Een kennismakingsgesprek checklijst zorgt ervoor dat belangrijke stappen in het verkoopproces niet worden gemist. Het omvat gesprekplanning, klantkwalificatie, behoefteanalyse, de SPIN-methode, en vervolgacties. Essentieel voor verkoopteams en managers.
Hoe voert u een succesvolle kennismakingsgesprek? Wat moet ik opnemen? Waar moet ik beginnen? Dit zijn allemaal belangrijke vragen om te stellen als u het werk goed doet.
We hebben een lijst samengesteld met controles die u moet doorlopen om succes te garanderen. Lees verder om meer te weten te komen.
Een kennismakingsgesprek checklijst is een lijst met items die voor, tijdens en na een kennismakingsgesprek binnen het verkoopproces moeten worden ingevuld.
Dit omvat taken als het voorbereiden van het gesprek, het vooraf verzamelen van informatie, het maken van aantekeningen tijdens het gesprek en de opvolging daarna.
Door een checklijst te gebruiken, kunt u ervoor zorgen dat u niets mist en het meeste uit uw tijd haalt bij het kwalificeren van een potentiële koper.
Door deze checklijst te volgen, kunt u georganiseerd en efficiënt zijn tijdens uw tijd met de prospect. Hierdoor bent u minder tijd kwijt aan voorbereiding en meer tijd aan verkopen.
Mis geen belangrijke informatie die relevant kan zijn voor het gesprek.
Dit zijn de mensen die doorgaans kennismakingsgesprekken voeren met prospects, dus ze moeten bereid zijn om tijdens elk gesprek hun best te doen.
Timemanagement is cruciaal als je de leiding hebt over een team van mensen die prospects bellen. Deze checklijst stelt verkoopmanagers in staat om verkooptactieken efficiënt te lanceren en hun zakelijke doelen te bereiken.
Verkopers kunnen ook een checklist voor kennismakingsgesprekken in hun voordeel gebruiken. Door voorbereid te zijn op elk gesprek en te weten wat er van hen wordt verwacht, kunnen ze zich concentreren op de verkoop in plaats van op de logistiek van het gesprek.
Voordat u een ontdekkingsgesprek voert, moet u weten wie er aan de andere kant van de lijn zal zijn en wat voor soort informatie ze hebben.
Allereerst is het belangrijk om een idee te hebben van wie de klant is en wat hij van de service verwacht.
Bovendien zal het hebben van een agenda voor het gesprek u helpen gefocust te blijven en ervoor te zorgen dat u alle belangrijke onderwerpen behandelt. Tot slot, als u vooraf informatie verzamelt, kunt u meer tijd aan het gesprek besteden aan het stellen van vragen over verkoopontdekkingen en het leren kennen van de prospect.
Voordat u een nieuw sales discovery-proces met prospects start, moet u ervoor zorgen dat uw contactenlijst up-to-date is.
Controleer of er nieuwe informatie is toegevoegd aan de website of sociale mediapagina’s van de prospect, zodat u tijdens het gesprek relevante vragen kunt stellen.
Overweeg ten slotte om een scenarioschrijver een agenda te laten maken voor uw ontdekkingsgesprekken.
Zodra u het gesprek heeft gepland, is het tijd om uw potentiële koper te kwalificeren. Dit omvat het bepalen of ze al dan niet passen bij wat u aanbiedt en het beslissen over de volgende stappen nadat het klantenverkenningsproces is voltooid.
Hiermee kunt u zich concentreren op degenen die goed passen bij uw product of dienst. Dit bespaart zowel jou als de prospect tijd en energie, aangezien jullie geen van beiden het proces moeten doorlopen om iets te bespreken dat niet goed bij elkaar past.
De beste manier om een koper te kwalificeren, is door vragen te stellen die u inzicht geven in hun behoeften en of uw product of service hieraan kan voldoen. Enkele van de vragen die u kunt stellen zijn:
Zodra u uw koper heeft gekwalificeerd, is het tijd om een diagnose te stellen van hun behoeften. U moet bepalen met welke problemen ze momenteel worden geconfronteerd en de oplossingen begrijpen die het beste bij hen passen.
Het zorgt ervoor dat u de behoeften van potentiële klanten begrijpt. Op basis van de diagnose kunt u een oplossing bieden die tegemoet komt aan hun zakelijke uitdagingen.
