Complete WordPress SEO-checklist voor website-optimalisatie. Behandelt hosting, domein, thema's, SEO-plug-ins, responsiviteit, paginasnelheid, SSL, contentstrategie, zoekwoorden, alt-tags, linkbuilding, en Google Analytics.
Wilt u hoger scoren op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s)? Als dat zo is, moet u uw zoekwoordenonderzoek doen.
Een van de belangrijkste aspecten van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is ervoor te zorgen dat uw inhoud is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit artikel gaat over alles wat u moet weten over WordPress SEO en biedt een checklijst voor een goede optimalisatie van uw website.
Waarom hebt u deze SEO-checklijst nodig?
Als u hoger wilt scoren in SERPS’en, moet uw inhoud zijn afgestemd op SEO. U moet met veel verschillende factoren rekening houden en het kan soms overweldigend lijken, vooral in het begin.
Deze checklijst helpt u om alle noodzakelijke elementen voor een goede optimalisatie te regelen en ervoor te zorgen dat u op de goede weg bent. Het zal u stap voor stap begeleiden om uw website te optimaliseren voor zoekmachines.
Of u nu een beginner of een expert bent, deze checklijst is handig als u eenmaal weet wat SEO is en hoe het werkt. Zelfs een eenvoudige SEO-checklijst is beter dan geen.
Het maakt niet uit of uw website een blog, e-commercesite of een ander type inhoud is. Deze tips zouden iedereen moeten helpen: marketeers, copywriters, bloggers en zelfs webmasters.
Als u echter net begint en wilt weten hoe u een WordPress-site helemaal opnieuw kunt lanceren (zonder SEO-tips), bekijk dan hier onze WordPress Launch Checklist. Het kan u in het begin misschien beter helpen (maar kom hier later op terug).
Laten we eens kijken op welke elementen u in het bijzonder moet letten bij het optimaliseren van uw WordPress-site.
Voordat we verder gaan, moet u controleren of uw hostingservice voldoet aan de WordPress SEO-vereisten. WordPress heeft een lijst met aanbevolen providers, dus als u het uzelf gemakkelijker wilt maken, kies er dan een uit deze lijst: Hostinger, Bluehost, Siteground of HostGator.
We hopen dat u een domeinnaam heeft gekozen die kort is, relevant is voor uw niche en geen spelfouten bevat. Hoewel dit enkele van de meest voorkomende vereisten zijn voor het kiezen van een goede domeinnaam, moet u er ook voor zorgen dat deze geen symbolen bevat (bijv. onderstrepingstekens), aangezien crawlers van zoekmachines er problemen mee kunnen hebben.
Gebruik geen IP-adres als uw domeinnaam. Om dit te controleren hoeft u alleen maar een site-adres in de zoekbalk van Google toe te voegen en te kijken wat er gebeurt: als het geen resultaat geeft, is alles in orde, maar als het u naar een website brengt die zich bezighoudt met internetprotocollen, dan er is iets mis.
Als u ervoor kiest om een meertalige website te maken, moet elk bericht zijn eigen vertaaldomein (TLD) hebben. Dit zal Google helpen de structuur van uw site beter te begrijpen en TLD’s afzonderlijk te indexeren, zodat ze niet door elkaar worden gehaald (ze kunnen zelfs uit de zoekresultaten worden verwijderd als er te veel problemen met dubbele inhoud zijn).
Daarom is het essentieel voor u om verschillende TLD’s te gebruiken als uw site meer dan één taal heeft en ervoor te zorgen dat elk bericht de doeltrefwoorden, metabeschrijving, paginatitel, enz. bevat, zodat Google ze adequaat kan rangschikken apart in zijn SERP’s.
Hreflang is hier ook cruciaal (daarover later meer).
U moet controleren of uw thema de best practices van WordPress SEO volgt om een goede basis voor optimalisatie te hebben. Astra, OceanWP en Divi behoren tot de meest populaire en snelst ladende WordPress-thema’s die de nieuwste trends op het gebied van webdesign en SEO volgen.
Naast het bieden van een uitstekende gebruikerservaring, maximaliseren de beste WordPress-thema’s uw SEO-inspanningen.
Als het gaat om WordPress SEO, is een van de belangrijkste dingen een goede plug-in. We raden Yoast aan voor dit doel, omdat het u alles biedt wat u nodig hebt om een geoptimaliseerde site te hebben, van eenvoudige opties zoals het instellen van titels en metabeschrijvingen (die ook optimalisatie van metazoekwoorden mogelijk maken) tot meer geavanceerde opties zoals XML-sitemaps en webmastertools verificatie (waarmee u met Google kunt communiceren om uw site op de lijst te krijgen).
U hoeft het alleen maar te installeren, te activeren en de basisopties in te stellen.
Google Webmaster Tools is het equivalent van Google Search Console voor websites. Als u het nog niet gebruikt, moet u dit doen om de status van uw website bij te houden en eventuele technische problemen die de posities kunnen schaden (zoals crawlfouten of malware) bij te houden.
Het biedt ook informatie over topverwijzers, indexeringsstatus, crawlfouten en andere technische aspecten. Al deze dingen zijn cruciaal als u een website van hoge kwaliteit wilt hebben met geweldige rankings, zoekmachineverkeer en conversieratio’s.
Hoewel het geen technisch aspect is, is responsiviteit nog steeds van vitaal belang voor de gebruikerservaring en SEO. Als u te maken heeft met zoekwoorden met veel concurrentie, is geoptimaliseerde inhoud voor zowel desktop- als mobiele apparaten noodzakelijk.
U kunt het u niet veroorloven mobiele gebruikers kwijt te raken omdat ze moeite hebben met toegang tot uw website vanaf hun telefoon. Het is dus erg belangrijk dat dezelfde inhoudstypen zijn aangepast aan elke schermlezer, en Google heeft dit ook zwaar gepusht in zijn aanbevelingen.
De laadsnelheid van uw site is erg belangrijk als het gaat om ranking in Google. Als het laden van uw pagina’s te lang duurt, zullen mensen waarschijnlijk al vertrekken voordat ze de kans krijgen om te zien wat u te bieden heeft.
Daarom is het cruciaal voor het succes van uw website om de paginasnelheid van al uw berichten bij te houden en ervoor te zorgen dat de gemiddelde scores hoog genoeg zijn.
Aangezien het primaire doel van caching is om uw website te versnellen, is het vrij duidelijk waarom u er een zou moeten gebruiken. Er zijn verschillende soorten plug-ins die deze service bieden. Toch raden we WP Super Cache aan, omdat het eenvoudig te configureren is en weinig invloed heeft op de prestaties van de site (zodat zelfs bezoekers met oude computers of trage verbindingen het niet merken).
Ga na het installeren en activeren van de plug-in naar de optiepagina (Instellingen -> WP Super Cache) en schakel caching in. Klik vervolgens op “maak een nieuwe cache aan” om al uw eerdere gegevens te wissen. Zodra dit is gebeurd, kunt u onze favoriete truc, de incognitomodus van Google Chrome, gebruiken om te testen hoe snel uw website laadt.
SSL-certificaten worden gebruikt voor het versleutelen van de gegevens die tussen uw bezoekers en website worden verzonden. Ook al hebt u ze niet nodig om een succesvolle SEO-campagne te voeren, we raden ten zeerste aan om SSL-certificaten te gebruiken, omdat hun doel is om de beveiliging te verbeteren en je site betrouwbaarder te maken in de ogen van gebruikers. Dit zal allemaal leiden tot betere zoekrangschikkingen, en het mooiste is dat SSL-certificaten gratis zijn.
