Wat zijn de kosten per gesprek?
De kosten per gesprek zijn een belangrijke prestatie-indicator (KPI) die de hoeveelheid geld meet die nodig is om een enkel gesprek af te handelen. Het geeft de effectiviteit van uw callcenteractiviteiten aan. Het is een belangrijke callcenter-statistiek die verband houdt met het niveau van tevredenheid van de klantenservice.
Hoewel de KPI voor kosten per gesprek inzicht geeft in de efficiëntie en kosteneffectiviteit van uw contactcenter, houdt het niet noodzakelijkerwijs de prestaties van uw werknemer bij en daarom mag het niet worden gebruikt als primaire feedback aan vertegenwoordigers.
Als u een te hoog resultaat heeft, betekent dit dat elk telefoontje van een medewerker van de klantenservice uw budget belast en op de lange termijn mogelijk niet houdbaar is. Goedkoper is echter niet altijd beter. U moet de meest kosteneffectieve oplossing voor uw bedrijf vinden.
Hoe de kosten per gesprek berekenen?
Een algemene formule voor het meten van de kosten per gesprek in inkomende callcentra is als volgt:
Kosten per gesprek = Totale kosten van alle gesprekken / Totaal aantal gesprekken
Uitgaande gesprekken zijn echter een beetje anders. Niet elke klanteninteractie in een uitgaand callcenter leidt tot een conversie.
Voor de uitgaande callcentra is er daarom een meer geschikte formule:
Kosten per gesprek = Totale operationele kosten / Aantal verkopen of leads
U kunt uw kosten per gesprek berekenen met behulp van een van deze formules voor verschillende periodes (wekelijks, maandelijks, driemaandelijks, enz.)
Het is vrij moeilijk om deze statistiek samen te vatten in een eenvoudige formule. Er komt zoveel kijken bij de werkelijke kosten van het runnen van een callcenter. U moet rekening houden met uitgaven zoals salarissen van werknemers, secundaire arbeidsvoorwaarden, licentiekosten voor vertegenwoordigers, hardwarekosten, softwareabonnementen, huur van faciliteiten, nutsvoorzieningen en vele andere diverse kosten.
Hoe de kosten per gesprek verlagen?
U kunt verschillende aanpassingen maken aan uw callcenteractiviteiten om de kosten per oproep te verlagen. Dit mag echter nooit ten koste gaan van de kwaliteit van uw dienstverlening of klantentevredenheid.
Hieronder staan enkele factoren die u kunnen helpen de kosten per gesprek van uw callcenter te verlagen:
- geïntegreerde callcentersoftware – Betrouwbare callcentersoftware waarmee u de callcenterprocessen kunt stroomlijnen, is tegenwoordig een noodzaak. U kunt bijvoorbeeld LiveAgent callcentersoftware gebruiken waarmee u uw klanten de beste klantenservice kunt bieden en tegelijkertijd toegankelijk en budgetvriendelijk bent.
- acceptatie van cloudservices – Met de grotere hoeveelheid gegevens zijn betaalbare cloudgebaseerde services een standaard geworden. U hoeft niet een groot deel van uw middelen alleen aan gegevensopslag toe te wijzen. Cloudgebaseerde services regelen dit voor u tegen een maandelijks bedrag.
- Verbeterd oplossingspercentage bij het eerste contact – Er kunnen aanzienlijke kosten verbonden zijn aan klanten die u meerdere keren moeten terugbellen. Als u de problemen van uw klanten al bij het eerste contact kunt oplossen, kunt u uw afhandelingstijden en de kosten per gesprek verlagen. U kunt de afhandeling van het eerste contact verbeteren door uw personeel voldoende training te geven om de expertise van agenten te vergroten, waardoor een toegankelijke interne kennisbank, enz.
- VoIP-telefonie – Het gebruik van het Voice over Internet Protocol-telefoniesysteem kan de kosten van uw callcenteractiviteiten effectief verlagen . Traditionele telefoonsystemen vereisen veel hardware die moet worden aangeschaft en onderhouden. Dit betekent voor u veel extra kosten. Bij VoIP is dat niet het geval. Het enige dat u nodig heeft is een betrouwbare en snelle internetverbinding en een VoIP-serviceprovider. Bovendien kunt u besparen op de huur van kantoorruimte, omdat callcenteragenten met VoIP hun werk overal ter wereld ku
- terugbelfunctie – Hiermee kan de klant beslissen of hij of zij door u gebeld wil worden zodra een medewerker van het klantencentrum beschikbaar is. Hierdoor worden de wachttijden tot een minimum beperkt.
- op vaardigheden gebaseerde routering – Het verbindt de bellers met een agent of een afdeling op basis van vooraf gedefinieerde regels. Dit kunnen de beschikbaarheid van agenten, de geschiedenis van klantinteracties, gesproken taal, enz. zijn.
