18-punts checklijst voor effectieve verkoopgesprekken met tips voor UVP-voorbereiding, bezwaren behandelen en een individuele benadering. Inclusief info over vertaalsoftware, onboarding en verkooppraatjes.
Een verkoopgesprek voeren kan zenuwslopend zijn, vooral als het de eerste keer is dat u dit doet. Maak u geen zorgen – we zijn hier om te helpen. Deze checklijst geeft u een handig takenlijstje zodat u niets hoeft te missen. Laten we beginnen.
Bij een succesvol gesprek draait alles om voorbereiding. Daarom is het handig om een checklijst voor verkoopgesprekken te gebruiken om ervoor te zorgen dat u vóór uw vergadering alles hebt behandeld wat u nodig heeft.
Een checklijst voor verkoopgesprekken heeft veel voordelen: het helpt u georganiseerd te blijven en zorgt ervoor dat u alle belangrijke punten in uw proces behandelt of indien nodig aanpassingen maakt. Bovendien vergroot het uw vertrouwen in verkoopgesprekken.
Als verkoop nieuw voor u is, helpt een checklijst voor verkoopgesprekken u eraan te herinneren wat u moet zeggen en doen tijdens en na uw vergadering of telefoongesprek. Hoe ervaren u ook bent, het kan altijd van pas komen en u helpen georganiseerd te blijven.
Wanneer u een verkoopteam beheert, kunt u een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om uw teamleden bereiden zich voor op hun vergaderingen. U kunt het ook gebruiken om de voortgang van uw team bij te houden en gebieden te identificeren waar verbetering nodig is. Checklists kunnen ook helpen bij het identificeren van knelpunten in het verkoopproces.
Degenen die in de verkoopafdeling werken, kunnen een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om de efficiëntie van hun teamvergaderingen te verbeteren. Een goed opgestelde checklist kan er ook voor zorgen dat uw team minder tijd nodig heeft om zich voor te bereiden op vergaderingen, zodat ze zich kunnen concentreren op de verkoop.
Bedrijfseigenaren kunnen een checklijst voor verkoopgesprekken gebruiken om meer deals te sluiten. Een uitgebreide checklijst voor verkoopgesprekken herinnert hen aan alle belangrijke punten die ze tijdens vergaderingen moeten bespreken. Hierdoor kunnen ze zich concentreren op het veld.
Het komt erop neer dat een checklijst voor verkoopgesprekken een waardevol hulpmiddel is voor iedereen die ernaar streeft succesvol te zijn in de verkoop.
Het integreren van klantenservicesoftware met een CRM is een goed startpunt voor verkopers. Op deze manier kunnen ze alle klanteninteracties en de bijbehorende gegevens op één plek zien.
Om up-to-date informatie over een prospect te krijgen voordat u belt. Verkoopvertegenwoordigers kunnen de klantengegevens in hun CRM gebruiken om de informatie te verkrijgen, waaronder eerdere interacties, contactgeschiedenis en accountgegevens. Als u deze informatie van tevoren heeft, kunnen verkopers hun pitches personaliseren en betekenisvollere gesprekken met potentiële klanten voeren.
Met de geïntegreerde CRM van LiveAgent kunt u een geschiedenis bekijken van de interacties van uw klant met het bedrijf. U kunt alle eerdere berichten en details over elke interactie bekijken, inclusief de context, het kanaal en eerdere gesprekken.
U kunt ook persoonlijke privénotities over elke klant schrijven, zodat u er zeker van bent dat u geen enkel detail mist.
Als u LiveAgent nog niet heeft, geen probleem. U kunt nog steeds onze gratis proefperiode van 14 dagen gebruiken om een idee te krijgen van hoe de software werkt en om te zien of deze geschikt is voor uw bedrijf.
Vorige interacties geven u veel inzicht in hoe u een klant in de toekomst kunt benaderen.
Onderzoek voorafgaand aan de oproep helpt u te voorkomen dat u dezelfde fouten herhaalt, geeft u een idee van welke onderwerpen u moet vermijden en laat u zien welke gebieden het meest relevant zijn voor uw klanten. Met deze inzichten kunt u uw verkooppraatjes afstemmen op de behoeften van uw klanten, en vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen.
Als u voor het eerst met een klant samenwerkt, vraag dan uw verkopers of collega’s naar eerdere interacties die ze met hen hebben gehad. Overweeg bij het beheren van een verkoopteam een CRM te gebruiken die historische klantengegevens bevat, zodat u hun gedrag in het verleden beter kunt begrijpen.