Mijn Zakelijk Google-account is een gratis service waarmee u al uw bedrijfsvermeldingen vanaf één plek kunt beheren. Het enige wat u hoeft te doen is daarheen te gaan, een account aan te maken en de nodige informatie toe te voegen voor elk van uw locaties, categorieën of andere belangrijke informatie. Zodra alles is toegevoegd, verifieert u het met Google Map Maker (een tool waarmee u informatie over uw locatie kunt toevoegen).
Waarom is dit belangrijk voor uw SEO-prestaties? Welnu, hoe meer relevante informatie u aan zoekmachines verstrekt, hoe groter de kans dat uw website bovenaan de SERP’s verschijnt.
Nu alles compleet is, is het tijd om te controleren of alle informatie correct is toegevoegd. U kunt dit doen door een Google-zoekopdracht uit te voeren voor elke bedrijfsvermelding (bijvoorbeeld ‘pizzeria Palo Alto’). Als ze allemaal op de eerste pagina’s met resultaten verschijnen, is alles in orde. Zo niet, neem dan contact op met Google en vraag om hulp.
XML-sitemaps worden gebruikt om de inhoud van uw website in kaart te brengen, zodat zoekmachines deze gemakkelijk kunnen doorzoeken. Het is eenvoudig te doen en u hebt alleen een XML-sitemap-plug-in of de officiële Google-plug-in nodig. Dit laatste is gratis, maar vereist enige technische kennis over het programmatisch maken van sitemaps met een Google-account.
Dus een plug-in is de eenvoudigste en snelste optie om mee te werken, ook al ontbreken er enkele extra functies die van pas kunnen komen. Nadat u er een heeft toegevoegd, kunt u uw sitemap(s) online indienen of hun status controleren.
Het robots.txt-bestand wordt gebruikt om zoekmachines te instrueren of ze specifieke delen van uw website moeten crawlen en indexeren of niet. Je kunt het ook gebruiken voor meer technische aspecten, zoals het blokkeren van de toegang van bots die een specifieke pagina niet hoeven te zien (zoals een admin-gedeelte).
Er zijn verschillende regels met dit bestand waar u rekening mee moet houden, zoals de disallow-regel. Deze vertelt bots in feite om niet de volledige inhoud van uw website te indexeren, omdat deze mogelijk te breed is en kan leiden tot technische problemen met crawlen (zoals oneindige lussen).
Als u hoger wilt scoren in SERP’s en meer zichtbaarheid wilt krijgen, is het hebben van veel backlinks van websites met hoge autoriteit erg belangrijk. Het genereren van backlinks (ook wel inkomende links genoemd) van zeer geautoriseerde websites kan het aantal conversies helpen verhogen, aangezien die sites meestal hoger scoren dan die van u (wat betekent dat ze een betere reputatie hebben).
Externe link is ook een geweldige manier om sterkere relaties op te bouwen met uw klanten en andere bedrijven. Dus leren hoe linkbuilding werkt, is essentieel als u in de toekomst een succesvol bedrijf wilt hebben. Het is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, en er kunnen veel dingen fout gaan bij het bouwen ervan (zoals gestraft worden door Google of het verzenden van verkeerde signalen over uw website). Daarom bieden veel bureaus SEO-pakketten aan die deze service bevatten waarmee u op organische wijze koppelingen kunt maken om het hoogst mogelijke succespercentage te garanderen.
Als u wilt dat uw site goed scoort, moet u ervoor zorgen dat Google deze correct kan indexeren. Problemen met het crawlen van uw website hebben een negatieve invloed op de prestaties en kunnen er zelfs voor zorgen dat deze helemaal niet wordt geïndexeerd (wat slecht is voor SEO). Controleer daarom altijd de Webmasterhulpprogramma’s van Google om te zien of er problemen zijn met het crawlen van uw site en probeer deze zo snel mogelijk op te lossen.
Canonieke linkelementen worden gebruikt om problemen met dubbele inhoud te voorkomen, dus ze moeten op elke pagina van uw website worden geïmplementeerd. Ze helpen u ook voorkomen dat u dezelfde post twee keer indexeert (wat kan leiden tot boetes).
Je hebt een ervaren ontwikkelaar nodig voor deze taak, aangezien het programmatisch instellen van canonieke URL’s niet zo eenvoudig is als het lijkt. Al met al kunt u niet zonder deze technische SEO-aspecten, ook al zijn ze niet zo “opwindend” als sommige andere. Ze zijn belangrijk voor uw rankings en moeten vanaf de eerste dag in overweging worden genomen bij het werken aan een nieuwe website of het herontwerpen van een oudere. Op die manier komt u in de toekomst niet voor verrassingen te staan als en wanneer u plotseling een daling ziet in uw organisch verkeer.
Hreflang-annotaties worden gebruikt om aan te geven op welke taal u zich richt, inclusief het land. Dit betekent dat terwijl sitebezoekers uit Australië een specifieke versie van uw website te zien krijgen, een gebruiker die uit een ander land komt, wordt omgeleid naar een andere pagina waar ze er bijvoorbeeld alles over kunnen lezen in hun moedertaal.
Om dit in te stellen, moet u een coderegel toevoegen aan de koptekst van uw site (net onder de openingstag) en specificeren op welke landen u zich richt. U kunt er meer informatie over vinden op de ondersteuningspagina van Google.
Elk bericht op uw website moet in de juiste categorie passen. Dit is een van die aspecten die veel mensen negeren en als ‘optioneel’ beschouwen, maar ze kunnen er helemaal naast zitten, omdat Google ze gebruikt als richtlijnen bij het rangschikken van webpagina’s. Daarom is het absoluut noodzakelijk om zorgvuldig de categorieën te selecteren waar elk bericht in past, en er vervolgens voor te zorgen dat u zoveel mogelijk optimaliseert voor die zoekwoorden.
Als u bijvoorbeeld een blogpost over koffiemachines heeft, kunt u deze beter in de categorie “Keukenapparatuur” plaatsen in plaats van “Consumenten goederen.” Dit zal Google helpen de structuur van uw site beter te begrijpen, wat erg belangrijk is als u hoger wilt scoren in SERP’s.
Als u uw zoekrangschikking op de lange termijn wilt verbeteren en betere resultaten wilt behalen, moet u een geweldige contentmarketingstrategie opzetten waarmee u blogposts van hoge kwaliteit regelmatig. Dit betekent dat u van tevoren over onderwerpen moet nadenken, zodat er geen problemen zullen zijn bij het bedenken van nieuwe inhoud voor mensen die geïnteresseerd zijn in uw niche.
Permalink-instelling wordt gebruikt om de structuur van uw bericht-URL’s te definiëren. Net als sitetitels moeten ze uniek zijn (en geen nummers bevatten) zodat Google en andere zoekmachines uw permalink-structuur kunnen begrijpen.
Als u de Yoast SEO-plug-in gebruikt, zoals we eerder hebben voorgesteld, dan is deze optie beschikbaar onder SEO -> Permalinks-menu. Daar selecteert u degene die het beste bij uw behoeften past.
Dit is een groep prestatie-indicatoren die analyseren hoe goed uw website functioneert vanuit een ervaringsperspectief. U kunt uw paginarangschikking controleren met behulp van dit rapport in Google Search Console, dat ze beoordeelt als ‘Goed’, ‘Behoefte aan verbetering’ of zelfs ‘Slecht’.
Rapporten zoals deze zijn handig voor het opsporen van problemen zoals trage websitesnelheden, geblokkeerde bronnen, ontbrekende titels en inhoud van lage kwaliteit.
