Gebruik de klantenservice evaluatie checklist om prestaties te beoordelen, verbeterpunten te identificeren en strategieën te ontwikkelen. Geschikt voor bedrijfsleiders, managers en serviceteams om klanttevredenheid en omzet te verhogen.
Wilt u uw klantenservice verbeteren en een stap verder gaan? Weet u op welke punten verbetering nodig is?
Onze checklijst voor het evalueren van de klantenservice is het perfecte hulpmiddel voor elk bedrijf dat wil verbeteren. Het is een lijst met verschillende manieren waarop een bedrijf een effectieve strategie kan ontwikkelen om de klantenservice te verbeteren en de omzet te verhogen.
Klantenservice is een van de belangrijkste aspecten van elk bedrijf. Het kan uw bedrijf of merk maken of breken, dus het is van vitaal belang om elke interactie met een klant altijd te zien als een kans om hen te helpen, te verrassen en een langdurige relatie met hen op te bouwen.
Een checklijst voor het evalueren van de klantenservice geeft u alle noodzakelijke informatie die u nodig heeft om uw klantenservice te verbeteren. Het stelt u in staat om gebieden te identificeren die verbetering behoeven en wat de beste werkwijzen zijn voor elk bedrijfsonderdeel. Het biedt ook handige tips over hoe u succes kunt behalen in die specifieke aspecten.
Als u eenmaal hebt vastgesteld wat de grootste uitdaging is waarmee uw bedrijf momenteel wordt geconfronteerd, kunt u een plan maken om dit probleem op te lossen en uw klantenservice in het algemeen te verbeteren.
Hoe kunnen ze profiteren van het gebruik van een checklijst voor het evalueren van de klantenservice?
Een evaluatie van de klantenservice moet worden afgestemd op uw specifieke behoeften. Zorg ervoor dat u de zakelijke doelstellingen van de evaluatie begrijpt en wat u hoopt te bereiken door deze uit te voeren.
Het stellen van verwachtingen zorgt ervoor dat alle betrokkenen op één lijn zitten en begrijpen wat ze van de evaluatie kunnen verwachten.
Maak een afspraak met uw klantenservicemedewerkers en bespreek wat ze graag van de evaluatie zouden willen zien. Bepaal hoe elk van hun verzoeken past in uw zakelijke doelstellingen.
Een van de beste manieren om de klantenservice te evalueren, is door alle correspondentie te onderzoeken, of het nu gaat om emails, brieven of chatlogboeken. Dit geeft u een goed overzicht van hoe uw klanten omgaan met uw bedrijf.
Door alle correspondentie te onderzoeken, kunt u bepalen hoe goed uw klantenservicemedewerkers specifieke zaken afhandelen en of ze over de nodige vaardigheden beschikken om klanten te helpen.
U moet elk stuk correspondentie meerdere keren doornemen en indien nodig aantekeningen maken. Onderzoek wat voor soort taal werd gebruikt om met de klant te communiceren, hoe de interactie werd afgehandeld en wat voor soort oplossing werd geboden.
Zoek naar positieve en negatieve feedback van klanten, evenals suggesties om de band met hen te verbeteren.
Telefoongesprekken zijn een belangrijk onderdeel van uw bedrijf dat een deal kan maken of breken. Door telefoongesprekken tussen medewerkers en klanten te volgen, kunt u precies zien hoe de klantenservice problemen met uw producten en diensten afhandelt.
Door telefoongesprekken te volgen krijgt u een idee van de interacties tussen klanten en klantenservicemedewerkers, en ook over de kennis van uw medewerkers.
U kunt dit doen door een extern bedrijf in te huren (zoals LiveAgent) of door een werknemer te vragen telefoongesprekken aan hun kant op te nemen en deze ter beoordeling op te sturen (vergeet niet om klanten te informeren als gesprekken worden opgenomen).
Opmerkelijk! LiveAgent biedt een onbeperkt aantal opnames en veel krachtige functies die kunnen helpen bij het verbeteren van uw klantenservice. U kunt alle opnames op één plek opslaan en beheren binnen deze multichannel helpdesk-softwareoplossing.
