Wat is een aangepaste rol?
Aangepaste rollen is een functie die de mogelijkheid biedt om aangepaste beheerdersrollen te creëren voor medewerkers van de klantenondersteuning in het LiveAgent systeem. Met deze functie kunnen beheerders de beheerdersrechten van vertegenwoordigers beperken of hen toegang geven tot specifieke delen van het LiveAgent-systeem. Het is handig voor het effectief sturen van verantwoordelijkheden voor de taken van vertegenwoordigers. Deze functie kan worden gebruikt als alternatief voor onze ingebouwde functie voor rollen die vooraf gedefinieerde rollen biedt.
Eigenaren hebben toegang tot deze functie in de LiveAgent configuratie en kunnen de machtigingen voor vertegenwoordigers handmatig kiezen om de roldefinitie op te geven. Op die manier kunt u aangepaste rollen toevoegen aan gebruikers en precies definiëren wat een bepaalde vertegenwoordiger kan doen binnen hun rol in het bedrijf.
Aangepaste rollen instellen in LiveAgent
Het instellen van aangepaste functies in de serviceticketsoftware van LiveAgent is een eenvoudig proces. Houd er rekening mee dat u het Large-abonnement moet hebben om aangepaste functies in te kunnen stellen. Open eerst uw LiveAgent-account en ga naar Configuratie-opties. Klik op Aangepaste functies in het linker menupaneel of op het pictogram Aangepaste functies in het inleidende configuratiescherm.
Zodra u zich in deze sectie bevindt, klikt u op Een aangepaste rol maken. Schrijf de naam van de rol die u wilt opgeven en selecteer vervolgens de beschikbare machtigingen. Klik op rol maken onderaan het venster en je bent klaar. U kunt bestaande machtigingen ook op elk gewenst moment wijzigen nadat u de rol hebt gemaakt.
Bepalen welke machtigingen de nieuwe aangepaste rol nodig heeft
De beste aanpak is om uw klantenservicemedewerkers te segmenteren op basis van hun specialiteit en na te gaan welke LiveAgent-machtigingen het meest geschikt zijn voor hun functie binnen de helpdesk. Een vertegenwoordiger die bijvoorbeeld goed presteert in een callcenteromgeving, moet niet alleen toegang hebben tot callcenter-functies maar ook kennisbank-functies. Dit kan handig zijn bij het toevoegen van nieuwe informatie, zoals antwoorden op veelgestelde vragen van klanten via de telefoon. Hetzelfde geldt voor een live chat vertegenwoordiger, die ook email ticketing functies nodig heeft om in contact te komen met een klant na het oplossen van een live chatvraag.
Als u helemaal nieuw bent in het maken van een geheel nieuwe aangepaste rol en het kiezen van machtigingen voor uw agenten, begin dan eenvoudig en maak eerst basisrollen. Voeg machtigingen toe voor elke vertegenwoordiger volgens uw of hun voorkeur. Als ze meer of minder rechten nodig hebben, kun je ze altijd aanpassen als dat nodig is en verantwoordelijkheden aanpassen.
Welke rechten aangepaste rollen kunnen hebben
Aangepaste rollen bieden een verscheidenheid aan machtigingen in aangepaste rollen die kunnen worden gecombineerd en gemengd voor maximale flexibiliteit. Bekijk hieronder de volledige lijst met machtigingen.
Vertegenwoordigers
- Vertegenwoordigers beheren (standaard ingetrokken)
Vertegenwoordigersstatus
- Vertegenwoordigersstatus beheren (standaard ingetrokken)
Telefoons
- Telefonie-instellingen bekijken (Standaard ingetrokken)
- Telefonie-instellingen bewerken (Standaard ingetrokken)
- Apparaten van vertegenwoordigers beheren (Standaard ingetrokken)
Ranglijst
- Bekijk ranglijsten van andere vertegenwoordigers (Standaard ingetrokken)
- Vertegenwoordigersranglijsten verwijderen (Standaard ingetrokken)
Ticket
- Antwoord in ticket (Standaard verleend)
- Nieuw ticket aanmaken (Standaard verleend)
- Verwijderd ticket opschonen (Standaard ingetrokken)
- Massa-acties uitvoeren op geselecteerde tickets (Standaard ingetrokken)
Slimme antwoorden
- Standaardberichten beheren (Standaard ingetrokken)
- Beheer vooraf gedefinieerde antwoorden (Standaard ingetrokken)
Kennisbank
- Kennisbanken en hun instellingen beheren (Standaard ingetrokken)
- Inhoud van de kennisbank beheren (Standaard verleend)
Contacten
- Contacten bewerken (Standaard toegestaan)
- Contacten verwijderen (Standaard toegestaan)
Tag
- Tags beheren (Standaard ingetrokken)
Bewerken van machtigingen voor aangepaste rollen
Als u aangepaste rolmachtigingen moet bewerken en extra rechten moet toevoegen of verwijderen, kunt u dit altijd doen in het configuratiescherm. Ga naar Configuratie > Aangepaste rollen in uw LiveAgent-account en klik op de rol die u opnieuw wilt configureren. Er wordt een nieuw venster geopend. In dit venster kunt u de naam van de rol wijzigen en het toegangsniveau voor gebruikers wijzigen door op de knop Wijzigen naast Gewijzigde rechten te klikken. Het proces voor het wijzigen van machtigingen blijft hetzelfde als bij de initiële installatie.
Aangepaste rollen verwijderen
Wanneer in Configuratie > Aangepaste rollen, klik op de rol die u wilt verwijderen. Scroll naar beneden in het nieuwe venster en zoek de sectie “Gevarenzone”. U kunt elke aangepaste rol verwijderen door op de knop Verwijderen te klikken. Houd er rekening mee dat zodra u een rol verwijdert, er geen weg meer terug is. Als u een eerder verwijderde rol wilt herstellen, moet u een nieuwe maken en de machtigingen opnieuw selecteren.
Improve your team workflow and specify permissions for each team member with LiveAgent.
Get started with our free 30-day trial, and create your own custom roles.?
Frequently Asked Questions
Hoe krijg ik een beheerdersrol in LiveAgent?
De enige manier om een beheerdersrol in LiveAgent te krijgen, is wanneer een andere beheerder of de accounteigenaar deze aan u toewijst en u de benodigde machtigingen binnen het systeem geeft.
Zijn er aangepaste rollen beschikbaar voor elk LiveAgent-abonnement?
De functie voor aangepaste functies is alleen beschikbaar in het Large LiveAgent-abonnement. Gebruikers met andere LiveAgent-abonnementen kunnen alleen vooraf gedefinieerde functies in hun accounts gebruiken.
Wat zijn vooraf gedefinieerde rollen in LiveAgent?
Vooraf gedefinieerde rollen worden gebruikt om agentmachtigingen in het LiveAgent-systeem op te geven. Er zijn vier soorten vooraf gedefinieerde rollen: eigenaar, beheerder, vertegenwoordiger en testrol. Alle rollen verschillen in hun toegangsniveau tot het helpdesksysteem.