Leer hoe aanmaningsemails klanten behouden en mislukte betalingen herstellen. Gebruik sjablonen en tips van LiveAgent voor effectieve communicatie bij betalingsproblemen. Verlaag churn met goed geschreven e-mails.
Mislukte betalingen zijn een ongelukkige realiteit voor de meeste SaaS- en op abonnementen gebaseerde bedrijven, waardoor ze gemiddeld ongeveer 9% van hun maandelijks terugkerende inkomsten verliezen. Gelukkig vinden de meeste mislukte betalingen onbedoeld plaats, zonder dat de klant zich realiseert wat er is gebeurd totdat hij een aanmaning-e-mail ontvangt. Hoewel het een nogal frustrerende ervaring kan zijn voor uw team en uw klanten, kunt u efficiënt goed geschreven aanmaningsmails gebruiken om onvrijwillige churn en herstel verloren inkomsten. Hieronder vindt u enkele belangrijke punten om te onthouden bij het opstellen en verzenden van aanmaningemails naar uw klanten, samen met enkele kant-en-klare, effectieve emailsjablonen voor aanmaningen op basis van praktijkvoorbeelden.
Aanmaanemails zijn het type transactie-emails (meestal een reeks emails) die worden verzonden door SaaS- en op abonnementen gebaseerde bedrijven om klanten te informeren over betalingsproblemen, zoals mislukte abonnementsbetalingen , verlopen kredietkaart of achterstallige betalingen. Deze emails informeren gebruikers doorgaans over de status van hun accounts en bieden de mogelijkheid om hun factureringsgegevens bij te werken en een betaling uit te voeren om het product of de service te blijven gebruiken. Aanmaanemails zijn een effectieve manier om het klantenverloop te verminderen en de retentie te vergroten.
Zelfs als uw aanmaningsemails volledig geautomatiseerd zijn, zorgt het verzenden door een echte persoon ervoor dat ze zich menselijker en betrouwbaarder voelen en dat uw emails opgemerkt worden. Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van de naam van een persoon in plaats van een algemeen emailadres adres of een bedrijfsnaam kan uw openingspercentage met wel 35% verhogen.
Zorg ervoor dat u uw aanmanings-emails verzendt vanaf een emailadres waarop uw klanten kunnen reageren als ze problemen ondervinden of verdere vragen willen stellen. ‘Niet antwoorden’-adressen kunnen alleen maar bijdragen aan meer frustratie bij klanten omdat u het ze niet gemakkelijk hebt gemaakt om contact met u op te nemen als ze dat willen.
In plaats van klanten simpelweg te informeren dat hun betaling niet is gelukt en hen te vragen hun kredietkaartgegevens bij te werken, kunt u een gevoel van urgentie toevoegen. Herinner hen eraan wat ze precies zullen verliezen als ze niet de vereiste actie ondernemen (zoals het verliezen van toegang tot hun account en historische gegevens, onderbreking van de service, enz.).
Een duidelijke call-to-action is een van de meest cruciale onderdelen van aanmaningsemails. Voeg een directe link toe waarmee klanten hun factuurgegevens kunnen bijwerken zonder een ander venster te openen, in te loggen of rond te klikken. Zorg ervoor dat u hen laat weten hoe lang het duurt voordat hun account wordt gedeactiveerd, tenzij er een betaling wordt uitgevoerd.
Op basis van uw prijsmodel kunt u klanten een alternatief bieden voor het annuleren van hun account, zoals een downgrading naar een gratis abonnement a> totdat ze hun factuurgegevens bijwerken of een speciale korting aanbieden om uw service te blijven gebruiken. Dit alternatief kan nuttig zijn als de betaling mislukt vanwege onvoldoende saldo.
Hi [Name],
As a heads up, the payment information we have on file for your [Product/ Service] subscription (card ending in [4 digits]) is going to expire in a few days. Unfortunately, if we don’t have a valid card, we will have to cancel your subscription.
If you’ve got 30 seconds, would you mind updating your payment information?
Update Now
If you have any questions, simply reply to this email or send us a message on live chat.
Thanks so much!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We’re having trouble processing your recent payment because your credit card expired.
Would you mind updating your card information? It will only take a couple of minutes of your time. Click here to edit your info.
If you need assistance or have any questions, please feel free to reach out to us any time. You can also check out our FAQ page for more information.
Regards,
[YOUR SIGNATURE]
Design your own dunning emails
LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?
Hi [Name],
There was an error when we tried to bill your credit card ending in [four digits] for your subscription to [Product/ Service]. Here’s why this may be happening:
A billing error caused by your bank
A change in your billing address
Your credit card has expired
Insufficient funds in your account
Because you are a loyal customer of [Brand], you have seven days to rectify this issue. Please update your billing information to keep your account active. It will only take 1 minute and will allow you to keep using [Product/ Service] at its full potential.
Update Billing Information
Unfortunately, if we still cannot successfully bill your credit card after seven days, your [Product/ Service] account will be suspended. You can reactivate your account at any time by updating your billing information with a valid credit card.
Let us know if you have any questions or need any help.