Link juice is een term die wordt gebruikt in SEO en verwijst naar hoe belangrijk uw website is voor zoekmachines. Hoe meer kwaliteitslinks naar uw site verwijzen (dat wil zeggen, hoe hoger hun PageRank), hoe krachtiger de “link juice” die uw site ontvangt.
Om de sterkte van uw backlinks te controleren, hoeft u alleen maar een URL in Open Site Explorer in te voeren en elke uitgaande link te bekijken die ernaar verwijst. Als er meer dan 100 externe links zijn, gefeliciteerd, u hebt al een krachtige website. Maar als het er niet zoveel zijn, moet u er zo snel mogelijk aan werken om meer links te krijgen.
Zoekvolumes zijn een van de belangrijkste KPI’s die u in de gaten moet houden om te bepalen welke zoekwoorden het meest geschikt zijn voor de optimalisatie-inspanningen van elk bericht. Ze geven aan hoeveel mensen in totaal op zoek zijn naar iets dat gerelateerd is aan wat u te bieden hebt. Al met al kan de datasnelheid van het zoekvolume worden gebruikt om de voortgang van uw posities in de loop van de tijd te volgen en te zien hoe dit van invloed is op conversies, verkeer of andere statistieken die u mogelijk belangrijk vindt.
Uw rankings kunnen volgen is een must als u volledige controle wilt hebben over de voortgang van uw website. Er zijn veel tools beschikbaar voor deze taak, waarvan sommige nauwkeuriger zijn dan andere. Het belangrijkste is echter om er een te vinden die goed werkt voor de behoeften van uw website en vervolgens te kijken of u er de gewenste resultaten mee kunt bereiken.
Aangezien elk bedrijf andere doelen heeft (zoals meer verkeer of leads), zal het bijhouden van ranglijsten alleen niet veel helpen, tenzij je eindspel meer organisch stimuleert zoek verkeer. Daarom moet dit vergezeld gaan van andere KPI’s die u kunnen vertellen of de ranglijsten u daadwerkelijk helpen die doelen te bereiken of niet (en hoe precies). Het belangrijkste punt hier is om een duidelijk idee te hebben van wat voor soort resultaten u wilt om uw site als een succes te beschouwen, en zorgvuldig alles in de gaten te houden wat hierop van invloed kan zijn, zodat u uw strategie dienovereenkomstig kunt aanpassen.
Google Analytics is een geweldige manier om het verkeer van uw website bij te houden en te zien hoe bezoekers zich erop gedragen. Verkeersbronnen, populaire pagina’s, instap-/uitstappagina’s en de tijd die op elke pagina is doorgebracht, zijn slechts enkele voorbeelden van de verschillende gegevens die u van dit platform kunt krijgen. Hiermee kunt u de gebruikerservaring verbeteren door uit te zoeken wat wel en niet werkt.
Google Analytics bevat ook een set tools genaamd Google Optimize, het test- en personalisatieplatform van Google (voorheen bekend als Content Experiments). Het kan u helpen bij het uitvoeren van A/B-tests op uw pagina’s om erachter te komen wat bezoekers wel of niet leuk vinden. U kunt elementen zoals knopkleuren, navigatie, ontwerplay-outs of eigenlijk alles testen.
Een regelmatige SEO-audit kan ervoor zorgen dat alles naar behoren werkt en dat er geen problemen zijn met indexering of dubbele inhoud (wat van invloed kan zijn op uw site). Daarom is het een goed idee om periodieke SEO-audits uit te voeren als u de positie van uw website in de loop van de tijd wilt verbeteren.
Als u in de loop van de tijd betere resultaten wilt behalen en wilt weten in welke onderwerpen mensen geïnteresseerd zijn, dan is het essentieel dat u van tevoren wat onderzoek doet. Op deze manier kunt u er zeker van zijn dat uw berichten goed genoeg zijn geoptimaliseerd, zodat ze gemakkelijk kunnen worden geïndexeerd door zoekmachines en beter zichtbaar worden in SERP’s.
Daarnaast zou het nuttig voor je zijn om een lijst met zoekwoorden op te stellen die goed zouden kunnen werken voor elk bericht, zodat u ze kunt opnemen in het metabeschrijvingsveld en de paginatitel. Maak gebruik van een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek om de meest relevante te vinden.
Het is ook goed om te proberen je zoekwoord in de eerste 100 woorden van elk bericht te gebruiken, zodat zoekmachines weten waar het over gaat. Omdat dit hen zal helpen het doel ervan beter te begrijpen, kunnen ze het hoger plaatsen dan berichten die geen duidelijk verband hebben tussen hun onderwerp en zoekwoorden.
Het is geen goed idee om het zoekwoord te vaak in uw bericht te laten voorkomen. U wilt niet dat het spamachtig of onnatuurlijk overkomt, dus niemand zal geïnteresseerd zijn in het lezen van uw inhoud verderop op de pagina.
Verspil geen waardevolle ruimte die zou moeten worden gebruikt voor woorden en woordgroepen die mensen eigenlijk opzoeken. U kunt uw zoekwoord van tijd tot tijd in uw bericht opnemen, maar denk eraan dat u het niet overdrijft.
De manier waarop u uw zinnen schrijft, kan ook van invloed zijn op de positie van zoekmachines. Het gaat er niet alleen om dat het zoekwoord erin staat, maar het moet ook correct worden geplaatst als u wilt dat Google en andere platforms begrijpen waar uw bericht of pagina over gaat.
LSI-zoekwoorden zijn woorden die gerelateerd zijn aan uw primaire zoekwoord. U hoeft ze niet de hele tijd te gebruiken, maar het kan handig zijn om er hier en daar een paar te strooien, vooral als ze op natuurlijke wijze in de context van uw bericht worden opgenomen. Zo ziet Google dat u niet alleen probeert zoveel mogelijk zoekwoorden in uw inhoud te proppen, maar dat u in plaats daarvan geeft om de kwaliteit van de inhoud.
U wilt ervoor zorgen dat uw website of blog voldoende visuele inhoud heeft, zodat mensen kunnen zien waar het allemaal om draait. Dat betekent dat u afbeeldingen, video’s, audiobestanden en zelfs infographics gebruikt om uw punt op een boeiendere manier over te brengen. Bovendien kunt u uw eigen professionele ontwerpsjablonen en video’s voor banners, advertenties en posts op sociale media ontwerpen met behulp van een online ontwerpeditor . Met gebruiksvriendelijke afbeeldingen kan iedereen snel aan de slag en boeiende beelden maken om hun online aanwezigheid te verbeteren.
U moet een korte, beschrijvende bestandsnaam hebben, evenals een alt-tag en titel. De beschrijving moet ook een korte samenvatting van de afbeelding zijn. Indien nodig kunnen onderschriften worden gebruikt om meer informatie te geven. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen die u in uw bericht gebruikt, al deze kenmerken hebben en dienovereenkomstig zijn geoptimaliseerd.
Als u een plug-in zoals Yoast SEO gebruikt, kunt u er zeker van zijn dat al uw afbeeldingen correct zijn geoptimaliseerd. Afbeeldingsoptimalisatie zal u helpen bij uw SEO-inspanningen en sitesnelheid, aangezien het laden van grote afbeeldingen lang kan duren (probeer de bestandsgrootte waar mogelijk onder de 100 KB te houden). Zorg er echter nog steeds voor dat u afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruikt om uw SEO een boost te geven en uw post er in het algemeen beter uit te laten zien.