U ontvangt zinvolle inzichten van LiveAgent in een algemene inbox die tickets van meerdere kanalen onder één dak combineert.
Als u meer weet over uw lead, kunt u hun behoeften en motivaties beter begrijpen.
Het helpt u bij het advertentie-verkooppraatje en laat zien dat u geïnteresseerd bent in het leren kennen van uw leads. Als u die achtergrond ontdekt, krijgt u veel aanwijzingen over welke onderwerpen u moet bespreken. Het hebben van voldoende informatie kan ook personalisatie ondersteunen, wat essentieel is als u vertrouwen wilt opbouwen bij uw lead.
Vraag het ze rechtstreeks. U kunt hun bedrijf ook online onderzoeken om meer te weten te komen over hun producten en diensten. Als u een CRM gebruikt, bekijk dan de contactgegevens van uw lead om te zien waar ze vandaan komen en wat voor soort werk ze doen.
LinkedIn is een krachtige netwerktool waarmee u meer te weten kunt komen over uw leads.
Het helpt u de werkgeschiedenis van uw leads te zien, hun huidige rol te begrijpen en een idee te krijgen van hun interesses. U kunt LinkedIn ook gebruiken om gemeenschappelijke connecties te vinden.
Er zijn een paar opties om de LinkedIn-activiteit van uw lead te controleren. U kunt rechtstreeks naar hun LinkedIn-pagina gaan of een tool zoals Sales Navigator gebruiken om hun profiel te vinden en aanvullende informatie over hen te bekijken. Als u een CRM gebruikt, kunt u de LinkedIn-profielen van uw leads daar ook rechtstreeks bekijken.
Het is cruciaal om te beginnen met de voorbereiding vanaf het moment dat u uw klant informeert over de agenda en hem uitnodigt voor de vergadering.
Het zorgt ervoor dat jullie allebei op dezelfde lijn zitten, laat zien dat u de tijd van klanten respecteert en geeft ze de kans om al hun vragen te stellen. Het laat ook zien dat u georganiseerd en voorbereid bent en vertrouwen opbouwt met uw lead.
U kunt uw klant het beste een uitnodiging voor een vergadering sturen of een email sturen voordat deze plaatsvindt om hen op de hoogte te stellen van de agenda. Of u kunt dit doen tijdens uw introductie op het gesprek. Als u een automatiseringstool gebruikt, kunt u sjablonen maken voor uw e-mail en uitnodigingen voor vergaderingen die automatisch de agenda bevatten.
Neem voordat u het gesprek start een paar minuten de tijd om na te denken over wat u precies wilt bereiken.
Het helpt u gefocust te blijven en zorgt ervoor dat beide partijen duidelijk zijn over wat u probeert te bereiken. Het stelt je ook in staat om achteraf te meten of het gesprek al dan niet succesvol was.
Beslis wat u wilt bereiken voordat u het gesprek start. Wat zou voor u de beste uitkomst zijn? U kunt dit doel tijdens uw introductie tijdens het gesprek vermelden.
Omdat er zoveel verkopers zijn, is het essentieel om een duidelijke en beknopte manier te hebben om uit te leggen wat u onderscheidt.
Het helpt u zich te onderscheiden van de concurrentie, maakt het gemakkelijk voor uw lead om te begrijpen wat u uniek maakt, en kan u dus helpen meer deals te sluiten.
Denk na over wat u speciaal maakt en wat u uw leads kunt bieden wat niemand anders kan. Zorg ervoor dat uw UVP transparant is en zich onderscheidt van de concurrentie. U kunt ook een UVP-sjabloon maken die u voor elk verkoopgesprek kunt gebruiken.
Na uw introductie kunt u doorgaan naar de kern van de discussie: uw zakelijke onderwerp.
U moet er rekening mee houden dat de tijd van de klant kostbaar is, dus zorg ervoor dat u snel ter zake komt. Het is ook van cruciaal belang om gefocust te blijven op de agenda, zodat u alle noodzakelijke onderwerpen binnen de aangegeven tijd kunt behandelen.
Stel uzelf en het bedrijf voor en geef vervolgens een kort overzicht van waar het gesprek over gaat. U kunt ook eventuele eerdere interacties met de klant vermelden. Als u klaar bent, kunt u doorgaan naar het volgende punt op de agenda.
Met open vragen kunnen verkoopprofessionals binnen enkele seconden meer te weten komen over hun prospects.
Hiermee kunt u meer informatie over uw leads verzamelen en een goede verstandhouding opbouwen. Ze laten ook zien dat u geïnteresseerd bent om meer over de klant te weten te komen en kunnen u helpen eventuele bezwaren die ze hebben aan het licht te brengen.
