De helpdesk kwaliteitsborging checklist biedt beste praktijken voor klantenservice, zoals begroeting, empathie tonen, duidelijke uitleg geven, actief luisteren en effectieve probleemoplossing om hoogwaardige service te verzekeren.
Zorg ervoor dat uw helpdeskdiensten van hoge kwaliteit zijn. Makkelijk gezegd, maar hoe controleert u of alle tickets goed worden afgehandeld. Hoe zorgt u ervoor dat klantentevredenheid altijd topprioriteit is? Volg deze eenvoudige stappen om uw helpdesk soepel te laten werken en uitstekende klantenservice te bieden.
Door alle items op deze lijst aan te vinken, kunt u controleren of uw helpdesk naar behoren functioneert en of uw bedrijf een consistent serviceniveau biedt .
Als u de checklijst doorloopt, kunt u veelvoorkomende fouten voorkomen, zoals:
Iedereen die een geweldige klantenservice wil bieden en de prestaties van het contactcenter voortdurend wil verbeteren.
Het eerste dat mensen willen horen als ze een helpdesk bellen, is de stem van een echte persoon. Live menselijke stem overtreft altijd een geautomatiseerde machine. Begroet de beller op basis van het tijdstip van de dag (wanneer u zeker weet uit welke tijdzone ze bellen) of een neutrale begroeting, bijvoorbeeld ‘Hallo’.
De eerste indruk is altijd het belangrijkst, en als u uw gebruikers op een vriendelijke manier begroet, zullen ze zich welkom voelen. Het zeggen van ‘Goedemorgen’ of ‘Hallo daar’ kan een grote bijdrage leveren aan het opbouwen van een goede verstandhouding.
Luister goed en zorg dat de klant zich op zijn gemak voelt. Als u hun naam kunt achterhalen, geweldig. Zo niet, vraag het hen dan voordat u verdergaat met andere vragen of opmerkingen.
Tip: pas op dat u niet te robotachtig klinkt bij het gebruik van zinnen als “Hoe kan ik u vandaag helpen?”. Een simpele verandering in toon en stembuiging kan het verschil maken.
De meeste klanten bellen uw helpdesk omdat er iets mis is gegaan. Daarom is het belangrijk om empathie te tonen en excuses te bieden voor het probleem dat ze ervaren.
U kunt sterke klantrelaties met uw klanten opbouwen door simpelweg te zeggen “Het spijt me dat u is overkomen”. Als een klant denkt dat u hun probleem begrijpt en om hen geeft als individu, is de kans groter dat ze over het algemeen tevreden zijn met uw service.
Spreek de klant altijd bij zijn naam aan, tenzij u is gevraagd dit niet te doen. Dit is een goede gewoonte voor alle interacties met de klantenservice, omdat het helpt bij het opbouwen van vertrouwen tussen uw bedrijf en zijn klanten.
Klanten willen weten dat er naar hen wordt geluisterd, vooral als ze hun ontevredenheid uiten. Door ze bij hun naam aan te spreken, weten ze dat u oplet.
Als u de klant voor het eerst begroet, vraag dan om zijn naam en gebruik die tijdens het gesprek. Als ze u hun emailadres of sociale media-adres vertellen, zorg er dan voor dat u dat ook gebruikt (indien van toepassing).
Klanten hebben een duidelijke uitleg nodig over wat er aan de hand is en hoe dit kan worden verholpen. Beschrijf het probleem in detail, schets mogelijke oplossingen en geef een schatting voor wanneer het zal worden opgelost.
Hoe meer informatie u uw klanten geeft over wat er gebeurt, hoe groter de kans dat ze uw bedrijf vertrouwen.
Wanneer u met een klant over zijn probleem praat, moet u mogelijk technische termen gebruiken. Ook al bent u er misschien aan gewend dat uw helpticketsysteemvertegenwoordigers liever jargon gebruiken, toch raken klanten meestal in de war door wat u zegt.
Klanten willen over het algemeen geen lezing over hoe het product werkt, maar willen liever helpen het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Door alleen technische termen te gebruiken wanneer dat nodig is, kunnen ze zich beter op het probleem concentreren.
Gebruik alleen technische termen als deze absoluut noodzakelijk zijn om het probleem uit te leggen. Probeer op een manier te spreken die iedereen begrijpt, zodat het proces transparant is voor de beller.
