Een marketingaudit checklijst helpt ondernemers en marketingteams om verbeterpunten te identificeren en nieuwe kansen te benutten. Het evalueert strategieën, budgetten en investeringen, en biedt richtlijnen voor een effectievere strategie om groei te stimuleren.
Het uitvoeren van een marketingaudit is een van de meest kritieke taken voor elk bedrijf. Het gaat niet alleen om het afvinken van vakjes, maar om het begrijpen van uw bedrijf en het identificeren van wat u goed doet en waar u zich kunt verbeteren.
Als u niet zeker weet hoe u moet beginnen of als er kritieke gebieden zijn die eerst moeten worden aangepakt, zal deze checklijst u door het proces leiden.
Kort gezegd: een marketingaudit helpt bij het evalueren van de efficiëntie van strategieën, budgetten en andere investeringen in marketinginspanningen.
Met een checklijst voor marketingaudits kunt u evalueren hoe goed uw aanpak heeft gewerkt om aan de behoeften van de markt te voldoen.
Stel dat u niet voldoet aan de vraag van de klant of niet voldoet aan de huidige behoeften met betrekking tot productvoordelen, kwaliteit, veiligheid of prestatienormen. In dat geval loont het de moeite om mogelijke verbeterpunten nader te bekijken.
Door een inventarisatie te maken, kunt u beoordelen hoeveel werk er nodig is voordat u beslist of u producten wilt herformuleren of de productie wilt opvoeren voor nieuwe productlanceringen, enz. Dit kan op de lange termijn zowel geld als tijd besparen.
Het hangt allemaal af van uw pre-marketingdoelstellingen – of het nu gaat om merkbekendheid of het daadwerkelijke aantal geplaatste bestellingen – het is dus essentieel om vooraf een plan en meetbare doelen te hebben.
Een marketingaudit geeft u richtlijnen voor het uitvoeren van een effectievere strategie. Het vermindert de tijd die wordt verspild aan probleemgebieden en benadrukt kansen voor groei. Daarom kunt u zich effectief richten op veranderingen met de beste kansen om de slagingspercentages te verbeteren.
Marketingaudits kunnen het marketingteam helpen bij het stellen van doelen en het meten van succes. Door te begrijpen hoe goed uw eerdere inspanningen hebben voldaan aan de behoeften van de klant en of er gebieden zijn die meer aandacht nodig hebben, kunt u realistische en haalbare doelen stellen in uw volgende marketingcampagne en voorkomen dat u dezelfde fouten maakt.
Ondernemers kunnen profiteren van een checklijst voor marketingaudits. Het helpt hen om verbeterpunten te identificeren en nieuwe kansen te benutten. Zelfs als alles soepel verloopt, is het essentieel om op de hoogte te blijven van trends in de sector, zodat uw bedrijf niet overrompeld wordt wanneer concurrenten uw potentiële klanten effectiever gaan targeten dan u.
De eerste stap bij elke marketingaudit is het bepalen van uw huidige marktaandeel. Dit houdt in dat u uw ideale klant begrijpt, welke van zijn behoeften kan worden vervuld en hoe u hem het beste kunt bereiken.
Als u niet zeker weet waar u moet beginnen, creëer dan een koperspersona, een fictieve weergave van uw doelgroep, inclusief demografische informatie en gedragskenmerken.
Er is geen manier om het succes of falen van uw inspanningen te meten, tenzij u een duidelijk idee heeft van op wie uw marketing gericht is.
Bedenk hoe goed u potentiële klanten en hun zorgen met betrekking tot uw product- of dienstenaanbod begrijpt.
Krijg inzicht in hoe uw ideale klant eruit ziet en hoe hij of zij zich gedraagt. U kunt beginnen door naar uw bestaande klanten te kijken en op basis daarvan de ideale klant te bepalen. Bestudeer de feedback die u van potentiële klanten op sociale mediakanalen heeft ontvangen met behulp van klantenservicesoftware voor sociale media. Met deze software kunt u de voorkeuren, behoeften en het gedrag van uw klanten analyseren en begrijpen, zodat u uw klantenprofielen kunt verfijnen en uw marketingstrategieën dienovereenkomstig kunt afstemmen.
Welke tools moet u gebruiken in deze stap?
Zorg ervoor dat al uw activiteiten bijdragen aan een gemeenschappelijk doel en dat u de voortgang in de loop van de tijd kunt volgen.
