Gebruik deze helpdeskchecklijst om doelen te stellen, software te kiezen, vertegenwoordigers te organiseren, kantooruren te definiëren en emailsjablonen aan te passen. Het helpt bij het verbeteren van klanttevredenheid en loyaliteit.
Organiseert en runt u uw eigen helpdesk? Hier is een uitgebreide lijst met dingen die u moet doen en die u niet mag missen.
Een goed georganiseerde helpdesk is de basis van een goede supportafdeling, wat de klantentevredenheid verbetert en loyaliteit vergroot.
Een helpdeskchecklijst is een samenvatting van wat er moet gebeuren om uw helpdesk soepel te laten werken en ervoor te zorgen dat u geen cruciale taken bent vergeten, zoals de bulkimport van data of VoIP-implementatie. Het is een hulpmiddel van onschatbare waarde bij het maken of beheren van een nieuwe helpdesk om ervoor te zorgen dat alle belangrijke taken zijn voltooid.
Een helpdesk is onmisbaar voor elk bedrijf, groot of klein. Hiermee kunnen klanten en klanten gemakkelijk contact opnemen met de klantenservice en hulp krijgen bij eventuele problemen van klanten.
Het is een essentieel hulpmiddel voor bedrijven die:
Het eerste dat u zich moet afvragen, is wat u wilt bereiken met de helpdesk.
Het zal moeilijk zijn om het succes van uw helpdesk te meten zonder specifieke doelen te stellen en te controleren of deze worden gehaald.
Doelen moeten meetbaar, tijdgebonden en realistisch zijn. Hoe gedetailleerder ze zijn, hoe beter. Bijvoorbeeld: “Ik wil dat mijn helpdeskteam 95% van de vragen binnen 24 uur oplost”. Ontwikkel doelen voor de klantenservice als geheel en ook voor elk individu. Begin met de grote doelen en probeer ze vervolgens op te splitsen in kleinere – hierdoor komt u steeds dichter bij uw doelen.
Door specifieke doelen te stellen, werkt uw team aan gestelde doelen in plaats van alleen maar ‘hun werk te doen’ zonder direct doel erachter. Dit motiveert uw medewerkers en houdt hen op de hoogte van wat er van hen wordt verwacht.
De doelen moeten haalbaar zijn, dus het is beter om iets lagere doelen te hebben en deze elke keer te halen dan onrealistische doelen niet te halen.
Zodra de doelen van uw helpdesk zijn vastgesteld, is het tijd om de software te kiezen die door uw team zal worden gebruikt. Er zijn veel verschillende soorten helpdesksoftware beschikbaar, dus het is belangrijk om degene te vinden die past bij de behoeften van uw bedrijf.
Helpdesksoftware is essentieel voor het beheren van vragen en klachten van klanten. Hiermee kunt u klanteninteracties volgen en bewaken, en alle communicatie op één plek opslaan. Het maakt uw werk efficiënter en gerichter.
De software die u kiest, moet:
Welke tools te gebruiken voor het kiezen van helpdesksoftware?
Als er veel mensen in één team samenwerken, is het essentieel om een organisatiesysteem te creëren voor communicatie en het delegeren van taken.
Door uw team per afdeling te organiseren, kunt u vragen van klanten effectiever beheren. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om de juiste medewerker te vinden om mee te praten en helpt de communicatie effectief te houden.
U moet uw helpdeskteam indelen in verschillende afdelingen op basis van hun vaardigheden en expertise. Bijvoorbeeld: “Klantenondersteuning”, “Verkoop” en “Technische ondersteuning”, enz.
Elke afdeling moet een leider hebben die verantwoordelijk is voor het delegeren van taken aan andere leden van het team en die ervoor zorgt dat alle vragen van klanten tijdig worden afgehandeld.
Vertegenwoordigers binnen dezelfde afdeling moeten worden georganiseerd op basis van hun vaardigheidsniveau (of ‘anciënniteit’). Het is ook belangrijk om duidelijke communicatielijnen tussen afdelingen tot stand te brengen, zodat eventuele problemen snel kunnen worden opgelost.
Om uw klanten de best mogelijke service te bieden, heeft u een efficiënt systeem nodig waarmee ze op verschillende uren contact met u kunnen opnemen.
Door kantooruren in te stellen, kunnen klanten weten wanneer ze een reactie van u kunnen verwachten. Dit zal helpen om het aantal vragen dat ‘s nachts of in het weekend binnenkomt, te verminderen wanneer niemand beschikbaar is om ze te beantwoorden. Kantooruren zijn ook van invloed op uw SLA-naleving.
