Een uitgebreide SEO-checklist voor nieuwe websites biedt stappen zoals zoekwoordonderzoek, webplatformselectie, URL-optimalisatie, kwaliteitsinhoudcreatie en Google Search Console-indiening om hoge zoekmachine rankings en verkeer te bereiken.
Staat u op het punt een nieuwe website te lanceren? Als dit het geval is, moet u deze eerst door deze checklist voor zoekmachineoptimalisatie lopen. Het hebben van een goed geoptimaliseerde website is van cruciaal belang voor het bereiken van hoge zoekmachine rankings en het genereren van verkeer. In deze checklist bespreken we de belangrijkste stappen die u moet nemen om uw site vanaf dag 1 SEO-vriendelijk te maken.
Als u net begint met een nieuwe website, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat u de tijd investeert om deze voor zoekmachines te optimaliseren en rekening te houden met rangschikkingsfactoren. Het goede nieuws is dat SEO van een website niet moeilijk hoeft te zijn en in de meeste gevallen redelijk snel gedaan kan worden.
Met een beetje moeite en de hulp van een website-auditchecklijst, kunt u uw website zichtbaarder maken voor zoekmachines en organischer gaan rijden verkeer op uw manier.
Deze SEO checklijst voor website-implementatie is ontworpen voor eigenaren van bedrijven en websites die net beginnen met een nieuwe website. Maar zelfs als uw website een paar jaar oud is, is het altijd een goed idee om deze stappen door te nemen om er zeker van te zijn dat u profiteert van de nieuwste technieken voor zoekmachineoptimalisatie.
Dus wat zijn de belangrijkste stappen die u moet nemen?
Zoekmachineoptimalisatie begint met zoekwoordonderzoek.
Tenzij u goed zoekwoordonderzoek uitvoert, rankt u niet voor de juiste zoektermen. Het resultaat is dat uw website niet genoeg verkeer krijgt, wat betekent dat deze niet zo goed converteert als zou kunnen.
Eerst wilt u het onderwerp van uw website bepalen. Zodra u een algemeen idee heeft van waar uw site over gaat, kunt u beginnen met het identificeren van doelzoekwoorden die relevant zijn voor uw inhoud.
U kunt ook zelf zoekmachines gebruiken om trefwoorden te vinden die mensen daadwerkelijk gebruiken om online naar informatie te zoeken. Als u bijvoorbeeld het zoekwoord ‘pizza’ wilt targeten, moet u dit in Google invoeren en kijken welke andere gerelateerde zoekwoorden in de resultaten worden weergegeven.
U kunt ook merkvermeldingen en concurrentiezoekwoorden controleren om een idee te krijgen van wat anderen targeten. Zodra u een lijst met doelzoekwoorden heeft, kunt u deze gaan opnemen in uw inhoud en website-architectuur.
Het is een van de belangrijkste stappen bij het optimaliseren van uw website voor zoekmachines. Zorg er bij het kiezen van een domeinnaam voor dat deze uw bedrijf of website nauwkeurig beschrijft.
Telkens wanneer u een domeinnaam registreert, verkrijgt u ook het bijbehorende IP-adres waarmee uw website zal worden geassocieerd zolang u deze bezit. Dit is belangrijk omdat zoekmachines IP-adressen gebruiken om te bepalen waar websites worden gehost.
De volgende stap bij het optimaliseren van uw website is het kiezen van het juiste webplatform. Zorg er bij het nemen van een beslissing voor dat u er een kiest die zoekmachinevriendelijk is en waarmee u eenvoudig de SEO van uw website kunt verbeteren.
Dit is een tool waar u de komende jaren van afhankelijk zult zijn – u bewerkt bestaande pagina’s en voegt nieuwe toe, vooral als u een blog hebt. Het platform mag u op geen enkele manier beperken.
Enkele van de meest populaire SEO-vriendelijke webplatforms zijn:
Bij het opzetten van uw website is het belangrijk om thema’s en plug-ins zorgvuldig te kiezen. Zorg er bij het selecteren van een thema voor dat u er een kiest die goed gecodeerd is en ontworpen is voor SEO.
