Quality of Service (QoS) is een van de krachtigste manieren om de kwaliteit van VoIP-gesprekken te verbeteren. Ontdek hoe deze technologie werkt en hoe VoIP-gesprekken betrouwbaarder worden.
Wat is QoS-VoIP?
De term QoS VoIP betekent “Quality of Service for Voice over IP”. Quality of Service-technologie is ontwikkeld om veelvoorkomende problemen met VoIP op te lossen. Soms heeft u een beperkte internetbandbreedte als andere mensen in uw bedrijf of thuis internet gebruiken. Wanneer uw VoIP-gesprek concurreert met andere gebruikers, kan uw gesprek vastlopen, last hebben van een jitter-effect en een algemene verslechtering van de spraakkwaliteit. Het gebruik van Quality of Service-technologie kan jitter verminderen en uw bandbreedte optimaliseren.
Is QoS nodig voor VoIP?
Strikt genomen is QoS niet vereist om VoIP-gesprekken te voeren. QoS voor VoIP is een manier om de spraakkwaliteit naar een acceptabel niveau te brengen. Zonder deze technologie kan uw gesprek problemen ondervinden als gevolg van pakketverlies, vooral als andere gebruikers videoconferentie gebruiken. Terwijl u tijdens een VoIP-gesprek spreekt, wordt uw gesprek omgezet in digitale informatie en snel verzonden als een reeks “VoIP-pakketten”. Als sommige van die VoIP-pakketten verloren gaan tijdens de communicatie tussen apparaten, kan uw gesprek eronder lijden.
Als u een goede indruk wilt maken op klanten die uw filialen en hoofdkantoor bellen, is VoIP QoS-technologie een goede keuze.
QoS-vereiste voor VoIP-gesprekken
Om hoogwaardige telefoongesprekken te voeren via een VoIP-netwerk, is het gebruik van QoS-beleid een intelligente keuze. Er zijn een paar vereisten om QoS voor VoIP effectief te gebruiken.
- Serviceproviderondersteuning. Vraag uw VoIP-provider of zij QoS voor telefoongesprekken aanbieden. Als uw serviceprovider geen QoS aanbiedt, moet u mogelijk een andere serviceprovider gebruiken.
- Bandbreedtevereisten. QoS optimaliseert het VoIP-verkeer via uw internetverbinding. Als uw internetverbinding een minimale bandbreedte heeft, helpt QoS mogelijk niet veel. Als richtlijn geeft de Federal Communication Commission (FCC) in de VS een minimale bandbreedteaanbeveling: 25 megabit per seconde en een uploadsnelheid van 3 megabit per seconde. Als er meerdere mensen in uw huishouden of bedrijf zijn, is het misschien het beste om de maximale bandbreedte te kopen die u zich kunt veroorloven.
- Controleer uw internetrouter. Controleer de instellingen op uw router om te zien of deze gereed is voor QoS VoIP. Uw router heeft bijvoorbeeld mogelijk limieten voor bandbreedtebeheer. Deze instellingen moeten mogelijk worden gewijzigd om QoS te ondersteunen.
VoIP-servicekwaliteit instellen
Zodra u klaar bent met het gebruik van een VoIP-testtool om de service te testen, voert u de volgende stappen uit om uw QoS-configuratie voor uw VoIP te starten telefoon. Houd er rekening mee dat het oplossen van problemen zoals netwerkstoring en slechte spraakkwaliteit wat experimenteren kan vergen. Als u geavanceerde hulp nodig heeft, kunt u overwegen contact op te nemen met de netwerktechnici van uw VoIP-serviceprovider.
- Controleer bandbreedtebeperkingen. Uw router of internetprovider heeft mogelijk bandbreedtebeperkingen of bandbreedtebeperkingen. Netwerktechnici gebruiken deze limieten om ervoor te zorgen dat alle gebruikers het internet effectief kunnen gebruiken, of ze nu mobiele apparaten of computers gebruiken.
- Bespreek technieken om bandbreedte te besparen. Vraag andere gebruikers in uw bedrijf of thuis om hun gebruik van streamingdiensten en gaming tijdens kantooruren te matigen. Alleen al deze wijziging zal de kwaliteit van uw spraakoproepen in veel gevallen tot een acceptabel niveau verhogen.