Het gaat niet alleen meer om afbeeldingen. U wilt ook dat uw video-inhoud wordt geoptimaliseerd, omdat dit u zal helpen de best mogelijke resultaten te behalen als het gaat om de positie van zoekmachines voor dit mediaformaat.
Je kunt allerlei soorten multimediabestanden gebruiken, zoals video’s, audio en zelfs infographics, maar ze moeten gemakkelijk toegankelijk en correct geformatteerd zijn. Dat betekent dat u voor elke bestandsnaam, alt-tag, titel, beschrijving en bijschrift de juiste bestandsnaam, alt-tag, titel, beschrijving en bijschrift moet gebruiken, zodat mensen (en Google) ze gemakkelijk kunnen vinden via zoekmachines.
Dit is iets wat u vanaf het begin goed moet doen, omdat uw website of blog hierdoor snel wordt geïndexeerd. De titel en metabeschrijvingen worden weergegeven in SERP’s, dus u wilt ervoor zorgen dat ze aantrekkelijk genoeg zijn voor mensen om erop te klikken. Vergeet niet om hier trefwoorden op te nemen, en vet de trefwoorden waarop u de meeste nadruk legt.
Dit is degene die bovenaan uw bericht of pagina verschijnt en het is van essentieel belang dat deze goed is geoptimaliseerd, zodat mensen hem meteen kunnen zien. De link vertegenwoordigt de inhoud van een pagina, dus u moet ervoor zorgen dat deze correct werkt, anders kan een gebruiker ervan worden weerhouden om te klikken. U moet ook een opvallende afbeelding gebruiken die ervoor zorgt dat ze meer willen lezen.
U moet er ook voor zorgen dat uw header-tags de juiste opmaak hebben, zodat ze de juiste zoekwoorden bevatten en de aandacht van mensen trekken waar u wilt. Dat betekent het gebruik van H-tags (d.w.z. Heading-tags) voor hoofdkoppen en subkoppen, enz., die overeenkomen met de respectieve inhoud op de pagina of post.
Elke pagina heeft slechts één H1-tag nodig en deze moet het hoofdzoekwoord voor die pagina bevatten. Er is geen reden om meer dan één H-tag op elke pagina van uw website of blog te gebruiken, zorg er wel voor dat u ze correct gebruikt, zodat u het meeste uit uw SEO-inspanningen kunt halen.
U wilt er ook voor zorgen dat uw body-kopie correct is geoptimaliseerd voor uw doelzoekwoorden. Dit kunt u doen door ze op te nemen in de tekst zelf, maar ook in de titels en metabeschrijvingen van uw pagina’s en berichten. U moet ook gerelateerde lange zoekwoorden gebruiken op uw hele website of blog om uw SEO-inspanningen verder te verbeteren.
Berichten en pagina’s die voortdurend worden bijgewerkt, scoren doorgaans hoger in de resultaten van zoekmachines dan pagina’s die dat niet zijn. Dat komt omdat Google en andere platforms ze relevanter vinden voor de huidige staat, dus ze zullen eerder verschijnen wanneer mensen zoeken naar gerelateerde termen.
Ankerlinks zijn een ander belangrijk onderdeel van on-page SEO, en u moet ze waar mogelijk gebruiken om mensen te helpen navigeren op uw website of blog. Dat betekent het gebruik van tekstlinks met relevante zoekwoorden die mensen brengen waar ze heen willen.
Zorg ervoor dat uw interne links effectief zijn. Koppel vanuit uw inhoud naar gerelateerde berichten op uw site en gebruik beschrijvende ankertekst om Google (en lezers) te helpen begrijpen waar die berichten over gaan.
Als u uitgaande links in uw inhoud opneemt, zorg er dan voor dat ze op nieuwe tabbladen worden geopend, zodat lezers hun plaats op uw site niet verliezen. Op die manier kunnen ze je inhoud verder verkennen terwijl ze nog steeds kunnen terugkomen en het originele bericht kunnen lezen.
Als u besluit een bericht of pagina te verwijderen, zorg er dan voor dat u een 301-omleiding gebruikt, zodat links die ernaar verwijzen automatisch worden omgeleid naar een andere relevante pagina op uw site. Dit helpt uw SEO in goede conditie te houden en zorgt ervoor dat mensen niet terechtkomen op een pagina die niet meer bestaat.
Zorg ervoor dat uw inhoud correct is gestructureerd met het juiste gebruik van Schema-opmaak. Dit zal Google en andere platforms helpen de informatie op uw website beter te begrijpen en deze op de meest nuttige manier voor uw lezers te presenteren.
Schema-opmaak is niet de enige manier om Google te helpen uw inhoud te begrijpen, aangezien u ook sociale markeringen kunt gebruiken. Hierdoor ziet uw inhoud er beter uit wanneer deze ook op sociale mediaplatforms wordt gedeeld.
Als u een sectie met veelgestelde vragen (FAQ) op uw site hebt, zorg er dan voor dat deze is geoptimaliseerd voor WordPress SEO. Gebruik duidelijke en beknopte titels voor elke vraag en neem het antwoord op in de hoofdtekst van de pagina.
Zorg ervoor dat uw blogtags in een logische volgorde staan en gelabeld zijn met trefwoorden die de inhoud beschrijven.
Voeg biografieën toe van de mensen die uw berichten schrijven en zorg ervoor dat ze een link bevatten naar de website of blog van de auteur. Dit is een geweldige manier om al uw inhoud op één plek samen te brengen. Het is ook nuttig voor lezers die de auteur willen volgen of de blog van die persoon willen bekijken.
You can add an author bio to every post you publish or just have a general bio page on your site that links to all of your posts. If you have a guest post on your blog, don’t forget to include the author’s bio in there.
Zorg ervoor dat je een knop op je blog hebt die naar uw startpagina linkt. Dit is een geweldige manier om lezers betrokken te houden en terug te komen voor meer. Het stelt hen ook in staat om uw site dieper te verkennen, wat leidt tot meer blogvolgers en abonnees.
Streef naar een aantal woorden van ten minste 500 woorden voor elk bericht. Het hangt af van het onderwerp, maar langere berichten zijn over het algemeen beter voor SEO omdat Google de voorkeur geeft aan meer actuele inhoud over een onderwerp.
Deel uw inhoud op sociale media en moedig volgers aan hetzelfde te doen. U moet ook knoppen voor sociaal delen maken die gemakkelijk in uw berichten kunnen worden geplaatst. Hierdoor kunnen bezoekers uw inhoud delen met hun volgers zonder de site te verlaten, waardoor het verkeer toeneemt en ze mogelijk naar u teruglinken.
There are several plugins for this, of which some of the most popular include SumoMe (offering a variety of social sharing options) and Shareaholic (a popular all-in-one plugin that provides for social media sharing, analytics, and more).
Probeer minimaal één bericht per week of zelfs meerdere berichten per dag te publiceren, afhankelijk van de frequentie waarmee u nieuwe inhoud maakt. Google Zoeken geeft de voorkeur aan nieuwe inhoud, dus het is in uw eigen belang om zo vaak mogelijk blogposts te publiceren. Hoe meer u post, hoe groter de kans dat u hoog scoort op SERP’s en gebruikers aantrekt.
Voeg de laatste updatedatum toe aan de metadata van uw blogbericht. Zorg ervoor dat u ook een laatste updatedatum (in de HTML) voor elk van uw blogposts opneemt, aangezien dit Google en andere zoekmachines vertelt wanneer de inhoud is gepubliceerd. Versheid is de sleutel.
