Wat is GSM?
GSM of Global System for Mobile Communication is een algemene standaard (om protocollen te beschrijven) voor digitale mobiele netwerken die worden gebruikt in draadloze telefonie. Het wordt in Europa en enkele andere delen van de wereld gebruikt om gegevens te digitaliseren, comprimeren en verzenden.
De voorgangers van deze geavanceerde gsm-dienst waren analoog. Met het groeiende gebruikersbestand konden analoge systemen de acceptatie van mobiele telefoons en mobiele netwerken echter niet bijhouden. De noodzaak om een uniforme Europese standaard voor digitale mobiele netwerken in te voeren was de drijvende kracht achter de ontwikkeling van dit geavanceerde mobiele telefoonservicesysteem. GSM is een handelsmerk van de GSM Association (GSMA) die mobiele operators verenigt, hun belangen behartigt en samenwerkt met de industrie.
GSM-telefoonsysteem verzendt mobiele data en spraakdiensten. Het netwerk verzendt spraakoproepen en gebruikersgegevens op frequentiebanden van 850 MHz, 900 MHz, 1800 MHz en 1900 MHz. GSM (2G) maakt gebruik van de Division Multiple Access (TDMA)-techniek in spraakoproepen en andere communicatie. GSM digitaliseert en comprimeert gegevens en stuurt deze samen met twee andere gegevensstromen naar een kanaal, waarbij elk zijn eigen tijdslot heeft.
Verschil tussen mobiele GSM- en CDMA-netwerken
Hoewel ze op het eerste gezicht vergelijkbaar zijn, zijn deze twee technologieën niet hetzelfde. CDMA, of Code Division Multiple Access, werd geïntroduceerd met 2G- en 3G-generaties als een algemeen standaardprotocol voor draadloze communicatie. Het grootste deel van de wereld gebruikt GSM, behalve de VS en sommige delen van Canada en Japan die CDMA gebruiken.
Enkele van de belangrijkste verschillen tussen de twee zijn:
- CDMA gebruikt EVDO-technologie voor gegevensoverdracht, terwijl GSM EDGE gebruikt
- GSM is minder gevoelig voor stralingsemissie tijdens transmissie
- GSM is simspecifiek, terwijl CDMA handsetspecifiek is en geen simkaart vereist
- GSM maakt wereldwijde roaming mogelijk, terwijl CDMA dat niet doet
Ready to build your call center?
LiveAgent's VoIP call center phone system is equipped with numerous advanced features. Try them out today!
Frequently Asked Questions
Wat is de samenstelling van het GSM-netwerk?
De vier delen van het GSM-netwerk zijn een mobiel apparaat met SIM, basisstation en toegangsnetwerk, schakelsysteem en kernnetwerk. Deze onderdelen werken samen om het GSM-telefoonnetwerk samen te stellen.
Wat zijn de beperkingen van GSM?
Hoewel het GSM-netwerk wordt gebruikt voor de meeste individuele oproepen en andere draadloze communicatie, zijn enkele van de beperkingen ervan de noodzaak voor providers om repeaters te installeren om de dekking te vergroten, elektronische interferentie, latentie met een groter aantal gebruikers en een beperkte snelheid van gegevensoverdracht .
Is GSM veilig?
De gestandaardiseerde beveiligingsstrategieën van GSM zorgen ervoor dat het een van de veiligste beschikbare telecommunicatiesystemen is. Het behoudt de vertrouwelijkheid en anonimiteit van een GSM-gebruiker en handhaaft daarom end-to-end beveiliging over het hele netwerk.
Na het lezen van de huidige pagina over GSM, kunt u uw kennis verder uitbreiden door meer te leren over mobiele VoIP. Ontdek de kenmerken, voordelen en technologie achter mobiele VoIP, en hoe het uw communicatie kan verbeteren.
Voor bedrijven die hun klantenservice willen verbeteren, kan de beste contactcentersoftware van 2023 een uitstekende keuze zijn. Leer meer over hoe deze software uw servicebeheer kan optimaliseren en uw productiviteit kan verhogen.
Daarnaast bieden basis communicatiesjablonen voor kennisbanken handige oplossingen voor het beheren van klantinteracties. Deze sjablonen kunnen helpen om snel en effectief te reageren op veelvoorkomende vragen.
Overweeg ook de voordelen en integratiemogelijkheden van Global Call Forwarding. Deze functie kan uw bedrijf helpen om oproepen efficiënt te beheren en kosten te minimaliseren.
Tot slot, bekijk de callcenteroplossingen die beschikbaar zijn om uw klantenservice te ondersteunen. Ontdek welke software en apparatuur nodig is om een effectief callcenter te runnen en hoe dit uw externe personeel kan helpen.
Ontdek hoe de opslag en beveiliging van klantinformatie uw klantenservice en bedrijfsgroei kunnen verbeteren. LiveAgent biedt een gebruiksvriendelijke oplossing voor het beheren van klantengegevens, met krachtige functies en integraties. Probeer het nu gratis en verhoog klantentevredenheid en omzet!
Helpdesk software woordenlijst
Ontdek onze uitgebreide woordenlijst voor helpdesksoftware en klantenservice. Begrijp alle terminologie moeiteloos!