Gebruik de klantenservice gesprekskwaliteit checklijst van LiveAgent om achtergrondruis te verminderen, actief te luisteren, tickets te beheren en klanttevredenheid te verbeteren. Zorg voor een duidelijke communicatie en vraag om feedback.
Als u verantwoordelijk bent voor de klantenservice in uw bedrijf, weet u dat gesprekskwaliteit essentieel is. Een slecht telefoontje naar de klantenservice kan leiden tot negatieve beoordelingen, verloren klanten en zelfs lagere inkomsten.
Daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat uw team gesprekken van de hoogste kwaliteit levert. We hebben een checklijst gemaakt zodat uw team deze kan volgen en de best mogelijke klantervaring kan bieden.
Het valt niet te ontkennen dat het bieden van uitstekende klantenservice essentieel is voor elk bedrijf. Tevreden klanten zullen immers eerder trouw blijven en zaken met u blijven doen. Bovendien is de kans groter dat ze u aanbevelen bij anderen.
Dat gezegd hebbende, kan het een uitdaging zijn om ervoor te zorgen dat uw klantenserviceteam kwaliteitsservice biedt. Door een reeks richtlijnen te hebben die uw team moet volgen, kunt u ervoor zorgen dat elk gesprek professioneel en effectief wordt afgehandeld.
U kunt een checklijst voor de kwaliteit van de klantenservice gebruiken om te bepalen of uw klantenservicemedewerkers service van hoge kwaliteit bieden. Het kan opleidingsmogelijkheden voor hen identificeren. Het kan u ook helpen uw contactcenter te vergelijken met anderen in uw sector.
Als u een klantenservicemedewerker bent, kan het volgen van een checklijst voor gesprekskwaliteit u helpen een betere service te verlenen en mogelijke fouten te voorkomen. Met een checklijst weet u precies wat er bij elk gesprek moet gebeuren.
Bovendien helpt het gebruik van een checklijst u bij het oplossen van problemen en deze snel op te lossen. Als u voortdurend uw supervisor om hulp moet vragen, kan een kwaliteitscontrolelijst u helpen om problemen zelf op te lossen.
Als u verantwoordelijk bent voor het inhuren van klantenservicemedewerkers, kan een checklijst voor gesprekskwaliteit helpen bij het identificeren van de beste kandidaten.
U kunt deze checklijst ook gebruiken om nieuwe klantenservicemedewerkers op te leiden. Met een reeks richtlijnen die ze moeten volgen, kunt u ze helpen om snel te leren en aan de slag te gaan.
Als u toezicht houdt op een klantenserviceteam, kan een kwaliteitscontrolelijst u helpen bij het beheren en identificeren van verbeterpunten. Door regelmatig gesprekken te volgen en feedback te geven, kunt u uw team helpen betere ondersteuning te bieden en uw zakelijke doelen te bereiken.
Bovendien kan een kwaliteitscontrolelijst u helpen bij het ontwikkelen van processen voor het afhandelen van veelvoorkomende problemen van klanten. Stel de juiste procedures in om uw team te helpen problemen snel en efficiënt op te lossen.
Als u verantwoordelijk bent voor het controleren van telefoontjes naar de klantenservice, kan een checklijst voor gesprekskwaliteit u helpen de mogelijke veranderingen vast te stellen. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat alle oproepen worden afgehandeld volgens de normen van het bedrijf.
Een van de meest noodzakelijke dingen die u kunt doen om de kwaliteit van gesprekken te verbeteren, is achtergrondgeluid verminderen. Dit omvat zowel externe ruis (bijv. verkeer, bouwwerkzaamheden) als interne ruis (bijv. geratel, echo).
Als uw klanten u niet kunnen horen of vice versa, wordt het een frustrerende oproep voor alle betrokken partijen. Om inzichtelijke en ongestoorde gesprekken te voeren, moeten de klant en de callcentermedewerker elkaar kunnen horen.
