De website-lancering checklijst bevat stappen zoals doelen stellen, doelgroep identificeren, content plannen, sitestructuur bouwen, CMS kiezen, UX testen, trackingcodes integreren en promotiecampagnes lanceren voor een succesvolle website lancering.
Het is eindelijk zover, de dag waarop u hebt gewacht – uw nieuwe website is bijna klaar om live te gaan. U bent opgewonden en staat te popelen om het woord naar buiten te brengen, maar er zijn een paar dingen die u eerst moet doen.
Door onze checklijst te gebruiken, zorgt u ervoor dat alle basissen worden gedekt.
Een succesvolle website lancering moet foutloos worden opgeleverd. Een checklist zorgt ervoor dat u alle hoofdpunten behandelt en eventuele fouten snel identificeert.
Hoewel niemand de lancering wil uitstellen, helpt het gebruik van een uitgebreide checklist voor het starten van een website ervoor te zorgen dat niets door de kieren valt of wordt gemist, waardoor u op de lange termijn tijd en geld bespaart.
Bloggers, eigenaren van kleine bedrijven en ondernemers hebben allemaal baat bij het hebben van een lijst met taken die moeten worden voltooid voordat ze live gaan. Iedereen die op zoek is naar een roadmap voor een project of georganiseerd wil blijven, kan hiervan profiteren.
Denk na over wat u met uw website wilt bereiken en hoe u die doelen gaat bereiken. Om dit proces effectief te laten zijn, hebt u een duidelijke visie nodig van waar u naartoe gaat. Door in een vroeg stadium doelen te stellen, kunt u betere beslissingen nemen en verduidelijken waar u zich op moet concentreren.
Neem even de tijd om na te denken voor wie deze website bedoeld is. Wie gaat de artikelen lezen? Wie zullen we bereiken voor uw producten of diensten?
Deze vragen hebben antwoorden nodig, zodat u een bericht en ontwerp kunt maken dat is toegespitst op uw doelgroep. Zonder publiek is er geen website.
Nu weet u wie uw doelklant is en waarnaar ze op zoek zijn. Het is tijd om stukjes inhoud voor de website te maken. Schrijf alles op waar je aan kunt denken, van blogposts tot verkooppagina’s. Dit zal u helpen op het goede spoor te blijven met uw inhoud en eventuele hiaten te vermijden die het succes van uw site zouden kunnen schaden.
Het is tijd om de pagina’s te maken die het vaakst worden bekeken, zoals ‘over ons’, ‘contact’ en ‘services’. Verdeel dit in een sitemap, zodat u precies weet waar alles naartoe gaat. Inclusief welke informatie op elke pagina wordt verstrekt (zoals productbeschrijvingen) en hoe deze zich verhoudt tot het primaire doel van de site.
Een succesvolle websitelancering begint met het kiezen van het juiste platform. De inhoud die u op uw site presenteert, moet in de eerste plaats het meest geschikte platform ervoor bepalen. Velen kijken om verschillende redenen naar WordPress om hun blogs, webshops en andere sites op te zetten. De eerste is het gebruiksgemak. Zelfs de minder technisch onderlegde mensen kunnen het zonder problemen implementeren. De tweede reden is de uitgebreide en gastvrije gemeenschap van WordPress-gebruikers. Zelfs als een nieuwe gebruiker worstelt, wijzen talloze forums, video’s en artikelen hen in de goede richting en beantwoorden ze hun vragen.
Naast WordPress kan een websitebouwer met slepen en neerzetten een goede optie zijn voor het maken van uw site. Het Content Management Systeem (CMS) dat u kiest, heeft invloed op het uiterlijk, de lay-out en functionaliteit van uw website, waardoor het cruciaal is om tijd te investeren in het besluitvormingsproces.
Door profielen voor sociale media te maken, kunt u meer websiteverkeer genereren en meer aandacht voor uw inhoud krijgen. Vergeet niet ervoor te zorgen dat elk platform overeenkomt met uw bedrijfsmerk.
Geef uzelf ten minste twee maanden de tijd om alles op te zetten en klaar te maken voor de grote dag. Vanaf dat moment duurt het een paar weken om inhoud live te pushen en aandacht te krijgen voor uw site (posts op sociale media hebben deze tijd meestal nodig om meer verkeer te genereren).
Een professioneel ontwerp is een integraal onderdeel van het maken van een site die mensen vertrouwen. U kunt deze stap het beste niet overhaasten of de bochten afsnijden door stockfoto’s te gebruiken. Zorg er bovendien voor dat het ontwerp van uw site consistent is met de algehele branding.
Zo spreekt u uw publiek aan. Zorg ervoor dat alles overeenkomt met de verwachtingen van u en uw klanten. Wees niet bang om andere meningen te vragen indien nodig.
