Wat is dual-tone multi-frequentie signalering?
Dualtone multi-frequentie signalering (ook bekend als DTMF) is een telecommunicatietechnologie voor het overbrengen van informatie tussen telefoonapparaten en telefooncentrales door middel van in-band audiotonen verzonden via spraakfrequenties. Simpel gezegd, DTMF-signalering vertaalt hoorbare tonen van het indrukken van toetsen op telefoontoetsenborden in leesbare informatie die telecombedrijven gebruiken om inkomende telefoongesprekken te verwerken.
Een netwerk van telecommunicatiebedrijven genaamd The Bell System introduceerde DTMF in 1963. Vervolgens werd het handelsmerk als ‘Touch-Tone’ voor gebruik in drukknoptelefoons. Het werd voornamelijk gebruikt voor telefoonsignalering van en naar de lokale centrale, hoewel DTMF bellen over lange afstand mogelijk maakte en tegenwoordig wordt het veel gebruikt in telecommunicatie en callcentra.
Zoals de naam al doet vermoeden, gebruikt dual-tone multi-frequentiesignalering een combinatie van acht audiofrequenties die in paren worden verzonden om zestien signalen weer te geven, weergegeven door de tien numerieke cijfers, de letters A tot D en de symbolen # en *. De toetsen A, B, C, D zijn uiteindelijk uit consumententelefoontoestellen gevallen en worden voornamelijk gebruikt in radioapparatuur en interne netwerkcontroles van telefoonmaatschappijen.
Waarvoor wordt dual-tone multi-frequentie signalering gebruikt?
DTMF werkt door acht verschillende audiofrequenties toe te wijzen aan de rijen en kolommen van het toetsenbord. Elke kiesrij wordt gedefinieerd door een lage toonfrequentie en elke kolom door een hoge toonfrequentie. Wanneer een toets die overeenkomt met een cijfer of symbool wordt ingedrukt, genereert de telefoon een toon die gelijktijdig hoogfrequente en laagfrequente signalen combineert. Dit unieke signaalpaar wordt vervolgens verzonden naar de lokale centrale en gedecodeerd om te bepalen welk nummer is gekozen en hoe de oproep op de juiste manier moet worden gerouteerd. DTMF kan worden verzonden via actieve telefoonlijnen, internet en een radio.
De primaire functie van dualtone multi-frequentie signalering is het identificeren van het gekozen nummer en het verwerken van informatie van klanten. DTMF is werkzaam in verschillende sectoren, variërend van telecommunicatie (inkomend/uitgaandcallcentra) en financiële instellingen (banken en kredietkaartmaatschappijen) tot verzekerings- en zorginstellingen. In callcentra, wordt DTMF-signalering voornamelijk gebruikt om gebruikersverzoeken te verwerken, identificatie-informatie te verkrijgen en telefoongesprekken te routeren op basis van de toetsen die door de beller zijn ingevoerd. Bovendien wordt de DTMF-technologie gebruikt in combinatie met IVR (Interactieve spraakrespons) en ACD-systemen (Automated Call Distribution) om door menu’s tijdens gesprekken te navigeren en gevoelige klantengegevens te verzamelen.
Call center features for better customer experience
Try out all LiveAgent's features today.
Het gebruik van DTMF-signalering heeft een aantal voordelen, zoals:
- Hogere beveiliging
Als het gaat om het verkrijgen van gebruikersinvoer, biedt dual-tone multi-frequentiesignalering een hoger beveiligingsniveau. Het stelt bellers gerust dat hun gevoelige gegevens (zoals kredietkaartgegevens, burgerservicenummers, enz.) beschermd en beveiligd zijn tegen kwaadwillende bedoelingen. Omdat het menselijk oor DTMF-tonen niet kan interpreteren, blijft gevoelige klanteninformatie geïsoleerd van agenten en gespreksopnamesystemen.
- Verminderde kans op fouten
Met dual-tone multi-frequentietechnologie is er slechts één punt voor gegevensinvoer. Zonder DTMF zou de beller de gegevens moeten uitlezen omdat de vertegenwoordiger deze in zijn desktoptoepassing zou moeten typen, waardoor de kans op fouten aan beide kanten groter wordt.