Als het gaat om het helpen van klanten, is actief luisteren een belangrijke vaardigheid. Hiermee kunt u niet alleen horen wat de klant te zeggen heeft, maar laat u ook zien dat u oplet en zijn of haar zorgen serieus neemt.
Er geldt een verplichting voor servicemedewerkers om goed te luisteren, zodat klanten zich gehoord en begrepen voelen. Bovendien kan actief luisteren ervoor zorgen dat vertegenwoordigers problemen sneller oplossen, omdat ze een duidelijk inzicht krijgen in wat er gebeurt.
Actief luisteren omvat drie A’s: attitude, aanpassing en aandacht:
Als u een probleem volledig begrijpt, kunt u de mogelijke oplossingen aan de klant uitleggen. Het is belangrijk dat u altijd meer dan één oplossing voorstelt en de klant de beste laat kiezen.
Als u dit doet, laat u de klant zien dat u bereid bent een compromis te vinden, wat voor beide partijen een win-winsituatie oplevert.
Beschrijf mogelijke oplossingen, inclusief hun voor- en nadelen, om klanten te helpen weloverwogen beslissingen te nemen over welke het beste voor hen werkt in termen van kosten en tijdsbestek, enz. Elke oplossing moet inspelen op een specifieke behoefte, zodat klanten de meest geschikte kunnen selecteren geschikt.
Dit is een zeer belangrijke stap. Soms is de klant misschien niet tevreden met een van de voorgestelde oplossingen voor hun probleem, dus het is aan u als helpdeskmedewerkers om te bieden hen indien mogelijk een alternatieve optie.
Het laat de klant zien dat u aandacht hebt voor hun behoeften en hen de best mogelijke ervaring wilt bieden.
Vraag altijd de toestemming van een supervisor voordat u een alternatieve oplossing aanbiedt, zelfs als het langer duurt dan normaal om de klus te klaren.
Zodra u een oplossing heeft voorgesteld, is het belangrijk om eventuele vragen van de klant hierover te beantwoorden. Ze zullen dan begrijpen wat er aan de hand is en vertrouwen hebben in uw vermogen om een oplossing te vinden.
Het helpt bij het opbouwen van vertrouwen en stelt klanten gerust dat u er bent om te helpen. Bovendien kunt u hiermee eventuele misverstanden oplossen voordat ze de kans krijgen om grotere problemen te worden.
De beste manier om vragen van klanten te beantwoorden, is afhankelijk van de situatie, dus daar is niet één juist antwoord voor. Enkele tips om u te helpen vragen van klanten effectief te beantwoorden, zijn onder meer:
Het effectief beantwoorden van alle vragen is een belangrijk onderdeel van het bieden van kwaliteitsondersteuning.
Als u oplossingen wilt voorstellen die geschikt zijn voor uw klanten, moet u een goed begrip hebben van de producten en diensten die u aanbiedt. U moet bekend zijn met zowel de functies en de functionaliteit van elk product, als het beleid en de procedures van het bedrijf.
Hiermee kunt u nauwkeurige en tijdige oplossingen bieden voor problemen van klanten. Het helpt u ook om een professioneel imago op te bouwen en het hoogst mogelijke niveau van klantenservice te bieden.
Zodra u het probleem van een klant begrijpt, is het belangrijk om in te schatten hoe lang het duurt om het op te lossen. Dit kan door ze een specifieke datum of tijd te geven waarbinnen ze een reactie mogen verwachten.
Het geeft klanten het vertrouwen dat hun probleem serieus wordt genomen en dat u al het mogelijke doet om de hulp te bieden die ze nodig hebben. Het stelt u ook in staat om de verwachtingen van de klant op tijd te managen.
Definieer duidelijk wat er moet gebeuren zodat klanten hulp kunnen krijgen. Dit kan het verstrekken van aanvullende informatie zijn of het opvragen van meer details voordat ze verder gaan met het oplossen van hun problemen.
Het helpt u dichter bij een definitieve oplossing voor het probleem van de klant te komen en stelt u in staat om hen op de hoogte te houden van de voortgang.
Het hebben van een uitgebreide gids voor het proces maakt het voor alle belanghebbenden duidelijk wat elke stap van het proces inhoudt, van begin tot eind. Dit moet een overzicht bevatten van wat er na elke stap gebeurt en hoe lang het doorgaans duurt om de volgende te starten.