Bovendien kunt u uw product of dienst efficiënt positioneren als u precies weet waarnaar klanten op zoek zijn. Door te vragen naar hun behoeften krijgt u een beter inzicht en kunt u bepalen wat wel en niet werkt.
Stel vragen die u inzicht geven in de uitdagingen waarmee de koper wordt geconfronteerd en hoe uw product of dienst hen kan helpen deze te overwinnen.
Hoe specifieker de vragen zijn, hoe beter u de behoeften van de potentiële klant kunt begrijpen.
Het SPIN-model is een verkooptechniek die kan worden gebruikt om de koopstatus van de prospect te bepalen en meer deals te sluiten. Het staat voor Situatie, Probleem, Implicatie en Behoeften.
Hiermee kunt u belangrijke informatie over uw prospects identificeren en hoe ze momenteel reageren op verkopers.
Als de status van een koper niet overeenkomt met die van u, moet u uitzoeken waarom, zodat u eventuele problemen kunt oplossen voordat u verder gaat.
Het SPIN-model werkt het beste als u vragen stelt die u helpen te begrijpen hoe uw prospect reageert en welke informatie hij nodig heeft. Hierdoor kunt u zich snel aanpassen en effectiever benaderen.
Onderzoek het bedrijf van uw potentiële klanten en kom meer te weten over hun zakelijke uitdagingen.
Het is ideaal om van tevoren een lijst met vragen te maken. Het stelt u in staat om beter voorbereid te zijn om relevante vragen te stellen wanneer u met een potentiële klant spreekt.
Stel een vragenlijst samen om de behoeften van de koper te begrijpen.
Het stellen van dit soort vragen kan moeilijk zijn, dus het is belangrijk om vooraf te weten welk type informatie u zoekt.
Tijdens het verkoopproces bepaalt de gespreksduur de hoeveelheid tijd die u met uw potentiële klant heeft om meer te weten te komen over hun behoeften.
Het is belangrijk voor een efficiënt gebruik van tijd. Dit helpt u te bepalen wat u tijdens het gesprek moet bespreken. Bovendien geeft het de prospect een tijdsbestek om hun planning rond uw gesprek te beheren.
Door een gespreksduur in te stellen, kunt u ook uw verkooppraatje plannen. U moet ervoor zorgen dat u alle vragen en zorgen van de koper binnen de geplande tijd kunt beantwoorden.
De beste manier om de gespreksduur in te stellen, is door uit te zoeken wanneer de potentiële klant beschikbaar is en wat hun favoriete beltijden zijn.
In de verkoop is een belscript een gids die schetst wat u moet zeggen en wanneer. Deze scripts zijn gebaseerd op best-practice regels en stellen vertegenwoordigers daarom in staat om altijd de beste klantenservice te leveren.
Oproepscripts zorgen ervoor dat u beter voorbereid bent op ontdekkingsgesprekken, omdat ze benadrukken wat er op bepaalde punten moet worden gezegd.
U hoeft zich geen zorgen te maken over wat u vervolgens moet zeggen en u kunt zich concentreren op de behoeften van de prospect.
Lees het woord voor woord zodat u zich kunt blijven concentreren op het gesprek. Als u afwijkt van het script, kan het gesprek off-topic raken en kunt u de behoeften van de prospect niet leren kennen.
Het gebruik van tools kan uw gespreksworkflow stroomlijnen en het verkoopproces efficiënter maken. Tools zullen uw werk ook gemakkelijker maken, zodat u zich kunt concentreren op de behoeften van de potentiële klanten.
Hiermee kunt u alle benodigde informatie en notities vastleggen, zodat u ze later tijdens follow-ups kunt raadplegen.
Het maakt het ook gemakkelijker voor u om statistieken bij te houden, gegevens te analyseren en patronen in uw verkoopproces te identificeren. Tools zijn essentieel voor het opzetten van gespreksworkflows, omdat u hiermee bepaalde taken kunt automatiseren die normaal gesproken tijd in beslag nemen tijdens gesprekken.
Dit omvat procedures zoals het opnemen van gesprekken of het verzenden van vervolgemails.
Bepaal welke tools het beste voor u werken en integreer ze vervolgens in uw processen.