U moet vragen met ja of nee antwoorden vermijden. Richt je in plaats daarvan op vragen die beginnen met wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Dit geeft uw leads een kans om te manoeuvreren met hun reacties – en geeft u dus meer gegevens. In plaats van een eenvoudig antwoord van één woord, kunt u inzichten verkrijgen die u nergens anders zou vinden.
U kunt ook vervolgvragen gebruiken om de antwoorden verder te onderzoeken.
Om te bepalen of de lead mogelijk geïnteresseerd is in uw aanbod, leest u meer over hun doelen en uitdagingen.
Naast het geven van ideeën voor mogelijke oplossingen, helpt het u te beoordelen of uw product daar goed bij past of niet. Het laat ook zien dat u geïnteresseerd bent om uw klanten te helpen hun doelen te bereiken.
Stel tijdens het gesprek vragen die u helpen hun zakelijke behoeften te begrijpen. U moet ook eventuele pijnpunten ontdekken die ze mogelijk ervaren. Als ze een ander product of een andere dienst gebruiken, zoek dan uit hoe ze zich verhouden tot en contrasteren met die van u.
Als u de eisen van uw klant begrijpt, kunt u uw product beter positioneren als een oplossing.
Dit is eindelijk het moment om uw oplossing te presenteren!
Het is vaak de enige kans voor u om alle functies van uw product te demonstreren. Het geeft u ook de kans om uit te leggen hoe uw product de klant kan helpen en om al hun vragen te beantwoorden.
Begin met het introduceren van uw product of dienst en leg vervolgens uit hoe het het probleem van de potentiële klant oplost. Geef een demonstratie of case study om te laten zien hoe het werkt. Zorg ervoor dat u een prijslijst of voorstel klaar heeft liggen, zodat u het budget en de volgende stappen kunt bespreken.
Zelfs als u alles goed hebt gedaan, is er altijd een kans dat de klant bezwaren heeft. Het is van vitaal belang om voorbereid te zijn, zodat u ze kunt overwinnen en de deal kunt sluiten.
Door twijfels weg te nemen, laat u zien dat u naar de klant luistert en geïnteresseerd bent in het wegnemen van hun zorgen. U kunt ook in detail uitleggen hoe uw aanbod hun pijnpunten verlicht.
Erken het bezwaar en geef vervolgens een reactie waarin wordt uitgelegd hoe uw product of dienst dit kan aanpakken. Als u geen antwoord hebt, wees dan eerlijk en vertel de prospect dat u erop terugkomt. In deze stap kunt u ook een korting of proefperiode aanbieden om hun bezwaar te overwinnen.
Voordat u de deal kunt sluiten, moet u bepalen wie de beslissers zijn. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat u met de juiste mensen spreekt en dat zij uw aanbod begrijpen.
Zonder deze stap zou u veel tijd kunnen verspillen – dus u moet de besluitvormers identificeren om ervoor te zorgen dat de juiste mensen over alle informatie beschikken die nodig is om te converteren.
Stel tijdens uw telefoongesprek vragen over wie betrokken is bij het besluitvormingsproces. Vraag hun gegevens op, zodat u contact met hen kunt opnemen. Als ze niet in gesprek zijn, kunt u vragen om naar hen doorgestuurd te worden.
Door te vragen naar het budget van de potentiële klant, weet u zeker dat u uw energie niet verspilt aan leads die uw producten of diensten niet kunnen betalen.
Het laat zien dat u geïnteresseerd bent om met de klant samen te werken en bereid bent uw oplossing aan te passen aan hun behoeften. Als u het budget kent, kunt u erachter komen of er enige flexibiliteit of bereidheid is voor een gemeenschappelijke oplossing.
Vraag gewoon hoeveel de klant bereid is te besteden aan een bepaalde oplossing. U moet ook nagaan of ze enige flexibiliteit hebben in hun budget en of ze openstaan voor het bespreken van prijsopties.
Om de deal te sluiten, moet u een tijdsbestek instellen voor hoe lang de aanbieding geldig is.
Als u een tijdsbestek instelt, laat u zien dat u bereid bent om binnen hun schema te werken. Het geeft je leads ook een gevoel van urgentie, zodat ze de behoefte voelen om een beslissing te nemen.
Vermeld in uw voorstel of prijslijst een datum tot wanneer de aanbieding geldig is. Je kunt ook een deadline opgeven voor wanneer ze moeten beslissen of ze wel of niet verder willen.
Zorg ervoor dat uw product of dienst kan voldoen aan de specifieke behoeften van de klant voordat u de deal sluit.