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
I got a notification that your [Product/ Service] payment failed. How unfortunate! Luckily, this happens to a lot more users than you’d think, so don’t beat yourself up about it.
Usually, it has something to do with:
Your card expiring
Having insufficient funds or maxing out your daily spending limit
Your card is stolen, lost, or was eaten by your dog
Update My Billing Info
Please check what’s up and get it fixed so we can get back to growing your business by [benefits your product/ service provides].
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
[Name] here from [Brand].
I’m reaching out about your account as billing for your [Product/ Service] subscription was unsuccessful. It seems that the credit card we have on file expired. But no worries, I’m here to assist!
We have two options:
1. Update your credit card information inside your [Product/ Service]] account. You can use this quick link to update your credit card information: [payment link]. Once done, let me know so I can ensure your subscription has been updated successfully.
2. Give me a call at [phone number], and we can process your payment over the phone.
Let me know what else we can help with. Super happy that you’re part of the [Brand] community.
Thanks, and I look forward to connecting!
[YOUR SIGNATURE]
Hey [Name],
Just a friendly heads up that your [Product/ Service] subscription has been officially paused until you update your payment details with us.
If you don’t …
Your subscription will remain paused.
You’ll lose access to your premium features like [feature 1, feature 2, etc.]
[…] won’t be able to continue.
However, you can avoid all that by taking 30 seconds to update your details: billing link.
Reply here or hop onto live chat if you have any questions or need any help.
And as always, thanks so much for using [Product/ Service]. We love what we do, and people like you make that all possible.
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
It looks like your subscription payment for [Product/ Service] didn’t go through. Please update your billing information, and we’ll give it another try.
UPDATE MY BILLING
Let us know if there’s anything we can do to help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We just tried to process your subscription payment again, but unfortunately, it didn’t go through. To keep your [Product/ Service] subscription active, please update your information in your billing settings here:
UPDATE MY BILLING
This is the second time that your payment failed. We’ll automatically try again in a few days. Let us know if you have any questions.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We just tried to process your [Product/ Service] subscription payment for the third time, but unfortunately, it failed once again. You can update your information in your billing settings:
UPDATE MY BILLING
We’ll automatically try again next week. If the next charge fails again, your account will be canceled automatically. 🙁
Let us know if you have any questions or need any help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Hi [Name],
We will cancel your subscription to [Product/ Service] soon because we could not process a payment after several attempts to contact you.
If you receive this email, please update your payment information, and we’ll be happy to keep your account active.
UPDATE MY BILLING
Let us know if there is anything we can do to help.
Thanks!
[YOUR SIGNATURE]
Optimize your dunning process
Automate your dunning process, reduce manual efforts, and increase the likelihood of successful debt recovery with LiveAgent's dunning templates.
Veel bedrijfseigenaren voelen zich ongemakkelijk wanneer ze aanmaningen naar hun klanten moeten sturen. Aangezien de meeste mislukte betalingen echter meestal per ongeluk gebeuren (bijv. als gevolg van het verlopen van de creditcard), kunnen aanmaningemails echt efficiënt zijn om bedrijven te helpen mislukte betalingen te herstellen en onvrijwillig klantenverloop te verminderen.
Aangezien transactionele emails vaak over het hoofd worden gezien, is het verzenden van een enkele aanmaningemail een van de grootste fouten die u kunt maken. Als u meer inkomsten uit mislukte betalingen wilt halen, kunt u overwegen een reeks emails te sturen in plaats van één bericht. Het wordt aanbevolen om ten minste drie follow-up-emails voor een maand te sturen, elk met een iets andere tekst.
Sinds technologieën zoals het opnieuw proberen van creditcards in gebruik zijn genomen, kunnen veel mislukte betalingen automatisch worden afgehandeld zonder dat uw team uw klanten ooit hoeft lastig te vallen met pre-aanmeldingsberichten. In dat geval bieden emails die vooraf worden aangegaan niet alleen waardeloos, maar kunnen ze ook irriterend zijn voor uw klanten en moeten daarom worden vermeden.
Emailsjablonen voor verlenging
Ontdek effectieve emailsjablonen voor verlenging op LiveAgent. Verhoog klantretentie en verminder verloop met strategisch verzonden herinneringen. Gebruik onze 10 gratis sjablonen om uw eigen campagnes te optimaliseren en klanten aan te moedigen bij uw merk te blijven. Bezoek nu voor meer informatie!
Emailsjablonen voor oproepuitnodigingen
Ontdek effectieve emailsjablonen voor oproepuitnodigingen om klantgesprekken te plannen en uw klantrelaties te verbeteren. Leer de beste praktijken voor onderwerpregels en ontdek sjablonen voor verschillende oproepscenario's. Bezoek nu en optimaliseer uw emailmarketingstrategie!
Herinneringsemailsjablonen voor een evenement
Ontdek efficiënte herinneringsemailsjablonen voor evenementen op LiveAgent. Leer praktische tips om de betrokkenheid te behouden en te zorgen dat deelnemers verschijnen. Bezoek nu voor gratis aanpasbare sjablonen en inspiratie!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team