Vergeet niet je nieuwe blogberichten op sociale media te delen. Maak het uw volgers en fans gemakkelijk om uw nieuwste inhoud te lezen door deze te delen op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en andere populaire netwerken. U kunt het proces zelfs automatiseren met tools zoals Hootsuite of Kontentino, waardoor u tijd bespaart terwijl u uw aanwezigheid op sociale media levendig houdt.
Dit is een belangrijke opmerking om te onthouden. Zorg ervoor dat u geen van de titels van uw bestaande blogberichten wijzigt nadat ze zijn gepubliceerd, aangezien dit Google en andere zoekmachines in verwarring kan brengen. Als u een kleine wijziging moet aanbrengen in een van uw oudere berichten, probeer dan de metadata van het bericht te wijzigen (in de HTML) in plaats van de titel van het bericht zelf.
Veel handige online tools kunnen u helpen betere content te produceren, waaronder de Yoast SEO-plug-in voor WordPress en de Hemingway-app. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar er zijn tal van andere opties die u zou kunnen proberen. Kies degene die het beste bij uw behoeften past en gebruik deze om uw productie van inhoud te verhogen.
Google Webmaster Tools is het equivalent van Google Search Console voor websites. Als u het nog niet gebruikt, moet u dit doen om de status van uw website bij te houden en eventuele technische problemen die de posities kunnen schaden (zoals crawlfouten of malware) bij te houden.
Het biedt ook informatie over topverwijzers, indexeringsstatus, crawlfouten en andere technische aspecten. Al deze dingen zijn cruciaal als u een website van hoge kwaliteit wilt hebben met geweldige rankings, zoekmachineverkeer en conversieratio’s.
Hoewel het geen technisch aspect is, is responsiviteit nog steeds van vitaal belang voor de gebruikerservaring en SEO. Als u te maken heeft met zoekwoorden met veel concurrentie, is geoptimaliseerde inhoud voor zowel desktop- als mobiele apparaten noodzakelijk.
U kunt het u niet veroorloven mobiele gebruikers kwijt te raken omdat ze moeite hebben met toegang tot uw website vanaf hun telefoon. Het is dus erg belangrijk dat dezelfde inhoudstypen zijn aangepast aan elke schermlezer, en Google heeft dit ook zwaar gepusht in zijn aanbevelingen.
De laadsnelheid van uw site is erg belangrijk als het gaat om ranking in Google. Als het laden van uw pagina’s te lang duurt, zullen mensen waarschijnlijk al vertrekken voordat ze de kans krijgen om te zien wat u te bieden heeft.
Daarom is het cruciaal voor het succes van uw website om de paginasnelheid van al uw berichten bij te houden en ervoor te zorgen dat de gemiddelde scores hoog genoeg zijn.
Aangezien het primaire doel van caching is om uw website te versnellen, is het vrij duidelijk waarom u er een zou moeten gebruiken. Er zijn verschillende soorten plug-ins die deze service bieden. Toch raden we WP Super Cache aan, omdat het eenvoudig te configureren is en weinig invloed heeft op de prestaties van de site (zodat zelfs bezoekers met oude computers of trage verbindingen het niet merken).
Ga na het installeren en activeren van de plug-in naar de optiepagina (Instellingen -> WP Super Cache) en schakel caching in. Klik vervolgens op “maak een nieuwe cache aan” om al uw eerdere gegevens te wissen. Zodra dit is gebeurd, kunt u onze favoriete truc, de incognitomodus van Google Chrome, gebruiken om te testen hoe snel uw website laadt.
SSL-certificaten worden gebruikt voor het versleutelen van de gegevens die tussen uw bezoekers en website worden verzonden. Ook al hebt u ze niet nodig om een succesvolle SEO-campagne te voeren, we raden ten zeerste aan om SSL-certificaten te gebruiken, omdat hun doel is om de beveiliging te verbeteren en je site betrouwbaarder te maken in de ogen van gebruikers. Dit zal allemaal leiden tot betere zoekrangschikkingen, en het mooiste is dat SSL-certificaten gratis zijn.
Mijn Zakelijk Google-account is een gratis service waarmee u al uw bedrijfsvermeldingen vanaf één plek kunt beheren. Het enige wat u hoeft te doen is daarheen te gaan, een account aan te maken en de nodige informatie toe te voegen voor elk van uw locaties, categorieën of andere belangrijke informatie. Zodra alles is toegevoegd, verifieert u het met Google Map Maker (een tool waarmee u informatie over uw locatie kunt toevoegen).
Waarom is dit belangrijk voor uw SEO-prestaties? Welnu, hoe meer relevante informatie u aan zoekmachines verstrekt, hoe groter de kans dat uw website bovenaan de SERP’s verschijnt.
Nu alles compleet is, is het tijd om te controleren of alle informatie correct is toegevoegd. U kunt dit doen door een Google-zoekopdracht uit te voeren voor elke bedrijfsvermelding (bijvoorbeeld ‘pizzeria Palo Alto’). Als ze allemaal op de eerste pagina’s met resultaten verschijnen, is alles in orde. Zo niet, neem dan contact op met Google en vraag om hulp.
XML-sitemaps worden gebruikt om de inhoud van uw website in kaart te brengen, zodat zoekmachines deze gemakkelijk kunnen doorzoeken. Het is eenvoudig te doen en u hebt alleen een XML-sitemap-plug-in of de officiële Google-plug-in nodig. Dit laatste is gratis, maar vereist enige technische kennis over het programmatisch maken van sitemaps met een Google-account.
Dus een plug-in is de eenvoudigste en snelste optie om mee te werken, ook al ontbreken er enkele extra functies die van pas kunnen komen. Nadat u er een heeft toegevoegd, kunt u uw sitemap(s) online indienen of hun status controleren.
Het robots.txt-bestand wordt gebruikt om zoekmachines te instrueren of ze specifieke delen van uw website moeten crawlen en indexeren of niet. Je kunt het ook gebruiken voor meer technische aspecten, zoals het blokkeren van de toegang van bots die een specifieke pagina niet hoeven te zien (zoals een admin-gedeelte).
Er zijn verschillende regels met dit bestand waar u rekening mee moet houden, zoals de disallow-regel. Deze vertelt bots in feite om niet de volledige inhoud van uw website te indexeren, omdat deze mogelijk te breed is en kan leiden tot technische problemen met crawlen (zoals oneindige lussen).
Als u hoger wilt scoren in SERP’s en meer zichtbaarheid wilt krijgen, is het hebben van veel backlinks van websites met hoge autoriteit erg belangrijk. Het genereren van backlinks (ook wel inkomende links genoemd) van zeer geautoriseerde websites kan het aantal conversies helpen verhogen, aangezien die sites meestal hoger scoren dan die van u (wat betekent dat ze een betere reputatie hebben).
Externe link is ook een geweldige manier om sterkere relaties op te bouwen met uw klanten en andere bedrijven. Dus leren hoe linkbuilding werkt, is essentieel als u in de toekomst een succesvol bedrijf wilt hebben. Het is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, en er kunnen veel dingen fout gaan bij het bouwen ervan (zoals gestraft worden door Google of het verzenden van verkeerde signalen over uw website). Daarom bieden veel bureaus SEO-pakketten aan die deze service bevatten waarmee u op organische wijze koppelingen kunt maken om het hoogst mogelijke succespercentage te garanderen.
