De sociale media instellen checklijst van LiveAgent helpt bij het definiëren van doelen, kiezen van platforms, instellen van accounts, en bepalen van KPI's. Het is ideaal voor bedrijfseigenaren, marketeers en social media managers om snel en efficiënt te starten.
Wilt u zakelijke accounts voor sociale media opzetten, maar weet u niet waar u moet beginnen? Maak u geen zorgen, we hebben u gedekt.
Hier bieden we u een checklijst voor het instellen van sociale media om u te helpen uw accounts snel en gemakkelijk in te stellen.
Volg deze eenvoudige stappen en u bent snel op weg naar sociale media succes.
Als ondernemer weet u dat sociale media belangrijk zijn. Het is een geweldige manier om contact te maken met uw klanten en een relatie met hen op te bouwen. Maar met zoveel sociale-medianetwerken kan het moeilijk zijn om alles bij te houden.
Dat is waar een checklijst voor het instellen van sociale media van pas komt, omdat het gemakkelijk is om iets te vergeten als er zoveel details zijn om te overwegen.
Als u sociale media accounts voor uw bedrijf wilt opzetten, maar niet weet waar u moet beginnen, kan een checklijst u helpen elk belangrijk detail te onthouden. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat uw aanwezigheid op sociale media snel operationeel is.
Voor iemand die bij zijn bedrijf verantwoordelijk is voor social media marketing, kan een checklijst voor het instellen van sociale media een handig hulpmiddel zijn om alles bij te houden. Als gevolg hiervan kunt u er zeker van zijn dat alle sociale media accounts voor uw bedrijf zijn ingesteld en soepel werken.
Als u een nieuwe sociale mediacampagne start, bevat een checklijst voor het instellen van sociale media alles wat u moet doen om aan de slag te gaan. Door er een te volgen, kunt u zich concentreren op het uitvoeren van de campagne en het behalen van uw gewenste resultaten.
Voordat u sociale media-accounts gaat aanmaken, is het belangrijk om te bepalen wat uw doelstellingen zijn.
Als je niet weet wat je wilt bereiken, zal het lastig zijn om een socialemediastrategie en het type inhoud dat aansluit bij uw doelstellingen. Het kan dus zijn dat u niet de resultaten ziet waar u op hoopt. Door de tijd te nemen om uw doelen te definiëren, kunt u uw inspanningen op sociale media concentreren en uw kansen op succes vergroten.
Wilt u sociale media gebruiken om in contact te komen met klanten, merkbekendheid op te bouwen of verkeer naar jouw website? Zodra u weet wat uw doelen zijn, kunt u stukjes inhoud maken die daarbij aansluiten. Hierdoor kunt u het maximale uit sociale media halen voor uw bedrijf.
Nu u weet wat uw sociale mediadoelen zijn, is het tijd om de netwerken te kiezen die u zullen helpen deze te bereiken.
Niet elk sociaal netwerk is hetzelfde, en sommige zullen beter bij uw bedrijf passen dan andere. Door de juiste sociale platforms te kiezen, kunt u ervoor zorgen dat uw inhoud wordt gezien door de mensen die er waarschijnlijk het meest in geïnteresseerd zijn.
Doe wat onderzoek op elk sociaal netwerk om te zien welke het populairst zijn bij uw doelgroep. Door erachter te komen welke netwerken ze gebruiken, kun je inhoud creëren die specifiek op elk netwerk is afgestemd.
Zodra u uw sociale media-accounts heeft ingesteld, is het belangrijk om taken toe te wijzen aan uw teamleden.
Sociale media kunnen veel werk vergen, dus het is belangrijk om iedereen in uw team te laten weten wat hun taken zijn. Het behouden van een sterke sociale aanwezigheid door iedereen bewust te maken van zijn verantwoordelijkheden zal bijdragen aan het bereiken van uw doelen.
Maak een lijst van alle sociale-mediataken die moeten worden uitgevoerd, zoals het maken van inhoud, het plannen van berichten, het reageren op opmerkingen en het monitoren van analyses. Wijs vervolgens elke taak toe aan een specifiek teamlid, zodat al uw sociale-mediataken op tijd worden afgehandeld.