LiveAgent is een van de natuurlijke keuzes, aangezien het kan worden geïntegreerd met de meeste CRM’s en een geweldige manier is om klantenondersteuning te beheren.
Tijdens een bepaalde fase van hun koopproces ervaren uw klanten verschillende pijnpunten. Door ze te identificeren, kunt u antwoorden en oplossingen voor deze problemen bieden.
Dit proces stelt klanten in staat zich meer op hun gemak te voelen en biedt uw vertegenwoordigers de mogelijkheid om hun vertrouwen te winnen.
Om een beter inzicht te krijgen in wat klanten zoeken en hoe dat aansluit bij uw product-/serviceaanbod.
De beste manier is door eerdere gesprekken op te volgen, te vragen waar ze zich in het koopproces bevinden en uw vragen daarop af te stemmen.
U moet ook bereid zijn om dezelfde vraag op verschillende manieren te stellen, zodat je verschillende antwoorden kunt krijgen. Zorg ervoor dat u open vragen stelt.
Vermijd ja- of nee-vragen, omdat ze u misschien weinig feedback geven. Het gebruik van indringende vragen wordt in dit stadium ook aanbevolen.
Bij het opzetten van een ontmoeting met een potentiële klant is het belangrijk om de beste tijd en locatie voor beide partijen te overwegen. Zo voorkomt u dat u opnieuw moet plannen of moet annuleren.
Het laat zien dat je hun tijd respecteert en maakt productieve gesprekken mogelijk. U zult ook in staat zijn om uw planning effectiever te beheren en optimaal gebruik te maken van de tijd die u hebt met prospects.
Als u de tijd en moeite neemt om een afspraak te maken, krijgt u vertrouwen en respect bij uw potentiële klant, wat u enorm zal helpen bij het sluiten van de deal.
Het is belangrijk om te onthouden dat mensen bij het opzetten van een verkoopvergadering vaak nee zeggen vanwege tijdgebrek of omdat ze niet het gevoel hebben dat ze aan uw eisen voldoen, dus volhardend zijn is belangrijk.
Als een persoon verhinderd is, kijk dan of iemand anders in zijn plaats aanwezig kan zijn.
Tijdens de timing werken vroege ochtenden of late namiddagen doordeweeks goed omdat mensen het dan meestal minder druk hebben. Bijeenkomsten op vrijdag moeten worden vermeden, aangezien vrijdagen doorgaans als het einde van de week worden beschouwd. De beste locatie hangt af van uw prospects, maar over het algemeen zal een kantoor of café werken.
Het opvolgen van uw prospects is een cruciaal onderdeel van het verkoopproces, maar het kan lastig zijn om te weten wat u moet zeggen en wanneer u het moet zeggen.
Door uw follow-ups van tevoren te plannen, hebt u de tijd om u goed voor te bereiden op elk gesprek. Het toont ook uw toewijding om zaken met hen te doen.
Hierdoor kunt u uw planning effectiever beheren en alle aankomende kansen optimaal benutten.
De beste manier is om binnen 24 uur na een telefoontje een email te sturen met daarin bepaalde vragen of verzoeken. Dit kan vragen zijn over hun zakelijke pijnpunten (indien niet al besproken tijdens het gesprek) en hun beschikbaarheid voor een andere vergadering.
Vervolg binnen 48 uur daarna met een nieuwe email waarin u wordt gevraagd een tijd in te plannen voor uw volgende gesprek.
Als u eenmaal een verkoopgesprek hebt georganiseerd en contact hebt opgenomen met uw prospect, is het tijd om het besluitvormingsproces af te ronden en de deal te sluiten. In eerste instantie lijkt het misschien moeilijk, maar met de juiste technieken wordt het gemakkelijker.
Door een deal te sluiten, kunt u doorgaan naar de volgende fase en een verkoop doen. Het vergroot ook uw kansen dat ze in de toekomst bij u terugkomen. Bovendien vergroot het uw zelfvertrouwen als verkoper en toont het uw voortgang in de loop van de tijd.
Vraag de prospect of ze geïnteresseerd zijn om door te gaan met het product of de service die u aanbiedt. Leg uit hoe het hen kan helpen en vraag naar eventuele zorgen, enz.
