Een sociale mediabeheer checklijst biedt dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken om efficiënt sociale media-accounts te beheren. Deze omvatten profielcontrole, berichtenplanning, statistiekanalyse en het stellen van doelen. Ideaal voor beheerders, marketingteams en ondernemers.
Beheer van sociale media kan voor elk bedrijf een ontmoedigende taak zijn. Met het aantal sociale netwerken dat er is, is het moeilijk om te weten op welke u zich moet concentreren en hoe.
Dit is een gebruiksvriendelijke checklijst voor het beheren van al uw sociale mediaprofielen.
Eerst en vooral is het hebben van een checklijst voor het beheer van sociale media belangrijk omdat deze ervoor zorgt dat al uw bases worden gedekt. Door een checklijst voor sociale media te maken en te volgen, voorkomt u dat u kritieke taken vergeet als het gaat om het beheren van uw accounts.
Bovendien stroomlijnt het uw werk doordat u zich kunt concentreren op specifieke taken die aandacht nodig hebben. Door dit te doen, kunt u voorkomen dat u tijd verspilt aan activiteiten die u niet helpen uw doelen te bereiken.
Een checklijst voor het beheer van sociale media is van toepassing op een breed scala aan mensen, waaronder:
Een checklijst voor het beheer van sociale media kan voor iedereen nuttig zijn, omdat het hen kan helpen bij het veel effectiever beheren en beheren van zakelijke sociale media-accounts. Daarnaast kan de checklijst worden gebruikt om de voortgang bij te houden en resultaten te meten.
Wilt u dat uw sociale media schittert? Hier leest u hoe u het kunt laten gebeuren.
Als social media-manager moet je de dag beginnen met het controleren van al je profielen. Het is jouw verantwoordelijkheid om deze ‘rondes’ elke dag te lopen, zodat je op de hoogte blijft van wat er gebeurt en wat jouw aandacht kan vereisen.
Het bijhouden van uw sociale media-accounts is een vrij voor de hand liggende noodzaak. Hierdoor bent u altijd op de hoogte van wat er speelt.
Start een routine. Maak het controleren van sociale mediaprofielen een onderdeel van uw dagelijkse gewoonten. Neem ‘s ochtends wat tijd vrij voordat uw dag druk wordt. Doorloop elk account afzonderlijk en zorg ervoor dat u geen reacties, DM’s, deelacties of meldingen mist. Zoek een patroon dat voor jou werkt. Als het beheren van meerdere profielen overweldigend wordt, overweeg dan om klantenservicesoftware voor sociale media te gebruiken om het u gemakkelijker te maken. Stroomlijn en automatiseer het proces om tijd te besparen en effectiever met uw publiek in contact te komen.
Als iemand de tijd neemt om een opmerking te schrijven op uw socialemediapagina, zorg er dan voor dat u de tijd neemt om te antwoorden. Laat zien dat u om hen geeft.
Een van de belangrijkste doelen van marketing via sociale media is het opbouwen van een merkgemeenschap. Positieve reacties helpen je reputatie op te bouwen en betrokken te blijven bij uw publiek.
De afbeelding die u online maakt, heeft een directe invloed op uw algehele prestaties. Het is onaanvaardbaar dat niemand reageert op opmerkingen van klanten en dit kan de reputatie van uw bedrijf schaden.
Bedank klanten voor positieve beoordelingen. Zelfs neutrale opmerkingen bieden een kans om in contact te komen met uw klanten en uw bedrijf te promoten.
Reageer op negatieve opmerkingen en probeer het probleem op te lossen. Zelfs als u het niet eens bent met de mening, moet u altijd een professionele houding aannemen en uw emoties niet de overhand laten nemen.
Een van de belangrijkste aspecten van het beheer van sociale media is het plannen van uw berichten. Dit zorgt ervoor dat uw accounts actief blijven en u geen kansen mist om uw publiek te bereiken.
Het is een van de beste manieren om consistent aanwezig te zijn op sociale media. Bovendien kan het stagnatie op uw rekeningen voorkomen.
