent zelf. Voor het toevoegen van uw eigen SIP-provider aan LiveAgent, raadpleegt u deze handleiding: Integratie van SIP-provider voor gehoste licenties.
Na het lezen van deze pagina over SIP-bellen, kunt u meer te weten komen over hoe IP-adres werkt en waarom het belangrijk is voor uw netwerkverbindingen. U zult ontdekken hoe u hiermee uw klantendienst kunt verbeteren. Ontdek ook de voordelen van de Sipcall-integratie met LiveAgent. Leer hoe u deze integratie kunt gebruiken om uw callcenter efficiënter te maken.
Ontdek de voordelen van een gehost callcenter met LiveAgent. Deze kostenefficiënte, webgebaseerde oplossing biedt verbeterde klanttevredenheid, snellere oplostijden, en grote kostenbesparingen. Profiteer van flexibiliteit en geavanceerde functies zoals IVR-technologie en onbeperkte gespreksopnamen. Start vandaag nog uw gratis account en optimaliseer uw telefonische ondersteuning!