Probeer ook eens korting te geven als stimulans. Als ze nog steeds niet overtuigd zijn om te kopen, vraag ze dan of ze iemand anders kennen die mogelijk geïnteresseerd is in wat u te bieden hebt.
Stel vragen tijdens het kennismakingsgesprek om de behoeften en pijnpunten te begrijpen. Word vriendelijk met de koper, toon empathie en toon begrip.
Plan een vervolggesprek op basis van wat er tijdens het gesprek is besproken. Zo kunt u bevestigen dat beide partijen geïnteresseerd zijn om samen verder te gaan voordat er verdere toezeggingen worden gedaan.
Deze stap is echt belangrijk. U zou gewoon kunnen blijven praten, maar dat is niet waar verkoopgesprekken over gaan. Onthoud dat de koper veel aan het woord moet zijn, aangezien het een tweerichtingsgesprek moet zijn.
Zorg er ook voor dat u de juiste vragen stelt. Door meer open, niet-leidende soorten vragen te stellen, kunt u belangrijke informatie verzamelen over wat ze nodig hebben en waar u ze mogelijk kunt helpen.
De beste vragen tijdens een kennismakingsgesprek zijn vragen die beantwoord moeten worden met lange opmerkingen. Dit betekent dat ze breed en open moeten beginnen, zodat u ruimte hebt om dieper in te graven als dat nodig is.
Als uw potentiële klant iets te lang stil is terwijl u praat of hem vragen stelt, is dat niet per se slecht. Veel mensen zijn geconditioneerd om te geloven dat stilte ongemakkelijk is. Het kan echter betekenen dat ze de informatie die u hen geeft verwerken en nadenken over hoe ze uw product/dienst het beste kunnen gebruiken of erop kunnen reageren.
Het is erg belangrijk om vragen te blijven stellen totdat u het gevoel hebt dat u hun behoeften volledig begrijpt. Door dit te doen, weet u dat welk product of welke dienst u ook aanbiedt, aan hun behoeften voldoet, en belangrijker nog, zij zullen dat ook weten.
U kunt een positieve sign-off gebruiken om uw potentiële klant eraan te herinneren dat er nog tijd is om actie te ondernemen, maar ook om uw vertrouwen te tonen in wat u te bieden heeft. Een goede manier om u af te melden is bijvoorbeeld: “Ik kijk uit naar onze volgende ontmoeting”.
Kennismakingsvragen kunnen een behoorlijk lastig onderdeel van het proces zijn, omdat u er zeker van wilt zijn dat u de juiste stelt die u de meeste informatie zullen geven. U moet uw vragen specifiek afstemmen op elke potentiële klant.
Dit zijn slechts een paar ideeën en het hangt af van wat u verkoopt, maar meer te weten komen over het bedrijf van uw potentiële klant is een essentieel onderdeel van het kennismakingsproces. Zonder dat te doen, verkoopt u blindelings en dat is een recept voor een ramp.
Bij verkoop draait alles om het stellen van de juiste vragen op het juiste moment om de informatie te krijgen die u nodig heeft. En kennismakingsgesprekken zijn er om u te helpen die informatie te krijgen.
Wat zijn op dit moment uw grootste uitdagingen? Stel deze vraag totdat u echt begrijpt waar ze mee worstelen en hoe u ze kunt helpen die obstakels te overwinnen. Bovendien geeft dit u een idee of hun product/dienst al dan niet nodig is en of er een mogelijke match is.
Tips voor een goed kennismakingssgesprek:
Het is belangrijk om voldoende vragen te stellen om de potentiële klanten volledig te begrijpen. Ken hun pijnpunten, hoe ze deze momenteel proberen op te lossen en of/hoe u hen kunt helpen. Over het algemeen is het een goed idee om vervolgvragen te blijven stellen totdat u de onderwerpen hebt behandeld die u wilde behandelen. Wees voorbereid op het beantwoorden van vragen over uw bedrijf, inclusief wat u uniek maakt en welke resultaten u heeft behaald voor eerdere klanten.
