Een kennisbank helpt klanten zelfstandig product-/serviceproblemen op te lossen, wat kosten bespaart. LiveAgent biedt sjablonen voor het effectief beantwoorden van vragen. Probeer hun gratis 14-daagse proefperiode voor betere klantenservice.
In de context van klantenservice verwijst de term kennisbank naar een databank of een platform dat een online selfservicebibliotheek is die wordt gebruikt voor het beantwoorden van product-/dienst- Gerelateerde Vragen. Het primaire doel is om informatie op te slaan met betrekking tot een bedrijf, zijn producten, diensten, processen en afdelingen, om er maar een paar te noemen.
Bedrijven investeren tijd, geld en andere middelen in hun kennisbanken om hun klanten in staat te stellen product- of servicegerelateerde problemen onafhankelijk op te lossen. Door medewerkers van de klantenservice vrij te maken van tickets die klanten zelfstandig kunnen oplossen, kunnen bedrijven het aantal tickets verminderen en grote sommen geld besparen.
Ready to put our knowledge base article templates to use?
LiveAgent is the most reviewed and #1 rated help desk software for small to medium-sized businesses. Try building a knowledge base today with our free 14-day trial.<br> No credit card required.
Een onderzoek door Oracle en Forrester Consulting berekende de kosten per contact op vele kanalen. De kosten voor het maken van één telefoontje bedragen ongeveer €11. Live chat kost €5 per contact, emailreacties €2,50 en webselfservice €0,10.
Laten we even snel rekenen: als uw klantenservicemedewerkers 50 telefoontjes per dag afhandelen, kost het uw bedrijf €2.750 per week! Voeg een paar live chatgesprekken en emailantwoorden per dag toe, en het komt neer op een aanzienlijk bedrag. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, want uw klanten verdienen uitstekende klantenservice (en het zou in het belang van uw bedrijf moeten zijn om hen die te bieden).
Als u echter een ruimte zou kunnen creëren waar uw klanten grotendeels zelfstandig naar oplossingen voor hun problemen kunnen zoeken, waarom zou u dat dan niet doen? Gegevens van Aspect Software geven aan dat 73% van de klanten zijn bereid om zelfstandig problemen met betrekking tot een product of dienst op te lossen. Onderzoek door Steven Van Belleghem toont aan dat 70% van de ondervraagden verwacht dat de website van een bedrijf een selfservice-optie voor klanten biedt. Bovendien geeft het rapport van Accenture aan dat bedrijven €1-3 miljoen per jaar kunnen besparen door selfservice-opties in hun klantenserviceaanbod te introduceren.
Het lijkt erop dat het creëren van een kennisbank uw klanten, servicemedewerkers en bedrijf veel voordelen kan opleveren. Om uw kennisbank op weg te helpen, hebben we een paar gratis sjablonen gemaakt die u kunt gebruiken om product- of servicegerelateerde vragen te beantwoorden. Onthoud dat als een medewerker de vraag van een klant correct beantwoordt, honderden of zelfs duizenden andere gebruikers hun probleem kunnen oplossen door dat antwoord te lezen.
Hello [Name],
Thank you for asking about [product’s/service’s] features. Here’s a list of some key features that product/service] provides. If you’d like to learn more, each item on the list includes a link to a more detailed description of the feature.
Feature 1
Feature 2
Feature 3
If you have any other questions related to [product’s/service’s] features, please head to this section of our knowledge base [a link to the section dedicated to the product’s/service’s features]. If this content doesn’t answer your questions, try consulting other customer portal users or reach out to our customer service agents.
Thanks for being a part of our community!
Best,
[customer service agent’s name]
Hi [Name],
I’m so sorry to hear that you experienced some technical issues with your [product name].
We created [product name] to be as reliable and easy to repair as possible. Please read this short manual on how to solve the most common issues our customers face.
If that doesn’t help, please review this list of our authorized service providers [link] and schedule an appointment to get [product name] fixed.
Remember to have your customer ID with you – our company covers the costs of [the first/two/three] repair[s] 🙂
I hope that helps!
Best,
[customer service agent’s name]
Hey there!
We are happy to get to know your suggestions about the improvements we could introduce to [product/service]. Your remarks are really on point and provide ideas that could make [product/service] better.
[Company name] values opinions and feedback from our customers. That’s why we’d love for you to fill out this quick feedback form [link to a feedback form].
It consists of a few [product/service]-related questions that are a bit more in-depth. Your answers will help us understand your ideas better and, hopefully, allows us to put them into practice.
We are waiting for more information from you!
Thank you for helping us improve [product/service].
[Customer service agent’s name]
Streamline your customer support and improve response times
Deliver exceptional product and service support with LiveAgent's answering product/service-related questions templates.
Het hele idee achter een kennisbank is om de betrokkenheid van medewerkers van de klantenservice te minimaliseren. Daarom raden we aan om niet meerdere, vergelijkbare vragen één voor één te beantwoorden, ook al hoeft een agent alleen maar hetzelfde antwoord te kopiëren en te plakken. De beste manier om dergelijke situaties aan te pakken, is door een interne lijst met veelgestelde vragen voor uw vertegenwoordigers te maken, inclusief de meest voorkomende vragen van gebruikers gekoppeld aan de antwoorden. Vertegenwoordigers moeten nieuwe vragen sluiten die in het verleden al zijn beantwoord, hun auteurs informeren dat het het beste is om bestaande vragen en antwoorden te bekijken voordat ze een nieuwe vraag stellen en hen een link geven naar de oplossing waarnaar ze op zoek waren.
Het promoten van een kennisbank en de beschikbaarheid ervan bij klanten is essentieel. Het is het beste om een kennisbank als een apart intern product te behandelen en een end-to-end, doorlopende marketingcampagne te voeren om het te promoten. Laat klanten kennismaken met de kennisbank wanneer ze zich bij uw bedrijf aansluiten of uw producten of diensten gaan gebruiken en blijf bestaande klanten informeren over deze optie van selfservice voor klanten. Maak zelfstudies en veelgestelde vragen om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om door uw kennisbank te navigeren en deze dagelijks te gebruiken. De vaardigheid van uw klanten in het gebruik van een kennisbank betekent minder werk voor uw servicemedewerkers.
Antwoordsjablonen voor positieve feedback op sociale media
Ontdek onze antwoordsjablonen voor positieve feedback op sociale media, perfect voor bedrijven die klanttevredenheid willen meten en de band met hun klanten willen versterken. Leer hoe je effectief kunt reageren op klantfeedback en optimaliseer zo je producten en diensten. Bezoek de pagina voor handige voorbeelden en maak van jouw klanten merkambassadeurs!
Vragen voor klantentevredenheidsenquêtes
Inspiratie nodig voor uw vragen voor klanttevredenheidsonderzoeken? Bekijk onze lijst met vragen over SaaS, website, CX en producten.
Effectieve zakelijke emailsjablonen
Ontdek effectieve zakelijke e-mailsjablonen voor elk doel, van kortingsaanbiedingen tot klantfeedback. Verbeter uw e-mailmarketing met best practices en probeer onze helpdesksoftware. Bespaar tijd en middelen met onze aanpasbare sjablonen. Bezoek nu om uw workflow te optimaliseren!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team