U moet beslissen over de tijdstippen waarop vragen van klanten worden behandeld door ondersteuningsmedewerkers, dus kijk wanneer uw klanten doorgaans contact met u opnemen. Vergeet tijdzones niet als u een internationale ondersteuningsservice biedt. Zorg er ook voor dat deze uren duidelijk zichtbaar zijn op uw website en/of contactpagina.
Tip: als u vragen ontvangt buiten uw kantooruren, kunt u een geautomatiseerd reactiesysteem gebruiken om klanten te informeren over wanneer ze een antwoord van u kunnen verwachten.
U heeft al een beslissing genomen en een helpdesksoftware-oplossing gekozen die aan uw behoeften voldoet. Het is tijd om alle functies in te stellen en klaar te maken voor uw klantenondersteuning.
Een goed functionerend helpdesksysteem maakt het voor uw ondersteuningsteamleden gemakkelijker om vragen van klanten te beheren en hun voortgang bij te houden.
Afhankelijk van de software die u kiest, zal het proces verschillen. Desalniettemin zijn er enkele dingen die u zeker moet doen:
We kunnen u niet vertellen hoe de implementatie van een helpdesk er bij elke provider uitziet, maar we kunnen u wel vertellen hoe u dit met LiveAgent doet. Het opzetten van deze helpdesk is vrij eenvoudig en het duurt niet lang voordat u ermee aan de slag kunt.
LiveAgent’s ondersteuningsportaal maakt het duidelijk: u hoeft alleen maar: gebruikers toe te voegen, uw e-mail in te stellen, verbinding te maken aan uw eigen mailbox, een live chatknop toevoegen aan uw website, uw sociale pagina’s verbinden, een klantenportaal en callcenter opzetten, en dat is alles – u bent klaar om te gaan.
Dit zijn de kanalen waarmee u met uw klanten kunt communiceren.
Hoe meer manieren uw klanten kunnen bereiken, hoe beter ze hun ervaring met uw merk of product zullen ervaren. Het geeft hen ook een gevoel van controle over hoe ze willen communiceren. Als er maar één optie beschikbaar is, zijn ze misschien niet zo gemotiveerd om contact op te nemen als er iets misgaat. Een goed voorbeeld van communicatie via meerdere kanalen is LiveAgent cloudhelpdesksoftware, waarmee uw klanten u via verschillende kanalen kunnen bereiken.
U moet beslissen via welke kanalen u uw klanten wilt bereiken en ze dienovereenkomstig configureren. Een paar kanalen die we aanbevelen zijn:
U kunt een emailadres gebruiken voor elk communicatiekanaal dat u aanbiedt (bijvoorbeeld support@uwbedrijf.com, verkoop@uwbedrijf.com).
Om een mailbox als uw kanaal te implementeren, moet u een mailserver instellen en deze configureren voor elk type email. U moet er ook voor zorgen dat u voldoende ruimte hebt om alle inkomende berichten op te slaan, zodat ze niet verloren gaan door een gebrek aan beschikbare ruimte. Merk op dat ondersteuning enkel via email nadelen heeft.
Als u uw klanten een plek wilt bieden waar ze productgerelateerde kwesties kunnen bespreken, kunt u community-forums opzetten op bijvoorbeeld Facebook. Om dit te doen, maakt u eenvoudigweg een Facebook-pagina voor uw bedrijf aan en voegt u een discussiebord toe. U kunt ook andere sociale medianetwerken (bijv. Twitter, LinkedIn) gebruiken om klantenondersteuningsforums op te zetten.
Live chat is een geweldige manier om in real-time ondersteuning te bieden aan uw klanten, en u kunt LiveAgent gebruiken om het op te zetten. Als u 24/7 klantenondersteuning wilt bieden, denk dan aan het gebruik van self-service chatbots om met uw klanten te praten en eenvoudige vragen te beantwoorden (bijvoorbeeld “Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?”). Ze kunnen eenvoudig worden opgeschaald of verkleind, afhankelijk van hoeveel mensen op een bepaald moment ondersteuning nodig hebben.
Als u een kennisbank heeft, kunt u artikelen toevoegen die uitleg geven over hoe u uw producten kunt gebruiken of veelvoorkomende problemen kunt oplossen, wat zal helpen het aantal vragen dat via e-mail of telefoon binnenkomt te verminderen. Zorg er echter voor dat uw kennisbankartikelen up-to-date, nauwkeurig zijn en waarde bieden aan uw klanten.