SEO-vriendelijke thema’s zijn ontworpen met zoekmachines in gedachten. Ze hebben doorgaans geïntegreerde functies die helpen de positie van uw site op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te verbeteren, zoals geoptimaliseerde code en metadata.
Er is geen specifiek thema dat ervoor zorgt dat u hoger scoort of dat uw SEO-strategie schaadt. Overweeg in plaats daarvan factoren zoals:
Controleer recensies, meningen en succesverhalen over een specifiek thema voordat u een beslissing neemt.
Bij het plannen van uw website is het belangrijk om deze zo te structureren dat het voor zowel lezers als zoekmachines gemakkelijk is om te navigeren.
Wanneer u uw sitestructuur plant, maakt u een routekaart. Door een duidelijke hiërarchie van pagina’s op te nemen en trefwoordenrijke titels en beschrijvingen te gebruiken, kunt u de positie van uw site in SERP’s verbeteren.
Het plannen van de structuur van uw website en het organiseren van de inhoud is een zeer tijdrovend proces, maar het is zeker de moeite waard. Begin met het maken van een lijst met pagina’s die u op uw site wilt hebben, maak vervolgens een hiërarchie die begint met de startpagina en naar de afzonderlijke pagina’s werkt.
Tip: een pagina mag niet meer dan drie klikken diep in uw site zitten.
Goed georganiseerde en intuïtieve navigatie is cruciaal voor de SEO van een website. Zorg ervoor dat uw menu-items gemakkelijk toegankelijk zijn en dat alle pagina’s vanuit het hoofdmenu bereikbaar zijn. Gebruik ook duidelijke labels voor uw navigatieknoppen, zodat uw bezoekers weten waar ze naartoe gaan.
Navigatiemenu-items die zichtbaar en gemakkelijk toegankelijk zijn, moedigen bezoekers aan om uw website te verkennen. Als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, gaan ze gefrustreerd weg en komen ze hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug.
Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag. Er zijn echter een paar dingen die u kunt doen om uw navigatie gebruiksvriendelijker te maken.
Tip: Denk de hele tijd na over het gedrag van uw bezoekers (waar ze op klikken, hoe ze met elkaar omgaan) en vergeet niet om bijvoorbeeld sociale profielen toe te voegen om verkeer naar uw sociale mediapagina’s te leiden.
em>Als u URL’s hebt die kort, beknopt en veel zoekwoorden bevatten, wordt de SEO-ranglijst van uw site verbeterd.
Door zoekwoorden in uw pagina-URL’s op te nemen, kunnen Google en andere zoekmachines beter begrijpen waar uw pagina’s over gaan. Dit kan er op zijn beurt voor zorgen dat uw website hoger scoort in SERP’s.
U moet beginnen met te controleren of u met uw Content Management Systeem (CMS) de URL-structuur kunt wijzigen. Als dit het geval is, zorg er dan voor dat u 301-omleidingen van uw oude URL’s naar de nieuwe instelt.
Als uw CMS u niet toestaat de URL-structuur te wijzigen, zijn er nog een paar dingen die u kunt doen:
Vanaf het begin moet u aandacht besteden aan het reactievermogen van uw site. Het aantal mensen dat op internet surft op hun telefoons en tablets neemt toe, dus u wilt geen potentiële klanten verliezen door een website te hebben die er niet goed uitziet op kleinere schermen.
Google heeft verklaard dat ze in hun SERP’s prioriteit zullen geven aan mobielvriendelijke sites. Dit betekent dat als uw website geen veelzijdig ontwerp heeft, deze kan worden bestraft en lager gerangschikt dan de websites die dat wel hebben.
Zorg er eerst voor dat al uw inhoud leesbaar is zonder in te zoomen.
Gebruik grote knoppen en gemakkelijk te navigeren menu’s en vermijd het gebruik van Flash of andere plug-ins die niet door de meeste mobiele apparaten worden ondersteund. Test uw site op verschillende apparaten om er zeker van te zijn dat deze goed werkt en er goed uitziet.