Zonder gedefinieerde doelen is het moeilijk te beoordelen of uw marketing succesvol is. Stel vast wat u met uw marketing hoopt te bereiken en hoe u weet dat u daarin bent geslaagd.
Uw doelen moeten specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn (SMART). Splits ze op in korte- en langetermijndoelstellingen om een duidelijk idee te hebben van wat u wilt bereiken en wanneer.
Nu u een goed idee heeft van uw doelmarkt, is het tijd om te analyseren hoe zij de diensten of producten die u aanbiedt gebruiken. Krijg inzicht in hoe mensen over de sector denken door relevante zoekwoorden en woordgroepen en socialemediakanalen te volgen, waar klanten praten over hun behoeften en zorgen.
Het helpt u te begrijpen waar uw klanten naar op zoek zijn, hoe ze het vinden en de taal die ze gebruiken bij het bespreken van hun behoeften. Deze informatie helpt u uw marketingstrategieën vorm te geven en inhoud te creëren die resoneert.
Controleer hoe uw sector en concurrenten het doen. Wat zeggen mensen over uw online concurrentie? Zijn er nieuwe services of producten waarvan u op de hoogte moet zijn?
Zoek naar manieren om u te onderscheiden van uw concurrenten en meer klanten aan te trekken.
Een van de meest effectieve manieren om te bepalen wat u met uw marketing moet doen, is door een SWOT-analyse uit te voeren. De sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen zijn factoren die van invloed zijn op hoe goed u uw bedrijf of product-/serviceaanbod op de markt kunt brengen.
Het helpt u uw inspanningen te concentreren en middelen zo effectief mogelijk toe te wijzen.
Het identificeren van zwakke en sterke gebieden en de daaruit voortvloeiende bedreigingen en kansen creëert een realistisch beeld van uw huidige situatie. Het dient als startpunt om te beslissen wat eraan kan en moet worden gedaan.
Maak een lijst van alle relevante factoren die van invloed kunnen zijn op u en beoordeel ze vervolgens als sterke, zwakke punten, kansen of bedreigingen.
Uw SWOT-analyse moet een gedetailleerd overzicht van elk gebied bevatten, inclusief hoe deze zich verhouden tot uw marketingstrategie.
U moet ook strategieën bedenken om de zwakke punten van uw bedrijf te verbeteren en alle kansen te benutten. U kunt zich bijvoorbeeld concentreren op het ontwikkelen van nieuwe producten om het meeste uit eventuele gaten in de markt te halen.
Bepaal hoe goed u momenteel uw doelgroep bereikt. Dit omvat het evalueren van de effectiviteit van al uw huidige marketinginspanningen, van uw website en online aanwezigheid tot uw socialemediacampagnes en e-mailnieuwsbrieven.
Het helpt u te identificeren wat werkt en wat niet, zodat u uw inspanningen kunt richten op de activiteiten die de beste resultaten opleveren. Het stelt u ook in staat om te bepalen of u wijzigingen moet aanbrengen in uw huidige marketingstrategie of -tactieken.
Kijk naar uw websiteverkeer, conversies, volgers op sociale media, emailopeningen en klikfrequenties.
Zonder deze statistieken kan het een uitdaging zijn om te bepalen hoe effectief uw marketing is en of er al dan niet wijzigingen moeten worden aangebracht.
Als u een gedetailleerde concurrentieanalyse had kunnen uitvoeren, had u ook moeten begrijpen wat uw unique selling point (USP) is.
Uw unique selling point onderscheidt u van de concurrentie en trekt klanten aan die op zoek zijn naar iets dat niemand anders aanbiedt. In uw marketingaudit moet u uw USP analyseren en een plan bedenken om er het beste van te maken (als u dat nog niet doet).
Maak een lijst van alle manieren waarop u verschilt van uw concurrenten en zoek vervolgens uit hoe u die verschillen aan potentiële klanten kunt communiceren. Dit kan via uw website, posts op sociale media, emailnieuwsbrieven en zelfs verkoopmateriaal. Ontwikkel een duidelijke en beknopte verklaring waarin u uw unieke verkoopargumenten uitlegt en verwijs ernaar terug.