Beantwoord oproepen altijd op rustige plaatsen om externe ruis te minimaliseren. Geef uw vertegenwoordigers duidelijke instructies over hoe ze achtergrondgeluid kunnen verminderen, zodat ze deze kunnen toepassen.
U kunt ook investeren in headsets met ruisonderdrukking voor uw callcenterteam. Ze helpen interne ruis te verminderen en de gesprekskwaliteit te verbeteren.
Zorg ervoor dat centrale vertegenwoordigers het juiste volume instellen voor wanneer ze spreken.
Als het volume te laag is, horen klanten u mogelijk niet. Als het te hoog is, kan het voor hen moeilijk zijn om te begrijpen wat u zegt. Zoek een middenweg als het gaat om het volume van uw stem – u wilt niet schreeuwen, maar ook niet fluisteren.
Zorg ervoor dat u duidelijk en op een gemiddeld volume spreekt. Als u moeite hebt om gehoord te worden, probeer dan uw hand rond uw mond te houden om u luider te laten klinken.
U kunt ook een spraakversterker gebruiken, een apparaat dat u om uw nek kunt dragen of aan uw kleding kunt klemmen. Dit zal helpen om uw stem te versterken en het voor de klant gemakkelijker te maken om u te horen.
U moet de contactgegevens van de klant verifiëren voordat u met hem of haar belt. Dit omvat hun naam, telefoonnummer en emailadres.
Als u de verkeerde contactgegevens van een klant heeft, kan dit het moeilijk maken om hun probleem op te lossen of zelfs maar in contact te komen met hen. Bovendien, als u het gesprek moet doorverbinden naar een andere afdeling, is het handig om de juiste contactgegevens bij de hand te hebben.
Zoek de informatie van de klant op in de database van uw bedrijf. Dit is handig als de klant problemen heeft met het verstrekken van zijn contactgegevens of als u deze snel wilt controleren voor uw volgende gesprek.
Het is van cruciaal belang om actief te luisteren naar klantenservicegesprekken. Dit betekent dat u niet alleen hoort wat de klant zegt, maar ook inspeelt op zijn behoeften.
Actief luisteren is een belangrijk onderdeel van het bieden van klantenservice op maat. Het laat de klant zien dat u betrokken bent bij het gesprek. Actief luisteren kan ook helpen om miscommunicatie en misverstanden te voorkomen.
Geef uw klant uw volledige aandacht, dus geen multitasking. Probeer u te concentreren op het gesprek en vermijd afleidingen.
Maak ook aantekeningen zodat u altijd kunt terugkomen op wat uw klanten hebben gezegd.
Als u de behoeften en zorgen van de beller begrijpt voordat u begint, kunt u effectiever door het gesprek navigeren.
Als u de behoeften van de beller niet begrijpt, kan het moeilijk zijn om het probleem op te lossen. Als u zich niet bewust bent van de zorgen van de klant, zou u per ongeluk iets kunnen zeggen dat de situatie verergert.
Vraag het ze gewoon rechtstreeks – dit is meestal de snelste manier om inzicht te krijgen in wat ze nodig hebben. U kunt ze ook enquêtes, formulieren of opiniepeilingen sturen om mee te doen. Op deze manier kunt u de informatie verzamelen die u nodig heeft voor uw verkoopgesprek.
Zodra u alle benodigde informatie van de klant heeft verzameld, is het tijd om een ticket te openen in LiveAgent. Dit helpt ervoor te zorgen dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost.
LiveAgent is hier slechts een optie, maar het kan het proces van het beheer van al uw tickets stroomlijnen en u helpen uw klantenservice op het goede spoor te krijgen. Alle agenten kunnen problemen sneller en efficiënter oplossen met tickets.
Om een ticket te openen in LiveAgent, moet u de volgende informatie van de klant verzamelen:
Zodra u al deze gegevens heeft, kunt u zich aanmelden bij LiveAgent en een nieuw ticket maken. Vul alle vereiste informatie in zodat de agent die het probleem afhandelt het probleem snel kan oplossen.
