Definitie van een oproep tot actie (CTA)
Een oproep tot actie (Call-To-Action – CTA) is een marketingterm die verwijst naar een specifiek deel van een marketingboodschap dat gebruikers probeert te overtuigen de gewenste actie uit te voeren. CTA’s worden gebruikt bij elke stap van de verkooptrechter. Een call-to-action kan eenvoudigweg de betrokkenheid stimuleren (bijvoorbeeld het lezen van een andere blogpost, het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een eboek) of een onmiddellijke aankoop motiveren. Het is een essentieel onderdeel van elke inkomende digitale marketingstrategie. CTA’s worden door marketeers zowel op websites als in e-mailmarketingcampagnes gebruikt om de betrokkenheid van gebruikers te verbeteren, prospects door het aankoopproces te begeleiden en conversies te stimuleren.
Een oproep tot actie kan worden weergegeven als een klikbare knop (een oproep tot actie-knop), een banner, een hyperlinktekst of een pop-upformulier op een website. Het wordt meestal geschreven in de vorm van actiezinnen met dwingende werkwoorden, zoals ‘meld u aan, ‘bel nu’, ‘meer informatie’, ‘koop nu’, enz. Het idee is om gebruikers te motiveren om de volgende stap te zetten door waardoor het voor de hand liggend en overtuigend is, wat de kans vergroot dat ze door uw conversietrechter zullen gaan. Een krachtige OTA kan gebruikers ook een sterke reden geven om onmiddellijk te kopen. ‘Koop vandaag om 50% korting te krijgen’ of ‘Bestel voor middernacht om een gratis geschenk te krijgen’ zijn enkele voorbeelden van OTA die een gevoel van urgentie creëren.
Wat is een goede oproep tot actie?
Zichtbaarheid
Een oproep tot actie moet gemakkelijk merkbaar zijn om direct de aandacht van een potentiële klant te trekken en een hogere klikfrequentie te hebben. De lettergrootte moet groot genoeg zijn om op te vallen tussen de rest van de kopie op de pagina.
Overtuigend ontwerp
Een goede oproep tot actie is een combinatie van overtuigende taal en een pakkend ontwerp. Van felle kleuren zoals groen, rood, geel en oranje is bekend dat ze beter presteren dan andere voor OTA-knoppen. De kleur moet ook contrasteren met het hoofdkleurthema van de pagina.
Bruikbare tekst
Gezaghebbende taal en actiewerkwoorden zoals ‘klik’, ‘winkel’, ‘start’ werken doorgaans goed voor de oproep tot actie-kopie. Het is ook gebruikelijk om de tekst te schrijven vanuit het perspectief van een bezoeker (‘Start mijn gratis proefperiode’ in plaats van ‘Start uw gratis proefperiode’).
Gevoel van urgentie
Een effectieve strategie is ervoor te zorgen dat uw OTA een gevoel van urgentie uitstraalt en FOMO creëert (‘Shop nu zolang de voorraad strekt’, ‘Meld u vóór vrijdag aan om 15% KORTING te krijgen’). Het helpt bezoekers om direct actie te ondernemen.
Op voordeel gericht
Sommige van de beste OTA’s zijn gericht op voordelen en benadrukken duidelijk de voordelen die gebruikers zullen krijgen door een specifieke actie te ondernemen (‘Krijg een reactie in minder dan 60 seconden’).
Voorbeelden van een oproep tot actie
Oproepen tot actie kunnen bijna overal op een website worden geplaatst. Hier zijn enkele van de meest voorkomende voorbeelden van oproepen tot actie gebaseerd op waar ze zich bevinden op de webpagina.
Aanhoudende kop-/voettekst OTA
Dit type OTA blijft statisch aan de boven- of onderkant van het scherm, ongeacht het scrollen. Het zorgt ervoor dat de OTA zichtbaar en direct beschikbaar blijft, ongeacht waar bezoekers zich op de pagina bevinden, maar het interfereert niet met de daadwerkelijke inhoud.
Aanmeldingsformulieren in de zijbalk
Formulieren voor het vastleggen van zijbalken en zijbalkadvertenties behoren tot de meest effectieve OTA’s. Deze bevinden zich in een goed zichtbaar gedeelte van een webpagina en worden vaak gebruikt voor het samenstellen van emaillijsten (‘Nu inschrijven’).