Het laat uw klanten zien dat u graag met hen wilt samenwerken. Het helpt u ook te ontdekken of ze eisen of beperkingen hebben, zodat uw product of dienst aan hun behoeften zal voldoen.
Stel tijdens het gesprek vragen over wat ze zoeken in een oplossing. Houd rekening met wat ze nodig hebben en of uw product volledig aan deze eisen kan voldoen.
Als u de deal sluit, is het handig om een individuele benadering aan te bieden. Hiermee laat u zien dat u bereid bent om op lange termijn met de klant samen te werken.
Het toont uw toewijding aan een bepaalde samenwerking. Het ondersteunt het aanpassen van uw oplossing aan hun behoeften en laat hen weten dat u geïnteresseerd bent in het vinden van een manier om in de toekomst als partners te werken.
Neem in uw voorstel of prijslijst een sectie op over hoe u te werk gaat en hoe u wederzijds voordeel kunt halen uit de samenwerking. U kunt ook aangeven hoe u tijdens het hele proces beschikbaar bent om vragen te beantwoorden en wat u kunt aanpassen.
De juiste manier om uw aanbieding voor te bereiden, zal in grote mate uw succes bepalen.
Met een goed voorbereide offerte op maat is de deal vaak sneller gesloten. Door aanbiedingen voor klanten te personaliseren, laat u zien dat u hun uitdagingen begrijpt en aan hun behoeften wilt voldoen.
Uw offerte op maat mag niet te ingewikkeld of overweldigend zijn voor de klant. Daarom is het vaak handig om dingen eenvoudig te houden en u te concentreren op het benadrukken van een paar belangrijke voordelen die het meest opvallen. Voeg ook uw UVP toe.
Stuur de klant een bedankbericht nadat u het gesprek hebt beëindigd of de deal hebt gesloten.
Hiermee toont u uw waardering voor zowel hun bedrijf als hun tijd. Zelfs als u de deal nu niet afrondt, laat zo’n bericht een positieve indruk achter en kan het u later helpen om de deal te sluiten.
U kunt een email sturen, een brief schrijven of ze zelfs nog een keer bellen. Zorg ervoor dat u uw dank uitspreekt en laat weten hoeveel u de interactie op prijs stelde.
Als u de deal niet kunt sluiten bij uw eerste gesprek, plan dan een vervolggesprek.
Door contact te houden met een klant kunt u een relatie opbouwen en tegelijkertijd op de hoogte blijven van hun behoeften. Vervolggesprekken tonen aan dat u zich inzet om met hen samen te werken en de deal zo snel mogelijk te sluiten.
Houd een kalender met uw beschikbaarheid en controleer de frequentie en cadans van potentiële oproepen. Vermeld ook dat u van plan bent de klant opnieuw te bellen, en u kunt zelfs de exacte datum en tijd ervoor plannen.
Vraag altijd om feedback nadat u de deal hebt gesloten of het gesprek hebt beëindigd.
Vragen om feedback stelt u in staat uw verkoopproces te verbeteren. U kunt snel ontdekken waar u moet verbeteren en welke gebieden goed worden behandeld.
U kunt een email sturen, een brief schrijven of de klant zelfs nog een keer bellen. Soms kan zelfs het versturen van een korte enquête of een ja/nee-vragenlijst goed werken.
Een koud gesprek is een verkoopgesprek met een potentiële klant die nog niet eerder contact heeft gehad met de verkoper. Ongevraagde telefoontjes worden meestal gedaan door bedrijven die producten of diensten verkopen waar de potentiële klant nog niet bekend mee is. Het doel van een koud gesprek is om een relatie op te bouwen met de prospect en interesse te wekken voor wat de verkoper te bieden heeft.
Er worden warme telefoontjes gepleegd naar potentiële klanten waarvan is vastgesteld dat ze geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten. Ze hebben mogelijk eerder interesse getoond, inhoud van uw website gedownload of een evenement bijgewoond dat u hebt gesponsord. Het belangrijkste doel van een warm telefoontje is om de prospect door de salesfunnel te loodsen door ze aan de telefoon te krijgen en een gesprek met ze aan te gaan.
Een traditioneel verkoopgesprek is een ontmoeting tussen een verkoper en een potentiële klant. Traditionele verkoopgesprekken vinden meestal plaats nadat is vastgesteld dat de potentiële klant geïnteresseerd is in uw product of dienst, en het doel is om de deal te sluiten en een verkoop te doen.