Nu u een goed begrip heeft van uw doelmarkt, USP en huidige marketinginspanningen, is het tijd om uw marketingbudget te verifiëren. Dit zorgt ervoor dat u over het geld beschikt dat u kunt besteden aan activiteiten die waarschijnlijk resultaten zullen opleveren.
Het is essentieel om een realistisch idee te hebben van hoeveel u zich kunt veroorloven om aan marketing uit te geven om de gewenste resultaten te bereiken.
Bekijk uw huidige budget en ontdek hoeveel u elke maand of elk kwartaal kunt besteden aan marketingactiviteiten. U moet ook een plan ontwikkelen voor het toewijzen van marketingbudgetten op basis van de benaderingen die u prioriteit geeft. Als marketing via sociale media bijvoorbeeld uw hoogste prioriteit heeft, moet u geld toewijzen aan activiteiten zoals betalen voor advertenties of het uitbreiden van uw volgersbestand.
Het is onvermijdelijk om de specifieke acties te schetsen die moeten worden genomen om uw zakelijke doelen te bereiken.
Het zal u helpen uw inspanningen te concentreren, middelen op de meest effectieve manier toe te wijzen en de voortgang in de loop van de tijd bij te houden.
Voeg een gedetailleerd plan toe voor elk van de stappen die in deze handleiding worden beschreven. Geef aan hoe lang u elke activiteit de tijd geeft om resultaten te boeken en stel doelen in voor wat u wilt bereiken.
Een van de meest effectieve manieren om uw marketing te verbeteren, is door een contentstrategie te ontwikkelen. Dit geeft een overzicht van de soorten inhoud die u gaat produceren en hoe vaak u van plan bent te publiceren.
Kwaliteitsinhoud is essentieel voor elke succesvolle marketingstrategie. Het moedigt aankoopbeslissingen aan, helpt potentiële klanten over uw bedrijf te informeren en bouwt vertrouwen op.
Begin met het maken van een lijst met de soorten inhoud die u wilt produceren, inclusief blogposts, updates op sociale media en video’s. Ontwikkel ook een redactionele kalender voor elk platform, zodat uw planning duidelijk is gedefinieerd.
Zorg ervoor dat uw klanten u gemakkelijk kunnen bereiken en zonder gedoe belangrijke informatie kunnen krijgen.
Omdat het helpt om betere relaties op te bouwen. Ze vertrouwen u meer als ze weten dat ze op u kunnen rekenen wanneer ze uw hulp nodig hebben.
U kunt veel verschillende methoden gebruiken om de mogelijkheid van uw klanten om contact met u op te nemen, te stroomlijnen. Ze variëren van diegene die zichtbaar zijn voor uw klanten, zoals widgets voor live chats, tot die welke uw agenten helpen hun werklast efficiënter te beheren, wat op zijn beurt de klantentevredenheid verhoogt.
LiveAgent biedt ze allemaal: u kunt ingebouwde callcentersoftware gebruiken, meer leads vastleggen met de snelste livechat op de markt, en beheer alle chats, berichten, emails, oproepen, enz. vanuit één inbox.
Nu u een plan hebt voor uw inhoud, is het tijd om de digitale middelen uit te bouwen die nodig zijn om dit te realiseren.
Het is essentieel om ervoor te zorgen dat al uw sociale-mediaprofielen en webpagina’s up-to-date zijn, zodat ze bezoekers kunnen aantrekken en hen betrokken kunnen houden bij uw merk. Dit zorgt er ook voor dat uw bedrijf er professioneler en geloofwaardiger uitziet.
U moet beginnen met het maken of bijwerken van uw website en sociale mediaprofielen. Dit omvat het toevoegen van relevante informatie, zoals een beschrijving van uw bedrijf, contactgegevens en afbeeldingen of logo’s. Zorg er ook voor dat al uw pagina’s aan elkaar zijn gekoppeld, zodat bezoekers er gemakkelijk tussen kunnen navigeren.
Nadat u een goed begrip van uw bedrijf en de markt heeft gekregen, is het tijd om een actieplan op te stellen om uw marketingstrategie te verbeteren. Hierin worden specifieke stappen beschreven die u moet nemen om ineffectieve aspecten van uw marketing te verbeteren.
Het helpt bij het detecteren van ruimte voor verbetering en het maken van een plan voor de juiste veranderingen.
Uw actieplan moet een gedetailleerd overzicht bevatten van elk ondoeltreffend aspect van uw marketingstrategie, samen met stappen die u kunt nemen om deze te verbeteren.