Een ticketbeheersysteem verzamelt alle klantencommunicatie op één plek. Interacties kunnen worden verzameld via meerdere kanalen – email, sociale media, telefoontjes en forums – en vervolgens worden overgezet naar tickets.
Op deze manier krijgt u, telkens wanneer een klant contact met u opneemt via het kanaal van zijn voorkeur, de geschiedenis van uw contact met hem te zien.
Zodra u alle vereiste informatie heeft verzameld en een ticket heeft aangemaakt, moet u deze correct invullen.
Tickets houden de voortgang van een probleem bij en kunnen ook worden gebruikt om te communiceren met andere leden van uw team.
Vermeld bij het invullen van een ticket alle relevante informatie over het probleem, de nodige details over de klant en eventuele aantekeningen die u tijdens het gesprek hebt gemaakt.
Controleer indien nodig de interne kennisbank van uw bedrijf voor informatie over het probleem. Dit kan handig zijn als u niet zeker weet hoe u dit moet oplossen.
Een interne kennisbank kan een waardevol hulpmiddel zijn voor het oplossen van problemen van klanten en kan u helpen fouten te voorkomen.
Gebruik de zoekfunctie om specifieke informatie te vinden. Dit is meestal de snelste manier om te vinden wat u zoekt en stelt u in staat de resultaten te beperken tot alleen relevante informatie.
U kunt ook per categorie door de kennisbank bladeren. Dit kan handig zijn als u niet zeker weet op welke zoekwoorden u moet zoeken in de zoekfunctie.
Zodra u alle benodigde informatie in de vorm van tickets heeft verzameld, is het tijd om de opties te identificeren om de situatie op te lossen.
Een klant die uw voorgestelde oplossing niet begrijpt, is mogelijk niet in staat een weloverwogen beslissing te nemen. Dit kan leiden tot frustratie bij de klant. Voor u kan dit leiden tot een langere gesprekstijd terwijl u de opties probeert uit te leggen.
U dient de oplossingen duidelijk en beknopt te presenteren. Zorg ervoor dat u alle relevante informatie over de verschillende opties verstrekt, inclusief de voor- en nadelen van elk. U moet de beller ook een aanbeveling geven over welke optie ze in hun specifieke geval moeten kiezen.
Naast vragen over de mogelijkheden om hun probleem op te lossen, wil de klant misschien nog iets anders vragen over het probleem zelf.
Het is cruciaal om elke vraag van de klant te beantwoorden, zodat hij zich volledig begrepen voelt. Als u de vragen van de klant niet beantwoordt, kunnen ze in de war raken over wat er aan de hand is. Bovendien kunnen ze het gevoel hebben dat u niet geïnteresseerd bent om hen te helpen hun probleem op te lossen. Bijgevolg kunnen klantentevredenheidsscores eronder lijden.
U dient te anticiperen op de vragen van uw klanten en deze snel te beantwoorden. Als u meer tijd nodig hebt om met een antwoord te komen, vraag de klant dan om geduld. Gebruik scripts en sjablonen voor de meest voorkomende vragen.
Vat aan het einde van het gesprek de gemaakte afspraken samen. Dit moet een tijdlijn bevatten voor wanneer en hoe het probleem zal worden opgelost.
De klant weet wat hij kan verwachten en hoeft niet terug te bellen. U hebt alle details op één plek, die kunnen worden gebruikt om uw verantwoordelijk te houden.
Bij het samenvatten van de arrangementen moet u niet zomaar een script voorlezen. Personaliseer wat u zegt voor elke klant en zorg ervoor dat u alle relevante informatie verstrekt. Wees specifiek over wat er zal gebeuren en wanneer.
Het is handig om na het gesprek een vervolgbericht te sturen. Dit kan een email, sms of zelfs een handgeschreven notitie zijn.