U kunt telefonische ondersteuning bieden gedurende bepaalde uren van de dag, maar u moet ervoor zorgen dat u voldoende klantenservice-agenten heeft om het aantal binnenkomende oproepen te kunnen verwerken. U moet ook een telefoonsysteem (bijvoorbeeld VOIP) en callcenter-software opzetten om de oproepen effectief te beheren (bijvoorbeeld LiveAgent).
U kunt ook sociale media gebruiken om klantenservice te bieden. Denk aan Facebook Messenger – het biedt een eenvoudige manier voor uw klanten om contact met u op te nemen. Zorg er gewoon voor dat u alle inkomende berichten in de gaten houdt, zodat u tijdige hulp kunt bieden.
Met een contactformulier kunnen klanten hun zorgen kenbaar maken via een online interface. Het vereenvoudigt het proces om in contact te komen met uw bedrijf.
Met een contactformulier op uw website kunnen klanten contact met u opnemen zonder de telefoon te hoeven pakken of een email te sturen, wat hen tijd bespaart en gedoe.
U moet beslissen welke velden u in het contactformulier wilt opnemen: naam, emailadres (optioneel), bericht, enz.
U kunt een tool zoals Gravity Forms of Contact Form Seven in WordPress gebruiken als u geen programmeerkennis hebt. Als uw website op een ander platform is gebouwd, vraag dan de ontwikkelaars hoe zij deze functie voor u zouden implementeren.
U moet ook beslissen waar u het contactformulier op uw website wilt weergeven. Het kan op een pagina zoals ‘Contact’ worden geplaatst of in de zijbalk of voettekst worden ingesloten. Zorg ervoor dat u het contactformulier test voordat u het op uw website publiceert. U moet er ook voor zorgen dat het e-mailadres dat aan het formulier is gekoppeld correct werkt.
Onthoud bij het maken van een contactformulier het volgende:
Voordat u vragen van klanten via uw communicatiekanalen ontvangt, moet u een effectief proces bepalen om met hen om te gaan, bijvoorbeeld met een automatisch ticketdistributiesysteem .
Het helpt uw vertegenwoordigers sneller te reageren en efficiënter te werken.
LiveAgent en zijn geavanceerde ticketfuncties die de workflow van de ondersteuningsservice stroomlijnen
Door emailsjablonen te gebruiken, kunt u snel relevante informatie toevoegen aan een reeds voorbereid concept, waardoor u tijd bespaart.
Het stroomlijnt het proces van het maken van nieuwe emails, wat tijd bespaart en het gemakkelijker maakt om meerdere berichten achter elkaar te verzenden. Het helpt ook bij het bieden van consistente branding in alle emailcommunicatie van uw bedrijf.
Klantenservice vereist dat u snel op alle vragen kunt reageren en uw klanten in elke fase kunt informeren.
Hiermee kunt u klanten op de hoogte houden van de voortgang van hun vragen. Het helpt ook de klanttevredenheid te verbeteren door hen op de hoogte te houden van de status van hun tickets.
U moet weten wie toegang heeft tot welke informatie. Dit is vooral belangrijk als het gaat om klantenservice, omdat u wilt dat de rollen en verantwoordelijkheden van uw medewerkers duidelijk worden gedefinieerd, zodat er geen verwarring ontstaat over wie wat doet of hoe teamleden met elkaar omgaan.
Het helpt werknemers hun limieten te kennen en voorkomt dat ze toegang krijgen tot informatie die ze niet mogen zien.
SLA’s definiëren duidelijk wat klanten kunnen verwachten en waarvoor providers verantwoordelijk zijn, zodat beide partijen weten wat de gevolgen zijn als ze niet worden nagekomen.
Dit zorgt voor transparantie en verantwoordelijkheid bij het omgaan met klanten die ontevreden zijn over een service. Het helpt ook voorkomen dat medewerkers van de klantenservice beloften doen die ze niet kunnen waarmaken.
Een Service Level Agreement kan veel interne doelen en statistieken dekken en definiëren. De sleutel is evenwicht – te veel of te weinig regels kunnen zakelijke relaties schaden, dus bedenk hoeveel flexibiliteit er moet zijn om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen tevreden zijn met hun SLA.
Een ticketbeheersysteem is een essentieel onderdeel van elke helpdesk, omdat u hiermee kunt volgen, beheren en toewijzen tickets naar de juiste vertegenwoordigers. Het biedt ook een geschiedenis van alle interacties die hebben plaatsgevonden tussen uw bedrijf en elke klant.
