Wat is een klantenrelatie?
Customer relationship - the way in which a business and its customers feel and behave towards each other over a period of time, and the effect of this on the business.
Een klantenrelatie is een bijzonder type relatie. Het begint wanneer een klant met uw bedrijf in zee gaat. Elk bedrijf is verantwoordelijk voor het opbouwen van klantentevredenheid en loyaliteit. Elke klanteninteractie met het bedrijf heeft een impact op klanten. De relatie omvat verkoopondersteuning, technische ondersteuning en marketingcommunicatie. Klantenrelaties kunnen worden gemeten aan de hand van klantentevredenheid.
Voordelen van goede klantenrelaties:
- Concurrentie voordeel
- Behoud van klanten
- Klantenbinding
- Verhoogde inkomsten
- Nieuwe klanten
- Merk bewustzijn
- Klantentevredenheid
Wat zijn de principes van goede klantenrelaties?
- Actief luisteren
- Empathie tonen
- Gepersonaliseerde klantervaring
- Uw klanten begrijpen/kennen – CRM-systeem
Hoe bouwt u klantenrelaties op?
Automatiseer processen
Om de klanten te behouden, moet uw bedrijf automatiseringsprocessen opzetten.
Laten we ze in categorieën onderverdelen om dit uit te leggen. Er kan sprake zijn van “interne automatisering” en “externe automatisering”. Interne automatisering is om de interne processen soepel te laten verlopen. U kunt bijvoorbeeld voor verschillende afdelingen/vertegenwoordigersGeautomatiseerde ticketdistributie instellen in LiveAgent. Dit helpt uw veretegenwoordigers efficiënt te werken.
Aan de andere kant kan het creëren van “externe automatisering”, zoals emailmarketing, u helpen contact te houden met uw klanten. Beide automatiseringsprocessen hebben één ding gemeen, namelijk dat ze u helpen om uw klanten op verschillende manieren te behouden.
Deel klantengegevens met verschillende afdelingen
Om klantengegevens veilig te delen, kun je klantenservicesoftware gebruiken. Deze software helpt u bij het maken van SLA’s, regels en meer. De klantengegevens worden dus alleen gedeeld met medewerkers/afdelingen die dit mogen inzien.
Personaliseer elke klantenervaring
Hier zijn enkele manieren om een persoonlijke klantenervaring te creëren:
- Noem de klant bij zijn voornaam
- Gebruik de klantengegevens voor een betere klantenervaring
- Houd het positief
- Selfservice-optie/ervaring
Communiceren
Communicatie is de sleutel in elke relatie. Het zou je dus niet moeten verbazen dat het niet anders is dan klantrelaties. Om deze tot stand te brengen, moet u op veel platforms met klanten communiceren. Bijvoorbeeld: Facebook, Twitter, email of in het echte leven. Overal krijg je een kans! Dit is waar uw klantenservice meestal om de hoek komt kijken.
Hoe kan klantenservicesoftware uw klantenrelaties helpen?
Het kan voor de klantenservice moeilijk zijn om alle vragen van klanten te beantwoorden. Bovendien moeten ze met klanten communiceren via verschillende posts op sociale media. Het hebben van klantenservicesoftware kan hen dus helpen het belang van tickets te prioriteren en toch de berichten van Sociale Media of andere platforms te beantwoorden.
Klantenservicesoftware, zoals LiveAgent, kan de tickets automatisch distribueren. Uw bedrijf kan hun voorkeuren instellen op basis van hun behoeften. Dit zorgt ervoor dat u met uw klanten omgaat terwijl u ook reguliere vragen van klanten beantwoordt.
Als u meer wilt weten over LiveAgent, lees dan alle Functies.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Wat is een klantenrelatie?
De relatie met de klant is een relatie tussen de klant en het bedrijf. Het begint wanneer de klant begint te communiceren met een bedrijf. Het hoeft geen aankoop te zijn - het kan het zien van een advertentie zijn en de eerste gedachte van de klant over het bedrijf en zijn producten. Elk bedrijf is verantwoordelijk voor het opbouwen van deze relatie.
Hoe creëert u een klantenrelatie?
Communicatie is de basis voor het opbouwen van een goede, kwalitatieve relatie met de opdrachtgever. Dat is de sleutel. Het bevat de taal en de manier waarop het bedrijf communiceert met de klant. Een ander belangrijk punt is het overtreffen van de verwachtingen van de klant. Als dit gebeurt, is de klant tevreden en bereid om vaste klant te worden. Het derde idee is om de klant vragen te stellen over het bedrijf en om hun mening te vragen. De klant begrijpt dan dat hij belangrijk is voor het bedrijf. Klantenwaardering is ook enorm belangrijk.
Hoe verbetert u een klantenrelatie?
Om de relatie met de klant te verbeteren, moet u allereerst de communicatie met de klant personaliseren. De klant moet zich een individu voelen, niet ‘een van de velen’. De klant moet het gevoel hebben dat hij als mens wordt behandeld. Een uiterst belangrijk punt is niet alleen de uitvoering van de beloften aan de klant, maar ook het overtreffen van zijn verwachtingen. Een belangrijk pluspunt is ook de transparantie van de activiteiten van het bedrijf.
Als je meer wilt weten over het opbouwen en verbeteren van klantenrelaties, dan is het artikel Wat is klantenrelatie? (Hoe er een bouwen en verbeteren?) een goede volgende stap. Het biedt inzichten in de principes van goede klantenrelaties en hoe klantenservicesoftware daarbij kan helpen.
Een ander interessant onderwerp is klantenervaring, waar je kunt ontdekken wat een klantenervaring precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor je bedrijf. Leer hoe je met behulp van klantenservicesoftware de klantenervaring kunt verbeteren.
Tot slot, als je wilt weten wat de beste klantenservice inhoudt, biedt dit artikel waardevolle informatie. Ontdek de top 10 beste klantenservicepraktijken en hoe bedrijven uitstekende klantenservice bieden.
Ontdek de kracht van LiveAgent-integraties en verbeter de efficiëntie met één softwareoplossing voor facturatie, eCommerce, CRM en meer. Ontdek hoe uw bedrijf kan profiteren van geïntegreerde klantenservice en geautomatiseerde workflows. Bezoek nu en ervaar hoe LiveAgent uw klantenervaring kan optimaliseren!