Door zelfs maar een kort bericht te sturen, laat u de klant zien dat je een relatie met hem wilt opbouwen. Hiermee kunt u ook meer informatie toevoegen die nuttig kan zijn.
Uw opvolgberichten moeten altijd persoonlijk en relevant zijn. U kunt ook een link opnemen naar het transcript of de opname van het gesprek. Herinner de klant aan de gemaakte afspraken en wanneer hij een oplossing kan verwachten.
Nadat het probleem is opgelost, stuur je een bedankmail.
Een bedankbriefje laat de klant zien dat je om hun tevredenheid geeft. Het is nog steeds leuk om ze te bedanken voor de interactie, zelfs als het probleem nog niet volledig is opgelost.
Concentreer u op datgene waarvoor u de klant wilt bedanken. U kunt ze bijvoorbeeld bedanken voor hun tijd, geduld en/of begrip. Als u het goed doet, kan dit een geweldige manier zijn om een band met de klant op te bouwen. U kunt dit bericht sturen als u van plan bent ook extra kortingen of kortingscodes aan te bieden.
Als alles is gezegd en gedaan, is het cruciaal om feedback te vragen. U kunt dit doen via een enquête, email of zelfs per telefoon.
Door feedback van klanten te ontvangen, kunt u uw werk verbeteren. Bruikbare feedback kan u helpen problemen op te lossen en dezelfde fouten in de toekomst te voorkomen.
Wees duidelijk over wat u zoekt, maar maak het de klant ook gemakkelijk om feedback te geven. U kunt ze bijvoorbeeld vragen om hun tevredenheid over het gesprek te beoordelen op een schaal van één tot vijf.
Als het probleem tijdens het gesprek is opgelost, moet u het ticket sluiten.
Het sluiten van het ticket zorgt ervoor dat het probleem van de klant als opgelost wordt gemarkeerd en voorkomt dat er opnieuw contact met de klant wordt opgenomen. Zo kunt u bijhouden welke problemen zijn opgelost en welke nog openstaan.
Zorg er bij het sluiten van een ticket voor dat alle relevante informatie in het systeem is ingevoerd. Dit omvat de resolutie, de datum van het gesprek en de naam van de klant. Voeg ook alle constructieve feedback toe die u van de klant heeft ontvangen.
Er zijn een paar eigenschappen die een succesvolle klantenservicemedewerker moet hebben.
Een vertegenwoordiger moet:
Een positieve houding kan de hele dynamiek van een gesprek veranderen. Als een vertegenwoordiger zich negatief voelt, zal dit doorklinken in hun stem en houding. De klant voelt dit en het zal de situatie alleen maar erger maken.
Oprechtheid is belangrijk bij klantenservice omdat klanten kunnen zien wanneer een vertegenwoordiger oneerlijk is. Dit kan een potentiële positieve klanteninteractie in een negatieve veranderen. Met oprechtheid kunnen klanten vertellen dat een vertegenwoordiger geïnteresseerd is om hen te helpen.
Een medewerker moet weten waar hij het over heeft om uitstekende klantenservice te kunnen bieden. Dit houdt onder meer in dat u op de hoogte bent van productinformatie en dat u het bedrijfsbeleid begrijpt.
Klantenservicegesprekken kunnen complex zijn, dus het is handig voor agenten om het gesprek eenvoudig en zakelijk te houden. Dit omvat het gebruik van duidelijke en beknopte taal. Bovendien betekent dit dat een vertegenwoordiger niet meteen moet proberen de klant te upsellen of te veel informatie te verstrekken.
Vertegenwoordigers moeten duidelijk spreken, zodat de klant ze kan begrijpen. Dit omvat het uitspreken van woorden en spreken in een gematigd tempo. Bovendien betekent het het vermijden van jargon en het gebruik van eenvoudige taal.