- Effectieve planning – Door evenementen vooraf te plannen, kunnen uw medewerkers hun tijd beter beheren. Het hebben van een duidelijk schema van diensten van agenten, vergaderingen, vakantiedagen, enz. kan de productiviteit van agenten aanzienlijk verbeteren.
- zelfbedieningsopties: geef uw klanten de mogelijkheid om hun problemen op te lossen zonder dat ze contact hoeven op te nemen met een klantenservicemedewerker. Het geeft uw klanten niet alleen vertrouwen en empowert ze, maar verlicht ook de last van de schouders van uw agenten.
- automatisering – Gebruik AI in uw callcenteractiviteiten om alledaagse en repetitieve taken uit te voeren. Dit geeft uw agenten de tijd om zich te concentreren op meer veeleisende problemen.
- analytics: bestudeer analytics en volg uw rapporten om meer inzicht te krijgen in uw callcenteractiviteiten.
Reduce your cost per call
LiveAgent offers budget-friendly cloud-based call center service, which is packed with features. Ready to explore them?
Frequently Asked Questions
Waarom zijn de kosten per gesprek nuttig?
Het is een belangrijk onderdeel van de key performance indicators (KPI's) waarmee u de prestaties en efficiëntie van uw callcenter kunt meten. Kosten per gesprek geeft inzicht in het bedrag dat u per gesprek uitgeeft. Daarom kunt u uw middelen toewijzen op basis van uw bedrijfsdoelen.
Hoe de kosten per gesprek berekenen?
Er zijn twee basisformules die u kunt gebruiken. De ene is meer geschikt voor inkomende callcenters: Kosten per gesprek = Totale kosten van alle gesprekken / Totaal aantal gesprekken En een is meer geschikt voor uitgaande callcentra: Kosten per gesprek = Totale operationele kosten / Aantal verkopen of leads Het is ook belangrijk dat u andere metrische gegevens bijhoudt, zoals gemiddelde afhandelingstijd (AHT), kosten per contact, enz. Het monitoren van verschillende metrische gegevens geeft u meer inzicht en stelt u in staat beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
Wat zijn de gemiddelde kosten per gesprek?
De industriestandaard is dat de kosten per gesprek kunnen variëren van €2,70 - €5,60. Het hangt echter sterk af van het soort bedrijf dat u heeft. E-commercebedrijven zullen andere gemiddelde kosten per gesprek hebben dan bijvoorbeeld complexe IT-bezorgbedrijven.
Hoe de kosten per gesprek verlagen?
Er zijn veel manieren om dit te doen en u moet de manieren mixen en matchen die het beste bij uw bedrijf passen. Sommige daarvan omvatten het gebruik van geïntegreerde callcentersoftware (zoals LiveAgent), het gebruik van cloudgebaseerde services, het verbeteren van andere KPI's, het gebruik van VoIP-telefonie, automatisering en het bestuderen van analyses, om er maar een paar te noemen.
Na het lezen van de pagina over de kosten per gesprek, kun je je verder verdiepen in het onderwerp door te ontdekken wat een klantenondersteuningscallcenter is en hoe je er een voor jouw bedrijf kunt kiezen. Hier leer je ook over de essentiële eigenschappen van een klantenservicemedewerker en hoe je een uitzonderlijke klantenervaring kunt bieden.
Wil je meer weten over gesprekstijd? Ontdek wat het is, hoe je de gemiddelde beltijd berekent en het verschil tussen de gemiddelde beltijd en de gemiddelde afhandelingstijd. Dit kan je helpen om je klantenservice te verbeteren.
Ben je geïnteresseerd in welke callcenteroplossingen beschikbaar zijn? Lees dan hoe bedrijven kunnen profiteren van deze oplossingen en welke apparatuur nodig is voor een efficiënt callcenter. Dit kan de kwaliteit van je klantenservice aanzienlijk verbeteren.
Tot slot, leer meer over het belang van spraak in klantenservice. Begrijp wat spraak is en hoe het een rol kan spelen in het verbeteren van de communicatie met je klanten.
Ontdek alles over conversiekosten: de uitgaven die nodig zijn om klanten te converteren en hoe je deze kunt berekenen en optimaliseren. Leer hoe je de effectiviteit van advertentiecampagnes kunt evalueren en je marketingstrategie kunt bijsturen voor maximale impact en kostenefficiëntie. Bezoek onze pagina voor diepgaande uitleg en handige tips van professionals!
Helpdesk software woordenlijst
Ontdek onze uitgebreide woordenlijst voor helpdesksoftware en klantenservice. Begrijp alle terminologie moeiteloos!