Bepaal het doel van uw audit. De doelstellingen van een marketingaudit variëren, maar omvatten doorgaans:
Nadat u het doel heeft bepaald, is het tijd om de reikwijdte van uw controle te bepalen. Bepaal wat u wilt opnemen en weglaten. Het zal u helpen op koers te blijven tijdens het uitvoeren van de analyse. Enkele factoren om te overwegen zijn:
Als u eenmaal weet waar u naar gaat kijken, is het tijd om te bepalen wat de beste manier is om de informatie te verzamelen. Er zijn verschillende auditmethoden beschikbaar. Kies degene die het beste werkt voor uw behoeften.
Enkele standaard auditmethoden zijn:
Ga na of uw doelstellingen zijn bereikt en welke wijzigingen eventueel moeten worden aangebracht. Zorg ervoor dat u uw bevindingen duidelijk en beknopt presenteert, zodat ze gemakkelijk door het management kunnen worden begrepen.
Enkele standaardanalysemethoden zijn:
Als het gaat om aanbevelingen, moet u specifieke stappen opnemen die kunnen worden genomen om de problemen aan te pakken die tijdens uw controle zijn geïdentificeerd. Dit zorgt ervoor dat u weet wat er moet gebeuren en welk plan u moet volgen. Zorg ervoor dat uw aanbevelingen haalbaar en realistisch zijn, zodat ze direct kunnen worden geïmplementeerd.
Stel een implementatieplan op. Geef aan wie verantwoordelijk is voor elke stap, welke middelen nodig zijn en een tijdlijn voor wanneer de taken moeten worden voltooid. Een goed georganiseerd implementatieplan helpt ervoor te zorgen dat wijzigingen tijdig en effectief worden doorgevoerd.
Zodra de wijzigingen zijn aangebracht, is het tijd om hun effectiviteit te evalueren. Hier bepaalt u of uw doelstellingen zijn bereikt en of er onderweg hobbels zijn geweest.
Conversiepercentages zijn de meest nauwkeurige maatstaf voor de effectiviteit van uw marketingcampagne. U kunt conversiepercentages berekenen op basis van:
Het verlatingspercentage is een statistiek die wordt gebruikt om het aantal mensen bij te houden dat uw website bezoekt en onmiddellijk weer vertrekt. Het kan u helpen te begrijpen of u het juiste publiek aantrekt of niet.
Het verlatingspercentage wordt bepaald door het totale aantal bezoekers dat uw site verlaat na het bekijken van één pagina te nemen en te delen door het totale aantal bezoeken. Als dit percentage hoog is, kan er iets op uw website zijn dat mensen afschrikt of wegjaagt voordat ze de kans krijgen om verder te verkennen. Probeer het volgende om het verlatingspercentage te verlagen:
De klikfrequentie (CTR) is een statistiek die wordt gebruikt om het aantal klikken op uw advertenties te meten en hoeveel mensen uw website daardoor bezoeken. Door het bij te houden, kunt u bepalen welke advertentie-indelingen, plaatsingen of netwerken het beste verkeer naar uw site leiden. CTR verbeteren:
Sociale media is een krachtig hulpmiddel om uw bedrijf te promoten. Het kan u helpen nieuwe klanten te bereiken, relaties op te bouwen met huidige klanten en leads te genereren. Om het meeste uit sociale media te halen:
Verkoop is het uiteindelijke doel van uw marketinginspanningen. Door verkoopstatistieken bij te houden, kunt u bepalen of uw campagnes nieuwe klanten opleveren en de klantenretentie verhogen. Het bijhouden van verkoopstatistieken kan worden gedaan door:
Het verbeteren van de naamsbekendheid is een continu proces dat tijd en consistente inspanning vereist om resultaten te zien. Om uw voortgang bij te houden:
Een marketingaudit moet alle aspecten van uw marketingactiviteit omvatten, van merkbekendheid tot verkoopproces. Het moet ook een beoordeling van uw website, e-commerceplatform en aanwezigheid op sociale media bevatten. Zoals u kunt zien, zijn er veel aspecten die moeten worden behandeld en wordt het aanbevolen om met teams te werken, inclusief uw financiële en boekhoudafdelingen. Onze checklist vat alle belangrijke punten samen die u tijdens uw audit moet behandelen.
