Een handige checklist voor software- en SaaS-bedrijven om hun prestaties op beoordelingswebsites te verbeteren. Bevat stappen voor aanmelden, categorie kiezen, profiel invullen, recensies verzamelen en reageren op feedback om online aanwezigheid te versterken.
Of u nu een startup bent, eigenaar bent van gevestigde software of een SaaS-bedrijf, uw online aanwezigheid op softwarebeoordelingswebsites is belangrijk. Een van de kenmerken van SaaS is de overvloed aan functies die u moet begrijpen. Het aanbieden van informatie over uw producten aan uw huidige en potentiële klanten, een kans om feedback te delen en software-advies te krijgen, kan de beslissende factor zijn voor het werven van een nieuwe klant en het behouden van een bestaande.
Deze checklist is een stapsgewijze handleiding voor startups en bedrijven met software-as-a-service voor het starten en beheren van productaanwezigheid op beoordelingswebsites (ook wel beoordelingsportalen, platforms of gewoon het generieke woord ‘sites’ genoemd). Doorloop deze checklijst en zorg voor een goed beheerde aanwezigheid op belangrijke websites voor softwarebeoordeling.
Potentiële klanten vertrouwen op de mening van bestaande gebruikers voor hun ervaring. Er gaat niets boven eerlijke gebruikersrecensies, aangezien de meeste consumenten (80%) online beoordelingen lezen voordat ze een product of dienst kopen. Gebruik beoordelingswebsites in uw voordeel, laat ze inzicht in uw product verzamelen en ordenen en toegankelijk maken.
Authentieke uitingen van de gebruikerservaring zijn social proof. Als zodanig gaan echte recensies over software en SaaS een heel eind.
Er zijn tal van sites voor softwarerecensies om op te zoeken. Sommige richten zich op mobiele apps, terwijl andere een breder scala aan producten bestrijken. De eerste stap is om er een of meer te kiezen en u aan te melden.
Voer in uw zoekmachine in welk type software u heeft en voeg beoordelingen toe, b.v. ‘helpdesksoftware + reviews’ of ‘chat + beoordeling’.
Degene die op de eerste pagina verschijnen (bijvoorbeeld Capterra, GetApp, etc.) zijn een goede keuze om mee te beginnen. Onthoud dat de selectie verandert met uw zoekopdracht.
Volg de instructies op de door u geselecteerde website en neem gaandeweg een aantal beslissingen. Kies eerst of u zich registreert via LinkedIn, Google of uw email.
Zorg ervoor dat u zich aanmeldt als leverancier
Kies in de volgende stap het type account dat u wilt.
Beoordelingswebsites bieden meestal gratis en betaalde accounts aan, en sommige bieden PPC- of jaarabonnementen. Brainstorm in dit stadium over uw budgetopties en neem op basis daarvan de beslissing.
TIP: aan het begin van uw beoordelingsreis op de website, wilt u misschien een gratis account kiezen. Als uw profiel eenmaal is ingesteld en u de reviewwebsite beter leert kennen, kunt u ook voor een betalende optie gaan. Hoe dan ook, het is goed om te weten dat uw mogelijkheden hebt om uw product te promoten.
Lijst met de meest populaire sites voor softwarerecensies:
De meeste beoordelingswebsites bieden veel categorieën waar uw software in past. Bij sommige kunt u een willekeurig aantal categorieën kiezen. Maar sommige zijn strenger, waardoor u alleen de hoofdcategorie en een paar extra categorieën kunt selecteren.
U kunt in de verleiding komen om zoveel mogelijk categorieën te kiezen. Dit is echter misschien niet de beste strategie, omdat het uw klanten in verwarring kan brengen over het beoogde gebruik van uw product.
Kies de categorie die uw product het beste omschrijft.
In het profiel van de beoordelingswebsite zien uw bestaande en potentiële klanten alle informatie over uw product. Zie het als een profiel op sociale media dat de mogelijkheid biedt om de functionaliteiten van uw service te beschrijven.
