De klantenonderzoek checklijst van LiveAgent helpt bedrijven potentiële financiële risico's te identificeren en te beperken door informatiebeveiliging, klantenidentiteitsverificatie, sanctiecontrole, en risicobeoordeling. Het voldoet aan AML-regelgeving en beschermt tegen financiële verliezen.
Een checklijst voor klantenonderzoek (CDD) is een cruciaal onderdeel van het nalevingsprogramma van elk bedrijf. Dit document helpt bedrijven bij het identificeren en beoordelen van de risico’s van hun klanten. Om deze potentiële bedreigingen te beperken, moeten bedrijven informatie over hun klanten verzamelen en stappen ondernemen om deze te verifiëren. In dit bericht zullen we de belangrijkste componenten van een CDD-checklist bespreken en voorbeelden geven van hoe elke stap te voltooien.
Het uitvoeren van CCD is een cruciaal proces voor elke organisatie of financiële instelling. Door een document in te vullen met de noodzakelijke stappen die ze moeten nemen, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze aan hun wettelijke en regelgevende verplichtingen voldoen. Bovendien kan een CDD-nalevingschecklijst bedrijven helpen bij het identificeren en beoordelen van mogelijke gevaren van zakendoen met sommige klanten. Door alles te doen wat nodig is om die risico’s te beperken, kunnen bedrijven en financiële instellingen zichzelf beschermen tegen mogelijke financiële verliezen.
Ze kunnen allemaal profiteren van het hebben van een CDD-checklijst om hen te helpen juridische of financiële problemen te voorkomen die kunnen voortvloeien uit het niet uitvoeren van hun onderzoek bij klanten. Door de stappen op de checklist te volgen, kunnen ze er zeker van zijn dat ze de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om mogelijke problemen te voorkomen.
Anti-witwasregelgeving (AML) verplicht bedrijven tot het nemen van aanvullende maatregelen om financiering van criminele activiteiten te voorkomen. Een deel van deze wettelijke vereisten omvat de voltooiing van CCD. Door hiervoor een checklist te hebben, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze voortdurend aan de AML-regelgeving voldoen.
Een dergelijk document kan bedrijven helpen bij het identificeren en beoordelen van mogelijke bedreigingen van hun klanten. Door maatregelen te nemen om die risico’s te beperken, kunnen bedrijven zichzelf beschermen tegen de financiële verliezen die hierdoor kunnen ontstaan.
Test de beveiliging van uw netwerken en systemen en zorg ervoor dat uw medewerkers zijn getraind in best practices voor gegevensbeveiliging.
Om uw bedrijf te beschermen tegen mogelijke financiële verliezen die kunnen optreden als de identiteit van een van uw klanten wordt gestolen. Bovendien, als uw systemen worden geschonden, kunt u worden onderworpen aan zware boetes van regelgevende instanties.
Ten eerste moet u beschikken over interne controles en een gegevensbeveiligingsbeleid waarin de redelijke maatregelen worden beschreven die u moet nemen om uw netwerken en systemen te beschermen. Controleer vervolgens of al uw medewerkers zijn getraind in best practices voor gegevensbeveiliging, zoals het niet delen van wachtwoorden of het downloaden van bestanden die niet afkomstig zijn van betrouwbare bronnen.
Verzamel en bevestig de namen, adressen, geboortedata en andere identificerende informatie van uw klanten.
Dit helpt ervoor te zorgen dat u redelijke maatregelen neemt om te bevestigen dat klanten zijn wie ze zeggen dat ze zijn. Als gevolg hiervan zal dit bijdragen aan het voorkomen van identiteitsdiefstal en -fraude, evenals aan het voldoen aan AML-regelgeving.
Verzamel hun informatie via een online formulier of een Know Your Customer (KYC)-vragenlijst en controleer of deze overeenkomt met uw gegevens. Daarna moet u bevestigen dat de gegevens correct zijn door kopieën van hun identiteitsdocumenten zoals paspoorten of rijbewijzen te verkrijgen.
Zoek naar de namen van uw klanten op sanctielijsten om er zeker van te zijn dat u geen zaken doet met beperkte personen of entiteiten.
Als u zaken doet met iemand die onder sancties staat, kunt u hoge boetes of zelfs gevangenisstraf krijgen. Daarom moet u controleren of er sancties zijn voordat u zakelijke transacties aangaat.
De meest voorkomende is om te zoeken naar de namen van uw klanten op sanctielijsten. Deze lijsten worden meestal bijgehouden door overheidsinstanties, wetshandhavers of financiële instellingen, wat betekent dat ze nauwkeurige en actuele informatie bevatten.
Nadat u hun informatie heeft verzameld en geverifieerd, moet u het bijbehorende klantenrisicoprofiel beoordelen.
Door in te schatten hoe waarschijnlijk het is dat ze fraude plegen of dat er risico’s zijn op het witwassen van geld, kunt u bepalen welk niveau van due diligence vereist is voor elk type klant. Klanten met een hoog risico zullen bijvoorbeeld strengere controles moeten ondergaan dan die met een laag risiconiveau.