De eerste stap is om uw doelgroep te begrijpen, de volgende stap is om inhoud te creëren die aan hun behoeften en interesses voldoet. Dit betekent boeiende berichten schrijven, op een toon en in een stijl die mensen graag lezen. Voeg ook foto’s/video’s/infographics toe die hun aandacht trekken.
Als u vastzit aan ideeën, kunt u brainstormen over onderwerpen door te kijken naar trends op sociale media of door tools zoals BuzzSumo te gebruiken. De laatste stap is het plannen van inhoud in uw agenda om later te publiceren.
Controleer uw vermeldingen om te zien welke emoties uw merk oproept en kijk of er brandjes te blussen zijn.
Het is een van de beste manieren om feedback over uw merk te krijgen en erachter te komen wat mensen over u zeggen. Het helpt u ook om eventuele crises te voorkomen en snel te reageren op ongunstige gebeurtenissen. Het resultaat is dat u sterkere relaties kunt opbouwen met zowel huidige als potentiële klanten.
Het automatiseren van het proces is het beste, omdat het anders extreem tijdrovend kan zijn (als uw merk veel publiciteit heeft, is het niet eens mogelijk om ze allemaal te controleren). Maak gebruik van een monitoringtool en maak query’s die regelmatig worden gecontroleerd.
Als u de kans hebt om real-time notificaties in te stellen, doe dat dan, dan kunt u snel reageren op elke vermelding en voorkomen dat de situatie escaleert. U controleert dus alleen meldingen die uw aandacht nodig hebben.
Een andere belangrijke beheertaak is het lezen en beantwoorden van al uw berichten. Dit betekent zo snel mogelijk reageren op vragen, klachten en andere berichten.
Sociale media zijn een effectief sociaal kanaal voor klantenservice. Voor een positieve klantenservice-ervaring wordt echter een snelle reactie verwacht.
Op de lange termijn kunnen snelle antwoorden niet alleen helpen om relaties op te bouwen, maar ook tot meer verkopen leiden. Hoe responsiever en klantgerichter u bent, hoe groter de kans dat klanten in de toekomst opnieuw bij u kopen.
Als er te veel berichten zijn om te verwerken, overweeg dan om tools te gebruiken die het proces voor u helpen automatiseren. U kunt bijvoorbeeld de algemene inbox van LiveAgent gebruiken, zodat al uw berichten van verschillende sociale mediaplatforms in één gemeenschappelijke inbox terechtkomen.
Op deze manier krijgt u betere controle over uw accounts en kunt u uw reacties efficiënter beheren. Bovendien geeft het u een voorsprong op uw concurrenten, omdat u sneller op berichten kunt reageren dan zij.
Houd in de gaten wat uw concurrenten doen en probeer van hen te leren. Kijk wat voor soort inhoud ze publiceren, hoe vaak ze posten en wat voor soort reacties hun berichten ontvangen.
Zien wat voor hen werkt, is een geweldige manier om ideeën op te doen voor uw eigen sociale mediastrategie. Bovendien kan het u helpen de zwakke punten van uw concurrenten te identificeren en kansen te vinden om ze in te halen.
Gebruik hashtags om in te spelen op huidige trends en meer bekendheid te krijgen voor uw merk. Vind trending hashtags die relevant zijn voor uw niche en gebruik ze in uw berichten.
Trending hashtags kunnen u helpen een groter publiek te bereiken en online beter zichtbaar te zijn. Ze kunnen ook de betrokkenheid vergroten en u helpen uw account te laten groeien.
Er zijn een paar verschillende manieren om trending hashtags te vinden. Een daarvan is om de zoekbalk op Instagram of andere sociale mediaplatforms te gebruiken. Typ een trefwoord of woordgroep in en u ziet alle hashtags die momenteel door mensen worden gebruikt op bijvoorbeeld. Instagram.
Een andere manier om trending hashtags te vinden, is door websites zoals Hashtagify te bezoeken, waar u een trefwoord of woordgroep kunt invoeren en u alle gerelateerde hashtags in de loop van de tijd kunt laten zien. U kunt ook Twitter-trends bekijken voor meer algemene informatie over wat er op dit moment populair is.