Er is tegenwoordig geen excuus meer om geen SSL-certificaat/HTTPS-codering voor uw website te gebruiken. Als u nog steeds HTTP gebruikt, is het hoog tijd om te upgraden.
Google geeft steeds meer prioriteit aan websites die SSL-certificaten gebruiken, dus u moet uw website zo snel mogelijk overschakelen naar dit protocol. Bovendien kunt u door over te schakelen naar SSL Google Analytics op uw website gebruiken en deze beschermen tegen malware en hackers.
U moet een SSL-certificaat kopen bij een vertrouwde provider en vervolgens het certificaat op uw webserver installeren. U moet ook alle links van uw website bijwerken om het nieuwe protocol te gebruiken.
Zoekmachine-bots vinden openbaar beschikbare webpagina’s door ze te indexeren. Ze bewaren kopieën van alle informatie die ze vinden op hun servers. Wanneer een gebruiker vervolgens een zoekopdracht uitvoert, geeft de engine relevante resultaten voor hem weer.
Simpel gezegd, als uw website niet wordt gecrawld en geïndexeerd, wordt deze niet weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines.
Terwijl we het over indexeren hebben, moet u uw site indienen bij Google Search Console zodat crawlers van zoekmachines dit kunnen doen.
Hiermee kunt u zien hoe uw website presteert in de zoekresultaten van Google en kunt u fouten opsporen en oplossen die ervoor kunnen zorgen dat uw website niet hoog scoort. Bovendien krijgt u waardevolle inzichten in de zoekwoorden die mensen gebruiken om uw website te vinden.
Het opzetten van uw website in Google Search Console is vrij eenvoudig:
Tegenwoordig is Google Mijn Bedrijf niet langer een optionele functie, maar een essentieel onderdeel van elke online aanwezigheid.
Uw website is een van uw belangrijkste marketingtools. Door het op uw Google Mijn Bedrijf-profiel te vermelden, maakt u het klanten gemakkelijk te vinden en te bezoeken. Daarnaast kan het hebben van een geverifieerde website op je profiel natuurlijk ook helpen om uw positie in SERP’s te verbeteren.
Als u uw website op uw Google Mijn Bedrijf-profiel wilt vermelden, moet u de volgende informatie verstrekken:
Een contentstrategie is een van de belangrijkste aspecten van SEO. U moet regelmatig relevante inhoud aan uw website toevoegen.
Naast het opbouwen van een professioneel imago rond uw merk, kunnen hoogwaardige stukken inhoud ook uw SEO verbeteren. Ze houden bezoekers betrokken bij en geïnteresseerd in uw bedrijf.
Ideeën voor inhoud variëren afhankelijk van uw bedrijf en doelgroep, dus er is geen standaardantwoord op deze vraag. Hier volgen enkele algemene tips om te onthouden bij het maken van uw inhoud:
Het is mogelijk om uw klanten nog meer te betrekken en hun aandacht te trekken. U kunt bijvoorbeeld klantenbeoordelingen toevoegen om bezoekers nog meer te overtuigen om te converteren.
Zorg ervoor dat u een primair zoekwoord target voor elke pagina op uw website. Dit helpt u SEO te verbeteren en maakt het voor klanten gemakkelijker om de informatie te vinden die ze zoeken op je site.
Als u voor elke pagina een primair zoekwoord target, vertelt dit Google dat de pagina specifiek over dat onderwerp gaat. Op deze manier kunt u uw kansen op een hogere positie in de zoekresultaten vergroten.
Als u uw producten of services in meerdere talen aanbiedt, is het belangrijk om uw website voor te bereiden op die taalversies.
Omdat u zich hiermee kunt richten op buitenlandse doelgroepen die op zoek zijn naar informatie over uw producten of services in hun moedertaal. Door uw website voor verschillende talen te optimaliseren, kunt u ook uw positie in buitenlandse zoekmachines verbeteren.
Als het gaat om het optimaliseren van uw website voor SEO, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste Google-updates. Het goede nieuws is dat de meeste populaire webplatforms functies bevatten waarmee u op de hoogte blijft van de laatste trends.