Als u wilt dat uw site goed scoort, moet u ervoor zorgen dat Google deze correct kan indexeren. Problemen met het crawlen van uw website hebben een negatieve invloed op de prestaties en kunnen er zelfs voor zorgen dat deze helemaal niet wordt geïndexeerd (wat slecht is voor SEO). Controleer daarom altijd de Webmasterhulpprogramma’s van Google om te zien of er problemen zijn met het crawlen van uw site en probeer deze zo snel mogelijk op te lossen.
Canonieke linkelementen worden gebruikt om problemen met dubbele inhoud te voorkomen, dus ze moeten op elke pagina van uw website worden geïmplementeerd. Ze helpen u ook voorkomen dat u dezelfde post twee keer indexeert (wat kan leiden tot boetes).
Je hebt een ervaren ontwikkelaar nodig voor deze taak, aangezien het programmatisch instellen van canonieke URL’s niet zo eenvoudig is als het lijkt. Al met al kunt u niet zonder deze technische SEO-aspecten, ook al zijn ze niet zo “opwindend” als sommige andere. Ze zijn belangrijk voor uw rankings en moeten vanaf de eerste dag in overweging worden genomen bij het werken aan een nieuwe website of het herontwerpen van een oudere. Op die manier komt u in de toekomst niet voor verrassingen te staan als en wanneer u plotseling een daling ziet in uw organisch verkeer.
Hreflang-annotaties worden gebruikt om aan te geven op welke taal u zich richt, inclusief het land. Dit betekent dat terwijl sitebezoekers uit Australië een specifieke versie van uw website te zien krijgen, een gebruiker die uit een ander land komt, wordt omgeleid naar een andere pagina waar ze er bijvoorbeeld alles over kunnen lezen in hun moedertaal.
Om dit in te stellen, moet u een coderegel toevoegen aan de koptekst van uw site (net onder de openingstag) en specificeren op welke landen u zich richt. U kunt er meer informatie over vinden op de ondersteuningspagina van Google.
Elk bericht op uw website moet in de juiste categorie passen. Dit is een van die aspecten die veel mensen negeren en als ‘optioneel’ beschouwen, maar ze kunnen er helemaal naast zitten, omdat Google ze gebruikt als richtlijnen bij het rangschikken van webpagina’s. Daarom is het absoluut noodzakelijk om zorgvuldig de categorieën te selecteren waar elk bericht in past, en er vervolgens voor te zorgen dat u zoveel mogelijk optimaliseert voor die zoekwoorden.
Als u bijvoorbeeld een blogpost over koffiemachines heeft, kunt u deze beter in de categorie “Keukenapparatuur” plaatsen in plaats van “Consumenten goederen.” Dit zal Google helpen de structuur van uw site beter te begrijpen, wat erg belangrijk is als u hoger wilt scoren in SERP’s.
Als u uw zoekrangschikking op de lange termijn wilt verbeteren en betere resultaten wilt behalen, moet u een geweldige contentmarketingstrategie opzetten waarmee u blogposts van hoge kwaliteit regelmatig. Dit betekent dat u van tevoren over onderwerpen moet nadenken, zodat er geen problemen zullen zijn bij het bedenken van nieuwe inhoud voor mensen die geïnteresseerd zijn in uw niche.
Permalink-instelling wordt gebruikt om de structuur van uw bericht-URL’s te definiëren. Net als sitetitels moeten ze uniek zijn (en geen nummers bevatten) zodat Google en andere zoekmachines uw permalink-structuur kunnen begrijpen.
Als u de Yoast SEO-plug-in gebruikt, zoals we eerder hebben voorgesteld, dan is deze optie beschikbaar onder SEO -> Permalinks-menu. Daar selecteert u degene die het beste bij uw behoeften past.
Dit is een groep prestatie-indicatoren die analyseren hoe goed uw website functioneert vanuit een ervaringsperspectief. U kunt uw paginarangschikking controleren met behulp van dit rapport in Google Search Console, dat ze beoordeelt als ‘Goed’, ‘Behoefte aan verbetering’ of zelfs ‘Slecht’.
Rapporten zoals deze zijn handig voor het opsporen van problemen zoals trage websitesnelheden, geblokkeerde bronnen, ontbrekende titels en inhoud van lage kwaliteit.
Link juice is een term die wordt gebruikt in SEO en verwijst naar hoe belangrijk uw website is voor zoekmachines. Hoe meer kwaliteitslinks naar uw site verwijzen (dat wil zeggen, hoe hoger hun PageRank), hoe krachtiger de “link juice” die uw site ontvangt.
Om de sterkte van uw backlinks te controleren, hoeft u alleen maar een URL in Open Site Explorer in te voeren en elke uitgaande link te bekijken die ernaar verwijst. Als er meer dan 100 externe links zijn, gefeliciteerd, u hebt al een krachtige website. Maar als het er niet zoveel zijn, moet u er zo snel mogelijk aan werken om meer links te krijgen.
Zoekvolumes zijn een van de belangrijkste KPI’s die u in de gaten moet houden om te bepalen welke zoekwoorden het meest geschikt zijn voor de optimalisatie-inspanningen van elk bericht. Ze geven aan hoeveel mensen in totaal op zoek zijn naar iets dat gerelateerd is aan wat u te bieden hebt. Al met al kan de datasnelheid van het zoekvolume worden gebruikt om de voortgang van uw posities in de loop van de tijd te volgen en te zien hoe dit van invloed is op conversies, verkeer of andere statistieken die u mogelijk belangrijk vindt.
Uw rankings kunnen volgen is een must als u volledige controle wilt hebben over de voortgang van uw website. Er zijn veel tools beschikbaar voor deze taak, waarvan sommige nauwkeuriger zijn dan andere. Het belangrijkste is echter om er een te vinden die goed werkt voor de behoeften van uw website en vervolgens te kijken of u er de gewenste resultaten mee kunt bereiken.
Aangezien elk bedrijf andere doelen heeft (zoals meer verkeer of leads), zal het bijhouden van ranglijsten alleen niet veel helpen, tenzij je eindspel meer organisch stimuleert zoek verkeer. Daarom moet dit vergezeld gaan van andere KPI’s die u kunnen vertellen of de ranglijsten u daadwerkelijk helpen die doelen te bereiken of niet (en hoe precies). Het belangrijkste punt hier is om een duidelijk idee te hebben van wat voor soort resultaten u wilt om uw site als een succes te beschouwen, en zorgvuldig alles in de gaten te houden wat hierop van invloed kan zijn, zodat u uw strategie dienovereenkomstig kunt aanpassen.
Google Analytics is een geweldige manier om het verkeer van uw website bij te houden en te zien hoe bezoekers zich erop gedragen. Verkeersbronnen, populaire pagina’s, instap-/uitstappagina’s en de tijd die op elke pagina is doorgebracht, zijn slechts enkele voorbeelden van de verschillende gegevens die u van dit platform kunt krijgen. Hiermee kunt u de gebruikerservaring verbeteren door uit te zoeken wat wel en niet werkt.
Google Analytics bevat ook een set tools genaamd Google Optimize, het test- en personalisatieplatform van Google (voorheen bekend als Content Experiments). Het kan u helpen bij het uitvoeren van A/B-tests op uw pagina’s om erachter te komen wat bezoekers wel of niet leuk vinden. U kunt elementen zoals knopkleuren, navigatie, ontwerplay-outs of eigenlijk alles testen.
Een regelmatige SEO-audit kan ervoor zorgen dat alles naar behoren werkt en dat er geen problemen zijn met indexering of dubbele inhoud (wat van invloed kan zijn op uw site). Daarom is het een goed idee om periodieke SEO-audits uit te voeren als u de positie van uw website in de loop van de tijd wilt verbeteren.