U kunt uw individuele klanten scoren op basis van factoren zoals hun land van herkomst, branche en transactiegeschiedenis. Als u dit doet, krijgt u een beter idee van wie uw klanten met een hoger risico zijn en daarom is meer due diligence vereist.
Afhankelijk van de resultaten van uw beoordeling, moet u mogelijk meer informatie van uw klanten verzamelen.
Het helpt hun identiteit verder te verifiëren en hun risiconiveaus te beoordelen. U kunt bijvoorbeeld besluiten om kopieën van hun financiële overzichten op te vragen.
U kunt de benodigde documenten rechtstreeks bij uw klant opvragen of via een online formulier. Zodra u ze heeft, controleert u of de informatie overeenkomt met wat u al in ons bestand heeft.
Nadat u alle benodigde informatie heeft verzameld, moet u deze verifiëren om er zeker van te zijn dat alles correct is.
Dit draagt bij aan de bescherming van uw bedrijf tegen fraude en het potentiële risico van witwassen. Om dit te doen, moet u bijvoorbeeld het adres of de werkplek van een klant bevestigen.
Er zijn een aantal manieren om dit te doen, zoals de klant bellen of een brief sturen. U kunt ook diensten van derden gebruiken als onafhankelijke bron om hun identiteit en/of adres te verifiëren.
Afhankelijk van de resultaten van het proces tot nu toe, moet u mogelijk aanvullende verificatie van uw klanten uitvoeren.
Dit helpt om het risiconiveau van een klant verder te beoordelen en zorgt ervoor dat ze zijn wie ze zeggen dat ze zijn. In dit stadium moet u indien nodig hun strafblad of financiële geschiedenis controleren.
Door online databank te doorzoeken of een professionele dienst in te huren. Zodra u de vereiste informatie heeft, moet u deze zorgvuldig doornemen om te zoeken naar rode vlaggen.
Als u nog steeds niet zeker bent van een bepaalde klant, kunt u altijd iemand inhuren om u juridisch te vertegenwoordigen.
Ze kunnen deskundig advies geven over uw benadering van klantonderzoeksprocedures en ervoor zorgen dat alles correct wordt uitgevoerd. Een advocaat kan ook helpen bij het oplossen van eventuele juridische problemen die zich kunnen voordoen bij het omgaan met klanten.
U kunt online zoeken of om aanbevelingen van uw netwerk vragen. Als u eenmaal een paar potentiële kandidaten hebt gevonden, controleer dan hun kwalificaties en ervaring om er zeker van te zijn dat ze geschikt zijn voor de job. Interview ze vervolgens om te zien of ze goed bij uw bedrijf passen.
Zelfs nadat u het klantenonderzoek heeft voltooid, moet u hun acties in de gaten houden.
Om te controleren of ze geen verdachte transacties doen en u de kans te geven om te reageren als ze dat wel doen. Als u bijvoorbeeld merkt dat een grote klant grote of frequente geldopnames doet, moet u verder onderzoek doen naar tekenen van mogelijk witwassen.
Controleer regelmatig hun zakelijke rekeningafschriften of transactiegeschiedenis. Als u iets ongewoons opmerkt, neem dan passende maatregelen, zoals contact opnemen met de klant of zijn twijfelachtige activiteit melden aan de relevante autoriteiten.
U moet er ook op letten of een klant begint deel te nemen aan twijfelachtige activiteiten, omdat dit een indicatie kan zijn dat er iets niet klopt.
Het kan u helpen om potentiële problemen in een vroeg stadium te identificeren en actie te ondernemen om te voorkomen dat ze schade veroorzaken. Als u ongebruikelijke activiteiten opmerkt, kunt u dit verder onderzoeken en ontdekken of de klant zich schuldig maakt aan criminele acties voordat het te laat is.
Let op de manier waarop de klant handelt wanneer u met hem communiceert en houd zijn zakelijke activiteiten in de loop van de tijd bij. Als u afwijkingen van de norm opmerkt, moet u de kwestie rechtstreeks bij hen melden of het account markeren voor nauwer doorlopend toezicht.
Zelfs als alles goed lijkt te gaan, moet u na een bepaalde tijd nog steeds contact opnemen met uw klanten.
Voor het opbouwen en onderhouden van een goede klantrelatie, en om u in staat te stellen hen te vragen naar eventuele wijzigingen in hun omstandigheden of zaken die van invloed kunnen zijn op hun account of activiteiten bij u. Regelmatige check-ins laten zien dat u investeert in de klant en zijn succes.
Gebruik een Customer Relationship Management (CRM)-systeem om minimaal één keer regelmatig contact met klanten te plannen elk jaar (maar vaker indien mogelijk), of zet een herinneringssysteem voor uzelf op. U kunt ook eenvoudigweg contact met hen opnemen als u iets specifieks te bespreken heeft, en contact met hen opnemen via de gewenste communicatiemethode met behulp van LiveAgent helpdesksoftware. Dit zal helpen om goede relaties met klanten te behouden.