Planning voor het gesprek:
Tijdens het gesprek:
Afsluiten:
Als u een verkoopgesprek wilt structureren, moet u weten wat uw doelen ervoor zijn. Meestal zijn er twee soorten doelen: ontdekken en overtuigen. Ontdekkingsdoelen houden in dat u meer te weten komt over de klant en zijn behoeften, terwijl overtuigingsdoelen inhouden dat u probeert hem iets van u te laten kopen. Zodra u uw doel kent, moet u een structuur bedenken voor de oproep om u te helpen dit te bereiken. Meestal gaat het om het stellen van vragen en vervolgens aandachtig luisteren naar de antwoorden. Zorg ervoor dat u de prospect niet met te veel vragen tegelijk bestookt, aangezien dit overweldigend kan zijn en ervoor kan zorgen dat ze geen zaken meer met u willen doen. Neem de tijd en laat het gesprek op een natuurlijke manier verlopen.
De vier soorten verkoopgesprekken zijn introductiegesprekken, productdemonstratiegesprekken, prijsbezwaargesprekken en sluitingsgesprekken. Het introductiegesprek is uw kans om uzelf en uw bedrijf voor te stellen aan een potentiële klant. Het productdemonstratiegesprek is uw verkoopkans om de klant te laten zien hoe uw product hen kan helpen. Het prijsbezwaargesprek is uw kans om eventuele zorgen van de klant over de kosten van uw product weg te nemen. En het afsluitende gesprek is uw kans om een verkoop te doen door een toezegging van de klant te krijgen.
Neem het voor elk gesprek door om er zeker van te zijn dat u alle noodzakelijke onderwerpen behandelt en uw voortgang bijhoudt. Het kan handig zijn om uw aantekeningen van eerdere gesprekken te bekijken, zodat u kunt zien wat goed werkte en wat niet.
Het doel van een verkoopgesprek moet zijn om een verstandhouding met de potentiële klant op te bouwen, hun behoeften te identificeren en vervolgens te bepalen of uw product of dienst hieraan kan voldoen.
Er is geen magische formule om je voor te bereiden op verkoopgesprekken, maar er zijn een paar dingen die je kunt doen om uzelf voor te bereiden op succes. Onderzoek eerst uw potentiële klant. Zo kunt u uw verkooppraatje afstemmen op hun specifieke situatie. Ten tweede moet u uw pitch oefenen totdat je er zeker van bent en je er prettig bij voelt. U wilt niet klinken alsof u uit een script leest, dus onthoud belangrijke punten en opsommingstekens in plaats van woord voor woord. U moet ook voorbereid zijn om eventuele vragen van de klant te beantwoorden.
Stel uzelf voor en leg uit wat u doet. Zorg ervoor dat u de prospect voldoende informatie geeft om te begrijpen wat u verkoopt, maar niet zo veel dat ze zich overweldigd voelen. Wees vriendelijk en voorkomend. Zorg voor een soort openingsaanbieding of korting om potentiële klanten te verleiden die misschien op het punt staan te kopen.
Kennismakingsgesprek checklijst
Ontdek de ultieme Kennismakingsgesprek Checklijst om uw verkoopgesprekken te optimaliseren. Leer hoe u effectief plant, koperkwalificatie uitvoert, klantbehoeften diagnosticeert en de SPIN-methode toepast. Deze gids helpt verkoopteams en -managers georganiseerd te blijven en hun doelen te bereiken. Bezoek nu om uw verkoopstrategieën te verbeteren en succes te garanderen.
Nieuwe klant onboarding checklijst
Optimaliseer het onboardingproces van nieuwe klanten met onze uitgebreide checklist. Zorg voor een naadloze ervaring door een verkoopvertegenwoordiger en klantenservice-medewerker toe te wijzen, contracten te valideren, verwachtingen te identificeren en doelen te stellen. Verhoog klanttevredenheid en herhaalzaken met deze efficiënte gids van LiveAgent. Bezoek de pagina voor meer details en verbeter uw klantrelaties vandaag nog!
Sociale mediabeheer checklijst
Word een sociale media ninja met onze uitgebreide checklist voor sociale mediabeheer! Ontdek dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken voor effectief beheer van je accounts, van het plannen van berichten tot het analyseren van statistieken. Ideaal voor social media managers, marketingteams en ondernemers. Mis geen enkele belangrijke taak en verbeter je strategie met onze praktische gids! Bezoek nu en optimaliseer je sociale media succes!
Callcenter kwaliteitsborging checklijst
Gebruik deze checklijst voor kwaliteitsborging van het callcenter om ervoor te zorgen dat uw vertegenwoordigers elk gesprek kunnen afhandelen - zonder uitzondering.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team