OTA einde inhoud
Deze oproep tot actie verschijnt aan het einde van een stukje inhoud, meestal een artikel/ blogbericht. Het helpt bloglezers te betrekken die dit punt op een pagina bereiken en dus waarschijnlijk meer kans hebben om te converteren.
Pop-up-OTA met exit-intentie
Deze OTA’s worden geactiveerd wanneer iemand op het punt staat van uw pagina te klikken (meestal wanneer de muis naar de X-knop gaat) en zijn een geweldige manier om leads te vangen voordat ze stuiteren. Een onderzoek bewijst dat pop-ups met exit-intent 35% van de mensen vangen die op het punt staan te vertrekken .
Hoe weet u of uw oproep tot actie goed werkt?
Door consequent het succes van uw oproep tot actie te meten, inclusief A/B-testen van verschillende versies, kunt u de respons verbeteren en conversiepercentages. Het wordt aanbevolen om de effectiviteit van uw OTA te meten door deze twee statistieken bij te houden en te analyseren:
- klikfrequentie (CTR): de CTR wordt gemeten door het totale aantal unieke bezoekers te delen door het aantal bezoekers dat op een CTA-knop klikt. Volgens het Vye-onderzoek is de gemiddelde CTR voor het call-to-action-element bedraagt 4,23 procent in alle sectoren. Het aantal kan echter aanzienlijk variëren per branche.
- Inzendingspercentage: Het inzendingspercentage is het percentage bezoekers dat op de CTA-knop heeft geklikt en vervolgens hun gegevens heeft ingediend/een formulier heeft ingevuld of een andere gewenste actie heeft ondernomen die u wilt dat ze ondernemen.
Uiteindelijk is het uiteindelijke doel van elke call-to-action om bezoekers naar een definitieve beslissing te leiden (meestal de aankoop van uw product of dienst). Dit is de reden waarom als uw OTA goed werkt, u meer leadgeneratie en conversie zou moeten zien.
Engage with website visitors and potential customers
Improve your customer service game with LiveAgent's help desk software packed with features!
Bekijk hoe u een effectieve CTA kunt maken.
Een oproep tot actie (CTA) is een krachtige marketingtool die klanten aanspoort en begeleidt om een specifieke actie te ondernemen. Maak je CTA’s duidelijk, overtuigend en gemakkelijk te volgen. Gebruik actiegerichte taal, strategische plaatsing en visuals om aandacht te trekken. Test regelmatig en optimaliseer je CTA’s voor maximale effectiviteit bij het genereren van conversies en het behalen van marketingdoelen.
Frequently Asked Questions
What is a call to action (CTA)?
A call to action (CTA) is a statement used in marketing to motivate users to perform a certain desired action. That can range from simply engaging prospects (like encouraging users to subscribe to your newsletter) to prompting them to purchase immediately. CTAs are usually presented as buttons or hyperlinked texts and can be found at any stage of a conversion funnel.
What makes a good call to action?
A good call to action is easily noticeable and instantly attracts visitors’ attention. It has a compelling design and includes actionable text that encourages users to take immediate action. Some of the most effective CTAs convey a sense of urgency and highlight the benefits users will get by clicking on the CTA button.
What are examples of a call to action?
The most common and most efficient CTA instantly highlights benefits. It is visible, compelling, well designed with actionable texts and a sense of urgency. Statically located as persistent header/ footer CTAs, sidebar opt-in forms, end-of-content CTAs and exit-intent popups.
How do you know if your call to action is working well?
Measure it. The most important is your click-through rate (portion of visitors who click on your CTA button) and you can also keep tabs on the submission rate (percentage of visitors who clicked on your CTA and then submitted a form or took any other desired action). Ultimately, if your CTA is working well, you should see improved conversions.
Na het lezen van deze pagina over de "oproep tot actie", wil je misschien meer begrijpen over hoe je een overtuigende en zichtbare oproep tot actie kunt maken. Ontdek de geheimen van een effectieve CTA door te leren over zichtbaarheidsstrategieën en ontwerptechnieken. Wil je weten of je huidige oproep tot actie goed presteert? Bekijk dan hoe je de effectiviteit van je CTA kunt meten en verbeteren.
Klantgedreven marketingstrategie
Klantgedreven marketingstrategie wordt gemotiveerd door de verwachtingen van de klant. De strategie wordt opgesteld door het senior management. Lees meer over deze strategie.