- Gebruik een prioriteitswachtrij. Om een acceptabel kwaliteitsniveau voor spraakoproepen te bereiken of te overtreffen, vinkt u de instelling “prioriteitswachtrij” aan en schakelt u deze in. Deze mogelijkheid betekent dat spraakoproepen voorrang krijgen, zodat u uw bandbreedtebeperkingen optimaal kunt benutten.
Vertraagt QoS het internet?
Sommige mensen maken zich zorgen over het gebruik van servicekwaliteitstechnologie vanwege het effect op andere mensen. Laten we, om deze zorg te begrijpen, een voorbeeld bekijken.
De FCC definieert de effectieve minimale bandbreedtestandaard als 25 megabits voor downloaden en 3 megabits voor uploaden als de adequate minimale bandbreedte.
Uw situatie kan anders zijn. Neem bijvoorbeeld filialen waar u mogelijk meerdere mobiele apparaten hebt, videoconferenties en spraakoproepen die allemaal tegelijk plaatsvinden. In dit geval is de kans groter dat bandbreedtebeperkingen optreden. In een zakelijke omgeving is een slechte spraakkwaliteit bij gesprekken met klanten echter onaanvaardbaar. Daarom is het de moeite waard om QoS-instellingen (Quality of Service) te gebruiken, zodat spraakverkeer speciale bandbreedte heeft.
Kondig de wijziging aan voordat u QoS inschakelt. Vooraf informeren helpt om klachten te voorkomen als andere netwerkapparaten eronder lijden. De meeste zakelijke gebruikers begrijpen dat spraakverkeer voorrang moet krijgen op andere soorten verkeer. Het bekijken van video’s op YouTube moet mogelijk worden vertraagd om de VoIP-gesprekskwaliteit te behouden.
Wat is verkeersklasse in QoS?
Aangezien Quality of Service-technologie richting vereist, moet u beslissen welke services voorrang krijgen. Verkeersklassen organiseren uw internetgebruik in vergelijkbare groepen. U kunt bijvoorbeeld één verkeersklasse hebben voor spraakoproepen en videoconferenties. Email kan zijn verkeersklasse hebben en surfen op het web kan zijn verkeersklasse hebben.
- Stel uw verkeersprioriteiten in. Neem de tijd om uw verkeersprioriteiten te bespreken met andere mensen in uw huis of bedrijf. Maak bijvoorbeeld een lijst van al uw netwerkapparaten: laptops, mobiele apparaten en een lijst van alle VoIP-telefoons. Vraag in een groter bedrijf om inzicht van uw netwerkingenieurs. Nadat u de lijst hebt samengesteld, kunt u deze prioriteren.
- De prioriteit van spraakverkeer benaderen. Om de impact van netwerkcongestie op spraakoproepen te minimaliseren, moeten uw QoS-profielen bandbreedtegaranties voor spraakverkeer bevatten. Als er geen gegarandeerde bandbreedte beschikbaar is, classificeert u VoIP-verkeer als uw eerste prioriteit.
Tip: Houd er rekening mee dat er overdag periodes van opstoppingen zijn. De Amerikaanse draadloze netwerkoperator Verizon heeft ontdekt dat doordeweekse avonden van 19.00 tot 23.00 uur typische ‘internetpiekuren’ zijn. Gedurende deze tijd werken VoIP-verkeer en videoconferenties mogelijk niet zo goed. Zonder VoIP QoS kunnen problemen zoals netwerkjitter uw VoIP-pakketten vertragen en uw spraakoproepen verstoren.
Cover all means of communication with one solution
Stand up from your competitors with strong customer service culture. Resolve all your calls, chats and emails from one place.
Frequently Asked Questions
Wat is QoS VoIP?
QoS VoIP is een technologie die ervoor zorgt dat uw VoIP-gesprekken soepel verlopen. QoS voor VoIP-gesprekken betekent dat uw spraakoproepen effectief toegewezen bandbreedte hebben.