Het helpt vertegenwoordigers alle open en gesloten tickets bij te houden en problemen sneller op te lossen. Het biedt ook een geschiedenis van alle interacties die hebben plaatsgevonden tussen uw bedrijf en zijn klanten, zodat u kunt leren van fouten uit het verleden en uw service kunt verbeteren.
Geloof ons: naarmate de tijd verstrijkt, wordt het steeds moeilijker om ze allemaal tegelijk te beheren. Maar maakt u geen zorgen, wij hebben de oplossing.
De beste optie is om een helpdesksoftware te kiezen die een inbox met meerdere kanalen biedt om verschillende kanalen op één plek te beheren. Dankzij een dergelijke oplossing kunt u tickets van meerdere kanalen (bijv. email, chat, sociale media) verwerken en ze integreren in één algemene inbox voor een betere zichtbaarheid en snellere responstijden.
Dit is precies wat beschikbaar is via LiveAgent, en het is eenvoudig in te stellen en te gebruiken. U kunt binnen enkele minuten aan de slag door een nieuw account aan te maken en uw emailadres toe te voegen. Met de gratis proefversie kunt u het uitproberen voordat u een aankoop doet.
Om het meeste uit uw helpdesk te halen, kunt u overwegen deze te koppelen aan andere applicaties die u gebruikt.
Hiermee kunt u alle klantinteracties op één plek beheren, zodat u problemen gemakkelijker kunt volgen en oplossen. Door alle klantinteracties vanuit één interface te beheren, bent u productiever.
Het hangt af van de applicaties waarmee u verbinding wilt maken. Sommige apps zoals LiveAgent en Zendesk hebben ingebouwde integraties met allerlei andere software. Als er geen ingebouwde integratie is voor de door u gekozen app, zijn er meestal connectoren beschikbaar waarmee u dit wel kunt doen.
Met filters kunt u uw tickets op prioriteit ordenen. Als een klant bijvoorbeeld een vraag heeft over zijn accountstatus en een agent moet controleren of deze al dan niet is geblokkeerd, kan hij filteren op alle openstaande tickets met die onderwerpregel.
Met filters kunt u uw tickets op prioriteit ordenen, zodat agenten problemen gemakkelijk kunnen vinden en oplossen. Als gevolg hiervan hoeven agenten niet elk afzonderlijk ticket te doorzoeken om degene te vinden die ze nodig hebben.
Het hangt af van de helpdesksoftware die u gebruikt. Bij sommige softwareoplossingen, zoals LiveAgent, kunt u filters maken door trefwoorden in te voeren (bijv. “accountstatus”). Je kunt ook handmatig filters maken, wat handig is als u ze wilt aanpassen of een andere set criteria wilt gebruiken dan in de software zelf beschikbaar is.
Regels en workflow stellen u in staat bepaalde aspecten van uw helpdesk te automatiseren. Als een klant bijvoorbeeld om zijn emailadres voor het opnieuw instellen van zijn wachtwoord vraagt, kan een automatisch antwoord deze informatie automatisch verstrekken.
Door bepaalde taken te automatiseren, kunt u tijd besparen, de reactiesnelheid verbeteren en minder ruimte laten voor menselijke fouten.
Het proces is afhankelijk van de software die u gebruikt, maar het is meestal relatief eenvoudig te doen. Bekijk tutorials over het maken van regels en workflows voor uw helpdesksoftware als u niet zeker weet hoe u dit moet doen.
Geautomatiseerde regels worden het meest gebruikt in LiveAgent om tickets over te dragen naar bepaalde afdelingen, tags toe te voegen, tickets als spam te markeren of op te lossen.
Naarmate de problemen van klanten complexer worden, kan het voor vertegenwoordigers moeilijk zijn om op de hoogte te blijven van alle informatie. Een kennisbank stelt uw vertegenwoordigers in staat om zelfstandig problemen op te lossen, vaak door zelf het antwoord te vinden, zonder dat ze contact hoeven te zoeken met een andere afdeling, supervisor, enz.
Een interne kennisbank helpt teams om een uniform beeld van klantenondersteuningsgegevens te behouden en problemen daardoor sneller op te lossen. Het maakt het ook gemakkelijker voor nieuwe vertegenwoordigers om aan de slag te gaan.
Voor specifieke oplossingen heb je inzicht nodig in je eigen mogelijkheden. Een interne of openbare kennisbank, die alle product- en procesinformatie bevat, is selfservice voor uw klanten en medewerkers.