Een ticketbeheer-software is hier handig. Het kan u helpen bij het bijhouden van alle openstaande tickets en hun volgende stappen om de workflow te stroomlijnen, de productiviteit te verhogen en het proces duidelijk en begrijpelijk te maken.
Spreek de klant altijd bij zijn naam aan, tenzij u is gevraagd dit niet te doen. Dit is een goede gewoonte voor alle interacties met de klantenservice, omdat het helpt bij het opbouwen van vertrouwen tussen uw bedrijf en zijn klanten.
Klanten willen weten dat er naar hen wordt geluisterd, vooral als ze hun ontevredenheid uiten. Door ze bij hun naam aan te spreken, weten ze dat u oplet.
Als u de klant voor het eerst begroet, vraag dan om zijn naam en gebruik die tijdens het gesprek. Als ze u hun emailadres of sociale media-adres vertellen, zorg er dan voor dat u dat ook gebruikt (indien van toepassing).
Stemintonatie is uiterst belangrijk als het gaat om klantenondersteuning, omdat het de klantenervaring kan maken of breken. U moet altijd een positieve toon gebruiken tijdens interacties met klanten, ongeacht hoe frustrerend hun problemen kunnen zijn.
Het zal u helpen kalm te blijven en op de lange termijn een goede relatie met uw klanten te onderhouden, en hen aan te moedigen uw diensten aan anderen aan te bevelen.
Aan het einde van elke interactie moet u altijd vragen of uw klanten nog vragen of opmerkingen hebben. Door eventuele communicatiekloven tussen de agent en de klant te dichten, kunt u ervoor zorgen dat hun probleem naar tevredenheid is opgelost en voorkomt u dat het opnieuw optreedt.
Omdat ze een kans nodig hebben om te heroverwegen wat ze tot nu toe hebben gehoord. Ze kunnen overweldigd worden door de informatie of onscherp zijn, dus het kan een paar seconden duren voordat ze zeker weten dat ze alles hebben gevraagd.
Een goede vraag is of ze begrijpen hoe ze hun probleem zelf kunnen oplossen, wat er kan gebeuren als het probleem zich opnieuw voordoet en of ze verdere hulp nodig hebben.
U moet de klant altijd bedanken voor hun tijd en geduld tijdens elke ondersteuningsinteractie.
Het is een geweldige manier om te laten zien dat u hun zaken en steun waardeert. Dit kleine gebaar kan ervoor zorgen dat ze een positieve ervaring hebben met uw helpdesk en dat ze in de toekomst eerder terug zullen komen voor hulp als ze dat nodig hebben.
Bedank de ontvanger en vermeld duidelijk het volgende deel van het proces. Stuur ze een bedankje.
Als er een probleem wordt gemeld aan uw helpdesk, is het belangrijk dit zo snel mogelijk op te lossen. Dit kan worden gedaan door de juiste tools te gebruiken en de best practices voor klantenondersteuning te volgen.
Het oplossen van een probleem in een bepaald tijdsbestek kan ervoor zorgen dat de klant tevreden is met de ondersteuning die hij ontvangt.
De omnichannel-inbox van LiveAgent stelt een medewerker van de klantenservice in staat om problemen van klanten snel en gemakkelijk op te lossen, waardoor de gemiddelde oplossingstijd wordt verkort. Bovendien biedt deze tool geavanceerde functies zoals voorgeprogrammeerde berichten om snellere antwoorden te geven met korte antwoorden op veelgestelde vragen.
Tip: door gebruik te maken van de gratis proefversie, kunt u zien wat LiveAgent in de praktijk te bieden heeft.
Vergeet niet om labels en tags voor elk ticket te bepalen om uw productiviteit te verhogen om de workflow te stroomlijnen.
Tags en labels stellen u in staat de ticketstatus, prioriteit en servicetype enz. bij te houden. Ze vormen een belangrijk onderdeel van het categoriseringsproces en vereenvoudigen de algemene workflow.
Bepaal labels voor elk ticket. Stel uzelf vragen zoals:
Voorbeelden van te gebruiken labels:
Probeer het probleem van de klant altijd tijdens de eerste reactie op te lossen.