Je kunt zien hoe ze in de loop van de tijd presteren en je contentstrategie dienovereenkomstig aanpassen.
Wanneer u de prestaties van uw zoekwoorden en woordgroepen bijhoudt, kunt u ontdekken welke voor u werken en welke meer aandacht nodig hebben. Bovendien kan het u helpen uw contentstrategie te verfijnen en betere resultaten te behalen met uw marketinginspanningen.
Er zijn een aantal gratis of goedkope online tools die zoekwoorden en woordgroepen bijhouden. Ze bieden gegevens over het zoekvolume voor elk zoekwoord of zinsdeel en gegevens zoals het aantal concurrerende pagina’s en de gemiddelde kosten per klik.
Als u meer gedetailleerde gegevens wilt of zoekwoorden en woordgroepen in meerdere talen wilt bijhouden, kunt u een betaalde service overwegen. Deze bieden doorgaans uitgebreidere gegevens, waaronder informatie over de rankings van zoekmachines en verkeer.
Elke week moet u een grondige analyse uitvoeren van uw belangrijkste statistieken en statistieken. U kunt dan aspecten zien die werken op uw sociale media-accounts en wat er moet worden aangepast.
Het geeft u een goed beeld van uw prestaties en helpt u eventuele negatieve trends te ontdekken voordat ze uit de hand lopen. U zult geen afwijkingen van de norm opmerken als u de statistieken niet regelmatig analyseert.
Er zijn veel verschillende tools en platforms die gedetailleerde inzichten bieden in uw prestaties. Ze waren echter niet allemaal even goed.
De beste manier om uw statistieken te analyseren, is door een platform te gebruiken dat zowel historische als realtime gegevens biedt. U kunt dus zien hoe uw accounts in de loop van de tijd hebben gepresteerd en de voortgang van uw campagnes in realtime volgen.
Eén keer per week moet u ook met uw team vergaderen om uw voortgang op sociale media te bespreken. Dit helpt iedereen om op dezelfde pagina te blijven en mogelijke problemen of verbeterpunten te identificeren.
Vergaderingen faciliteren de co-creatie van de gehele strategie. Het is een tijd om ideeën en twijfels uit te wisselen en updates over de voortgang te geven.
Uw inspanningen kunnen een boost krijgen door gebruik te maken van influencer marketing. Het gebruik van tactieken zoals mond-tot-mondreclame en sociaal bewijs maakt het waarschijnlijker dat mensen uw producten kopen en/of uw diensten gebruiken.
U kunt toegang krijgen tot hun volgers en zo uw inhoud promoten bij een breder publiek en uw merk zichtbaarder en herkenbaarder maken. Mensen die influencers volgen, hebben de neiging hen te vertrouwen, dus dergelijke connecties kunnen een grote impact hebben op uw verkopen.
Zoek ze eerst op sociale media en begin hun accounts te volgen. Om de beste resultaten voor uw influencer marketing te behalen, moet u er zeker van zijn dat ze bij uw merk passen en vormen jullie samen een heel goed duo.
Als u eenmaal contact met ze hebt gemaakt, vraagt u om samen te werken, praat u over verwachtingen, stelt u alle voorwaarden vast en onderhoud u goed contact. Bespreek de campagne en geef ze creatieve vrijheid. Leg niet te veel richtlijnen op, aangezien ze hun publiek kennen en weten hoe ze het beste kunnen worden bereikt.
U moet u publiek altijd de kans bieden om betrokken te raken, of het nu via posts, Instagram Stories of een ander kanaal is.
Door de betrokkenheid van sociale media te verbeteren, versterkt u de relatie van uw merk met uw klanten en bouwt u een gemeenschap op. Dit leidt op zijn beurt tot een toename van merkloyaliteit, mond-tot-mondreclame en verkopen.
Is het het einde van de week? Ga zitten en maak een lijst van de taken die u hebt kunnen volbrengen.
Het helpt u gefocust te blijven op uw campagnes en houdt u verantwoordelijk. Uw voortgang zien kan u ook motiveren.