Als u denkt dat een klant het risico loopt op witwassen of enige andere criminele activiteit, dient u dit te melden bij de relevante autoriteiten.
Het is een wettelijke vereiste voor u om dit te doen en het helpt zowel uw bedrijf als de bredere gemeenschap te beschermen tegen schade. U moet actie ondernemen als u een vermoeden heeft van witwassen of andere criminele activiteiten, aangezien dit ernstige misdrijven zijn die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Er zijn verschillende manieren om verdachte activiteiten te melden, afhankelijk van het land of de regio waar u woont. In de VS kunt u bijvoorbeeld een Suspicious Activity Report (SAR) indienen bij het Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN).
Overweeg het gebruik van een Customer Identification Program (CIP) om de identiteit van de klant te verifiëren. Dit omvat meestal het verzamelen en verifiëren van bepaalde informatie over de klant, zoals hun naam, geboortedatum en burgerservicenummer. U moet ook strafrechtelijke en kredietcontroles uitvoeren om er zeker van te zijn dat de klant geen geschiedenis heeft van financiële misdrijven of andere illegale activiteiten.
Wanneer u een nieuwe klant in dienst neemt, zorg er dan voor dat u vraagt om deze en andere relevante documenten voor uw historische gegevens. Dit zal u helpen om te bevestigen dat de klant legitiem is en dat hun bedrijf legaal werkt.
Het is belangrijk om te controleren of de gegevens die u in ons bestand hebt, correct en up-to-date zijn. Dit omvat hun naam, emailadres, postadres en telefoonnummer. U moet er ook voor zorgen dat je een manier hebt om de klant te bereiken in geval van nood.
Sociale media kunnen een geweldige manier zijn om uw klanten te leren kennen, maar het is ook belangrijk om te controleren op tekenen die erop kunnen wijzen dat dit niet het geval is wie ze zeggen dat ze zijn of zich bezighouden met illegale activiteiten. Dit omvat het zoeken naar neprecensies, de profielen die ze volgen, ongepaste opmerkingen of ander verdacht gedrag.
Als u niet zeker bent van een klant, kunt u gerust met andere bedrijven praten die al eerder zaken met hen hebben gedaan. Dit kan u helpen te bevestigen dat ze legitiem, betrouwbaar en betrouwbaar zijn om mee te werken, wat de kans vergroot dat u een goede klantenrelatie met hen heeft.
Indien mogelijk is het altijd een goed idee om een persoonlijk gesprek met iemand te hebben voordat u zaken met hen doet. Dit geeft u de kans om hen beter te leren kennen en uit de eerste hand over hun bedrijf te leren. Het is ook een gelegenheid om eventuele vragen te stellen en meer zekerheid te krijgen dat ze zijn wie ze zeggen dat ze zijn.
CDD is het proces waarbij een potentiële klant grondig wordt onderzocht voordat een zakelijke relatie met hen wordt aangegaan. CDD is een belangrijk onderdeel van elk risicobeheerplan omdat het kan helpen uw bedrijf te beschermen tegen betrokkenheid bij illegale of onethische activiteiten. Het niet uitvoeren van CCD is daarom een op risico’s gebaseerde benadering die ernstige gevolgen kan hebben voor uw bedrijf.
Stel veel vragen en doe wat onderzoek. Door het invullen van een klantenonderzoeksformulier of het volgen van een checklijst ter naleving zoals in dit artikel, weet u zeker dat u grondige controles heeft uitgevoerd. De tijd nemen om de juiste maatregelen voor klantenonderzoek te implementeren, zal op de lange termijn zijn vruchten afwerpen.
Ten eerste kan uw bedrijf aansprakelijk zijn voor eventuele verliezen die de andere partij lijdt als gevolg van uw nalatigheid. Ten tweede kunt u civiel- of strafrechtelijk worden gestraft als wordt ontdekt dat u zich, zelfs onbewust, schuldig hebt gemaakt aan witwassen of andere financiële misdrijven. Ten derde kunt u belangrijke informatie over de andere partij mislopen die van cruciaal belang kan zijn voor uw besluitvormingsproces. Ten slotte kan uw bedrijf op de zwarte lijst worden gezet omdat het niet voldoet aan de wettelijke vereisten of door financiële instellingen als blijkt dat u zaken hebt gedaan met personen of entiteiten in risicovolle categorieën.
Een goede plek om te beginnen is de Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) Resource Guide van het Amerikaanse ministerie van Justitie. De gids behandelt een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot klantenonderzoek waarmee rekening moet worden gehouden bij het uitvoeren van CCD.
Callcenter checklijst met vereisten
Ontdek de ultieme checklist voor callcentervereisten en zorg ervoor dat uw callcenter soepel en efficiënt opereert. Van callcentersoftware tot ervaren personeel en uitstekende gesprekskwaliteit, deze gids behandelt alle essentiële elementen voor succes. Bezoek nu en bereid uw callcenter voor op een vlekkeloze werking!
Checklijst voor Klantenservicenormen
Ontdek essentiële richtlijnen voor top klantenservice! Verbeter de ervaring met AI, automatisering en sterke soft skills. Bezoek nu!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team