Het bouwt klantentevredenheid en vertrouwen op en vermindert het aantal tickets dat wordt geëscaleerd naar een vertegenwoordiger-supervisor of technicus.
Onderzoek het probleem, vind een oplossing en houd de klant op de hoogte. Als een probleem ingewikkelder is of enig onderzoek van uw kant vereist, houd de klant dan op de hoogte door hem minstens één keer per 24 uur op te volgen. Nadat u het probleem heeft opgelost, bevestigt u dat u alle stappen heeft genomen om aan de verwachtingen van de klant te voldoen.
Als er iets misgaat en de klant de schuld krijgt, is het gemakkelijk om defensief te reageren en begin ze de schuld te geven van de fout. Dit zal de situatie echter alleen maar verergeren en het moeilijker maken om het probleem op te lossen.
“De klant zou altijd gelijk moeten hebben in hun eigen geest.” Ze komen eerst en zelfs als u het niet met ze eens bent, moet u doen alsof.
Let op tekenen als uw organisatie klanten de schuld geeft van hun problemen. Maak klanten blij door manieren te vinden om van ze te profiteren in plaats van erover te klagen. Als je lastige klanten hebt, onthoud dan dat het enige echte tegengif is om er helemaal geen te hebben.
Soms heeft een klant extra hulp nodig om zijn probleem op te lossen. Als dit het geval is, bied ze dan extra middelen om het te vinden.
Alleen als u een stap verder gaat, zullen de klanten uw toewijding zien, dat u er alles aan doet om aan de verwachtingen van de klant te voldoen.
Loop uw klant door de oplossing of escaleer het ticket naar een supervisor. Hierdoor zal geen van hun vragen onbeantwoord blijven.
Met productiviteitsrapporten kunt u de prestaties bijhouden, zien hoeveel tijd uw klantenondersteuningsteam aan elk type ticket besteedt en bepalen welke services meer tijd in beslag nemen dan andere. Deze informatie kan worden gebruikt om de prioriteiten en middelen die aan verschillende diensten worden toegewezen, aan te passen.
Het is een statistiek die meet hoe vaak u de problemen van klanten bij de eerste poging kunt oplossen. Het is belangrijk om dit aantal zo hoog mogelijk te houden, omdat het de werkdruk voor uw team vermindert en de klantentevredenheid en het vertrouwen opbouwt.
De hoeveelheid tijd die nodig is om op het ticket van een klant te antwoorden. Het is van cruciaal belang dit aantal laag te houden, aangezien lange reactietijden ertoe kunnen leiden dat klanten gefrustreerd raken, wat bijdraagt aan hogere ticketvolumes.
Een statistiek die meet hoe tevreden uw klanten zijn met de hulp die zij van uw team krijgen. Klantenloyaliteit wordt opgebouwd als de beoordeling van vertegenwoordigers hoog blijft, evenals het aantal verwijzingen dat ze zullen maken.
Dit is een goede graadmeter voor de kwaliteit van de dienstverlening. U kunt enquêtesoftware gebruiken om klanten te vragen hoe tevreden ze zijn met uw responstijd, kennis en algemene service. Als de tevredenheidsscore laag is, moet u onderzoeken wat de oorzaak van het probleem is, de ontwikkeling voorspellen en wijzigingen aanbrengen.
NPS is een statistiek die de loyaliteit van klanten meet , gebaseerd op de vraag “hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf aanbeveelt aan een vriend of collega?” U kunt de NPS gebruiken om de voortgang van de kwaliteitsverbeteringsinspanningen van uw helpdesk te volgen.
Het percentage klanten dat op uw enquête reageert met een score van 1 of 2 (van de 10). Een hoge negatieve respons geeft meestal aan dat er gebieden zijn waar uw helpdesk moet worden verbeterd. Door deze problemen te onderzoeken en aan te pakken, verbetert u de klantentevredenheid en vermindert u het aantal tickets dat u ontvangt.
Dit is het percentage tickets dat is opgelost. U kunt deze statistiek gebruiken om de voortgang van uw team bij te houden en gebieden te identificeren waar motiverende vertegenwoordigers, meer training of middelen nodig zijn.
Het percentage klanten dat meer dan eens contact met u heeft opgenomen. U kunt deze statistiek bekijken om klanten te identificeren die problemen hebben die niet zijn opgelost en die aanvullende hulp nodig hebben.
