Wat is callcenterautomatisering?
Callcenterautomatisering verwijst naar het gebruik van een oplossing voor oproepautomatisering om de taken te automatiseren die voorheen door de menselijke agenten werden afgehandeld. Een geautomatiseerd callcenter ontlast repetitieve taken van ondersteuningsmedewerkers en verbetert de operationele efficiëntie terwijl de operationele kosten worden verlaagd. De automatiseringsplatforms zijn voorzien van geavanceerde technologieën zoals Interactive Voice Response (IVR), oproeproutering en callbacks. Ze helpen de automatisering van oproepen te stroomlijnen, wachttijden te minimaliseren en inactieve tijd voor alle agenten te verminderen.
Contactcenterautomatisering zorgt voor een moeiteloze klantenervaring. Het stelt bedrijven in staat om een eigen platform voor klantenbetrokkenheid te hebben en de klantentevredenheid te verbeteren en de verkoop te stimuleren.
Welke software wordt gebruikt bij de automatisering van callcentra?
Callcentersoftware ondersteunt het gehele callcenterautomatiseringsinitiatief. Het wordt vaak door elkaar gebruikt met contactcentersoftware of tools voor gespreksautomatisering. LiveAgent callcentersoftware maakt gebruik van de nieuwste contactcentertechnologie en spraakautomatisering zodat u gebruik kunt maken van:
- Intelligente automatisering
- IVR (interactieve spraakrespons)
- Intelligente oproeproutering
- Virtuele vertegenwoordiger
- Artificiële Intelligentie
- Beheer van uitgaande en inkomende oproepen
Het is end-to-end contactcentersoftware met ondersteuning voor zowel inkomende als uitgaande callcentra.
Wie gebruikt callcenterautomatisering?
Op dit moment vormt callcenterautomatisering de kern van de klantenservice-industrie. veel andere sectoren zijn echter afhankelijk van oproepautomatisering, met name bedrijven met interne callcentra. Gebruiksscenario’s voor callcentersoftware zijn vaak gebonden aan specifieke afdelingen en functieposities.
Het personeel van het klantencontactcentrum is afhankelijk van oproepautomatisering omdat het hen helpt om veel alledaagse taken uit handen te nemen. De volgende vacatures maken dagelijks gebruik van gespreksautomatisering:
- Contactcentervertegenwoordiger
- Callcentermanager
- Klatenservice vertegenwoordiger
Automate your workflow
LiveAgent offers wide range of useful automation and rules options. Why not try for yourself and see how helpful they can be?
Hoe automatiseert u gesprekken?
Met LiveAgent kunt u automatiseringsmogelijkheden voor klantenservice in realtime benutten om oproepen te automatiseren. Aangezien dit een complexe taak is, was het alleen mogelijk om dit te bereiken door middel van zorgvuldige programmering en technologieën die de natuurlijke taal, met andere woorden AI, kunnen begrijpen.
Het platform neemt elke klantenvraag, analyseert deze en wijst deze toe aan een relevant communicatiekanaal. Interactive Voice Response kan u bijvoorbeeld helpen potentiële klanten direct in contact te brengen met geschikte vertegenwoordigers. In combinatie met gespreksroutering maakt IVR optimaal gebruik van elke beschikbare vertegenwoordigers.
Ten slotte komt de terugbelfunctie om bellers te helpen terugbellen aan te vragen wanneer er geen beschikbare ondersteuningsmedewerkers zijn of de lijn bezet is.
Wat zijn de huidige trends op het gebied van callcenterautomatisering?
De transformatie van callcenterautomatisering begon met de implementatie van callcenter-software. Dit is echter een dynamisch landschap. Het is cruciaal om de laatste trends bij te houden en aan de eisen van de consument te voldoen.
Een van de huidige trends op het gebied van gespreksautomatisering is digitale transformatie. Het daagt de status quo in de klantenservice-industrie uit en vraagt om integratie van technologieën in de business. Een van deze technologieën is callcentersoftware.
Het gebruik van CRM naast callcentersoftware is een andere trend die ontstond dankzij het vermogen om het klantentraject te personaliseren en de klanteninteractie te verbeteren.
Ten slotte kan LiveAgent uw communicatiemogelijkheden en agentproductiviteit aanzienlijk verbeteren. Momenteel integreert het platform een tiental communicatiekanalen, waaronder:
- Chat
- Oproepen
- Slack
- Viber
- Forum
- Contactformulieren
- Videogesprekken
- Feedback
Hoe verbetert de automatisering van callcentra de klantenservice?
Gespreksautomatisering automatiseert repetitieve en alledaagse taken zodat elk kantooruur telt.
Het verbetert ook de algemene ervaring van de bellers met IVR, terugbellen en intelligente routering, door wachttijden te minimaliseren. Iets eenvoudigs als de terugbeloptie maakt het gemakkelijker en handiger om contact op te nemen met de klantenondersteuning.
Wat zijn de voordelen van callcenterautomatisering?
