Annuleringsmails zijn cruciaal voor klantretentie. Dit artikel biedt sjablonen voor annuleringen, verlengingsmails en klantterugwinning, met tips voor klantbinding. Gebruik empathische taal en vraag om feedback om uw klantenservice te verbeteren.
Annuleringen zijn onvermijdelijk in SaaS-bedrijven. Zelfs de meest loyale, langdurige klanten van wie u dacht dat ze voor altijd zouden blijven bestaan, kunnen hun abonnement zomaar opzeggen. Misschien bereikten ze niet de resultaten die ze verwachtten, omdat ze niet genoeg gekoesterd zijn om het volledige rendement op investering van uw product te realiseren. Ze hebben misschien een betere oplossing gevonden (met een breder scala aan functies en meer betaalbare prijzen), of ze hebben uw product of dienst gewoon niet meer nodig. Hoe dan ook, opzeggingen betekenen niet altijd het einde van uw relatie met een klant.
Hoe u annuleringen beheert, maakt een verschil, en het begint met uw annuleringsemails – het type transactie-emails dat wordt geactiveerd wanneer een gebruiker zijn betalend abonnement opzegt. Net als win-back emails, spelen annuleringsmails een essentiële rol bij het behouden van klanten. Er is vaak een mogelijkheid om klanten die zijn afgevallen opnieuw aan te trekken en terug te winnen. Daarom moeten uw annuleringsmails verder gaan dan alleen maar afscheid nemen – ze moeten ontworpen zijn om een positieve indruk achter te laten en het verloop te verminderen. Hieronder vindt u enkele belangrijke tips voor het opstellen van annuleringsmails, inclusief kant-en-klare sjablonen voor annuleringsmails die u kunt aanpassen en gebruiken.
Het is bewezen dat annuleringsmails beter werken als ze beknopt en duidelijk zijn. Er zijn slechts vier belangrijke punten die u in uw email moet opnemen:
Bedank uw klanten voor hun bedrijf.
Vraag om feedback om de reden achter hun annulering te achterhalen.
Het kan pijnlijk zijn om erachter te komen waarom uw klanten opzeggen en waar u hen in de steek hebt gelaten, maar het is nog steeds onbetwistbaar waardevol voor uw bedrijf. Het volgen van de redenen achter annuleringen biedt altijd een enorme kans om de feedback van klanten te benutten, uw aanbod voor toekomstige klanten te verbeteren en uw verlooppercentage te verlagen.
Hoewel annuleringsberichten doorgaans kort moeten zijn, betekent dit niet dat ze overdreven formeel en kil moeten zijn. Door te benadrukken dat er geen wrevel is door iets op te nemen als ‘We willen graag dat u blijft, maar we begrijpen dat er annuleringen plaatsvinden’, kan uw email persoonlijker en menselijker maken ook al is het een geautomatiseerd bericht.
Design your own cancellation templates
LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?
Hi [Name],
Thanks for being part of the [Brand] community. As requested, your subscription has been successfully canceled, and your card will no longer be charged.
We’d love to hear about your experience and how you think we can improve [Product/ Service] for other members (and you, if you decide to come back!)
Take the Survey
Just a heads up – you’ll still have access to [your account/ data/ message history/ free features], etc. If you decide you’d like to continue [using Product/ Service], you can resume your membership at any time.
We hope to see you around!
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
I noticed you canceled your [Product/ Service] account. No worries!
Did you expect something different, or was it missing something you needed? Your feedback helps us improve [Product/ Service], so it would be great to hear from you.
Best,
[YOUR SIGNATURE]
Hello [Name],
We successfully canceled your subscription for [Product/ Service].
We’re sorry to see you go! To help us improve our [product/ service], we would appreciate it if you took a moment to fill out this quick survey.
What was the reason for the cancelation? (Select up to 3 reasons):
It was not effective, and I didn’t achieve the results I wanted
It doesn’t integrate with our other tools or systems
It lacks key features or functionality
It was difficult to use
It’s too expensive
Customer support was unsatisfactory
This was a test account
My organization closed
Other
If you don’t mind sharing, which [tool/ platform/ software] will you use now?
What can we do to improve?
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We’re sorry you had to cancel your [Product/ Service] subscription. Can we ask why you’re leaving? Your answer will help us make [Product/ Service] better for everyone.