Een statistiek die meet hoeveel antwoorden er nodig zijn om een ticket op te lossen. Dit nummer is belangrijk omdat het u helpt bij het identificeren van tickets die meer tijd in beslag nemen dan zou moeten. Door deze problemen te onderzoeken en aan te pakken, verbetert u de productiviteit van uw team.
De statistiek voor opgeloste problemen is een telling van het aantal tickets dat is opgelost. U kunt ook de voortgang van uw team volgen en het serviceniveau bepalen.
Het totale aantal chats of oproepen dat is doorgeschakeld naar een ander team. Als u dit nummer kent, kunt u bepalen waar uw oproepdistributiemethoden moeten worden verbeterd. U kunt chatdistributie ook automatisch laten doen.
Om de kwaliteitsprestaties van uw helpdesk te controleren, moet u ook beoordelingen bekijken. Reageer op alle meningen en beantwoord alle vragen die u tegenkomt. Zorg dat u altijd blijft checken, reageren, beantwoorden en oplossen.
Een hulpmiddel van onschatbare waarde om uw klantenervaring te evalueren. Mystery calls stellen bedrijven in staat om nauwkeurig te analyseren hoe ze klanten begroeten en helpen wanneer ze het bedrijf bellen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om de eerstelijnsservice te verbeteren, onervaren vertegenwoordigers op te leiden en verdere verbeteringen op te volgen.
Begin met het controleren van de juiste ticketdocumentatie en het tijdig oplossen van tickets. Train uw personeel om de beste oplossing te bieden voor problemen van klanten en tegelijkertijd te voldoen aan de procedures en het beleid van het bedrijf. Vergeet niet de prestaties van uw vertegenwoordigers te volgen en helpdesktickets te bekijken.
Om de impact van de kwaliteitsborging van de helpdesk te meten, kunt u statistieken gebruiken zoals productiviteit, eerste oproepoplossing, gemiddelde responstijd en klantentevredenheid. Bekijk voor meer informatie het tweede deel van de checklijst: ‘Hoe beheert u de prestaties van uw helpdesk’.
We raden aan om de checklist voor kwaliteitsborging van de helpdesk ten minste maandelijks te gebruiken. Het kan echter zijn dat bepaalde items op de lijst meer of minder vaak moeten worden gecontroleerd, afhankelijk van uw zakelijke behoeften.
Een helpdeskmedewerker voor kwaliteitsborging helpt bij het evalueren van de prestaties van anderen. Ze kunnen ook taken uitvoeren zoals het opleiden van nieuwe werknemers, het uitvoeren van audits en het geven van feedback aan werknemers over hun prestaties.
De meest essentiële zijn communicatie- en gespreksvaardigheden om uw punt effectief over te brengen. Afgezien daarvan behoren analytische vaardigheden en zachte vaardigheden van producten en diensten die door het bedrijf worden aangeboden, tot de belangrijkste.
Een helpdeskmedewerker voor kwaliteitsborging helpt bij het evalueren van de prestaties van anderen. Ze kunnen ook taken uitvoeren zoals het opleiden van nieuwe werknemers, het uitvoeren van audits en het geven van feedback aan werknemers over hun prestaties.
Ja, u kunt onze pdf-checklist voor kwaliteitsborging van de helpdesk downloaden.
Callcenter kwaliteitsborging checklijst
Gebruik deze checklijst voor kwaliteitsborging van het callcenter om ervoor te zorgen dat uw vertegenwoordigers elk gesprek kunnen afhandelen - zonder uitzondering.
Hoe excuses aanbieden bij een klant
Uw oprechte excuses aanbieden bij een klant betekent dat u toegeeft dat uw bedrijf een fout heeft gemaakt. Leer hoe u zich op de juiste manier kunt verontschuldigen.
Verontschuldigingssjablonen voor callcentra
LiveAgent heeft gratis, gebruiksklare verontschuldigingssjablonen voor callcentra gemaakt voor elk bedrijf/persoon die professionele klantenservice wil bieden.
Checklijst voor procedure klantenafhandeling
Hoe gaat u om met de problemen van je klanten? Gebruik onze checklijst voor de afhandeling van klachten van klanten om ervoor te zorgen dat alles in orde is.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team