Als u het gevoel heeft dat uw verkoopgesprek heel goed is verlopen, kunt u er waarschijnlijk vanuit gaan dat dit het geval is. Zorg ervoor dat uw potentiële klanten begrijpt hoe uw product of dienst hen kan helpen en dat ze geïnteresseerd zijn om meer te leren. Het is ook een goed idee om uw voortgang bij te houden tijdens verkenningsgesprekken. Het is mogelijk om al uw gesprekken met prospects bij te houden, evenals de status van elk gesprek, met behulp van verschillende tools. U kunt dan zien of een lead heeft gereageerd en de nodige actie heeft ondernomen op basis van hun feedback.
Over het algemeen wil je een paar belangrijke gesprekspunten hebben die u met de potentiële klant wilt bespreken. Overweeg welke pijnpunten de klant ervaart die uw product kan aanpakken. U wilt ook voorbereid zijn om eventuele vragen van de klant te beantwoorden.
Deze geven aan dat de klant op het punt staat om op uw aanbod in te gaan. In plaats van een gratis gesprek van 15 minuten zoals tijdens ontdekkingsgesprekken, is een strategiegesprek het moment waarop u een spelplan bedenkt. De kans is groter dat er inkomsten worden gegenereerd met de oproepen.
Hierboven hebben we enkele goede vragen behandeld die u kunt stellen tijdens een ontdekkingsgesprek. U moet er echter altijd aan denken om uw vragen specifiek af te stemmen op de prospect en hun bedrijf. Een reeks vragen die misschien perfect zijn voor de ene potentiële klant, kunnen voor een andere volledig ongepast zijn. U moet uw potentiële klanten echt leren kennen om de juiste vragen te stellen tijdens verkenningsgesprekken.
Sommige bedrijven brengen kosten in rekening voor verkenningsgesprekken, andere niet. Bij LiveAgent zijn bijvoorbeeld demo’s en vervolggesprekken gratis. Als u wilt dat uw potentiële klant betaalt, is het belangrijk om vooraf te weten hoe u kosten in rekening brengt voor uw diensten, en zorg ervoor dat de potentiële klant weet waarvoor hij betaalt. U kunt ze ook vragen om te betalen nadat ze hebben besloten om door te gaan met de deal of alternatieve betalingsopties aanbieden, zoals maandelijkse provisies.
U kunt ze een email sturen om ze te bedanken voor hun tijd en ze te laten weten dat u in de nabije toekomst wat meer informatie zult sturen. U kunt ook een vergadering plannen of hen een voorstel sturen waarin uw diensten worden uiteengezet. Personaliseer altijd de manier waarop u contact opneemt met een potentiële klant, aangezien niet iedereen hetzelfde aandachtsniveau nodig heeft.
Als de potentiële klant vraagt naar prijzen, is het belangrijk om voorbereid te zijn met een antwoord. U kunt ze vertellen dat u de prijzen verder zult bespreken zodra ze klant worden, of u kunt ze vooraf een aantal pakketprijzen geven.
Nieuwe klant onboarding checklijst
Optimaliseer het onboardingproces van nieuwe klanten met onze uitgebreide checklist. Zorg voor een naadloze ervaring door een verkoopvertegenwoordiger en klantenservice-medewerker toe te wijzen, contracten te valideren, verwachtingen te identificeren en doelen te stellen. Verhoog klanttevredenheid en herhaalzaken met deze efficiënte gids van LiveAgent. Bezoek de pagina voor meer details en verbeter uw klantrelaties vandaag nog!
Callcenter configuratie checklijst
Ontdek de essentiële Callcenter configuratie checklijst om uw callcenter efficiënt op te zetten. Leer over het schatten van oproepen, kiezen van software en hardware, personeel inhuren, en procesorganisatie. Zorg voor een succesvol functionerend callcenter met deze uitgebreide gids. Perfect voor ondernemers, vertegenwoordigers en managers. Bezoek nu en verbeter uw callcenter!
Callcenter kwaliteitsborging checklijst
Gebruik deze checklijst voor kwaliteitsborging van het callcenter om ervoor te zorgen dat uw vertegenwoordigers elk gesprek kunnen afhandelen - zonder uitzondering.
Klantenservicevaardigheden checklijst
Wat voor persoon moet je zijn om bij de klantenservice te werken? Welke vaardigheden moet u hebben? Gebruik deze checklist voor klantenservicevaardigheden om te zien of u geschikt bent voor deze baan.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team