Wilt u dat uw website heel minimalistisch is met veel witruimte, of heb je liever meerdere kleuren en designs? Kies lettertypen die gemakkelijk te lezen zijn. Doe indien mogelijk een enquête om erachter te komen welke kleurenschema’s mensen het meest aanspreken. U kunt een beslissing nemen op basis van wat het meest in het oog springt.
Plaats uw foto’s, video’s of muziek op uw website? Als dit het geval is, zorg er dan voor dat u over de juiste licenties beschikt. Sommige afbeeldingen zijn mogelijk vrij van copyright onder de Creative Commons Attribution-licentie, maar voor andere zijn kosten vereist. Vermeld duidelijk op elke pagina of er beperkingen zijn voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermde inhoud en hoe toestemmingen kunnen worden verkregen.
Veel slimme apparaten hebben toegang tot uw website. Het moet responsief zijn om op verschillende schermformaten te passen. Mogelijk moet u deze aanpassen voor smartphones en tablets als de lay-out er niet goed uitziet. Als u niet zeker weet hoe uw website eruit moet zien op verschillende apparaten, kunt u tal van online responsieve ontwerptools gebruiken.
Zorg ervoor dat alle inhoud op uw website correct en origineel is. Als er bronnen voor statistieken zijn, zorg er dan voor dat ze gemakkelijk te vinden zijn, zodat lezers weten waar ze vandaan komen.
Het klantentraject moet duidelijk en gemakkelijk te volgen zijn. Wilt u bijvoorbeeld dat ze rechtstreeks contact opnemen met sales of een emailformulier invullen? Met duidelijke instructies kunnen bezoekers betrokken blijven en krijgen ze meer controle over hun pad door uw site.
Test elke pagina op een reeks bezoekers om ervoor te zorgen dat hun ervaring op de hele site soepel en beknopt is. Breng in het belang van uw budget, moeite en zenuwen de nodige wijzigingen aan voordat u live gaat.
Door ervoor te zorgen dat afbeeldingen worden gecomprimeerd, kunt u de laadtijd van uw website versnellen. Dit is vooral belangrijk als u een eCommerce-site heeft, aangezien potentiële klanten snelle laadtijden verwachten.
Zorg ervoor dat uw contactformulier werkt. Dit helpt verloren leads te voorkomen en ervoor te zorgen dat bezoekers contact met u kunnen opnemen wanneer dat nodig is. Controleer alle formuliervelden en het indieningsproces.
Het kan verwoestend zijn als uw site na de lancering 404 pagina’s of lege ruimtes weergeeft waar inhoud zou moeten zijn. Vanwege de mogelijkheid dat Google mogelijk al enkele oude versies van uw pagina indexeert. U moet Google laten weten dat ze niet meer bestaan.
Er kunnen gevallen zijn waarin kleine stukjes verwijderde informatie nog steeds zichtbaar zijn voor bezoekers (bijvoorbeeld een bericht ‘dit product is nu niet meer leverbaar’). Zorg ervoor dat dit nooit gebeurt om negatieve feedback te voorkomen.
Het is essentieel om te testen hoe uw bezoekers op uw site zullen navigeren wanneer deze live gaat. Test hoe goed interne links werken en kijk waar de link vandaan komt (u wilt geen gebroken links).
Om gênante fouten te voorkomen wanneer uw site live gaat, moet u ervoor zorgen dat u alle inhoud proefleest voordat u deze start. Het is een goed idee om het ook langs andere mensen in het team te laten gaan, omdat ze iets kunnen zien dat u hebt gemist.
Het ontwerp van uw site moet passen bij uw bedrijfsmerk en missie. Zorg er daarnaast voor dat uw site consistent is met ander marketingmateriaal dat u heeft, zoals pagina’s op sociale media of gedrukt materiaal (bijvoorbeeld folders of visitekaartjes) ).
Controleer of uw favicon (het pictogram voor uw site boven in een webbrowser, in de adresbalk) correct wordt weergegeven. Dit kan gemakkelijk verloren gaan tussen alle andere ontwerpwijzigingen, dus controleer dit altijd nogmaals.
Zorg ervoor dat u controleert of alle cookies en de relevante toestemmingsvakken naar behoren werken. Dit is vooral belangrijk als u services van derden gebruikt, zoals Google Analytics-software of marketingplatforms die uw websitegegevens opslaan (bijv. Mailchimp). Controleer of de cookie-informatie correct wordt weergegeven bij het bezoeken van uw website.
Het creëren van een samenhangende ervaring via uw website vereist aanvullende tools zoals formulieren, live chats of integratie van sociale media.
U kunt een oplossing gebruiken die ze allemaal in één combineert, zoals LiveAgent. Het is een tool waarmee u veel tijd kunt besparen door de oplossingen in uw website te integreren – en het is gemakkelijk om te beginnen.
