Gebruik de leadmagneet checklijst om een succesvolle leadmagneet te creëren die potentiële klanten omzet in betalende klanten. Optimaliseer voor mobiel, meet prestaties, en verbeter conversies met deze uitgebreide gids.
Ben je een blogger, een contentstrateeg of een conversie-optimizer die op zoek is naar een verleidelijke lead magneet?
Gebruik deze checklijst om te garanderen dat u alle elementen van een succesvolle lead magneet in huis hebt.
Leadmagneten zijn een van de meest effectieve manieren om gekwalificeerde leads te genereren en conversies te verbeteren. Het is niet meer genoeg om een geweldige blogpost te maken en mensen om hun emailadres te vragen.
De uitdaging is om magneten te maken die echt werken. Aangezien het hele proces vrij complex is, streven we ernaar om het voor u zo veel mogelijk te vereenvoudigen.
Onze checklijst voor leadmagneten helpt u alle aspecten van het creëren van een lead magneet te behandelen die potentiële klanten in betalende klanten verandert en hen op het koperstraject duwt.
Iedereen die een effectieve lead magneet wil creëren. Met deze checklijst kunt u controleren of u over alle benodigde elementen beschikt.
Zorg ervoor dat uw hoofdmagneet relevant is voor de juiste doelgroep door uzelf af te vragen: “Voor wie is dit nuttig?”.
Als uw hoofdmagneet niet relevant is voor de doelgroep, is de kans kleiner dat ze voldoende geïnteresseerd zijn om zich erop te abonneren en erop in te gaan.
Er kunnen verschillende dingen worden gedaan om uw hoofdmagneet relevanter te maken voor de juiste doelgroep:
Wat is het belangrijkste voordeel dat potentiële klanten zullen halen uit een abonnement op en interactie met uw hoofdmagneet?
Uw hoofdmagneet zal niet effectief zijn als hij uw doelgroep niet iets van onschatbare waarde biedt. Daarom moet uw waardevoorstel opvallen en hen rechtstreeks aanspreken.
Het is tijd om na te denken over welke tools en middelen u nodig hebt om een leadmagneet te creëren.
Ze kunnen software, afbeeldingen, lettertypen of zelfs bewerkbare sjablonen bevatten als u een specifiek formaat gebruikt, zoals een eboek.
Als u niet over de benodigde tools en bronnen beschikt om je hoofdmagneet te maken, zal het moeilijk (of onmogelijk) zijn om dit te doen. Het ontbreken van de juiste tools kan ook het creatieproces vertragen, wat betekent dat u hoofdmagneet mogelijk niet op tijd klaar is voor lancering.
Een schets van een hoofdmagneet kan handig zijn als u iets ingewikkelder maakt, zoals een online cursus of gids (de schets helpt het project op schema te houden).
Een overzicht dwingt u om over uw inhoud na te denken en eventuele knelpunten uit te werken voordat u verder gaat. Het is ook een goede manier om te bepalen hoe lang u leadmagneet zal zijn.
Als u eenmaal hebt bepaald wat uw leadmagneet zal zijn en voor wie deze relevant is, is het tijd om aan de slag te gaan met het daadwerkelijke creatieproces.
De inhoud moet actiegericht, waardevol en nuttig zijn voor uw doelgroep.
U heeft een leadmagneet nodig waar uw leads echt van profiteren als u wilt dat ze uw toekomstige klanten worden.
Zodra u alle componenten op hun plaats heeft, is het tijd om een bestemmingspagina voor uw leadmagneet te maken. Dit is waar potentiële abonnees naartoe gaan om meer te weten te komen over wat uw leadmagneet is en hoe ze deze in handen kunnen krijgen.
Een bestemmingspagina is een essentieel onderdeel van het leadgeneratieproces. Het is het eerste wat potentiële abonnees zien, dus het moet in het oog springen en overtuigend zijn.
Nu u de inhoud heeft, moet u beslissen hoe deze zal worden verspreid.
Dit zorgt ervoor dat alles er verzorgd en professioneel uitziet wanneer het naar abonnees wordt verzonden.
Zodra uw leaddmagneet is gepubliceerd, moet u de prestaties ervan controleren. Meet de resultaten en vergelijk verschillende varianten van de leadmagneet. Test, leer en verbeter.
U moet de resultaten van uw leadmagneet testen en meten om te zien welke variant het beste presteert. Dit zal u helpen de effectiviteit van uw leadmagneten in de toekomst te verbeteren.
Als u een leadmagneet heeft die goed werkt, is het tijd om deze te promoten. Deel het op sociale media, in uw emailhandtekening en gebruik digitale marketing.
Als mensen niets van uw leadmagneet afweten, zullen ze zich niet abonneren op uw nieuwsbrief, enz. Om de effectiviteit ervan te maximaliseren, moet u deze promoten.