Wekelijkse doelen moeten specifiek, meetbaar en haalbaar zijn. Ze moeten ook aansluiten bij uw algemene strategie. Zelfs de kleinste stappen kunnen u een idee geven van wat u de afgelopen week hebt kunnen bereiken en waar u de komende week aan moet werken.
U moet uw campagne elke maand plannen om een volledig overzicht te krijgen van wat u probeert te bereiken.
Hiermee kunt u doelen stellen en hun succes meten. Zonder een strategie voor sociale media weet u misschien niet zeker wat u moet meten of hoe u uw voortgang kunt bijhouden.
Een campagneplan moet een doel, doelgroep, budget, tijdlijn en strategie bevatten. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien veel werk, maar door het proces op te splitsen in behapbare stappen wordt het gemakkelijker. Er zijn een paar belangrijke fasen:
Zodra u deze stappen heeft voltooid, kunt u beginnen met het implementeren van uw campagneplan. Vergeet niet dat het belangrijk is om uw komende campagnes regelmatig te herzien en te herzien, aangezien uw doelen en doelgroep kunnen veranderen.
Een inhoudskalender kan uw bedrijf helpen beslissen welke inhoud moet worden gedeeld en gepromoot op sociale mediakanalen. U kunt er een gebruiken om niet alleen uw berichten bij te houden, maar ook blogberichten, emailcampagnes en zelfs traditionele advertenties.
Het helpt u al je ideeën voor inhoud te ordenen en vooruit te plannen. Een inhoudsplan helpt u ook om ervoor te zorgen dat de inhoud van al uw sociale media-accounts is afgestemd op uw algemene marketingstrategie.
De sleutel hier is om de juiste tool te hebben – zoek er een die u helpt het hele proces te stroomlijnen, niet te vertragen.
In de beste oplossingen heb je toegang tot bulkplanning en slepen-en-neerzetten-mogelijkheden om gemakkelijk datums en berichten te wijzigen.
Zodra u de tool heeft gekozen, voert u inhoudsonderzoek uit om met ideeën te komen. Betrek uw team erbij en houd samen een brainstormsessie – het is de beste manier om ideeën uit te wisselen en interessante concepten te ontwikkelen.
Met betaalde advertenties kunt u zich richten op doelgroepen die uw berichten misschien nog niet eerder hebben gezien, waardoor de naamsbekendheid toeneemt. Daarnaast zijn betaalde socials een prima manier om b.v. extra traffic naar uw website genereren. Advertentiestrategieën moeten echter regelmatig worden bijgewerkt om effectief te zijn.
Het is bijna onmogelijk om een advertentie te maken die onmiddellijk effect heeft, omdat er met vallen en opstaan moet worden bepaald wat wel en niet werkt. U zult verschillende instellingen moeten uitproberen voordat u de perfecte instelling voor uw advertenties vindt. Daarom kost het tijd om veel benaderingen te maken en ze regelmatig te wijzigen, maar dit is noodzakelijk voor succes.
Uw bijgewerkte advertentiestrategie voor sociale media moet een plan bevatten voor het targeten van de juiste doelgroep, het kiezen van de juiste kanalen en het meten van de resultaten van uw campagnes.
Als onderdeel van uw maandelijkse taken moet u ook een grondige sociale media-audit uitvoeren om uw voortgang bij te houden en verbeterpunten te identificeren.
Hiermee kunt u de sterke en zwakke punten van uw socialemediastrategie identificeren. Door de regelmaat kun je gemakkelijker breuken detecteren voordat ze groter worden.
Je kunt een audit gebruiken om te zien hoe goed je het doet, wat er moet veranderen en welke prioriteiten er moeten worden verbeterd. Ook kun je zien hoe goed je bereid bent sociale media te gebruiken.
Vergelijk uw huidige statistieken met prestaties uit het verleden om te meten hoe goed u het doet. Zijn er berichten of campagnes die het beter doen dan de rest, en zo ja, wat is er dan anders aan?
