Wat is een IVR?
IVR is een afkorting voor Interactieve spraakreactie. Interactieve spraakreactie is een geautomatiseerd telefoonsysteem dat communiceert met bellers. Het IVR-systeem verzamelt informatie tijdens de interactie en reageert door een passende actie uit te voeren, zoals de beller doorverwijzen naar de juiste vertegenwoordiger/afdeling of terugbellen.
Hoe werkt Interactieve Voice Response?
Met Interactive Voice Response kunt u oproepen doorsturen naar de juiste afdelingen of vertegenwoordigers. Wanneer een klant contact wil opnemen met uw ondersteuningsteam, komen ze een vooraf opgenomen stemmelding tegen. Ze hoeven alleen maar een paar spraak- of toetscommando’s in te voeren en ze worden onmiddellijk doorgestuurd naar de juiste afdeling van uw ondersteuningsteam.
Een typische IVR-structuur brengt de klant bijvoorbeeld naar de verwachte afdeling, zoals de factureringsafdeling, nadat de klant een specifiek nummer op zijn telefoon heeft ingedrukt.
Met IVR kunnen uw agenten efficiënter werken en het volledige potentieel van uw callcenter-telefoonsoftware benutten.
Hoe werkt het in LiveAgent?
LiveAgent beschikt over een uitgebreide IVR online ontwerptool waarmee iedereen zijn IVR-structuren kan ontwerpen, zelfs als ze geen technische ervaring hebben. Bekijk de onderstaande video om meer inzicht te krijgen.
Een dagelijkse promo uitvoeren of een snelle aankondiging doen in uw begroetingsbericht?
Onze tip: neem alle Interactive Voice Response-audiobestanden rechtstreeks op in de IVR-ontwerptool in LiveAgent. Met de tool kunt u uw Interactive Voice Response-structuur helemaal opnieuw ontwerpen/schrijven, inclusief het opnemen of uploaden van uw audiobestanden naar de structuur.
Welke functies heeft LiveAgent IVR?
- Terugbelfunctie
- Neem uw eigen Interactieve spraakreactieberichten op
- Upload vooraf opgenomen berichten
- Oproepprioritering
- Routering naar de juiste afdelingen/vertegenwoordigers
Waarom zou u de IVR gebruiken?
IVR is een bekende functie voor klantenondersteuning die wonderen kan doen voor uw helpdesk. Als uw vertegenwoordigers zich overweldigd voelen, klanten geen verbinding kunnen maken via de telefoon, of als u de zaken overzichtelijker wilt maken, kan IVR-trees uitkomst bieden. U kunt ze instellen, aanpassen en meteen uitzoeken wat het beste voor u werkt in LiveAgent.
Wat zijn de voordelen van de IVR?
- Automatische overschrijvingen + onbeperkte keuzes
- Verhoogt de resolutie bij het eerste contact
- Verhoogt de klantentevredenheid
- Bespaart geld en tijd voor vertegenwoordigers
Record your own IVR messages
Create a professional remote call center complete with custom IVR menu messages. Record them today for free. No credit card required.
Voorbeeld interactieve voice response – Afdelingsoverdrachten
Zie hieronder een IVR-structuur met twee beschikbare afdelingskeuzes. Klanten kunnen kiezen voor de verkoopafdeling of de technische afdeling.
Hallo, u hebt [Bedrijfsnaam] bereikt. Kies uit de volgende menu-opties:
Om met een verkoopvertegenwoordiger te spreken, drukt u op 1.
Druk voor technische ondersteuning op 2.
Dit bespaart de klant en de vertegenwoordiger van het bedrijf tijd. Er zijn geen extra overboekingen nodig wanneer een klant direct de juiste afdeling bereikt.
Bovendien kunt u voor elke automatische afdelingsoverdracht (afspelen) een aangepast geluid opnemen. Muziek toevoegen die wordt afgespeeld voordat een medewerker de oproep beantwoordt (online/afspelen). Als er geen beschikbare vertegenwoordiger is, kan een klant ook een voicemail achterlaten (offline/voicemail).
start:
- choice:
1:
name: Sales department
play: http://www.example.com/sound-sales.mp3
do:
- transfer:
to: salesDep
if:
online:
- play: http://www.example.com/welcome.mp3
- ring
offline:
- play: http://www.example.com/voicemail.mp3
- voicemail
2:
name: Technical department
play: http://www.example.com/welcome.mp3
do:
- transfer:
to: techDep
if:
online:
- ring
offline:
- play: http://www.example.com/voicemail.mp3
- voicemail
Het maken van een professioneel Interactive Voice Response-bericht kan in eerste instantie een ontmoedigende taak lijken. Maak uw geen zorgen; we hebben gratis aanpasbare IVR-scripts gemaakt om uw bedrijf meteen op weg te helpen.
Kennisbankbronnen
Ontdek hoe u;
- Automatisch terugbellen kan instellen
- IVR automatisch kan wijzigen
- Een oproep kan doorschakelen naar een extern nummer via Interactieve spraakreactie
Frequently Asked Questions
Hoe werkt IVR?
Met interactieve spraakrespons kunt u oproepen in uw callcentersoftware doorsturen naar de juiste afdelingen of agenten. Met andere woorden, het stelt uw bellende klanten in staat om rechtstreeks naar de geschikte agenten te gaan. Een typische IVR-structuur zou de klant bijvoorbeeld naar de verwachte afdeling brengen, zoals de factureringsafdeling, nadat de klant een specifiek nummer op haar telefoon heeft ingedrukt.
Welke functies heeft LiveAgent IVR?
De IVR-functies van LiveAgent omvatten een terugbelfunctie, prioriteitstelling van oproepen, de mogelijkheid om uw IVR-berichten op te nemen, vooraf opgenomen berichten te uploaden en de oproepen door te sturen naar de juiste afdelingen/vertegenwoordigers.
Wat zijn de voordelen van IVR?
De voordelen van IVR zijn onder meer automatische overdrachten, onbeperkte keuzes, betere oplossing voor het eerste contact, klantentevredenheid en verbeterde workflow voor agenten.