U kunt een afname van het verkeer ervaren als uw website niet is geoptimaliseerd voor de huidige versie van het algoritme van Google. Door de nieuwste Google-algoritme-updates te controleren, kunt u ervoor zorgen dat uw website is geconfigureerd op een manier die uw SEO verbetert en het risico minimaliseert om door Google te worden bestraft.
U moet de nieuwste Google-updates volgen door blogs zoals MOZ, Search Engine Land en andere te lezen. Daarnaast moet u controleren wat wel en niet werkt met uw website door Google Analytics of een ander analytisch hulpmiddel te gebruiken.
Controleer regelmatig op fouten en los ze zo snel mogelijk op.
Technische SEO-fouten kunnen ervoor zorgen dat uw website niet hoog scoort in SERP’s. In sommige gevallen kunnen dergelijke fouten er zelfs toe leiden dat uw website door Google wordt verbannen, dus het is belangrijk om ze zo snel mogelijk op te sporen en op te lossen.
Goed geoptimaliseerde metabeschrijvingen en titeltags zijn zeer gewaardeerde aspecten van het SEO-proces. Om dit optimaal te benutten, moet u ervoor zorgen dat de titeltags en metabeschrijvingen van uw website onderscheidend zijn.
Aangepaste titeltags en metabeschrijvingen helpen u hoger te scoren in zoekmachines. Ze helpen ook de klikfrequenties te verbeteren, wat kan leiden tot meer kwaliteitsverkeer en conversies.
Een van de factoren waarmee Google rekening houdt bij het rangschikken van websites, is de laadsnelheid en de reactietijd van de server (hoe lang het duurt nadat een webclient een verzoek heeft gedaan).
Een trage reactietijd van de server kan een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring en ervoor zorgen dat bezoekers uw website verlaten, en ook de SEO-ranglijst van uw website schaden.
Zodra u heeft vastgesteld dat er een probleem is met de laadsnelheid van uw website, kunt u een aantal acties ondernemen om deze te verbeteren.
De uptime van uw website verwijst naar de beschikbaarheid en toegankelijkheid.
Downtime is iets dat af en toe optreedt tijdens systeemonderhoud. Geen enkele bezoeker die uw domein bezoekt, heeft toegang tot uw website wanneer deze niet beschikbaar is.
Dit kan leiden tot boetes van zoekmachines, waardoor u onzichtbaar wordt voor gebruikers. Het vormt een reëel probleem, maar u kunt het tot op zekere hoogte voorkomen.
Er zijn een paar dingen die u kunt doen om een hoge uptime van uw site te garanderen:
Door de ene pagina van uw site aan een andere te koppelen, creëert u inkomende links. Uitgaande links zijn links die naar andere websites verwijzen.
WordPress interne links zijn belangrijk omdat het helpt de autoriteit en zichtbaarheid van uw website te vergroten. Kwalitatieve backlinks vertellen zoekmachines dat uw website een betrouwbare bron van informatie is.
Er zijn een paar manieren om naar andere pagina’s op uw website te linken. U kunt een anker gebruiken, dit is een link (verborgen in de tekst) die naar een andere pagina leidt. Een andere manier om dit te doen is door de URL te gebruiken van de pagina waarnaar u wilt linken. U kunt ook een hyperlink maken. Dit is een speciaal type link dat in een nieuw venster wordt geopend.
Het behoud van de gezondheid van uw website is essentieel voor een goede zoekmachineoptimalisatie.
Er zijn een aantal verschillende manieren om de gezondheid van uw website te volgen in termen van prestaties, maar een van de meest efficiënte is via Google Analytics. Deze gratis service biedt u een schat aan informatie over de prestaties van uw website, waaronder:
Google Analytics is een krachtig hulpmiddel en het is essentieel om het te gebruiken als u de SEO van uw website wilt verbeteren. Zorg ervoor dat u een account aanmaakt en een trackingcode aan uw website toevoegt, zodat u de prestaties van uw site kunt gaan controleren.
Sociale media zijn belangrijk als het gaat om SEO en kunnen een enorme impact hebben, vooral op nieuwe websites.