Het kan zijn dat uw accounts niet aansluiten bij uw algemene marketingstrategie. Bovendien kan het zijn dat u niet de juiste doelgroep target of dat uw inhoud niet bij hen aanspreekt.
Wat zijn enkele van de belangrijkste statistieken die je zou moeten monitoren?
Nadat u een audit heeft voltooid, is het tijd om uw toekomstige doelen vast te stellen.
Om te weten welke richting u moet inslaan als het gaat om het ontwikkelen van uw online aanwezigheid en het creëren van een succesvolle sociale mediastrategie.
Het proces moet bestaan uit het stellen van SMART-doelen (specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden) en het bepalen van de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) om hun succes te meten.
Controleer regelmatig de voortgang van uw doelen om te weten wat er moet worden verbeterd of gewijzigd, en motiveer uw team door kleine stappen te zetten.
Het uitbreiden van uw online aanwezigheid en bedrijf vereist voortdurende verbetering, dus wees elke dag beter.
Het is belangrijk om verbeteringen aan te brengen in uw beheer van sociale media, omdat het u helpt nieuwe hoogten te bereiken en succes te behalen. U kunt uw strategie verbeteren, hoe u verschillende platforms gebruikt en de inhoud die u produceert. Door deze wijzigingen aan te brengen, kunt u beter contact maken met uw doelgroep en een blijvende indruk maken.
Let op trends en kijk wat mensen doen op sociale media.
Het hangt ervan af waar de wijzigingen moeten worden aangebracht. De volgende tools kunnen echter nuttig zijn:
We hebben een heleboel geweldige tools op een rij gezet die je echt kunnen helpen, en u moet ze zeker eens proberen.
Veel bedrijven maken één grote fout: ze investeren niet in goede tools omdat ze denken dat ze op deze manier wat geld besparen. Niets is minder waar, aangezien uw medewerkers veel productiever kunnen zijn als ze tools hebben die hun werk gemakkelijker kunnen maken.
Laten we eens kijken naar de LiveAgent – zonder zijn helpdesk moet u op elk Facebook-bericht, DM en email, etc. één voor één reageren. Dit kost veel tijd die u anders zou kunnen besteden aan bijvoorbeeld het maken van content. Met de juiste helpdesk ticket tool kunt u al deze tickets beheren in één inbox, waardoor de productiviteit wordt verhoogd en de responstijden verbeterd worden.
Een andere manier om de responstijd te versnellen is door een chatbot te installeren. Facebook Messenger en WhatsApp zijn de twee populairste platforms voor chatbots, met meer dan een miljard actieve maandelijkse gebruikers.
Het mooie van chatbots is dat ze je kunnen helpen bij het automatiseren van sommige van uw klantenservicetaken, zoals het verstrekken van informatie over uw producten of diensten en het beantwoorden van veelgestelde vragen. Dit versnelt niet alleen de reactietijd, maar maakt ook een deel van de tijd van uw klantenservicemedewerkers vrij om zich te concentreren op complexere taken.
Een tool voor het plannen van berichten kan een grote hulp zijn bij het beheren van uw sociale media-accounts. Hiermee kunt u uw berichten vooraf plannen voor alle of sommige geselecteerde platforms, wat erg handig is als u regelmatig inhoud wilt publiceren maar niet de tijd hebt om dit handmatig te doen.
Twee van de meest populaire tools zijn Kontentino en Hootsuite. Ze bieden allebei gratis demo’s aan, dus u kunt ze vrijblijvend uitproberen.
Slimme automatisering is een geweldige manier om tijd te besparen, gedoe te voorkomen en uw prestaties te verbeteren. Met LiveAgent-automatiseringsregels kunt u bijvoorbeeld automatisch tickets naar andere afdelingen overdragen, tags toevoegen, markeren als spam of ze oplossen.
Op deze manier hoeft u uw tijd niet te besteden aan taken die gemakkelijk kunnen worden geautomatiseerd, zoals het herhaaldelijk beantwoorden van dezelfde vragen.
Als het gaat om het beheren van sociale media, is het gemakkelijk om in de val te lopen van te veel publiceren. Het is erg belangrijk om te veel posten te voorkomen, omdat dit een negatief effect kan hebben op uw merk.