Met slechts een paar eenvoudige stappen kunt u live chat (die leads vastlegt), een callcenter implementeren, ondersteuningssoftware voor sociale media gebruiken en al uw klanteninteracties beheren vanuit één universele inbox.
LiveAgent is volledig gratis uit te proberen, dus u kunt ontdekken hoe goed het werkt voor uw website.
Controleer of uw betalingsintegratieproviders (bijv. Stripe) actief zijn. Als u bijvoorbeeld Shopify gebruikt, controleer dan of alle gegevens correct worden ingevoerd om ervoor te zorgen dat er geen klanten problemen hebben met hun bestelling na de lanceringsdag.
Controleer de laadsnelheid van uw website. Als u veel afbeeldingen of videobestanden hebt, gebruik dan iets als GTmetrix of PageSpeed Insights om te zien waar verbeteringen kunnen worden aangebracht. Dit is vooral belangrijk als u verwacht veel verkeer naar uw site te krijgen. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen zijn geoptimaliseerd en dat alle video’s of animaties worden afgespeeld zoals het hoort wanneer de pagina wordt geladen.
Controleer of de RSS-link correct werkt. Dit is van cruciaal belang als u een blog hebt en wilt dat mensen zich abonneren op updates of uw inhoud delen met hun publiek.
Als u trackingcodes, scripts of marketingtools van derden op uw website heeft geïnstalleerd, zorg er dan voor dat deze niet door fouten worden uitgevoerd. Controleer deze elementen tijdens de laatste paar dagen voor de lancering, zodat je eventuele problemen kunt opvangen voordat ze grote problemen veroorzaken.
Als u er nog geen hebt, is dit het moment om een analysetool te integreren (we raden Google Analytics aan). Hiermee kunt u belangrijke statistieken bijhouden, zoals waar bezoekers vandaan komen en hoe ze hun weg naar uw site vinden. Het is ook van vitaal belang voor het verbeteren van de positie van zoekmachines.
Als u er zeker van wilt zijn dat u niets belangrijks over zoekmachineoptimalisatie over het hoofd ziet, vindt u hier onze SEO voor nieuw Website-checklist.
Als uw site mobielvriendelijk is, kunt u overwegen om Accelerated Mobile Pages (AMP) te implementeren. Dit nieuwe initiatief van Google geeft u een enorme boost in zichtbaarheid en SEO-rangschikking voor mobiele apparaten. Het is absoluut noodzakelijk als uw site sterk afhankelijk is van mobiel verkeer.
Zorg ervoor dat u de controle over uw site-inhoud kunt behouden. U moet wijzigingen kunnen aanbrengen wanneer dat nodig is. Dit is cruciaal om te voorkomen dat uw site wordt gehackt. Als u niet over de technische vaardigheden beschikt om dit zelf te doen, overweeg dan om een webontwikkelingsbedrijf in te huren.
Zorg ervoor dat u de inloggegevens van uw website, enzovoort, allemaal op één plek bewaart waar ze gemakkelijk toegankelijk en veilig zijn. Als u ze kwijtraakt of ze niet goed registreert, zal het moeilijk zijn om de site helemaal opnieuw op te bouwen.
Als u niet de oorspronkelijke auteur bent van specifieke secties op uw site, zorg er dan voor dat u over auteursrechtelijke toestemming beschikt om ze te reproduceren. Dit is vooral belangrijk als ze afbeeldingen of andere media-inhoud bevatten (houd er rekening mee dat dit van invloed is op hoe zoekmachines uw website indexeren).
Vergeet niet een pagina met algemene voorwaarden en een privacybeleid op te nemen. Dit zal u helpen uw site in de toekomst te beschermen tegen juridische problemen, vooral als er derden bij betrokken zijn.
Als u Google Analytics gebruikt, zorg er dan voor dat interne IP-adressen (d.w.z. die van uw kantoor) niet worden opgenomen in analyserapporten voor uw websiteverkeer. Interne hits kunnen de resultaten vertekenen en de gegevens weerspiegelen mogelijk niet het echte websiteverkeer en bezoekers.
Als u de online beveiliging van uw site wilt verbeteren, kunt u overwegen te investeren in een SSL-certificaat. Dit geeft u meer geloofwaardigheid en uw bezoekers kunnen erop vertrouwen dat ze zich op een veilige website bevinden. Controleer of HTTPS wordt weergegeven in de URL van uw website – zo ja, dan betekent dit dat de site veilig is.
Als u geen automatische back-upoplossing gebruikt, is dit het moment om er een in te stellen. U moet regelmatig een back-up van uw site maken, idealiter een keer per week of vaker als er belangrijke wijzigingen worden aangebracht (bijv. nieuwe pagina’s toegevoegd). Dit helpt mogelijke schade aan uw website te minimaliseren.