Is QoS nodig voor VoIP?
Het hangt af van uw specifieke bandbreedtesituatie. Als uw bedrijf videoconferenties en andere bandbreedte-intensieve activiteiten gebruikt, hebben uw VoIP-gesprekken mogelijk niet de minimale bandbreedte om correct te werken. Als VoIP-gesprekken essentieel voor u zijn, gebruik dan een QoS-beleid. Zonder een QoS-beleid om het verkeer te regelen, kan de spraakkwaliteit eronder lijden.
Wat is een QoS-vereiste voor VoIP-gesprekken?
Netwerkingenieurs hebben QoS voor VoIP gemaakt om slechte spraakkwaliteit te minimaliseren. De vereisten voor QoS-vereiste omvatten een VoIP-service, een geavanceerde internetserviceprovider en de wens om de spraakkwaliteit te maximaliseren. In een grotere organisatie kan het nodig zijn om een Service Level Agreement op te stellen om formeel verkeersprioriteiten vast te stellen.
Hoe stelt u VoIP-servicekwaliteit in?
De exacte stappen om een VoIP-beleid in te stellen, zijn afhankelijk van uw VoIP-provider en netwerksituatie (bijv. Wide Area Network, of u nu een Ethernet-interface of Wi-Fi gebruikt). In een klein bedrijf zou u verkeersvormende regels kunnen gebruiken om de VoIP-gesprekskwaliteit te waarborgen. In een complexere omgeving moet u mogelijk verschillende bandbreedteklassen instellen, zodat elk type service de juiste bandbreedtegaranties heeft. Zodra u de instellingen hebt ingevoerd, voert u een paar testgesprekken om te controleren of oproepen de prioriteit krijgen die ze nodig hebben. Praat met uw applicatieleverancier voor tips over hoe u het meeste uit hun technologie kunt halen.
Vertraagt QoS het internet?
In sommige situaties kan Quality of Service de internettoegang vertragen. Met name kunnen gebruikers problemen opmerken tijdens perioden van congestie. Het kan wat testen vergen om het acceptabele niveau te bepalen om de VoIP-kwaliteit te behouden. Ga er niet vanuit dat de standaard QoS-profielen en bandbreedteklassen automatisch geldig zijn voor uw situatie. Na verloop van tijd zult u de juiste VoIP-instellingen voor spraakverkeer voor uw behoeften vinden.
Wat is verkeersklasse in QoS?
Verkeersklassen, ook wel bandbreedteklassen genoemd, zijn een manier om prioriteiten voor uw netwerk in te stellen. Uw beleidskaart kan bijvoorbeeld de nummer één 'serviceklasse' toewijzen aan spraakoproepen. Daarentegen kunnen mobiele apparaten een lagere serviceklasse worden toegewezen. Tijdens perioden van netwerkcongestie hebben mobiele apparaten mogelijk minder speciale bandbreedte omdat u hebt besloten prioriteit te geven aan spraakoproepen.
Na het lezen van de pagina over QoS VoIP, kunt u verder ontdekken wat VoIP is en hoe het precies werkt. Leer ook over de voor- en nadelen van VoIP, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen over het gebruik ervan.
Wilt u meer inzicht in bellen via VoIP? Bezoek dan de pagina over VoIP-oproep. Hier ontdekt u waarom VoIP een goede keuze kan zijn voor uw telefonische vergaderingen en of VoIP-gesprekken gratis zijn.
Als u overweegt een VoIP-service te gebruiken, is het belangrijk om de juiste VoIP-serviceprovider te kiezen. Deze pagina helpt u te begrijpen wat een VoIP-serviceprovider is en waarom het beter kan zijn dan traditionele telefoonlijnen voor bedrijven.
Ontdek hoe VoIP voordelig bellen via internet mogelijk maakt. Leer alles over de werking, voordelen en nadelen van VoIP, en vergelijk providers om de beste keuze te maken. Begrijp ook het verschil met Unified Communications en optimaliseer uw internetverbinding voor de beste VoIP-ervaring. Bezoek onze pagina voor een uitgebreide gids en start met besparen op uw telefoonkosten.