Een orderbevestigingsmail informeert klanten over een succesvolle aankoop en aankomende verzending. Het is essentieel voor e-commerce bedrijven en kan de verkoop verhogen. De mail moet informatie zoals verkoper, klantgegevens, orderdatum, en tracking bevatten.
Er zijn veel verschillende soorten emails die u naar uw klanten moet sturen: welkomstmails, e-mails voor herstel van klanten en verlaten winkelwagenherinneringen – noem maar op.
Hoewel niet alle e-commercebedrijven dit soort emails verzenden, is er één emailtype dat door vrijwel alle ecommercewinkels wordt gebruikt: de email met de orderbevestiging.
Emails met orderbevestigingen worden vaak uit noodzaak verzonden, omdat u een ecommerce winkel niet effectief kunt runnen zonder dit soort transactionele email.
Een orderbevestiging is een bericht dat de klant informeert dat het door hem gestarte aankoopproces succesvol was. Bedrijven sturen emails met orderbevestiging om klanten te informeren dat de bestelling is ontvangen, de extra verzendvoorbereidingen plaatsvinden en dat ze hun pakket binnenkort kunnen verwachten. Slimme emailmarketeers weten echter dat de echte waarde van e-mails met orderbevestigingen ligt in hun vermogen om meer verkopen te genereren.
Alle volgende informatie moet worden opgenomen in de bevestigingsmail:
Wat maakt deze emails zo geweldig, en waarom zou het u iets kunnen schelen? Hier zijn enkele case problem studies die licht kunnen werpen op het belang van emails met orderbevestiging.
Ten eerste hebben ze op het gebied van e-mailbetrokkenheid een uitstekende open rate van ongeveer 65%, wat bijdraagt aan het gemiddelde voor de detailhandel van 12,7% (bron). Shoppers willen immers weten dat hun aankoopproces succesvol is verlopen.
Wat nog belangrijker is, is dat gebruikers die deze emails ontvangen een ongelooflijk betrokken en waardevol publiek vertegenwoordigen.
Het is een bekend feit dat het veel gemakkelijker is om een bestaande klant weer te converteren dan iemand die nog nooit iets bij u heeft gekocht te overtuigen iets te kopen (bron).
Helaas ontsluiten te veel ecommerce winkels het volledige potentieel van emails met orderbevestiging.
Om u te helpen het ware potentieel ervan te realiseren, hebben we krachtige bestellingssjablonen voor bestellingen gemaakt waarmee u het aantal conversies en de verkoopopbrengst kunt verhogen.
Hello [name],
We’re happy to let you know that we’ve received your order.
Once your package ships, we will send you an email with a tracking number and link so you can see the movement of your package.
If you have any questions, contact us here or call us on [contact number]!
We are here to help!
Returns: If you would like to return your product(s), please see here [link] or contact us.
P.S. psst… you may love these too:
[list of other products]
Woo hoo! Your order is on its way. Your order details can be found below.
TRACK YOUR ORDER [link]
ORDER SUMMARY:
Order #: [number]
Order Date: [date]
Order Total: [price]
SHIPPING ADDRESS: [address]
[Table with a list of items]
ITEMS SHIPPED QTY PRICE
Your new [product] will [look/work] great paired with:
[A list of complementary products]
Your order [number] has shipped!
It’s being shipped with [name of courier company].
Here’s a tracking number that you can use to check the location of your package: [tracking no.] (please note that tracking may take up to one business day to activate).
Thank you for placing your order!
Thank you for ordering from [company].
Your order #[number] has been shipped.
You can review your order status at any time by visiting Your Account [link].
Any orders placed within an hour of each other may be shipped together.
Item
Price
Qty
Amount
If you were interested in [product], you might also like:
[visuals of other products the recipient might be interested in]
We hope you enjoyed your shopping experience with us and that you will visit us again soon.
Ready to save our order confirmation email templates?
Save these templates inside of LiveAgent and save up to 15 hours of manual work every week.
Het korte antwoord is – ja. Het is noodzakelijk om een bevestigingsmail te sturen omdat deze de klant informeert dat alles goed is verlopen en dat de gewenste producten naar hem worden verzonden. Tegenwoordig zijn gebruikers gewend om bevestigingsmails te ontvangen, en als u ze niet zo’n bericht stuurt, zullen ze waarschijnlijk contact met u opnemen om te vragen of hun bestelling is bevestigd. Het kost u meer tijd en geld dan alleen het verzenden van een geautomatiseerde email.
Een email met een orderbevestiging moet worden verzonden direct nadat een klant een bestelling heeft geplaatst. Het zou letterlijk binnen enkele seconden moeten aankomen nadat een klant op ‘kopen’ heeft geklikt of zijn aankoop heeft betaald. Als een klant zo’n bericht niet meteen ontvangt, denkt hij misschien dat er iets mis is gegaan. Als uw systeem langzamer is en het enkele minuten duurt voordat een automatische e-mail wordt verzonden, moet u gebruikers informeren dat ze mogelijk even moeten wachten voordat ze een bevestiging ontvangen.
Zo’n bericht moet kort en bondig zijn, maar kan ook leuk en creatief zijn. Daarom is er geen gouden regel die u moet volgen bij het maken van emails met orderbevestiging. Vergeet niet om de belangrijkste informatie over een bestelling op te nemen: de naam van uw bedrijf, het adres van de klant, prijs, geschatte aankomsttijd en de betaalmethode.
Emailsjablonen voor verlenging
Ontdek effectieve emailsjablonen voor verlenging op LiveAgent. Verhoog klantretentie en verminder verloop met strategisch verzonden herinneringen. Gebruik onze 10 gratis sjablonen om uw eigen campagnes te optimaliseren en klanten aan te moedigen bij uw merk te blijven. Bezoek nu voor meer informatie!
Ontdek gratis ticketsjablonen bij LiveAgent! Met kant-en-klare sjablonen kunnen klantenservicemedewerkers snel en consistent reageren op veelvoorkomende vragen. Verbeter klantenservice-efficiëntie en tevredenheid met onze best practices en 12 voorbeelden van antwoordsjablonen. Probeer het nu gratis en stroomlijn uw workflow.
Emailsjablonen voor oproepuitnodigingen
Ontdek effectieve emailsjablonen voor oproepuitnodigingen om klantgesprekken te plannen en uw klantrelaties te verbeteren. Leer de beste praktijken voor onderwerpregels en ontdek sjablonen voor verschillende oproepscenario's. Bezoek nu en optimaliseer uw emailmarketingstrategie!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team