De minimale oplossingstijd is de tijd die klantenservicemedewerkers krijgen om een probleem op te lossen. Het is belangrijk dat klanten het gevoel hebben dat hun problemen tijdig worden opgelost. Daarom is het de moeite waard om te kijken welke medewerkers zijn toegewezen voordat u een evaluatieproces start.
Om ervoor te zorgen dat medewerkers voldoen aan de normen die voor hen zijn gesteld en dat klanten op tijd de service krijgen die ze nodig hebben.
U kunt dit doen door contact op te nemen met de klantenservice en om informatie te vragen over de gemiddelde reactietijd voor elk type probleem. Dit geeft je een goed idee van hoe goed uw team presteert.
Wat kunt u doen om deze tijd tot een minimum te beperken? Stel responsteams op met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden die in realtime samenwerken, en gebruik software om u te helpen alle emails, chats en telefoontjes effectiever te beheren.
Opmerkelijk: overweeg om al uw communicatiekanalen te integreren om ze allemaal in één interface te beheren met één stuk software.
Het is belangrijk om te controleren wat klanten online over uw bedrijf zeggen. Zowel goede als slechte recensies kunnen inzicht geven in hoe goed de klantenservice wordt afgehandeld en of er nog andere problemen zijn die moeten worden aangepakt.
Als u dit doet, kunt u de sterke en zwakke punten binnen uw klantenservice identificeren. Het geeft u ook een idee van hoe klanten over uw bedrijf denken.
U kunt dit doen door online recensies te lezen en daarbij de goede en slechte punten die in elke recensie worden genoemd te noteren. Als er patronen naar voren komen, kunt u deze informatie gebruiken om uw klantenservice in de toekomst te verbeteren.
Vergeet niet dat een slechte recensie net zo belangrijk is als een recensie met vijf sterren, dus beantwoord ze allemaal indien mogelijk, positief of negatief.
Het beantwoorden van veelvoorkomende vragen is een gebied waar klantenservicemedewerkers met problemen kunnen worden geconfronteerd. Als er problemen zijn met hun reacties, is het de moeite waard om te kijken wat er moet worden veranderd, zodat klanten volledig tevreden zijn met de manier waarop ze worden behandeld.
Hiermee kunt u zien of er problemen zijn met de manier waarop medewerkers van de klantenservice vragen beantwoorden, wat kan helpen om de klantenservice in de toekomst te verbeteren.
Door de ontvangen vragen van klanten te bekijken en deze één voor één door te lezen, en eventuele verbeterpunten op te schrijven. Als er terugkerende problemen zijn met de gegeven antwoorden, is het misschien tijd voor een verandering in het beleid of opleidingsprocessen.
Mystery shoppers zijn een geweldige manier om het perspectief van een buitenstaander te krijgen op de geleverde klantenservice. Door iemand naar binnen te laten gaan en zich voor te doen als klant, kunt u waardevolle gegevens verzamelen die u zullen helpen de algehele kwaliteit van het werk van uw team te verbeteren.
Mystery shoppers kunnen objectieve feedback geven over het geleverde serviceniveau en eventuele verbeterpunten identificeren.
Neem contact op met een extern bedrijf dat u van mystery shoppers voorziet, of gebruik uw eigen medewerkers in deze rol. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de gestelde vragen relevant zijn voor uw bedrijf en dat de kopers weten waar ze op moeten letten tijdens hun bezoek.
Klantenfeedback is een geweldige manier om een idee te krijgen van hoe klanten hun ervaring met uw bedrijf ervaren. Zolang u om input vraagt in verschillende formaten, kun je gegevens verzamelen die helpen bij het verbeteren van de klantenservice in de toekomst en het opdoen van extra productkennis.
Het geeft ze een stem en laat zien dat u geïnteresseerd bent in wat ze te zeggen hebben over uw bedrijf.
U kunt niet alleen schriftelijke feedback ontvangen, maar ook online enquêtes versturen via email of sociale mediaplatforms, of telefonische interviews houden met vertegenwoordigers van de klantenservice.
Het analyseren van prestatiegegevens is een geweldige manier om een idee te krijgen van hoe goed uw team het doet. U kunt gebieden identificeren die verbetering behoeven en eraan werken om deze te corrigeren.
Het biedt objectieve informatie over hoe werknemers presteren ten opzichte van gestelde doelen of benchmarks.
