Ontdek hoe FOMO e-mailsjablonen uw online verkopen kunnen stimuleren door urgentie en schaarste te creëren. Download nu onze kant-en-klare e-mailsjablonen en leer hoe u klanten kunt motiveren tot aankoop. Gebruik FOMO om meer te verkopen!
FOMO (Angst om iets te missen) is één van de sterkste drijfveren voor mensen om aankopen te doen. Dit geldt met name voor millennials, maar geldt ook voor degenen die geen deel uitmaken van deze leeftijdsgroep.
Sociale druk genereert spanningen die kunnen worden gebruikt als een manier om de verkoop op te schudden. Daarom willen we u vertrouwd maken met de term FOMO en u laten zien hoe u deze kunt gebruiken om meer online verkopen te doen.
De term staat voor het acroniem “Fear Of Missing Out“. Deze angst kan te maken hebben met deelname aan een evenement of activiteit, maar ook met het risico de kans te verliezen om een product te kopen, gebruik te maken van een verkooppromotie of zelfs de nieuwste meme te missen die iedereen op sociale media deelt.
Het ligt in onze aard als mens om te streven naar integratie, up-to-date te zijn en anderen voor te blijven.
In de gouden eeuw van sociale media is iedereen verbonden en kan iedereen zijn leven met anderen delen, waardoor de meesten van ons onder druk gezet kunnen worden om te voorkomen dat we belangrijk nieuws of belangrijke kansen missen.
Neuromarketing is de motor achter alle strategieën van op angst gebaseerde marketing. Deze marketingtactieken worden ook wel schaarstemarketing genoemd.
Dit soort marketinginspanningen zijn gericht op het toepassen van mechanismen die urgentie genereren in het licht van de angst om sociaal buitengesloten te worden of “te laat” te zijn.
Laten we eens kijken naar deze voorbeelden die FOMO gebruiken in communicatie.
Dit bericht is een heel krachtig hulpmiddel dat potentiële klanten kan motiveren om een aankoop te doen. Het biedt sociaal bewijs, maar geeft ook aan dat een product binnenkort uitverkocht kan zijn omdat veel klanten het willen kopen. De urgentie zorgt ook voor een zekere mate van stress.
Niet dat we de cliënt een onbehaaglijk gevoel willen bezorgen. In plaats daarvan proberen we hen te ontmoedigen een aankoopbeslissing uit te stellen door hen impulsiever te laten handelen, zonder al te veel tijd te besteden aan het analyseren van hun beslissing.
Dit soort berichten versterkt de angst om een kans te missen. Eén van de redenen waarom de meeste tijdelijke aanbiedingen zo goed werken, is dat angst de impuls bevordert.
Als u flash-campagnes gaat uitvoeren, is het altijd een goed idee om af te tellen om gebruikers te herinneren aan de resterende tijd om de aanbieding in te wisselen.
Dit is het moment om een goede laatste kans emailmarketingstrategie of PPC te gebruiken met retargeting die klanten bereikt en hen herinnert aan het aanbod. Vergeet niet de voorraadniveaus weer te geven, vooral als er nog maar een paar exemplaren over zijn.
Wanneer een klant een verkoopkans mist, aarzel dan niet om hem te laten weten dat hij zijn kans heeft verloren om hiervan te genieten. Dit is iets dat reisbureaus regelmatig doen en kan ook gemakkelijk worden geïmplementeerd in ecommerce.
Een simpele banner waarop staat dat een product niet meer tegen een gereduceerde prijs verkrijgbaar is, vat perfect samen waar FOMO voor staat. Angst om iets te missen kan worden gebruikt om potentiële klanten te motiveren om te kopen door hen te laten zien wat ze hebben verloren, zodat ze de volgende keer niet zullen aarzelen om op de knop NU KOPEN te drukken voordat een aanbieding afloopt.
Zoals eerder vermeld, kunt u ook de kracht van FOMO gebruiken om emails van het type “laatste kans” te verzenden. Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden die u in uw toekomstige marketingcampagnes kunt gebruiken.
Hey [Name]
It’s your last chance to get an extra [X %] off! Everything’s on clearance*. Don’t miss out on this opportunity.
[Button] SHOP NOW
*Online only
Tik, Tok…
Time is running out! You only have [X] hours left to buy your favorites for lower prices.
Follow this [link] to check out the discounts we’ve prepared for you. But don’t wait too long! Stock is limited.
Our [Knitwear/Boots/Winter Jacket] ]sale ends today!
There are only [X] hours left to get your favorites. All discounts will be automatically applied at checkout. Terms and conditions apply.
[Button] SHOP THE SALE
Our seasonal sale ends today at midnight. Don’t miss the chance to get an extra [X]% off on all orders of $[value] and over.
Use the discount [code] at checkout.
[button] SHOP
Our one day [Summer/Spring/Fall/Winter/Black Friday] sale has begun. You have the chance to purchase all items for a discounted price. Get [X]% OFF YOUR ENTIRE ORDER!
Use the code [code] at checkout.*
[Button] BUY NOW
* The discount code can’t be used in conjunction with any other promotions or discounts.
Hello [name],
We wanted to let you know that this is your last chance to buy all of [company]’s products at a lower price.
Our annual sales campaign ends today at [time].
I’m afraid you really need to hurry up though, as there are not many items left in stock.
Follow this link to check out what’s left. [link]
Ready to use some scarcity marketing?
Send out your last chance emails directly from LiveAgent. Save them as templates and you're good to go!
Er is hier geen regel: u kunt besluiten om de laatste kans emails te sturen twee dagen voordat een verkooppromotiecampagne eindigt of slechts twee uur ervoor. U kent uw klanten en potentiële klanten het beste, dus bepaal op basis van die kennis wanneer het juiste moment is om de kracht van urgentie te gebruiken.
Gewoonlijk sturen bedrijven een laatste kans email op de dag dat een bepaalde aanbieding afloopt of ze beginnen af te tellen en sturen nog drie emails: één ‘s ochtends, één’ s middags en de laatste een uur voor het einde van de promotie. Het is aan u welke strategie u kiest, maar zorg ervoor dat uw berichten niet te veel spam bevatten.
In de meeste gevallen wilt u zoveel mogelijk mensen informeren over een aanbieding die bijna afloopt. Dit geldt vooral als u ook van plan bent informatie over de verkoop op sociale media te plaatsen of als u deze promoot met betaalde advertenties. Zorg er echter voor dat uw databank goed is gesegmenteerd en dat u relevante en gepersonaliseerde berichten naar alle klantengroepen stuurt op basis van hun eerdere aankopen en interesses.
Helpdesk aanvraagformuliersjablonen
Maak indruk op uw klanten met onze eenvoudig te begrijpen helpdesk aanvraagformuliersjablonen. Leer hoe u de juiste lengte en structuur kiest, jargon vermijdt en snel reageert op aanvragen. Verbeter de klantenervaring via meerdere kanalen en download gratis onze sjablonen voor betere klantenservice!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team