Wat houdt over-posting in? Welnu, het hangt af van het sociale mediaplatform dat u gebruikt en uw doelgroep.
Bijvoorbeeld, meer dan drie keer per dag posten op Twitter kan worden beschouwd als over-posten, terwijl zes keer per dag posten op Instagram Stories prima zou kunnen zijn. De beste manier om erachter te komen hoe vaak je moet posten, is door onderzoek te doen en te kijken wat voor jou werkt.
Een van de doelen van sociale media is om reacties van uw volgers op te roepen en gebruik te maken van community management. Maak boeiende inhoud en voeg call-to-action-knoppen toe om uw volgers aan te moedigen op uw berichten te reageren.
Als het gaat om sociale media, is het erg belangrijk om een community rond je merk te creëren. Een goed voorbeeld zijn thematische groepen, die ongelooflijk betrokken gemeenschappen creëren.
Dagelijkse basis
Wekelijks
Maandelijks
Het hangt af van hoeveel inhoud u moet beheren en kan variëren afhankelijk van de grootte van uw bedrijf en het aantal accounts dat u heeft. Het duurt meestal een paar uur per dag om sociale media-accounts te beheren, dus als u meer wilt uitgeven, overweeg dan om een manager voor sociale media in te huren of iemand die verantwoordelijk is voor die specifieke taak.
Dit varieert afhankelijk van uw doelgroep, maar we raden u aan een mix van sociale-mediaplatforms te gebruiken om de meeste mensen te bereiken. U kunt een grondige doelgroepanalyse uitvoeren om te zien welke platforms in uw geval het beste werken. U kunt ook tools zoals Google Analytics gebruiken om doelgroepinzichten te krijgen, en de boodschap en het kanaal daarop aanpassen.
U kunt een inhoudskalender gebruiken om uw inhoud van tevoren te plannen, zodat u zeker weet dat al uw accounts zijn afgestemd op uw algemene marketingstrategie. Wat nog belangrijker is, het stelt u in staat om & drop en plan in bulk, waardoor uw werk veel gemakkelijker wordt.
Het is onmogelijk om een specifiek getal te plakken op de uren die een klein bedrijf zou moeten besteden aan sociale media. Veel verschillende factoren spelen een rol, waaronder het aantal mensen dat bij het management betrokken is. Het is mogelijk om deze tijd te verkorten door gebruik te maken van sociale-mediatools, zoals LiveAgent en de bijbehorende helpdesksoftware waarmee u al uw sociale-mediaactiviteiten op één plek kunt beheren.
Hier volgen enkele tips: Zorg ervoor dat al uw berichten relevant en interessant zijn voor uw doelgroep. Voeg waardevolle en unieke inhoud toe die niet te vinden is op andere sociale media-accounts. Post regelmatig, maar niet te vaak (je wilt je volgers niet overweldigen). Gebruik afbeeldingen en video’s om uw tekst op te splitsen en uw berichten aantrekkelijker te maken. Kies voor een mix van promotionele en niet-promotionele content. Zorg ervoor dat al uw links goed werken. Controleer op spel- en grammaticafouten voordat u uw berichten publiceert. Houd opmerkingen en feedback van uw volgers bij en reageer erop. Houd uw analyses bij om te zien hoe goed uw socialemediacampagnes presteren.
Sociale media instellen checklijst
Moeite met het configureren van online accounts voor uw bedrijf? Nu deze checklijst voor het instellen van sociale media is voltooid, komt alles in een vliegende vorm.
Kennismakingsgesprek checklijst
Ontdek de ultieme Kennismakingsgesprek Checklijst om uw verkoopgesprekken te optimaliseren. Leer hoe u effectief plant, koperkwalificatie uitvoert, klantbehoeften diagnosticeert en de SPIN-methode toepast. Deze gids helpt verkoopteams en -managers georganiseerd te blijven en hun doelen te bereiken. Bezoek nu om uw verkoopstrategieën te verbeteren en succes te garanderen.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team