Als u met uw huidige campagnes niet de gewenste resultaten behaalt, kunt u verschillende advertentie-indelingen en plaatsingen A/B-testen (bijvoorbeeld tekst- versus beeldadvertenties). Houd bovendien het websiteverkeer in de gaten op pieken in inactiviteit en zoek naar trends om te bepalen welke advertenties nieuwe klanten binnenhalen. Het kan ook een goed idee zijn om het ontwerp, de inhoudsstrategie of SEO-zoekwoorden van uw website te bekijken om te zien waar u verbeteringen kunt aanbrengen.
De beste manier om je voor te bereiden op een marketingaudit is door alle relevante gegevens te verzamelen en klaar te hebben voor beoordeling. Dit omvat analyses van uw website, ecommerceplatform, sociale media-accounts en e-mailmarketingtools. U moet ook alle merk- of ontwerpmiddelen klaar hebben voor beoordeling, evenals een overzicht van uw huidige campagnes en hun resultaten. U kunt onze gratis pdf-checklist voor marketingaudits downloaden, die een samenvatting bevat van alle belangrijke punten die u tijdens uw audit moet behandelen.
Nogmaals, er is geen definitief antwoord op deze vraag. U moet echter voldoende tijd nemen om alle gegevens te bekijken en aanbevelingen voor verbetering te doen. Door onze controlelijst voor digitale marketing te gebruiken, kunt u deze tijd tot een minimum beperken, omdat u geen aanvullende wijzigingen hoeft aan te brengen en niets cruciaals hoeft te missen.
Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien het formaat van een marketingaudit afhankelijk is van de omvang en complexiteit van uw bedrijf. De meeste audits bevatten echter: Managementsamenvatting – een kort overzicht van de belangrijkste punten uit uw audit, inclusief eventuele aanbevelingen of volgende stappen. Huidige marketingactiviteit – een overzicht van alle lopende en voltooide marketingcampagnes, evenals hoe succesvol ze waren in het stimuleren van de verkoop. Marketingdoelen – details over uw bedrijfsdoelstellingen voor elk type campagne dat u uitvoert om een duidelijk beeld te geven van wat u probeert te bereiken. Beoordeling van marketingactiviteiten – een beoordeling van b.v. het ontwerp, de gebruikerservaring, inhoud, SEO, sociale media en emailmarketingstrategie van uw website. Financiële beoordeling – een onderzoek naar hoeveel u aan marketing uitgeeft en of dit al dan niet een goed rendement op uw investering (ROI) oplevert. Volgende stappen – aanbevelingen voor manieren om uw marketingactiviteit te verbeteren op basis van de bevindingen van uw audit.
Emailmarketing is een van de belangrijkste kanalen in digitale marketing. Het is een geweldige manier om in contact te komen met klanten en hen op de hoogte te houden van uw nieuwste producten en services. Het controleren van uw emailmarketing is een essentieel onderdeel van het onderhouden van een succesvolle campagne.
Kennismakingsgesprek checklijst
Ontdek de ultieme Kennismakingsgesprek Checklijst om uw verkoopgesprekken te optimaliseren. Leer hoe u effectief plant, koperkwalificatie uitvoert, klantbehoeften diagnosticeert en de SPIN-methode toepast. Deze gids helpt verkoopteams en -managers georganiseerd te blijven en hun doelen te bereiken. Bezoek nu om uw verkoopstrategieën te verbeteren en succes te garanderen.
Ontdek de Klantenonderzoek Checklijst van LiveAgent, ontworpen om bedrijven te helpen potentiële financiële risico's van klanten te identificeren en beperken. Volg essentiële stappen zoals identiteitsverificatie, risicobeoordeling en informatiebeveiliging om aan AML-regelgeving te voldoen en uw bedrijf te beschermen. Bezoek voor waardevolle inzichten en praktische tools om uw klantenonderzoek te optimaliseren.
Sociale mediabeheer checklijst
Word een sociale media ninja met onze uitgebreide checklist voor sociale mediabeheer! Ontdek dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken voor effectief beheer van je accounts, van het plannen van berichten tot het analyseren van statistieken. Ideaal voor social media managers, marketingteams en ondernemers. Mis geen enkele belangrijke taak en verbeter je strategie met onze praktische gids! Bezoek nu en optimaliseer je sociale media succes!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team