Je gebruikersnaam voor sociale media is hoe mensen je zullen identificeren op elk netwerk waarop je een account aanmaakt.
Als u er een kiest die zowel uniek als gemakkelijk te onthouden is, kunnen gebruikers van de verschillende sociale netwerken uw bedrijfsprofiel vinden. Door een consistente gebruikersnaam te hebben voor al uw verschillende sociale media-accounts, kunt u het voor mensen gemakkelijker maken om met u in contact te komen.
Bedenk een paar verschillende opties voor je gebruikersnaam voor sociale media en gebruik vervolgens een tool als NameCheckr om te zien of deze beschikbaar zijn. Als je er eenmaal een hebt gevonden die nog niet is gebruikt, probeer deze dan op zoveel mogelijk sociale netwerken te gebruiken om een consistente aanwezigheid te creëren.
Met deze afbeeldingen kunnen mensen je visueel identificeren op sociale media.
Uw profielafbeelding is meestal het eerste dat iemand ziet wanneer hij of zij uw sociale-mediakanaal bezoekt, dus het is belangrijk om uw bedrijf in een positief daglicht te stellen. Je omslagfoto is een andere mogelijkheid om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Kies dus een afbeelding die de aandacht van mensen trekt en ervoor zorgt dat ze meer over je willen weten.
Bepaal welk soort bericht je met je sociale mediaprofielen wilt versturen om een goede indruk te maken. Als je problemen ondervindt bij het vinden van de juiste profielafbeelding, overweeg dan om een tool als Canva te gebruiken om er een te maken.
Nu je je onderzoek hebt gedaan en alle informatie hebt die je nodig hebt, is het tijd om je sociale profielen in te stellen.
Dit is een noodzakelijke stap voor het opbouwen van een online aanwezigheid. Hiermee kunt u communiceren met potentiële en huidige klanten, informatie over uw bedrijf delen en in contact komen met andere bedrijven in uw branche.
Ga naar de websites van de verschillende sociale netwerken waarop je een account wilt aanmaken en vul de benodigde informatie in.
Bepaal de inloggegevens voor elk sociale media-account dat u aanmaakt.
Als iemand toegang zou krijgen tot uw sociale media-account, kan deze mogelijk veel schade aan uw bedrijf toebrengen. Door uw wachtwoorden op een veilige locatie op te slaan, kunt u dit helpen voorkomen.
Er zijn een paar verschillende opties voor het opslaan van wachtwoorden, maar een van de veiligste is het gebruik van een wachtwoordbeheerder. Op deze manier kun je voor elk social media-account sterke wachtwoorden maken en hoef je je geen zorgen te maken dat je ze allemaal onthoudt.
Nu u uw sociale media-accounts heeft gemaakt, is het tijd om uw pagina’s daarop in te vullen.
Uw sociale-mediaprofiel is een van de eerste dingen die potentiële klanten te zien krijgen wanneer ze uw pagina bezoeken. Als u uw profiel volledig invult met alle benodigde informatie en meer, kunnen ze een beter idee krijgen van wie u bent en waar u voor staat, en verbetert het uw zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Zorg ervoor dat u alle benodigde informatie in elk social media-profiel invult, zoals een biografie, uw bedrijfsnaam, website, contactgegevens, enz.
Tip! LiveAgent sociale media-ondersteuning software kan worden gebruikt om de communicatie op uw sociale media-accounts te vereenvoudigen dankzij geavanceerde automatisering. Door al uw verschillende netwerken met elkaar te verbinden, zodat elk bericht in één inbox terechtkomt, wordt de manier waarop u klantvragen afhandelt, gestroomlijnd.
Verkrijg een aangepast webadres dat u kunt gebruiken voor uw sociale-mediaprofielen.
Als u er een heeft, kunnen mensen u gemakkelijker online vinden, en het is nog een element dat u kan helpen uw SEO te verbeteren. Dit kan op zijn beurt leiden tot meer websitebezoekers en potentiële klanten.