Technical issues
Missing key features I need
Not sure how to use the tool
Too expensive
Switching to another product
Shutting down the company
Other (please explain below)
Appreciate your help and honest feedback!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
You’ve recently canceled your [Product/ Service] account and mentioned it was because of technical issues.
We’re really sorry about that. We do our best to make sure our service is accessible and reliable, but sometimes things fall through the cracks.
If you wouldn’t mind letting us know, we’d love to hear more about what technical issues you had so we can get to the bottom of it and make sure it doesn’t happen again.
Thanks so much!
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
Your [Product] Premium subscription has been canceled and will end on [date]. Until then, you will still have access to your Premium features.
When your subscription expires, you will still be able to [use free features]. You can come back and enjoy [Product] Premium anytime by re-subscribing. We’ll always be here if you need any help.
Thanks for being a customer,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
Thank you for being a part of the [Membership name]. As you requested, we’ve canceled your membership effective [date].
We’d love to have you back, but we completely understand that this may not be the best option for you right now. If you ever change your mind, made this request in error, you can restart your membership anytime to enjoy [key membership benefits].
Restart Membership
If there’s anything we can do to help, please let us know. Visit our Help Center for more info or reach out to our support team.
Best of luck!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
It looks like you haven’t signed in to your account for a while. [Product/ Service] accounts are automatically deactivated after [number] days of inactivity. Your account will be deactivated in [number] days.
Thank you for trying [Product/ Service]. We’d love you to stick around, but we completely understand that [Product/ Service] isn’t for everyone.
Let us know if you have any questions or need help keeping your account.
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
Something went wrong, and we were unable to process the charges on your credit card ending in [last four digits]. Unfortunately, we had to cancel your [Product/ Service] subscription.
But don’t worry, we understand that sometimes these things happen. You can always reactivate your [Product/ Service] subscription at any time.
Reactivate [Product/ Service] Account
If you have any questions or issues, don’t hesitate to reach out, we’re just an email away.
Hope to see you back soon.
[YOUR SIGNATURE]
Hoe uw merk reageert op klanten die hun abonnement, premium account of lidmaatschap hebben opgezegd, heeft een aanzienlijke invloed op het al dan niet opzeggen van klanten. Goed opgestelde annuleringsberichten kunnen worden gebruikt om niet-betrokken klanten terug te winnen, klantenrelaties te herstellen die anders verloren zouden gaan, de retentie te verbeteren en het aantal verloren klanten te minimaliseren.
Door klanten te vragen waarom ze hun abonnement hebben opgezegd, krijgt u een beter begrip van hun behoeften en verwachtingen en, uiteindelijk, waardevolle inzichten die u kunnen helpen uw product, strategie en merk te verbeteren. Als u ontdekt dat de meeste klanten die overstappen, bepaalde functies van uw product nodig hebben, kan het zinvol zijn om uw functionaliteit te heroverwegen en verbeteringen aan te brengen.
Door persoonlijk contact op te nemen met klanten die hebben opgezegd, krijgt uw bericht een menselijker tintje en wordt het vertrouwen sterker. Hoewel het niet altijd mogelijk is om elke keer gepersonaliseerde berichten te sturen, kan het redelijk zijn voor uw meest loyale en meest bestedende klanten. In plaats van een algemeen, uniform annuleringsbericht te sturen, kunt u overwegen om uw langdurige, waardevolle klanten persoonlijk op te volgen – dit kan uw kansen vergroten om ze opnieuw te binden en hun loyaliteit terug te winnen.
Emailsjablonen voor verlenging
Ontdek effectieve emailsjablonen voor verlenging op LiveAgent. Verhoog klantretentie en verminder verloop met strategisch verzonden herinneringen. Gebruik onze 10 gratis sjablonen om uw eigen campagnes te optimaliseren en klanten aan te moedigen bij uw merk te blijven. Bezoek nu voor meer informatie!
Sjablonen voor vervolgmails bellen
Ontdek sjablonen voor verkoopvervolgmails en automatiseer e-mails om verkoop en klantloyaliteit te bevorderen. Probeer ze nu!
Emailsjablonen voor verlaten winkelwagentjes
Verbeter uw omzet met sjablonen voor verlaten winkelwagentjes. Leer hoe proactieve chat en gepersonaliseerde e-mails klanten behouden.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team