Wat is een jitter buffer?
Een jitter buffer is een manier om de spraakpakketten van een VoIP-gesprek te beheren. Als het proces soepel verloopt, verloopt het VoIP-verkeer soepel. De meeste VoIP-bellers zullen de jitter buffers nooit opmerken. Soms heeft een jitter buffer problemen vanwege netwerkcongestie. Het gebruik van een jitter buffer is een uitstekende manier om de kwaliteit van uw spraakoproepen tijdens VoIP-gesprekken te verbeteren. Bellen met een VoIP jitter buffer betekent dat uw geluidskwaliteit hoger is.
Wat doet een jitter buffer?
De beste manier om de rol van een jitter bufferfunctionaliteit uit te leggen, is door een voorbeeld te gebruiken. Wanneer u een VoIP-gesprek voert, wordt uw gesprek omgezet in een reeks kleine stukjes gegevens die ‘pakketten’ worden genoemd. Wanneer deze pakketten aan de andere kant van het gesprek aankomen, worden ze weer in de juiste volgorde samengevoegd.
Stel u nu voor dat uw gesprek 100 datapakketten omvatte. Als pakket 90 vóór pakket 10 arriveerde, zou het gesprek niet in orde en verwarrend zijn. Stel u de conversatiemoeilijkheid voor om iemand te begrijpen als hun woorden niet in de juiste volgorde aankomen! Een goede realtime communicatie met klanten is onmogelijk wanneer er sprake is van overmatige jitter.
Om dit soort problemen te voorkomen, maakt de jitter bufferfunctionaliteit gebruik van vertragingstijd. Door deze vertragingstijd kunnen alle VoIP-pakketten aankomen en op de juiste manier worden georganiseerd voordat u iets hoort. Het systeem slaat met name tijdelijk pakketten op zodat ze allemaal kunnen worden georganiseerd. Begin eerst met de standaard jitter bufferinstelling en kijk of dat uw jitterproblemen oplost. Als het probleem zich blijft voordoen, vraag dan uw netwerkbeheerder om tips.
Omdat de netwerkcongestie gedurende de dag zoveel varieert, is het nuttig om een adaptieve jitter buffer te gebruiken. Een adaptieve jitter buffer kan uw gegevens op verschillende manieren ordenen om het bufferen van details te voorkomen.
All-in-one communication platform
LiveAgent offers virtual call center that works with VoIP phone system.
Waar is jitter buffer nodig?
Vergelijkbaar met akoestische echo-onderdrukking, wordt een jitterbuffer vaak gebruikt om de geluidskwaliteit te verbeteren in VoIP-systemen. Er zijn een paar specifieke situaties waarin het zinvol is om een jitterbuffer te gebruiken. Gebruik eerst deze tips voordat u uw VoIP-serviceprovider wijzigt om de communicatiekwaliteit te verbeteren.
- Netwerkcongestie
Wanneer meerdere gebruikers en apparaten dezelfde netwerkverbinding gebruiken, kan het netwerk moeite hebben om bij te blijven. In deze situatie kan een jitter buffer de audiokwaliteit verbeteren. Als u in de loop van de tijd een slechte internetverbinding hebt, wilt u misschien uw internetservice upgraden. U kunt uw huidige netwerkcondities controleren met behulp van een gratis tool zoals speedtest.net. Deze gratis tool meet uw downloadsnelheden, uploadsnelheden en andere factoren.
Aan de kant van LiveAgent wordt de bandbreedte van de vertegenwoordiger pas gebruikt als de door u gekozen VoIP-provider verbinding maakt met onze servers. Volg deze link voor meer informatie.
- Netwerklatentie
Ook wel omschreven als lag, kan netwerklatentie pakketverlies en jitter veroorzaken. Uw maximale latentie moet 150 milliseconden zijn voor de beste prestaties, maar lager is beter in termen van VoIP-latentie.
- Videoconferenties
Een videoconferentiesessie neemt een aanzienlijke hoeveelheid bandbreedte in beslag. Als gevolg hiervan kan zelfs een kleine hoeveelheid netwerkcongestie uw video verstoren. Vraag uw provider van videoconferenties of ze een jitter bufferoplossing hebben die is ontworpen voor de behoeften van video. Zelfs de meest verbazingwekkende oplossing voor HD-videoconferenties kan eronder lijden als uw internetsnelheid overbelast is.
- Problemen met spraakkwaliteit
Als u hebt gemerkt dat uw downloadsnelheden laag zijn tijdens bandbreedtetests, kan het gebruik van een jitter buffer helpen om problemen met slechte spraakkwaliteit te verbeteren. Het is ook handig om onnodig bandbreedtegebruik (bijvoorbeeld videostreaming) te vermijden bij het voeren van spraakoproepen of conferentiegesprekken.