Door te kijken naar de gegevens die zijn verzameld via uw klantenservicesoftware of door rapporten te gebruiken die door een extern bedrijf aan u zijn verstrekt.
U moet de resultaten van uw klantenservicebeoordeling delen met uw medewerkers. Door dit te doen, zullen ze het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van het evaluatieproces en begrijpen hoe ze hun inspanningen kunnen richten op het helpen van uw bedrijf om zijn doelen te bereiken.
Het geeft u en uw teamleden de kans om samen te komen, gebieden te identificeren die verbetering behoeven en te werken aan het oplossen van deze problemen.
Er zijn een paar verschillende methoden die u kunt gebruiken, waaronder het houden van een-op-eenvergaderingen met teamleden of het gebruik van groepsdiscussies om open gesprekken te voeren over hoe zij over hun werk denken en welke gebieden voor problemen kunnen zorgen.
In de meeste gevallen kun je niet verwachten dat je team weet hoe ze presteren zonder er eerst over te praten en actief te luisteren. Door hun zwakke punten te erkennen en hen te helpen manieren te vinden om deze aspecten te verbeteren, stimuleert u uw medewerkers. Dit zal een positievere werkomgeving creëren voor alle betrokkenen.
Door gebieden voor verbetering te erkennen, voelen werknemers zich op hun gemak als ze kwetsbaar zijn tegenover hun manager.
De meest effectieve manier om uw team te helpen zwakke punten aan te pakken, is door aanmoediging. Blijf positief en stimuleer medewerkers om naar een bepaald doel toe te werken. Identificeer zwakke punten en specifieke manieren om samen te verbeteren. Motiveer om een voortdurende inspanning te leveren om te verbeteren.
Een evaluatiesjabloon voor de klantenservice waarmee u de voortgang van uw team kunt volgen.
Nadat u heeft gesproken over verbeterpunten, moet u beslissen over de bedrijfsdoelen waaraan uw team regelmatig zal werken. Door dit soort doelen te stellen, kunnen werknemers hun inspanningen concentreren, werken aan een gemeenschappelijk doel en voelen ze zich meer voldaan op de werkplek.
Door duidelijke en specifieke teamdoelen te stellen, kan uw team begrijpen hoe ze in het grotere geheel passen en wat ze kunnen doen om een positieve bijdrage te leveren aan het succes van het bedrijf.
Het stellen van doelen vereist veel tijd en oefening, maar door dit te doen, kunt u uw medewerkers aanmoedigen om die doelen te bereiken. De eerste prioriteit moet altijd worden gegeven aan de belangrijkste doelstellingen die onmiddellijke aandacht nodig hebben om de kwaliteit van uw klantenservice te verbeteren.
Onthoud dat uw doelen SMART moeten zijn (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdgebonden). Door nieuwe haalbare doelen te stellen met verbeterstrategieën, geeft u uw medewerkers een routekaart naar succes.
De laatste stappen zijn om uw evaluatieplan voor de klantenservice regelmatig uit te voeren, de voortgang bij te houden en waar nodig verbeteringen aan te brengen. Dit vereist toewijding van u als manager en van uw teamleden, maar het is van cruciaal belang om uw bedrijf zijn volledige potentieel te laten bereiken.
Door uw evaluatieplan voor klantenservice te lanceren, kunt u de nieuwe kennis van uw team in praktijk brengen en dagelijks zien hoe ze presteren onder druk. Het bijhouden van uw prestaties en het verbeteren van uw klantenservice bij elke beoordeling is essentieel om vooruitgang te boeken.
Deze drie activiteiten moeten regelmatig worden uitgevoerd, bij voorkeur maandelijks of driemaandelijks, om uw services te blijven veranderen en verbeteren.
Met onze checklijstsjabloon voor klantenservice kunt u het evaluatieproces volgen en op schema blijven.
Evaluatie van de klantenservice is een cruciaal onderdeel van elk bedrijf. Het helpt managers om verbeterpunten te identificeren en bedrijfsgroei te bewerkstelligen. Het is belangrijk om te onthouden dat de evaluatie van de klantenservice geen eenmalige gebeurtenis is, maar eerder een doorlopend proces dat regelmatig opnieuw moet worden bekeken.