Ga naar het socialemediakanaal waarvoor je een vanity-URL wilt claimen en zoek naar de optie om dit te doen. Deze bevindt zich meestal in het gedeelte Instellingen of accountinformatie (de meeste sociale netwerken staan dit toe). Zodra u het heeft gevonden, volgt u eenvoudigweg de instructies.
Als u een fysieke locatie heeft, zorg er dan voor dat u uw adres en openingstijden toevoegt aan uw sociale mediaprofielen.
Het toevoegen van deze informatie kan uw lokale SEO helpen verbeteren, wat kan leiden tot meer bezoekers naar uw bedrijf. Het is ook handig voor potentiële klanten die willen weten of je open bent en wanneer ze langs kunnen komen.
De meeste sociale medianetwerken hebben de mogelijkheid om deze informatie aan uw profiel toe te voegen, meestal in het gedeelte Instellingen of Accountinformatie. Vul daar de velden in met de relevante informatie en sla uw wijzigingen op.
Deze digitale identificatiegegevens zijn een geweldige manier om ervoor te zorgen dat uw inhoud door meer mensen wordt gezien, en ze kunnen u ook helpen in contact te komen met anderen die geïnteresseerd zijn in soortgelijke onderwerpen.
Hashtags kunnen het bereik van uw posts op sociale media vergroten door ze beter vindbaar te maken voor gebruikers die naar dat specifieke onderwerp zoeken. Ze zijn ook een geweldige manier om in contact te komen met anderen die jouw interesses delen.
Eén manier is om eenvoudigweg op elk sociale-mediaplatform te zoeken naar termen die verband houden met uw onderwerp en te kijken wat er naar voren komt. Een andere is het gebruik van een hashtag-onderzoekstool zoals Hashtagify.
Nu is het tijd om na te denken over hoe u uw succes gaat meten.
Key Performance Indicators (KPI’s) helpen u uw voortgang bij te houden en te zien of uw inspanningen op sociale media vruchten afwerpen. Dit kan van alles zijn, van websiteverkeer tot statistieken over sociale media-betrokkenheid.
Sommige zaken waarmee u rekening moet houden bij het instellen van KPI’s voor uw aanwezigheid op sociale media zijn websiteverkeer, betrokkenheid op sociale media (likes, reacties, shares), gegenereerde leads en omzet gemaakt. Door deze belangrijke statistieken bij te houden, krijgt u een goed idee of uw aanwezigheid op sociale media u wel of niet helpt uw bedrijfsdoelen te bereiken.
Nadat u alle voorgaande stappen heeft voltooid, hoeft u alleen nog maar uw eerste inhoud op uw sociale media-profielen te publiceren.
Dit is uw kans om een goede indruk te maken en de toon te zetten voor toekomstige berichten. Denk goed na over wat u gaat zeggen en hoe u het gaat zeggen.
De beste manier om dit aan te pakken, hangt af van het socialemediakanaal dat u gebruikt. Als u bijvoorbeeld op Facebook post, wilt u misschien een korte update over uw bedrijf schrijven en een link naar uw website opnemen, terwijl u, als u op Twitter post, een blogpost of artikel kunt delen waarvan u denkt dat je volgers zouden dit interessant vinden.
Nu u het installatieproces voor sociale media kent, volgen hieronder enkele tips die u moet volgen bij het maken van uw sociale mediaprofielen.
Niet alle sociale media platforms zijn gelijk gemaakt. Het heeft geen zin om profielen te maken op social media platforms die uw doelgroep niet gebruikt. Doe uw onderzoek en ontdek waar uw ideale gebruiker op sociale media het meest actief is, en richt uw inspanningen daarop.
Controleer of uw bedrijfslogo en headshots, enz., van hoge kwaliteit zijn en de juiste afbeeldingsgrootte hebben die geschikt zijn voor het sociale mediaplatform dat u gebruikt. U zou bijvoorbeeld geen afbeelding met een lage resolutie op Facebook willen gebruiken, omdat deze er bij vergroting korrelig uitziet.
Uw aanwezigheid op sociale media moet een verlengstuk van uw bedrijf zijn. Dit betekent dat u hetzelfde kleurenschema, logo en algemene look en feel gebruikt voor al uw sociale mediaprofielen, omdat consistentie mensen helpt uw merk gemakkelijker te herkennen.