- Verbeterde callcenterstatistieken
Het verkrijgen van gebruikersinvoer via dualtone multi-frequentiesignalering kan ook verschillende inkomende callcenterstatistieken verbeteren, zoals Gemiddelde verwerkingstijd (AHT). Omdat vertegenwoordigers de gebruikersgegevens niet hoeven te herhalen aan de beller om de nauwkeurigheid van de invoer te bevestigen, wordt de gemiddelde duur van een interactie met een beller verkort. Bovendien kan de verhoogde beveiliging van DTMF bijdragen aan een hogere klantentevredenheid.
Wat is het verschil tussen pulskiezen en DTMF-kiezen?
Pulskiezen en DTMF-kiezen (dualtone multifrequency) zijn de twee systemen die worden gebruikt bij telefoonsignalering om het telefoonnummer te identificeren dat een beller kiest. Bij pulskiezen worden pulsen gegenereerd door de telefoonverbinding snel aan en uit te schakelen. Bij pulskiezen wordt elk cijfer in het telefoonnummer aangegeven met een reeks klikken die alleen overeenkomt met dat cijfer. Dus 1 wordt weergegeven door één klik, 2 door twee klikken, enzovoort. De nummers worden gekozen met een korte pauze tussen de pulsen om het ene cijfer van het andere te onderscheiden. Pulskiestechnologie wordt niet meer actief gebruikt.
Bij DTMF-kiezen worden verschillende tonen gebruikt om een ander nummer aan te geven. Dus in plaats van meerdere signalen voor elk cijfer te verzenden, zou het er maar één voor elk moeten verzenden. Vóór de introductie van DTMF-kiezen waren telefooncommunicatienetwerken afhankelijk van pulskiezen. Het had echter het nadeel dat het beperkt was tot de lokale centrale verbindingen en een intermediaire operator nodig had voor het doorverbinden van interlokale gesprekken. Sinds de lancering van DTMF werd het kiezen van toetsaanslagen de primaire kiesmethode die geleidelijk het pulskiezen verving (samen met de bijbehorende telefoons met draaischijf). Desondanks kunnen de meeste telefoonsystemen die toonkiezen gebruiken ook pulskiezen herkennen en ermee werken.
Efficient call center software just one click away
Start your 30-day free trial, no credit card required.
Frequently Asked Questions
What is dual-tone multi-frequency signaling?
Dual-tone multi-frequency signaling (DTMF), also called touch-tone, is a system used for telecommunication signaling over an active telephone line in the voice frequency band between communication devices. Whenever a number is dialed, the DTMF is decoded by the local exchange in order to route the call. DTMF systems use eight different frequency signals transmitted in pairs (one high frequency and one low frequency) to represent 16 different numbers, letters, and symbols.
What is dual-tone multi-frequency signaling used for?
Today, the DTMF signaling technology is widely used in the call center industry to route incoming calls using the keypad entries made by the caller and process user requests. When paired with Interactive Voice Response (IVR), DTMF provides automated self-service menu selection and gathers sensitive customer data. As a result, it has a number of advantages, such as the reduced probability of errors, higher security, and improved metrics (reduced average call handling time).
What is the difference between pulse dialing and DTMF dialing?
Pulse dialing and dual-tone multi-frequency dialing (tone dialing) are the two methods used in telephone signaling to recognize the dialed number. Pulse dialing uses different signal pulses to indicate the phone number dialed by a caller, while DTMF dialing uses specific tones to indicate the number. Since the introduction of DTMF, pulse dialing has lost its significance. Tone dialing has now become the standard for telephone companies worldwide.
Als je meer wilt weten over de toepassingen van dual-tone multi-frequentie signalering, bekijk dan het artikel over Waarvoor wordt dual-tone multi-frequentie signalering gebruikt?. Het legt uit in welke situaties deze technologie vaak wordt toegepast.
Ben je benieuwd naar de verschillen tussen pulskiezen en DTMF-kiezen? Lees dan het stuk over Wat is het verschil tussen pulskiezen en DTMF-kiezen?. Het zal je helpen om de unieke kenmerken van beide methoden beter te begrijpen.
Klantenervaring met meerdere kanalen
Ontdek hoe een klantenervaring met meerdere kanalen uw bedrijf kan transformeren! Leer over de voordelen van callcentersoftware, klantenservicevaardigheden en live chat. Ontwikkel een omnichannel-strategie met inzichtelijke tips en inspirerende voorbeelden van Disney, Starbucks en Sephora. Verbeter klantenloyaliteit en merkperceptie door te investeren in geavanceerde klantencommunicatiebeheer software. Bezoek nu voor een complete gids naar een uitzonderlijke klantenervaring!