Door met gebruikers om te gaan en regelmatig inhoud op sociale media te publiceren, kunt u online merkvertrouwen opbouwen (wat helpt bij SEO). Sociale media kunnen ook de SEO stimuleren door natuurlijke links te krijgen.
Deel een interessant stukje inhoud op je sociale media. Het kan worden doorgegeven aan andere gebruikers en als gevolg daarvan verschijnen in externe bronnen, zoals forums.
Linkbuilding is een cruciaal aspect van effectieve positionering, dus het krijgen van links op deze manier verbetert de SEO. Maak daar gebruik van en probeer zoveel mogelijk kansen te geven om met uw volgers te communiceren (post boeiende inhoud, gebruik video’s, veel plezier met dit creatieve proces).
Reageer regelmatig op hun vragen, opmerkingen en meningen – LiveAgent kan hier nuttig zijn. Bekijk deze ondersteuningssoftware voor sociale media die alle interacties in één inbox verzamelt, zodat u ze allemaal vanaf één plek kunt beheren. Als gevolg hiervan wordt het gemakkelijker om in contact te blijven met uw klanten.
Het kan worden gebruikt als richtlijn om u te helpen uw website te optimaliseren voor zoekmachines. Het bevat belangrijke stappen waarmee u rekening moet houden, zoals het optimaliseren van uw domeinnaam, webplatform, controleren op Google-updates en het instellen van SSL-certificaten. Gebruik onze checklijst, pas deze aan uw behoeften aan en geniet van een SEO-vriendelijke site.
Er zijn een aantal verschillende tools die u kunt gebruiken om relevante zoekwoorden voor uw website te vinden. De Google Adwords Keyword Planner is een goede plek om te beginnen. U kunt Google Search Console ook gebruiken om zoekwoorden te identificeren die mensen gebruiken om uw website te vinden. Deze tools zijn erg populair, dus u zult geen problemen hebben om tutorials te vinden over hoe u ze kunt gebruiken.
In de meeste gevallen is het vrij eenvoudig en kan het in korte tijd worden gedaan. Hier is een lijst met de belangrijkste dingen die u moet doen: zorg ervoor dat uw website is geregistreerd bij Google Search Console en dien uw XML-sitemap in; voeg trefwoorden toe aan uw title-tags, metabeschrijvingen en header-tags; uw afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines; links naar andere websites en blogposts opnemen; gebruik trefwoordrijke ankertekst voor uw links en maak een blog en voeg regelmatig nieuwe inhoud toe.
U kunt een aantal verschillende tools gebruiken om de SEO van uw website te beoordelen, maar de meest populaire is Google PageSpeed Insights. Deze tool geeft u een score voor zowel mobiele als desktop-apparaten, evenals tips voor het verbeteren van uw beoordeling.
De WordPress website lancering checklijst
Ontdek de ultieme WordPress website lancering checklijst! Deze uitgebreide gids helpt u bij elke stap, van het verkrijgen van licenties tot het activeren van SSL-certificaten. Zorg ervoor dat uw site klaar is voor succes zonder details over het hoofd te zien. Bezoek nu en bereid uw project voor op groei!
Callcenter configuratie checklijst
Ontdek de essentiële Callcenter configuratie checklijst om uw callcenter efficiënt op te zetten. Leer over het schatten van oproepen, kiezen van software en hardware, personeel inhuren, en procesorganisatie. Zorg voor een succesvol functionerend callcenter met deze uitgebreide gids. Perfect voor ondernemers, vertegenwoordigers en managers. Bezoek nu en verbeter uw callcenter!
Sociale mediabeheer checklijst
Word een sociale media ninja met onze uitgebreide checklist voor sociale mediabeheer! Ontdek dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken voor effectief beheer van je accounts, van het plannen van berichten tot het analyseren van statistieken. Ideaal voor social media managers, marketingteams en ondernemers. Mis geen enkele belangrijke taak en verbeter je strategie met onze praktische gids! Bezoek nu en optimaliseer je sociale media succes!
De nieuwe website lancering checklijst
Onze checklijst voor het lanceren van websites helpt u om bugs te minimaliseren en uw nieuwe site voor te bereiden op publicatie. De ultieme punt-voor-punt gids.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team