Het is ook de moeite waard om te controleren of uw website voldoet aan alle mogelijke juridische kwesties, zoals gegevensbescherming en privacy. Als u niet over de expertise of tijd beschikt om dit zelf te doen, overweeg dan om een juridisch expert in te huren om u bij te staan.
Zorg ervoor dat u uw site kunt volgen. Een service als Pingdom stuurt bijvoorbeeld waarschuwingen als er problemen zijn met de site of hosting, zodat u deze snel kunt oplossen en eventuele downtime voor bezoekers kunt minimaliseren.
Als de inhoud van uw website wordt beheerd via een inhoudbeheersysteem (bijvoorbeeld WordPress), zorg er dan voor dat u deze indien mogelijk bijwerkt naar de nieuwste versie. Het helpt toekomstige beveiligingsproblemen te voorkomen en zorgt ervoor dat alles ook voor bezoekers soepel verloopt.
Denk na over hoe uw site zal worden bezocht. Is het mobielvriendelijk? Zo niet, adresseer het dan vóór de lancering.
Neem de tijd om uw nieuwe site te testen op problemen met de meest voorkomende browsers (Chrome, Firefox en Safari). Browsertests zorgen ervoor dat eventuele problemen worden geïdentificeerd voordat de site live gaat.
Vergeet niet te controleren of al uw interne links correct werken en dat er geen enkele kapot is. Dit betekent dat u elke pagina moet doorlopen en handmatig moet controleren of alle URL’s naar de juiste plaats linken. U kunt ook een online tool voor het controleren van gebroken links gebruiken om dit voor u te doen.
Zorg ervoor dat u op elke pagina van uw nieuwe site relevante call-to-actions (CTA’s) opneemt. Het helpt u uw publiek door hun klantreis op uw site te leiden. Als u uw conversies wilt verhogen, gebruik dan deze mogelijkheid om relevante CTA’s toe te voegen.
Als u sociale media gebruikt, zorg er dan voor dat elke feed correct werkt. Als u bijvoorbeeld uw blogberichten op sociale media deelt, moeten bezoekers deze updates kunnen zien zodra ze weer op uw site zijn beland. Als dit niet het geval is, blijven mensen misschien niet lang op zoek naar die inhoud.
Op de lanceringsdag zou u helemaal klaar moeten zijn om te gaan. Er mogen geen ontbrekende pagina’s of aanpassingen nodig zijn. Controleer nogmaals of alles wat u nodig hebt om live te gaan aanwezig is voordat je begint.
Zorg er ook voor dat je een lanceringspromotie hebt gepland om de bal aan het rollen te krijgen. Dit kan zijn in de vorm van een emailcampagne, Facebook-bericht of zelfs gewoon door anderen te laten weten dat uw nieuwe site in de lucht is.
Ten slotte is een van de beste manieren om uw verkeer te stimuleren en meer bezoekers te trekken, door te investeren in Google Ads. Het mooie van deze advertenties is dat ze zeer gericht zijn. U kunt er zeker van zijn dat u voor elke campagne altijd een relevante doelgroep heeft.
Als u tijd hebt, overweeg dan ook een persbericht te schrijven. Dit is een geweldige manier om uw nieuwe site bekend te maken en het kan u zelfs helpen om backlinks te krijgen voor SEO-doeleinden.
Het draait allemaal om de promotie. Creëer een buzz en breng een overtuigende boodschap over naar uw publiek. Doe een aanbod dat uw klanten niet kunnen weigeren. Dit kan een korting zijn op uw diensten, gratis voorbeelden van producten of exclusieve inhoud.
Het wordt een ‘privé’-website genoemd, wat betekent dat alleen mensen met geautoriseerde toegang de inhoud ervan kunnen bekijken. Op de lanceringsdag wordt uw nieuwe site ‘openbaar’ en kan iedereen deze bekijken.
Er zijn veel manieren om uw nieuwe website te promoten. U kunt sociale media, emailmarketing of zelfs een persbericht gebruiken – denk gewoon na over wat het beste werkt voor uw doelgroep en ga ermee akkoord.
Als uw site toch uitvalt, is het essentieel om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Dit geldt met name als u erop vertrouwt dat bezoekers uw diensten of producten online kunnen vinden.
De WordPress website lancering checklijst
Ontdek de ultieme WordPress website lancering checklijst! Deze uitgebreide gids helpt u bij elke stap, van het verkrijgen van licenties tot het activeren van SSL-certificaten. Zorg ervoor dat uw site klaar is voor succes zonder details over het hoofd te zien. Bezoek nu en bereid uw project voor op groei!
Checklijst voor het starten van een nieuwe job
Ontdek de ultieme checklijst voor het succesvol starten van je nieuwe job. Leer essentiële bedrijfsinformatie, bereid je voor op je eerste dag en ontmoet je nieuwe team. Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid en begin met een knaller!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team