Uw leadmagneet moet beloven iets te leveren wat uw publiek wil of nodig heeft.
Verzin leidende magneettitels die intrigerend zijn en ervoor zorgen dat uw publiek meer wil weten.
Denk na over de problemen waarmee uw prospects op dit moment worden geconfronteerd. Denk na over hoe u ze kunt helpen aanpakken en zorg ervoor dat deze oplossing iets is waardoor ze voor de lange termijn bij u betrokken blijven.
Er zijn een aantal verschillende tools die u kunt gebruiken om geweldige leadmagnet-titels te bedenken. Enkele populaire zijn:
Er is niet één “sweet spot” als het gaat om de lengte van de loodmagneet, maar het hangt allemaal af van het type leadmagneet dat u gaat maken.
Uw hoofdmagneet moet lang genoeg zijn om waarde te bieden, maar niet zo lang dat het overweldigend wordt.
Idealiter zou u moeten streven naar een hoofdmagneet van een paar pagina’s lang. Alles korter dan dat, en u levert mogelijk niet genoeg waarde. Als het langer is, loopt u het risico de aandacht van lezers te verliezen voordat ze de kans krijgen om zich aan te melden.
Elke tekstverwerker heeft een functie voor het tellen van woorden, die eenvoudig te gebruiken is.
Dit is een cruciale stap bij het opmaken van teksten om ze gemakkelijk te begrijpen te maken.
Door uw hoofdmagneet op te splitsen in kleinere stukjes, wordt het gemakkelijker te begrijpen en te begrijpen voor lezers.
Als uw hoofdmagneet bijvoorbeeld een lijst met stappen in een proces is, dan helpt het toevoegen van een afbeelding voor elke fase de lezer om te visualiseren hoe het werkt en om elke stap gemakkelijker te onthouden.
Enkele populaire methoden om de inhoud van een leadmagneet op te splitsen zijn:
Dit is vooral belangrijk als u een langwerpig stuk inhoud schrijft voor één specifiek zoekwoord.
Om uw leadmagneet hoger te laten scoren in zoekmachines.
Neem trefwoorden op in de titel en in het hele document. Primaire zoekwoorden moeten worden opgenomen in de eerste alinea van uw leadmagneet.
U kunt veel verschillende hulpprogramma’s gebruiken om relevante zoekwoorden te vinden, zoals het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google Adwords.
Intern linken is het gebruik van links in uw leadmagneet-inhoud die verwijzen naar andere pagina’s op uw website.
Lezers voorzien van extra inhoud is een geweldige manier om de betrokkenheid en retentie te vergroten, en om meer verkeer naar uw andere inhoud te leiden.
Elk hoofdstuk van uw leadmagneetdocument moet ten minste één interne link bevatten.
Enkele populaire methoden voor interne links zijn:
Het formaat van uw hoofdmagneet moet worden gekozen op basis van hoe u wilt dat deze eruitziet en aanvoelt.
Het formatteren van uw hoofdmagneet is net zo belangrijk als de inhoud zelf, omdat deze op het eerste gezicht moet worden vastgelegd. Alleen de opmaak kan dat beveiligen.
Uw hoofdmagneetdocument kan veel verschillende indelingen aannemen, waaronder video, audio, pdf-indeling, eBooks of webinars/video’s met dia’s (slideshare).
Het maakt niet uit welk formaat u gebruikt, zolang u maar waarde toevoegt aan uw publiek. U moet alleen voorkomen dat de lezer in verwarring wordt gebracht door te veel verschillende formaten aan te bieden.
Tools die kunnen helpen bij het formatteren zijn onder andere:
Voeg indien nodig afbeeldingen of video-inhoud toe om concepten verder uit te leggen.
Het opnemen van afbeeldingen of video’s is een geweldige manier om uw leadmagnetinhoud aan te vullen en lezers betrokken te houden.
Uw bronnen moeten van hoge kwaliteit zijn, relevant en complementair aan uw onderwerp.
Uw kunt video’s ook gebruiken als korte beschrijvingen die mensen aanmoedigen om leadmagneten te downloaden of als introductie tot verdere inhoud.
De toon, stem en algehele stijl variëren afhankelijk van het onderwerp dat u in uw leadmagneet behandelt.
De toon en stem van uw schrijven versterken de inhoud zelf. Ook spreekt het de doelgroepen beter aan omdat ze zich ermee kunnen identificeren.
Houd rekening met twee aanpassingsniveaus. Ten eerste, maakt uw hoofdmagneet in het algemeen altijd nuttig, informatief en positief. Pas op een specifieker niveau de toon aan uw doelgroep aan. U kunt bijvoorbeeld meer informele taal gebruiken over een populair onderwerp, maar professioneel blijven wanneer bekend is dat de doelgroep zich houdt aan zakelijk jargon.