Het invulproces spreekt voor zich. Het gaat om het invoeren van informatie in vakken, maar het is de moeite waard om de energie te investeren om het goed te doen.
Wees creatief en gebruik uw copywritingvaardigheden en uw uitgebreide kennis van uw product en de functies ervan. Houd rekening met het perspectief van de klant en benadruk de beste kenmerken van uw service.
Vergeet niet dat u het profiel later kunt bewerken en uitbreiden of wijzigen. Regelmatige updates maken deel uit van het onderhoud en zijn zeer wenselijk.
Sommige geavanceerde beoordelingswebsites bieden de mogelijkheid om meerdere talen toe te voegen. Als uw startup of bedrijf internationaal actief is, kunnen profielvertalingen een positieve invloed hebben op uw conversieratio.
Zorg ervoor dat uw vertalingen correct zijn uitgevoerd en geverifieerd door taalexperts en bij voorkeur iemand met lokale kennis, aangezien taalkundige nuances bijzonder kunnen zijn. Een slordige vertaling kan onprofessioneel overkomen of resulteren in ongewenste grappige misverstanden.
Taalselecties variëren per beoordelingswebsite, zoals u hier kunt zien.
Veel websites voor softwarereviews bieden verschillende CTA-knoppen die uw potentiële klanten rechtstreeks naar uw pagina’s sturen. Het snijdt de middelste stap weg en de route is duidelijk vanaf de beoordeling naar uw website. Daarom is het zinvol om strategische aandacht te besteden aan call-to-action-knoppen.
Voorbeelden van dergelijke CTA’s zijn aanmeldingsknoppen voor proefversies, knoppen voor gratis accounts, productdemo’s of omleidingen naar prijspagina’s.
Zorg ervoor dat ze correct zijn geplaatst en gelinkt, zodat uw klanten gemakkelijk vinden wat ze zoeken.
Zoals de meeste marketeers wilt u zoveel mogelijk weten over uw verkeersbronnen. Hoe meer u weet over de bronnen, hoe beter uw marketingbeslissingen.
De meeste geavanceerde beoordelingswebsites bieden u een optie om uw UTM-tags toe te voegen, zodat u de prestaties van de beoordelingswebsite kunt volgen. Dit is vooral belangrijk als u een PPC-campagne voert.
Bekijk uw profiel voor deze opties, voeg uw UTM’s toe en test ze uit.
Als u eenmaal tevreden bent met uw profiel, is het tijd om al die, hopelijk, positieve recensies te verzamelen.
Er zijn veel manieren om dit te doen. Het beste is om je huidige klanten een email te sturen en ze beleefd te vragen een beoordeling achter te laten op een beoordelingswebsite van hun keuze. Echte gebruikers hebben al met uw product gewerkt, dus ze weten wat ze leuk vinden en wat niet, zodat ze gemakkelijk een echte recensie kunnen schrijven. Eerlijke beoordelingen zijn slechts het sociale bewijs waar potentiële klanten naar op zoek zijn.
Sommige softwarebeoordelingswebsites bieden een service waarbij ze online beoordelingen voor u verzamelen. Uw klanten krijgen een kleine vergoeding voor hun tijd bij het schrijven van een beoordeling in de vorm van diverse vouchers of andere incentives. Wees voorzichtig met het delen van gegevens van uw klanten, zoals emailadressen, met andere partijen. Sommigen zijn er misschien niet blij mee. Probeer ze organisch te krijgen.
Het is essentieel om uw profiel actief en up-to-date te houden, maar verwacht geen snelle instroom van beoordelingen. Houd er rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat uw beoordelingen en online beoordelingen zijn opgebouwd, dus wees geduldig.
Werk het regelmatig bij. Voeg informatie toe over nieuwe functies en/of wijzigingen in uw software of saas.
