Wat is KPI?
Key Performance Indicators (KPI’s) zijn een maatstaf in bedrijfsstudies die de eigenaar of de chief executive helpen bij het volgen van hun bedrijf. Elk vakgebied heeft zijn eigen KPI. Op het gebied van marketing of klantenservice zijn de indicatoren als volgt:
- Gemiddelde Wachttijd: het is de gemiddelde tijd die de frontlinie nodig heeft om te reageren op een vraag.
- Gemiddelde oplostijden: de tijd die het team nodig heeft om het probleem van de klant op te lossen.
- Klantenverlies: wanneer klanten stoppen met zaken doen met een bedrijf.
- Klanttevredenheidsscore: meet de tevredenheid van uw klanten over een korte periode van tijd.
Het begrijpen van de essentie van KPI’s
Ontdek de essentiële eigenschappen van een goede KPI, inclusief zijn vermogen om objectief bewijs te leveren, besluitvorming te informeren en betekenisvolle veranderingen in de loop van de tijd bij te houden. Leer de belangrijkste vragen die gesteld moeten worden bij het definiëren van uw KPI’s, om ervoor te zorgen dat ze in lijn zijn met gewenste resultaten en worden ondersteund door een grondige evaluatiecyclus. Of u nu nieuw bent met KPI’s of uw begrip wilt verbeteren, deze video is een onschatbare bron.
Frequently Asked Questions
Waar staat KPI voor?
KPI of key performance indicator, is een waarde die ons laat zien hoe effectief het bedrijf de belangrijkste bedrijfsdoelen behaalt. Organisaties gebruiken KPI's om hun succes bij het behalen van hun doelen te evalueren. Dankzij het bijhouden van deze gegevens weten ze of hun acties effectief zijn of niet.
Wat zijn de voorbeelden van KPI's?
KPI's zijn afhankelijk van wat uw bedrijf wil monitoren. Op de marketingafdeling kunnen dit bijvoorbeeld zijn: merkbekendheid, klantenbetrokkenheid, Marketing Qualified Leads (MQL) en Customer Acquisition Cost (CAC), op de verkoopafdeling: maandelijkse verkoopstijging, gemiddelde winstmarge of product prestatie. In SaaS kunnen dit daarentegen zijn: liquiditeitsindex, KPI Net Promoter Score (NPS) en KPI van klantenacquisitiekosten (CAC).
Wanneer KPI gebruiken?
We gebruiken KPI wanneer we de voortgang willen volgen om een specifiek doel in de loop van de tijd te bereiken. Doelen kunnen veranderen, en dat geldt ook voor resultaten en voortgang naar die doelen. Het is uiterst belangrijk om ze bij te houden en te bepalen of ze bevredigend zijn of niet.
Als u meer wilt weten over de voordelen van het opslaan van klantengegevens, bekijk dan ons artikel over ticket- en klanteninzichten. Het biedt handige tips over hoe u eerdere sessies kunt bekijken en notities kunt maken.
Bent u benieuwd naar de belangrijkste statistieken in de callcentersector? Lees ons artikel over topstatistieken van callcentra. Hier vindt u informatie over serviceniveaus, gemiddelde antwoordsnelheden en meer.
Ontdek de voordelen van ondersteuningsautomatisering en hoe dit kan leiden tot verhoogde klantentevredenheid en verbeterde productiviteit van medewerkers. Leer ook hoe u deze automatiseringsfuncties kunt instellen binnen LiveAgent.
Tenslotte, als u meer wilt weten over de beste contactcentersoftware, lees dan ons artikel over Nederlandse contactcenter software. Het biedt inzicht in de voordelen van cloudgebaseerde technologie en hoe het uw servicebeheer kan verbeteren.
Ontdek hoe de opslag en beveiliging van klantinformatie uw klantenservice en bedrijfsgroei kunnen verbeteren. LiveAgent biedt een gebruiksvriendelijke oplossing voor het beheren van klantengegevens, met krachtige functies en integraties. Probeer het nu gratis en verhoog klantentevredenheid en omzet!
Helpdesk software woordenlijst
Ontdek onze uitgebreide woordenlijst voor helpdesksoftware en klantenservice. Begrijp alle terminologie moeiteloos!