Als u in de loop van de tijd betere resultaten wilt behalen en wilt weten in welke onderwerpen mensen geïnteresseerd zijn, dan is het essentieel dat u van tevoren wat onderzoek doet. Op deze manier kunt u er zeker van zijn dat uw berichten goed genoeg zijn geoptimaliseerd, zodat ze gemakkelijk kunnen worden geïndexeerd door zoekmachines en beter zichtbaar worden in SERP’s.
Daarnaast zou het nuttig voor je zijn om een lijst met zoekwoorden op te stellen die goed zouden kunnen werken voor elk bericht, zodat u ze kunt opnemen in het metabeschrijvingsveld en de paginatitel. Maak gebruik van een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek om de meest relevante te vinden.
Het is ook goed om te proberen je zoekwoord in de eerste 100 woorden van elk bericht te gebruiken, zodat zoekmachines weten waar het over gaat. Omdat dit hen zal helpen het doel ervan beter te begrijpen, kunnen ze het hoger plaatsen dan berichten die geen duidelijk verband hebben tussen hun onderwerp en zoekwoorden.
Het is geen goed idee om het zoekwoord te vaak in uw bericht te laten voorkomen. U wilt niet dat het spamachtig of onnatuurlijk overkomt, dus niemand zal geïnteresseerd zijn in het lezen van uw inhoud verderop op de pagina.
Verspil geen waardevolle ruimte die zou moeten worden gebruikt voor woorden en woordgroepen die mensen eigenlijk opzoeken. U kunt uw zoekwoord van tijd tot tijd in uw bericht opnemen, maar denk eraan dat u het niet overdrijft.
De manier waarop u uw zinnen schrijft, kan ook van invloed zijn op de positie van zoekmachines. Het gaat er niet alleen om dat het zoekwoord erin staat, maar het moet ook correct worden geplaatst als u wilt dat Google en andere platforms begrijpen waar uw bericht of pagina over gaat.
LSI-zoekwoorden zijn woorden die gerelateerd zijn aan uw primaire zoekwoord. U hoeft ze niet de hele tijd te gebruiken, maar het kan handig zijn om er hier en daar een paar te strooien, vooral als ze op natuurlijke wijze in de context van uw bericht worden opgenomen. Zo ziet Google dat u niet alleen probeert zoveel mogelijk zoekwoorden in uw inhoud te proppen, maar dat u in plaats daarvan geeft om de kwaliteit van de inhoud.
U wilt ervoor zorgen dat uw website of blog voldoende visuele inhoud heeft, zodat mensen kunnen zien waar het allemaal om draait. Dat betekent dat u afbeeldingen, video’s, audiobestanden en zelfs infographics gebruikt om uw punt op een boeiendere manier over te brengen. Bovendien kunt u uw eigen professionele ontwerpsjablonen en video’s voor banners, advertenties en posts op sociale media ontwerpen met behulp van een online ontwerpeditor . Met gebruiksvriendelijke afbeeldingen kan iedereen snel aan de slag en boeiende beelden maken om hun online aanwezigheid te verbeteren.
U moet een korte, beschrijvende bestandsnaam hebben, evenals een alt-tag en titel. De beschrijving moet ook een korte samenvatting van de afbeelding zijn. Indien nodig kunnen onderschriften worden gebruikt om meer informatie te geven. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen die u in uw bericht gebruikt, al deze kenmerken hebben en dienovereenkomstig zijn geoptimaliseerd.
Als u een plug-in zoals Yoast SEO gebruikt, kunt u er zeker van zijn dat al uw afbeeldingen correct zijn geoptimaliseerd. Afbeeldingsoptimalisatie zal u helpen bij uw SEO-inspanningen en sitesnelheid, aangezien het laden van grote afbeeldingen lang kan duren (probeer de bestandsgrootte waar mogelijk onder de 100 KB te houden). Zorg er echter nog steeds voor dat u afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruikt om uw SEO een boost te geven en uw post er in het algemeen beter uit te laten zien.
Het gaat niet alleen meer om afbeeldingen. U wilt ook dat uw video-inhoud wordt geoptimaliseerd, omdat dit u zal helpen de best mogelijke resultaten te behalen als het gaat om de positie van zoekmachines voor dit mediaformaat.
Je kunt allerlei soorten multimediabestanden gebruiken, zoals video’s, audio en zelfs infographics, maar ze moeten gemakkelijk toegankelijk en correct geformatteerd zijn. Dat betekent dat u voor elke bestandsnaam, alt-tag, titel, beschrijving en bijschrift de juiste bestandsnaam, alt-tag, titel, beschrijving en bijschrift moet gebruiken, zodat mensen (en Google) ze gemakkelijk kunnen vinden via zoekmachines.
Dit is iets wat u vanaf het begin goed moet doen, omdat uw website of blog hierdoor snel wordt geïndexeerd. De titel en metabeschrijvingen worden weergegeven in SERP’s, dus u wilt ervoor zorgen dat ze aantrekkelijk genoeg zijn voor mensen om erop te klikken. Vergeet niet om hier trefwoorden op te nemen, en vet de trefwoorden waarop u de meeste nadruk legt.
Dit is degene die bovenaan uw bericht of pagina verschijnt en het is van essentieel belang dat deze goed is geoptimaliseerd, zodat mensen hem meteen kunnen zien. De link vertegenwoordigt de inhoud van een pagina, dus u moet ervoor zorgen dat deze correct werkt, anders kan een gebruiker ervan worden weerhouden om te klikken. U moet ook een opvallende afbeelding gebruiken die ervoor zorgt dat ze meer willen lezen.
U moet er ook voor zorgen dat uw header-tags de juiste opmaak hebben, zodat ze de juiste zoekwoorden bevatten en de aandacht van mensen trekken waar u wilt. Dat betekent het gebruik van H-tags (d.w.z. Heading-tags) voor hoofdkoppen en subkoppen, enz., die overeenkomen met de respectieve inhoud op de pagina of post.
Elke pagina heeft slechts één H1-tag nodig en deze moet het hoofdzoekwoord voor die pagina bevatten. Er is geen reden om meer dan één H-tag op elke pagina van uw website of blog te gebruiken, zorg er wel voor dat u ze correct gebruikt, zodat u het meeste uit uw SEO-inspanningen kunt halen.
U wilt er ook voor zorgen dat uw body-kopie correct is geoptimaliseerd voor uw doelzoekwoorden. Dit kunt u doen door ze op te nemen in de tekst zelf, maar ook in de titels en metabeschrijvingen van uw pagina’s en berichten. U moet ook gerelateerde lange zoekwoorden gebruiken op uw hele website of blog om uw SEO-inspanningen verder te verbeteren.
Berichten en pagina’s die voortdurend worden bijgewerkt, scoren doorgaans hoger in de resultaten van zoekmachines dan pagina’s die dat niet zijn. Dat komt omdat Google en andere platforms ze relevanter vinden voor de huidige staat, dus ze zullen eerder verschijnen wanneer mensen zoeken naar gerelateerde termen.
Ankerlinks zijn een ander belangrijk onderdeel van on-page SEO, en u moet ze waar mogelijk gebruiken om mensen te helpen navigeren op uw website of blog. Dat betekent het gebruik van tekstlinks met relevante zoekwoorden die mensen brengen waar ze heen willen.
Zorg ervoor dat uw interne links effectief zijn. Koppel vanuit uw inhoud naar gerelateerde berichten op uw site en gebruik beschrijvende ankertekst om Google (en lezers) te helpen begrijpen waar die berichten over gaan.