De bio’s van uw sociale mediaprofielen zijn belangrijk omdat ze mensen een idee geven van waar uw bedrijf over gaat en ze worden door zoekmachines gebruikt om uw pagina’s te indexeren. Dit betekent dat u de tijd moet nemen om beschrijvingen te schrijven die zowel informatief als trefwoordrijk zijn.
Het is belangrijk om uw sociale mediapagina’s regelmatig bij te werken met de laatste informatie over uw bedrijf. Dit omvat details zoals adreswijzigingen, telefoonnummer, website, etc.
Als u net begint, kan het een paar weken duren voordat alles is ingesteld en er goed uitziet, maar als u eenmaal alles op de rit hebt, kost het niet meer dan een paar uur per week om uw aanwezigheid te behouden op sociale media. Als u een hoge mate van betrokkenheid en bereik nastreeft, moet u natuurlijk meer tijd en moeite steken, maar uiteindelijk is het aan u hoeveel tijd u voor uw bedrijf aan sociale media wilt besteden. p>
De eerste stap is het bepalen van uw bedrijfsdoelen, waarna u statistieken kunt ontwikkelen om de voortgang bij het bereiken ervan bij te houden. Als u bijvoorbeeld de naamsbekendheid wilt vergroten, kunt u bijhouden hoeveel volgers of likes uw pagina ontvangt. De sleutel is om uw statistieken aan te passen om uw doelen nauwkeurig weer te geven, zodat u het succes kunt meten en onderweg de nodige aanpassingen kunt maken.
Je berichtschema moet minstens een paar keer per week zijn als u naamsbekendheid wilt opbouwen, maar u zult vaker willen posten – minstens één keer per dag – als u leads wilt genereren of verkoop. Als u echter alleen uw volgers betrokken wilt houden, zou 3-5 keer per week voldoende moeten zijn.
Het hangt af van uw sector en doelmarkt, maar enkele van de meest populaire sociale mediaplatforms voor bedrijven zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Elk heeft zijn unieke sterke punten en functies, dus het is belangrijk om uw socialemediastrategie dienovereenkomstig aan te passen.
Het biedt een manier om potentiële klanten te bereiken en een band met hen op te bouwen. In het verleden vertrouwden bedrijven op traditionele marketingmethoden om hun doelgroepen te bereiken, maar sociale media hebben dat veranderd. Tegenwoordig brengen mensen meer tijd dan ooit door op sociale mediasites, wat een enorme kans biedt voor bedrijven om in contact te komen met hun ideale gebruikers. Dus als je geen sociale media marketing gebruikt om je bedrijf te promoten, loopt u veel potentiële klanten mis.
Nieuwe klant onboarding checklijst
Optimaliseer het onboardingproces van nieuwe klanten met onze uitgebreide checklist. Zorg voor een naadloze ervaring door een verkoopvertegenwoordiger en klantenservice-medewerker toe te wijzen, contracten te valideren, verwachtingen te identificeren en doelen te stellen. Verhoog klanttevredenheid en herhaalzaken met deze efficiënte gids van LiveAgent. Bezoek de pagina voor meer details en verbeter uw klantrelaties vandaag nog!
Callcenter configuratie checklijst
Ontdek de essentiële Callcenter configuratie checklijst om uw callcenter efficiënt op te zetten. Leer over het schatten van oproepen, kiezen van software en hardware, personeel inhuren, en procesorganisatie. Zorg voor een succesvol functionerend callcenter met deze uitgebreide gids. Perfect voor ondernemers, vertegenwoordigers en managers. Bezoek nu en verbeter uw callcenter!
Sociale mediabeheer checklijst
Word een sociale media ninja met onze uitgebreide checklist voor sociale mediabeheer! Ontdek dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken voor effectief beheer van je accounts, van het plannen van berichten tot het analyseren van statistieken. Ideaal voor social media managers, marketingteams en ondernemers. Mis geen enkele belangrijke taak en verbeter je strategie met onze praktische gids! Bezoek nu en optimaliseer je sociale media succes!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team