Het is ook belangrijk op te merken dat er andere oorzaken zijn van een slechte gesprekskwaliteit. Uw geluidskwaliteit kan bijvoorbeeld afnemen als u een draadloze verbinding gebruikt. In dat geval kan het gebruik van een ethernetkabel uw videogesprekken en de algemene spraakkwaliteit veel beter maken.
Completely browser-based video calling
Benefit from both chats and calls with LiveAgent's video call feature
Hoe een jitter buffer instellen?
Het plaatsen van een jitter buffer is meestal relatief eenvoudig. Begin door contact op te nemen met uw VoIP-provider en vraag hen om de jitter buffer in te schakelen. In veel gevallen kan de VoIP-provider de technische details voor u regelen.
In sommige gevallen zijn mogelijk aanvullende stappen nodig om de jitter bufferfunctionaliteit in te schakelen. Uw bedrijf moet bijvoorbeeld toegang vragen tot VoIP-netwerken. Als veel mensen in uw bedrijf de VoIP-service gebruiken om te bellen, is het een slim idee om een formeel verzoek aan uw netwerkbeheerder te doen. Het voor de eerste keer instellen van een jitter buffer kan voor andere gebruikers kortstondig een slechte internetverbinding veroorzaken.
Provide a fantastic call center experience using VoIP services
LiveAgent offers over 50 integrations with a leading VoIP providers.
Frequently Asked Questions
Wat is een jitter buffer?
Een jitterbuffer is een manier om schokkerige audio te voorkomen en de geluidskwaliteit bij VoIP-gesprekken te verbeteren. Jitterbuffertechnologie werkt door een minimale vertraging toe te voegen aan uw inkomende spraakpakketten en uitgaande spraakpakketten. Door deze technologie te gebruiken, voorkomt u problemen met pakketverlies. Merk op dat een jitterbuffer in verschillende vormen voorkomt, zoals statische jitterbuffers en dynamische jitterbuffers. Houd uw jitter op een acceptabel niveau (d.w.z. 30 milliseconden) om problemen te voorkomen. Residentiële VoIP-gebruikers zijn misschien bereid om acceptabele jitter van meer dan 30 milliseconden te tolereren als ze een goedkope internetverbinding hebben.
Wat doet een jitter buffer?
Een jitterbuffer voorkomt pakketverlies bij uw audiogesprekken. Elk deel van de audiostream van uw gesprek wordt kort in de buffer opgeslagen. Als gevolg hiervan hebben de specifieke aankomsttijden van pakketten geen invloed op uw audiokwaliteit. Met deze technologie kan pakketverlies uw gesprek verstoren. U kunt een analyse van jittergegevens uitvoeren om de prestaties van VoIP-gesprekken te verbeteren.
Waar is jitter buffer nodig?
Uw netwerkbeheerder kan u aanraden om voor verschillende niveaus een jitterbuffer te gebruiken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet de mogelijkheid hebt om een ethernetkabel te gebruiken. In dat geval kan u audiokwaliteit eronder lijden als u wifi-signaal zwak is. Door een jitterbuffer te gebruiken, kunt u problemen met kwaliteitsverlies voorkomen. Als andere mensen videostreaming gebruiken tijdens uw realtime communicatie, kan het gebruik van een jitterbuffer helpen. Een jitterbuffer kan u ook helpen een gesprek van hoge kwaliteit te behouden als de netwerkprestaties in de loop van de tijd variabel zijn.
Hoe maakt u een jitter buffer?
Er zijn een aantal manieren waarop u een jitterbuffermechanisme kunt gebruiken om problemen te voorkomen. Als u in een bedrijf werkt, kunt u collega's vragen om tijdens de werkdag de meest voorkomende bronnen van jitter, zoals online gamen, videostreaming en andere grote gegevensdownloads, te vermijden. Neem vervolgens contact op met uw netwerkbeheerder en vertel hem over uw problemen met de spraakkwaliteit tijdens uw gesprekken. Zodra de netwerkbeheerder uw situatie begrijpt, kunt u voorstellen om jitterbufferfunctionaliteit te gebruiken.
Na het lezen van de huidige pagina over de jitter buffer, is het interessant om meer te weten te komen over jitter VoIP. Ontdek wat jitter in VoIP is en welke effecten het kan hebben op je gesprekken. Daarnaast krijg je handige tips voor het uitvoeren van een netwerkjittertest en het oplossen van problemen met jitter. Zo kun je ervoor zorgen dat je VoIP-gesprekken altijd van hoge kwaliteit zijn.
Ontdek hoe archiveren in LiveAgent uw helpdesksoftware optimaliseert door opgeloste tickets en e-mails naar langdurige opslag te verplaatsen. Verbeter uw klantenservice door sociale media-communicatie te archiveren en geheugen op te schonen. Probeer LiveAgent gratis en ervaar efficiënte klantenondersteuning zonder verplichtingen!
Helpdesk software woordenlijst
Ontdek onze uitgebreide woordenlijst voor helpdesksoftware en klantenservice. Begrijp alle terminologie moeiteloos!