Het gebruik van de naam van de beller is een manier voor de vertegenwoordiger om een verstandhouding op te bouwen en te laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in de klant. Het maakt het gesprek ook persoonlijker, wat kan helpen om vertrouwen op te bouwen.
Het doel van elk contact met de klantenservice is om de klant tevreden achter te laten. Dit betekent dat het probleem moet worden opgelost en dat aan de verwachtingen van de klant moet worden voldaan. Het is ook belangrijk voor vertegenwoordiger om de klant te bedanken voor hun tijd en geduld.
Een vertegenwoordiger moet:
De kwaliteit van de service kan op verschillende manieren worden gemeten, onder meer door te kijken naar de helderheid van gesprekken, uitvalpercentages en echo. Het meten van de gesprekskwaliteit kan worden gebruikt om problemen met individuele gesprekken op te lossen of om trends in de loop van de tijd te volgen. Door problemen met de gesprekskwaliteit te identificeren en aan te pakken, kunnen bedrijven de klanttevredenheid verbeteren en de kosten verlagen die gepaard gaan met oproepen van slechte kwaliteit.
Bewaking van de gesprekskwaliteit is het proces waarbij de kwaliteit van een telefoongesprek wordt beoordeeld. Dit kan door te luisteren naar opnames van gesprekken of door speciale software te gebruiken om de gesprekskwaliteit in realtime te bewaken. Bewaking van de gesprekskwaliteit kan worden gebruikt om problemen met een telefoonsysteem te identificeren of de prestaties van agenten te beoordelen.
Er zijn een paar verschillende parameters voor de gesprekskwaliteit, maar de belangrijkste zijn meestal de helderheid van het geluid en het geluidsvolume. Helder geluid is hoe goed de persoon aan de andere kant van de lijn u kan horen. Dit wordt meestal bepaald door de kwaliteit van uw internetverbinding en uw afstand tot de telefoon. Als u te ver weg bent of als je internetverbinding slecht is, kan u gesprek vaag en moeilijk te verstaan zijn. Geluidsvolume is hoe hard u tegen de andere persoon klinkt. Dit wordt meestal bepaald door uw microfoon- en luidsprekerinstellingen op uw telefoon. Als u uw telefoon te laag hebt ingesteld of als er veel achtergrondgeluid is, zal de andere persoon moeite hebben om u te horen praten.
De industriestandaard voor de gemiddelde responstijd op oproepen is zo kort mogelijk. In de snelle wereld van vandaag verwachten klanten dat bedrijven 24/7 beschikbaar zijn. Ze zullen vaak ergens anders heen gaan als ze vinden dat ze niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Dat gezegd hebbende, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat uw team voorbereid is op het afhandelen van een groot aantal telefoontjes en dat uw klantenservicemedewerkers zijn opgeleid om bellers snel en efficiënt te behandelen.
Helpdesk kwaliteitsborging checklijst
Ontdek de ultieme helpdesk kwaliteitsborging checklist om uw klantenservice te verbeteren! Leer de beste praktijken, zoals begroetingen, empathie tonen, en effectieve probleemoplossing. Bezoek nu voor een uitstekende service!
Callcenter checklijst met vereisten
Ontdek de ultieme checklist voor callcentervereisten en zorg ervoor dat uw callcenter soepel en efficiënt opereert. Van callcentersoftware tot ervaren personeel en uitstekende gesprekskwaliteit, deze gids behandelt alle essentiële elementen voor succes. Bezoek nu en bereid uw callcenter voor op een vlekkeloze werking!
Checklijst voor Klantenservicenormen
Ontdek essentiële richtlijnen voor top klantenservice! Verbeter de ervaring met AI, automatisering en sterke soft skills. Bezoek nu!
Callcenter kwaliteitsborging checklijst
Gebruik deze checklijst voor kwaliteitsborging van het callcenter om ervoor te zorgen dat uw vertegenwoordigers elk gesprek kunnen afhandelen - zonder uitzondering.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team