Oproepautomatisering kan u helpen klanten tevreden te stellen, een uitzonderlijke klantenervaring te bieden en de klantentevredenheid te verbeteren. LiveAgent kan u helpen al het bovenstaande te bereiken door de belangrijkste KPI’s van uw callcenter te verbeteren:
- Verkorte gemiddelde verwerkingstijd
- Snellere oplossingstijd
- Verlaagd aantal verlatingsangst door klanten
- Verbeterde werknemerservaring
- Verbeterde medewerkerstevredenheid
- Lagere arbeidskosten, operationele kosten en algemene contactcenterkosten
- Gestroomlijnde registratie en opslag van klantenfeedback
Improve your call center
Handle all your calls with ease and make your call center efficient more than ever with the help of LiveAgent.
Frequently Asked Questions
Wat is callcenterautomatisering?
Callcenterautomatisering is een proces waarbij callcentertaken worden geautomatiseerd. Callcentersoftware is een tool die de automatisering van repetitieve taken mogelijk maakt. De taken die kunnen worden geautomatiseerd, variëren van eenvoudige repetitieve taken tot complexe, vooraf gedefinieerde automatisering van gespreksroutering.
Wat is de meest populaire software voor callcenterautomatisering?
Moderne callcentersoftware, zoals LiveAgent, gebruikt geavanceerde functies om verschillende processen in een contactcenter te automatiseren. Het wordt geleverd met IVR, gespreksroutering en terugbellen en maakt zelfs gebruik van kunstmatige intelligentie en natuurlijke taalverwerking.
Van wie profiteert callcenterautomatisering het meest?
Bedrijven in de klantenservice zijn dagelijks afhankelijk van callcenterautomatisering. De oproepautomatisering doet wonderen in de handen van contactcentermedewerkers, inclusief contactcentermedewerkers en callcentermanagers.
Hoe automatiseert u gesprekken?
Geautomatiseerde oproepen vormen de kern van de automatisering van klantenservice. LiveAgent helpt bij het in realtime automatiseren van oproepen naar de juiste vertegenwoordigers via verschillende routeringsmethodologieën: IVR, intelligente gespreksroutering en gestroomlijnd terugbellen. Het zorgt ervoor dat elk klantenprobleem op tijd wordt opgelost.
Welke gangbare praktijken worden gebruikt bij de automatisering van callcentra?
De huidige grote trends op het gebied van gespreksautomatisering zijn: Digitale transformatie Gestroomlijnde interactie met klanten Ondersteuning voor verschillende communicatiekanalen Personalisatie via klantenreisanalyse
Wat doet callcenterautomatisering voor uw klantenservice?
Het gebruik van gespreksautomatisering kan u op verschillende manieren helpen de klantenservice te verbeteren. Het maakt tijd vrij voor agenten, automatiseert het matchen van klanten met een specifieke vraag aan relevante vertegenwoordigers dankzij IVR en oproeproutering, biedt een terugbeloptie en stelt contactcenters in staat klanten via meerdere communicatiekanalen te bedienen, allemaal vanaf één scherm.
Wat zijn de voordelen van callcenterautomatisering?
Oproepautomatisering kan uw bedrijf helpen om klanten blij te maken en een uitzonderlijke klantervaring te bieden. De meer specifieke voordelen zijn onder meer een kortere gemiddelde afhandelingstijd per klant, lagere kosten voor het contactcenter en een grotere medewerkerstevredenheid.
Na het lezen over callcenterautomatisering, kunt u verder ontdekken hoe ondersteuningsautomatisering kan bijdragen aan een verhoogde klantentevredenheid en verbeterde productiviteit van uw team. Deze pagina biedt waardevolle tips en voordelen voor het instellen van automatiseringsfuncties binnen LiveAgent.
Wilt u meer weten over de kern van klantenservice? Deze artikel biedt inzicht in de definitie en voorbeelden, en laat zien waarom goede klantenservice essentieel is voor het verbeteren van uw merkimago.
Overweeg ook om uw klanten meer autonomie te geven met Nederlandse selfservice software. Deze pagina laat zien hoe selfservice kan leiden tot een hogere productiviteit van uw vertegenwoordigers en lagere ondersteuningskosten.
Daarnaast kunt u ontdekken hoe de beste contactcentersoftware van 2023 kan bijdragen aan een naadloze klantenservice ervaring. Ontdek de voordelen van cloudgebaseerde technologie en hoe het de productiviteit en gegevensbeveiliging kan verbeteren.
Tenslotte, als u op zoek bent naar praktische hulpmiddelen, bekijk dan de gratis helpdesksjablonen. Deze sjablonen kunnen helpen bij het efficiënt beantwoorden van klantverzoeken en het bieden van consistente communicatie.
Nederlandse selfservice software
Verbeter uw klantenservice en klanttevredenheid met LiveAgent's Nederlandse selfservice software. Bied een alles-in-één portaal met kennisbank, FAQ's en forums, verlaag ondersteuningskosten en verhoog vertegenwoordigersproductiviteit. Probeer nu gratis!
Oplossing bij eerste contact begrijpen (+ 6 beste praktijken)
Verken het concept van First Contact Resolution (FCR), begrijp het belang ervan en ontdek de beste FCR-praktijken om de klantenservice te verbeteren.