Wijs een persoon of een groep van uw marketingteam aan als verantwoordelijke voor het beoordelingswebsiteprofiel. Of, als u een startend bedrijf bent en u hebt er nog niet de middelen voor, maak dan een schema voor regelmatige profielupdates.
Sommige geavanceerde beoordelingswebsites bieden u de mogelijkheid om uw accountmanager toe te wijzen die u zal helpen uw profiel te onderhouden en u van nuttige informatie zal voorzien. Houd contact met hen, zodat u geen belangrijke updates of wijzigingen mist.
Er zijn drie hoofdingrediënten om effectief gebruik te maken van het potentieel van uw aanwezigheid op de beoordelingswebsite. Een daarvan is het profiel zelf, ten tweede de waarde van de online beoordelingen zelf, en de derde zijn uw antwoorden erop.
U ontvangt emails op het adres dat u hebt gebruikt om u aan te melden telkens wanneer er een nieuwe recensie van uw product wordt gepubliceerd. Probeer dus zo snel mogelijk te reageren. Als u een ticketsysteem hebt geïnstalleerd, weet u zeker dat u niet per ongeluk een review over het hoofd ziet, bovendien kunt u vraag de juiste persoon om te reageren.
Geef weloverwogen en gepersonaliseerde antwoorden op reviews. Onthoud het cruciale belang en de voordelen die echte beoordelingen voor u in petto hebben.
Reageer ook op positieve recensies. Onthoud dat de klant zijn kostbare tijd heeft genomen om zijn ervaring te delen. Erken het. Bovendien voelt het krijgen van positieve recensies goed en motiveert het u en uw team.
Een negatieve beoordeling is niet noodzakelijk een slechte zaak. Het geeft waardevolle feedback over wat u aan uw product kunt verbeteren en geeft u de kans om uw oprechte zorg en professionaliteit te tonen. Zeker bij een negatieve review is uw reactie belangrijker dan de daadwerkelijke beoordeling. Het laat zien dat u bereid en in staat bent om het probleem onmiddellijk aan te pakken. Het geeft uw potentiële klanten een signaal dat u hun feedback serieus neemt.
Bekijk de onderstaande voorbeelden.
Gebruik Google om te zoeken naar beoordelingswebsites met soortgelijke producten als die van u. Degenen die als eerste verschijnen, zijn zeker het proberen waard.
Dit is afhankelijk van de concurrentie in uw categorie. Doe je onderzoek en neem contact op met uw accountmanager om zoveel mogelijk informatie te krijgen voordat u begint.
Beste beoordelingswebsites bieden u de mogelijkheid om uw eigen trackingcodes of UTM’s toe te voegen aan CTA’s of andere links op uw profiel.
Vraag uw klanten om u te beoordelen op uw bedrijfsprofiel of gebruik te maken van de service die wordt aangeboden door het beoordelingsportaal.
Klantenservice evaluatie checklijst
De checklijst voor evaluatie van de klantenservice is uw kans om verbeterpunten te leren kennen. Besteed aandacht aan de suggesties van uw klanten.
Helpdesk kwaliteitsborging checklijst
Ontdek de ultieme helpdesk kwaliteitsborging checklist om uw klantenservice te verbeteren! Leer de beste praktijken, zoals begroetingen, empathie tonen, en effectieve probleemoplossing. Bezoek nu voor een uitstekende service!
Nieuwe klant onboarding checklijst
Optimaliseer het onboardingproces van nieuwe klanten met onze uitgebreide checklist. Zorg voor een naadloze ervaring door een verkoopvertegenwoordiger en klantenservice-medewerker toe te wijzen, contracten te valideren, verwachtingen te identificeren en doelen te stellen. Verhoog klanttevredenheid en herhaalzaken met deze efficiënte gids van LiveAgent. Bezoek de pagina voor meer details en verbeter uw klantrelaties vandaag nog!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team