Kies voor een eenvoudige, gemakkelijk te lezen lay-out die visueel aantrekkelijk is.
Bij het maken van een leadmagneet is het essentieel om te overwegen hoe de inhoud wordt georganiseerd en ingedeeld. Dit zal de lezers helpen de informatie gemakkelijker op te nemen.
Maak een plan, bereid verschillende lay-outs voor om te zien welke er het beste uitziet. Vergeet de visuele hiërarchie niet.
Leads zouden geen moeite moeten hebben om meer informatie over u te vinden of u aanvullende vragen te stellen.
Het is een geweldige manier om directere klantenondersteuning te bieden en het kan u ook helpen bij het verzamelen van leads. Chatbots worden steeds populairder, dus als u er een aan uw site toevoegt, kunt u een voorsprong op de concurrentie krijgen, hoewel er niets beter is dan live ondersteuning via chat.
U kunt een chatwidget toevoegen aan de bestemmingspagina van uw leadmagneet. Met LiveAgent kunt u in een paar eenvoudige stappen live chat toevoegen:
En dat is alles, het staat klaar om uw klanten te helpen!
Voeg een sterke call-to-action (CTA) toe die uw doelgroep vertelt wat u wilt dat ze vervolgens doen en help hun conversietraject te verkorten.
Een goede call-to-action is een must als u al uw hoofdmagneetlezers geïnteresseerd en klaar voor actie wilt houden.
Dit kan zoiets eenvoudigs zijn als “nu downloaden” of “meer lezen”, maar u moet er zeker van zijn dat uw hoofdmagneet klaar is om te downloaden.
In 2023 moet u zeker op mobiele telefoons letten.
Mobiele apparaten vormen al een aanzienlijk deel van het webverkeer, dus u wilt zeker geen lezers verliezen alleen omdat het bestand niet werkt op specifieke apparaten.
U moet de bestemmingspagina van uw leadmagneet optimaliseren en de tekst opmaken zodat deze ook op kleinere schermen leesbaar is.
Er zijn bepaalde tools die u kunnen helpen bij het optimaliseren van een leadmagneet voor mobiele apparaten, zoals Google Search Console of Mobile-Friendly Test.
Lees uw leadmagneet meerdere keren door om er zeker van te zijn dat deze geen spel- of grammaticafouten bevat.
Het is van het allergrootste belang dat uw exemplaar geen fouten bevat als u uzelf wilt profileren als een expert.
Dubbelcheck en stuur uw team de definitieve versie van de inhoud. Als u niet in uw eerste taal schrijft, huur dan een expert in om uw inhoud te proeflezen, te controleren of deze natuurlijk klinkt en te controleren op eventuele fouten.
Het aanmeldingspercentage is het aantal mensen dat zich abonneert in ruil voor uw lead magneet gedeeld door het totale aantal bezoekers van de pagina.
Deze statistiek kan u helpen te meten hoe goed uw lead magneet presteert, dus controleer deze regelmatig om te zien of u wijzigingen moet aanbrengen.
Dit is het aantal mensen dat het formulier van uw lead magneet heeft ingevuld, gedeeld door het totale aantal bezoekers van die pagina.
Rendement op investering (ROI) is de hoeveelheid geld die u verdient met uw leadmagneet, gedeeld door de kosten voor het maken en promoten ervan, vermenigvuldigd met 100 om een percentage te geven.
Hoe hoger uw rendement op investering (met andere woorden, hoe meer voordelen uw campagne genereert), hoe beter. Houd dit nummer dus altijd in de gaten.
Dit is het percentage leads dat uw leadmagneet heeft gedownload nadat ze zich ervoor hadden aangemeld.
U kunt deze statistiek gebruiken om te bepalen of uw lead magneet zijn belofte nakomt en of mensen profiteren van waar ze zich voor hebben aangemeld.
Het percentage leads dat na het downloaden een interactie aangaat met uw lead magneet (delen op sociale media, reageren, u een email sturen).
Deze statistiek kan u helpen bepalen of mensen profiteren van waar ze zich voor hebben aangemeld en of ze dit verder willen delen.
Dit is het percentage leads dat uw lead magneet email heeft geopend.
Het kan u helpen te bepalen hoe goed uw onderwerpregel de interesses van mensen vangt en hen overtuigt om het bericht te openen.
Het aantal mensen dat op een link in uw lead magneet email heeft geklikt, gedeeld door het aantal mensen dat de link heeft geopend.
Als de klikfrequentie laag is, betekent dit dat mensen niet geïnteresseerd zijn in wat u aanbiedt. Als gevolg hiervan moet u mogelijk opnieuw nadenken over uw lead magneet of hoe u deze levert.
Dit is het percentage leads dat besloot zich af te melden voor toekomstige e-mails nadat ze zich hadden aangemeld voor uw lead magneet.