Een klantenevaluatieformulier is een document dat u kunt gebruiken om gegevens van uw klanten te verzamelen over hun ervaring met het bedrijf. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, tevredenheidsniveaus, verbeterpunten en feedback over specifieke producten of diensten. Elk bedrijf zou zijn eigen klantenevaluatieformulier moeten hebben dat is afgestemd op zijn specifieke behoeften.
Bij het maken van een evaluatieformulier is het belangrijk ervoor te zorgen dat u alle benodigde gebieden bestrijkt. Een voorbeeld van een evaluatieformulier moet de volgende informatie bevatten: bedrijfsnaam en contactgegevens; aankoopdatum; beoordeling (op een schaal van 1 tot 10) van algemene tevredenheid over het product of de dienst; wat ze leuk vonden aan het product of de dienst; wat ze niet leuk vonden aan het product of de dienst; details over hoe dit verbeterd had kunnen worden; eventuele suggesties voor toekomstige producten of diensten.
Er zijn tal van voordelen verbonden aan het regelmatig uitvoeren van klantenevaluaties. De belangrijkste zijn: Verbeterde bedrijfsprestaties, omdat hierdoor een beter begrip ontstaat van de gebieden waaraan moet worden gewerkt. Grotere tevredenheid bij klanten, omdat ze weten dat hun feedback serieus wordt genomen. Verbeterde klantenrelaties, als gevolg van betere communicatie en begrip van de behoeften van de klant. Meer winst, omdat tevreden klanten eerder geneigd zijn om terug te keren en uw producten of diensten aan anderen aan te bevelen.
Klantenevaluatie is belangrijk omdat het bedrijven in staat stelt hun klantenserviceprestaties te volgen en te verbeteren. Door regelmatig evaluaties uit te voeren, kunnen bedrijven verbeterpunten identificeren en de nodige veranderingen doorvoeren die zullen leiden tot een betere klantentevredenheid en hogere winsten.
Elke afdelingsmanager moet klantenevaluaties uitvoeren. Dit omvat verkoop-, klantenservice- en productontwikkelingsteams, evenals degenen die in de administratie werken. Ze spelen allemaal een cruciale rol bij het opbouwen en onderhouden van relaties met klanten, dus hun feedback is belangrijk.
Het hangt af van de behoeften van uw bedrijf. De meeste bedrijven voeren twee keer per jaar evaluaties uit om te controleren hoe hun klantenservice presteert ten opzichte van hun gestelde doelen en doelstellingen. De klantentevredenheid wordt echter vaker gecontroleerd, terwijl feedback over bepaalde producten of diensten minder vaak wordt verzameld.
Helpdesk kwaliteitsborging checklijst
Ontdek de ultieme helpdesk kwaliteitsborging checklist om uw klantenservice te verbeteren! Leer de beste praktijken, zoals begroetingen, empathie tonen, en effectieve probleemoplossing. Bezoek nu voor een uitstekende service!
Callcenter checklijst met vereisten
Ontdek de ultieme checklist voor callcentervereisten en zorg ervoor dat uw callcenter soepel en efficiënt opereert. Van callcentersoftware tot ervaren personeel en uitstekende gesprekskwaliteit, deze gids behandelt alle essentiële elementen voor succes. Bezoek nu en bereid uw callcenter voor op een vlekkeloze werking!
Nieuwe klant onboarding checklijst
Optimaliseer het onboardingproces van nieuwe klanten met onze uitgebreide checklist. Zorg voor een naadloze ervaring door een verkoopvertegenwoordiger en klantenservice-medewerker toe te wijzen, contracten te valideren, verwachtingen te identificeren en doelen te stellen. Verhoog klanttevredenheid en herhaalzaken met deze efficiënte gids van LiveAgent. Bezoek de pagina voor meer details en verbeter uw klantrelaties vandaag nog!
Ontdek de Klantenonderzoek Checklijst van LiveAgent, ontworpen om bedrijven te helpen potentiële financiële risico's van klanten te identificeren en beperken. Volg essentiële stappen zoals identiteitsverificatie, risicobeoordeling en informatiebeveiliging om aan AML-regelgeving te voldoen en uw bedrijf te beschermen. Bezoek voor waardevolle inzichten en praktische tools om uw klantenonderzoek te optimaliseren.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team