Als u uitgaande links in uw inhoud opneemt, zorg er dan voor dat ze op nieuwe tabbladen worden geopend, zodat lezers hun plaats op uw site niet verliezen. Op die manier kunnen ze je inhoud verder verkennen terwijl ze nog steeds kunnen terugkomen en het originele bericht kunnen lezen.
Als u besluit een bericht of pagina te verwijderen, zorg er dan voor dat u een 301-omleiding gebruikt, zodat links die ernaar verwijzen automatisch worden omgeleid naar een andere relevante pagina op uw site. Dit helpt uw SEO in goede conditie te houden en zorgt ervoor dat mensen niet terechtkomen op een pagina die niet meer bestaat.
Zorg ervoor dat uw inhoud correct is gestructureerd met het juiste gebruik van Schema-opmaak. Dit zal Google en andere platforms helpen de informatie op uw website beter te begrijpen en deze op de meest nuttige manier voor uw lezers te presenteren.
Schema-opmaak is niet de enige manier om Google te helpen uw inhoud te begrijpen, aangezien u ook sociale markeringen kunt gebruiken. Hierdoor ziet uw inhoud er beter uit wanneer deze ook op sociale mediaplatforms wordt gedeeld.
Als u een sectie met veelgestelde vragen (FAQ) op uw site hebt, zorg er dan voor dat deze is geoptimaliseerd voor WordPress SEO. Gebruik duidelijke en beknopte titels voor elke vraag en neem het antwoord op in de hoofdtekst van de pagina.
Zorg ervoor dat uw blogtags in een logische volgorde staan en gelabeld zijn met trefwoorden die de inhoud beschrijven.
Voeg biografieën toe van de mensen die uw berichten schrijven en zorg ervoor dat ze een link bevatten naar de website of blog van de auteur. Dit is een geweldige manier om al uw inhoud op één plek samen te brengen. Het is ook nuttig voor lezers die de auteur willen volgen of de blog van die persoon willen bekijken.
You can add an author bio to every post you publish or just have a general bio page on your site that links to all of your posts. If you have a guest post on your blog, don’t forget to include the author’s bio in there.
Zorg ervoor dat je een knop op je blog hebt die naar uw startpagina linkt. Dit is een geweldige manier om lezers betrokken te houden en terug te komen voor meer. Het stelt hen ook in staat om uw site dieper te verkennen, wat leidt tot meer blogvolgers en abonnees.
Streef naar een aantal woorden van ten minste 500 woorden voor elk bericht. Het hangt af van het onderwerp, maar langere berichten zijn over het algemeen beter voor SEO omdat Google de voorkeur geeft aan meer actuele inhoud over een onderwerp.
Deel uw inhoud op sociale media en moedig volgers aan hetzelfde te doen. U moet ook knoppen voor sociaal delen maken die gemakkelijk in uw berichten kunnen worden geplaatst. Hierdoor kunnen bezoekers uw inhoud delen met hun volgers zonder de site te verlaten, waardoor het verkeer toeneemt en ze mogelijk naar u teruglinken.
There are several plugins for this, of which some of the most popular include SumoMe (offering a variety of social sharing options) and Shareaholic (a popular all-in-one plugin that provides for social media sharing, analytics, and more).
Probeer minimaal één bericht per week of zelfs meerdere berichten per dag te publiceren, afhankelijk van de frequentie waarmee u nieuwe inhoud maakt. Google Zoeken geeft de voorkeur aan nieuwe inhoud, dus het is in uw eigen belang om zo vaak mogelijk blogposts te publiceren. Hoe meer u post, hoe groter de kans dat u hoog scoort op SERP’s en gebruikers aantrekt.
Voeg de laatste updatedatum toe aan de metadata van uw blogbericht. Zorg ervoor dat u ook een laatste updatedatum (in de HTML) voor elk van uw blogposts opneemt, aangezien dit Google en andere zoekmachines vertelt wanneer de inhoud is gepubliceerd. Versheid is de sleutel.
Vergeet niet je nieuwe blogberichten op sociale media te delen. Maak het uw volgers en fans gemakkelijk om uw nieuwste inhoud te lezen door deze te delen op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en andere populaire netwerken. U kunt het proces zelfs automatiseren met tools zoals Hootsuite of Kontentino, waardoor u tijd bespaart terwijl u uw aanwezigheid op sociale media levendig houdt.
Dit is een belangrijke opmerking om te onthouden. Zorg ervoor dat u geen van de titels van uw bestaande blogberichten wijzigt nadat ze zijn gepubliceerd, aangezien dit Google en andere zoekmachines in verwarring kan brengen. Als u een kleine wijziging moet aanbrengen in een van uw oudere berichten, probeer dan de metadata van het bericht te wijzigen (in de HTML) in plaats van de titel van het bericht zelf.
Veel handige online tools kunnen u helpen betere content te produceren, waaronder de Yoast SEO-plug-in voor WordPress en de Hemingway-app. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar er zijn tal van andere opties die u zou kunnen proberen. Kies degene die het beste bij uw behoeften past en gebruik deze om uw productie van inhoud te verhogen.
Houd er rekening mee dat Google zijn algoritmen voortdurend verandert, wat betekent dat wat ooit voor u werkte, na de volgende update misschien niet meer werkt. Probeer zoveel mogelijk dingen te vermijden zoals:
De essentiële dingen:
Elementen waar zoekmachine-algoritmen naar zoeken:
Regelmatige SEO-audit …
Blog SEO WordPress checklijst:
WordPress SEO is het proces van het optimaliseren van een WordPress-site voor zoekmachines. Dit omvat het verbeteren van de zichtbaarheid van de website en het vergroten van het webverkeer via organische zoekresultaten.
Dit kan variëren, afhankelijk van wat u probeert te bereiken. Sommige wijzigingen worden onmiddellijk van kracht, terwijl het voor andere zelfs een paar maanden kan duren voordat ze effect hebben.
Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien de beste manier om SEO-zoekwoorden toe te voegen van site tot site verschilt. Enkele tips voor het toevoegen van SEO-zoekwoorden zijn onder meer het gebruik ervan in de titel, URL, metatags en body-copy van uw website. Onze checklijst zou u daarbij moeten helpen.
Google Analytics kan waardevolle gegevens opleveren die u kunt gebruiken om de SEO van uw site te controleren. Het laat u bijvoorbeeld zien welke zoekwoorden verkeer naar uw website trekken, zodat u weet welke onderwerpen bezoekers het meest interesseren en hoe ze u hebben gevonden.
Ja, zeker. Een blog is een geweldige manier om de SEO van uw site te verbeteren, omdat u hierdoor in de loop van de tijd nieuwe inhoud kunt produceren en links kunt opbouwen.
De WordPress website lancering checklijst
Ontdek de ultieme WordPress website lancering checklijst! Deze uitgebreide gids helpt u bij elke stap, van het verkrijgen van licenties tot het activeren van SSL-certificaten. Zorg ervoor dat uw site klaar is voor succes zonder details over het hoofd te zien. Bezoek nu en bereid uw project voor op groei!
Callcenter kwaliteitsborging checklijst
Gebruik deze checklijst voor kwaliteitsborging van het callcenter om ervoor te zorgen dat uw vertegenwoordigers elk gesprek kunnen afhandelen - zonder uitzondering.
De nieuwe website lancering checklijst
Onze checklijst voor het lanceren van websites helpt u om bugs te minimaliseren en uw nieuwe site voor te bereiden op publicatie. De ultieme punt-voor-punt gids.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team