Als dit aantal hoog is, kan dit een teken zijn dat u enkele wijzigingen in uw lead magneet moet aanbrengen (zorg ervoor dat de inhoud doet wat het belooft).
De kwaliteit van leads gegenereerd uit uw lead magneet.
Deze statistiek kan u helpen bepalen of de leads die u krijgt van hoge kwaliteit zijn of niet. U kunt dit bijhouden door te kijken naar het conversiepercentage, het aanmeldingspercentage en het betrokkenheidspercentage.
De gemiddelde hoeveelheid tijd die een lead nodig heeft om te converteren nadat hij zich heeft aangemeld voor uw lead magneet.
Dit getal laat zien hoe lang het duurt voordat iemand profiteert van waar ze zich voor hebben aangemeld en of leads daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw inhoud.
Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien het type leadmagneet dat u maakt, afhangt van uw sector en het type inhoud waarin uw klanten het meest geïnteresseerd zijn. Maak uw leadmagneten onweerstaanbaar door ervoor te zorgen dat: De inhoud is van hoge kwaliteit en relevant voor uw doelgroep. Het aanbod is aantrekkelijk en relevant voor de behoeften van uw klanten. De CTA is duidelijk en gemakkelijk te volgen. Het ontwerp en de lay-out van de hoofdmagneet zijn aantrekkelijk en gemakkelijk te navigeren.
Als u eenmaal een leadmagneet met een hoge conversie heeft gemaakt, is het essentieel om er verkeer naar toe te leiden. Een manier om dit te doen is door een link op te nemen in uw emailhandtekening of op uw website. U kunt uw hoofdmagneet ook promoten op sociale media en een oproep tot actie opnemen in uw berichten. Wanneer iemand zich aanmeldt voor uw hoofdmagneet, moet u dit zo snel mogelijk opvolgen. U kunt ook een bonus stimuleren voor degenen die zich binnen de eerste 24 uur of week aanmelden, bijvoorbeeld na uw lancering.
De effectiviteit van een leadmagneet is afhankelijk van uw doelgroep en wat u aanbiedt. Er zijn echter enkele belangrijke componenten die alle effectieve leadmagneten delen. Dit artikel heeft u door de noodzakelijke stappen geleid voor het maken van een sterk converterende leadmagneet en heeft enkele tips gegeven om ervoor te zorgen dat deze zich onderscheidt van de concurrentie.
Uw leadmagneet moet waarde bieden en gratis zijn. Het is van vitaal belang dat het duidelijke oproepen tot actie bevat en dat het gemakkelijk is om u aan te melden. Uw leadmagneet moet ook relevant zijn voor uw doelgroep en het onderwerp van uw blog. Tenslotte, maak er veel reclame voor op sociale media en andere kanalen om er verkeer naar toe te leiden.
U hoeft er geen te doen, want u kunt onze checklist voor leadmagneten downloaden. Het leidt u door alle stappen die nodig zijn om een lead magnet te maken.
Ja, ze zijn een geweldige manier om uw lijst met emailabonnees te laten groeien en u te helpen meer conversies te genereren.
Hier zijn onze tips voor het creëren van een perfecte leadmagneet: Begin met een stevig bod. Wat is het enige dat uw publiek het liefst wil? Geef het aan hen in ruil voor hun contactgegevens. Houd het beknopt. Niemand wil een lange, uitgesponnen loodmagneet lezen. Kom in plaats daarvan ter zake en lever snel waarde. Maak het visueel aantrekkelijk. Mensen worden aangetrokken door dingen die er mooi uitzien, dus zorg ervoor dat uw leadmagneet aantrekkelijk en prettig voor de ogen is. Gebruik effectieve copywriting. Haak uw lezers vast met een opvallende kop en houd ze betrokken met overtuigende inhoud. Testen, testen, testen. Raad niet wat het beste werkt, maar houd de prestaties van uw hoofdmagneet bij en optimaliseer dienovereenkomstig.
Een gratis voorbeeldhoofdstuk uit een bestsellerboek over een relevant onderwerp. Een infographic met de top X stappen om een bepaald doel te bereiken (een educatieve lead magnet). Een downloadbare leadmagneet, zoals een korte, eenvoudige checklist-pdf die mensen helpt ervoor te zorgen dat ze al hun bases bedekken voordat ze aan een bepaald project beginnen (een spiekbriefhoofdmagneet). Een emailcursus van (bijvoorbeeld) 30 dagen.
De nieuwe website lancering checklijst
Onze checklijst voor het lanceren van websites helpt u om bugs te minimaliseren en uw nieuwe site voor te bereiden op publicatie. De ultieme punt-voor-punt gids.
Checklijst om startup mappen in te dienen
Handige checklijst met 28 directories om uw startup kosteneffectief te promoten en geloofwaardigheid te vergroten. Ontdek meer!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team