Een goede interne kennisbank heeft een paar belangrijke kenmerken:
Normaal gesproken moet een training minstens één keer per jaar worden gepland, maar degenen die dat willen, moeten meer opties hebben. Als er echter iets verandert in het bedrijf dat van invloed is op het werk van helpdeskmedewerkers, zoals een nieuwe software-update of beleidswijziging, dan kunt u overwegen om hen eerder vroeger dan later op te leiden.
Training helpt nieuwe vertegenwoordigers om vertrouwd te raken met het beleid en de procedures van het bedrijf, evenals met de vaardigheden op het gebied van klantenservice die nodig zijn om een succesvolle helpdeskervaring te bieden. Het vermindert ook het personeelsverloop door een omgeving te creëren waarin mensen zich gewaardeerd voelen omdat ze weten hoe ze hun werk goed moeten doen.
U kunt dit doen door ze een dag of twee te laten schaduwen bij een ervaren vertegenwoordiger. U kunt ook training opnemen als onderdeel van de oriëntatie wanneer iemand nieuw bij het team komt.
Als u een groot aantal vertegenwoordigers heeft die allemaal tegelijk moeten worden opgeleid, overweeg dan om een externe consultant in te huren die gespecialiseerd is in klantenservicevaardigheden en procedures zoals zoals technieken voor helpdeskbeheer of hoe om te gaan met moeilijke klanten.
Met klantentevredenheidsbeoordelingen kunt u meten hoe tevreden of ontevreden uw klanten zijn over hun ondersteuningservaring.
Het is belangrijk voor elke serviceorganisatie omdat deze beoordelingen u inzicht kunnen geven in ideeën voor verbetering van de helpdesk. Ook kunnen uw teamleden te weten komen wat hun sterke en zwakke punten zijn.
U zou een systeem moeten hebben waarmee klanten feedback kunnen achterlaten na elke interactie met servicedeskmedewerkers, of dit nu telefonisch of via email is. U kunt ook periodieke enquêtes gebruiken (bijv. eenmaal per kwartaal) waarin wordt gevraagd naar algemene tevredenheidsniveaus in de loop van de tijd, evenals specifieke vragen met betrekking tot recente interacties.
Zodra u deze wijzigingen heeft doorgevoerd, is het belangrijk om te testen of alles naar behoren werkt.
Het geeft u inzicht in hoe goed alles samenwerkt en wat er verbeterd of veranderd kan worden. Als gevolg hiervan blijft de klantenservice-ervaring soepel verlopen, ondanks eventuele aanpassingen die onderweg moeten worden gemaakt.
Een manier om dit te doen is door een bètaversie te lanceren die alleen door bepaalde mensen wordt gebruikt. Zodra alles is getest en goedgekeurd door die gebruikers, kunt u het openbaar vrijgeven. U kunt uw helpdesk ook testen door deze zelf te gebruiken of door iemand te vragen die niet betrokken is geweest bij de totstandkoming ervan.
Een helpdesk is nooit echt “klaar”. U moet constant op zoek zijn naar manieren om het en de klantenservice-ervaring te verbeteren.
Het zorgt ervoor dat uw team altijd op zijn best werkt en klanten een uitstekende ervaring biedt. U kunt ook meten hoe goed de wijzigingen werken, zodat u verbeteringen kunt blijven aanbrengen.
Er zijn veel manieren om een helpdesksysteem te implementeren. U kunt een software as a service (SaaS) model gebruiken, wat de meest populaire optie is, of u kunt de software op uw eigen server installeren. Als u een helpdesksoftware-oplossing wilt testen, ga dan naar LiveAgent. Het is gratis te proberen en heeft de beste klantenondersteuning in de sector.
De contactgegevens van uw klanten, zoals hun namen, emailadressen en telefoonnummers. Daarnaast gedetailleerde informatie over de zaak (zoals beschrijving en bijlagen), een lijst met tags die aan elk ticket zijn gekoppeld, de status en het prioriteitsniveau.
Het ticketbeheersysteem, communicatiekanalen, interne kennisbank, automatisering en integratie. Deze vijf componenten werken samen om een vlotte klantenervaring te bieden.
Geef ze gedetailleerde basisdocumentatie en videozelfstudies. U kunt trainingen geven en extra trainingsmogelijkheden aanbieden voor geïnteresseerden.
Stel doelen in en configureer uw helpdeskplatform dienovereenkomstig. Organiseer uw ondersteuningsmedewerkers per afdeling en bepaal de kantooruren waarin ze beschikbaar zijn. Creëer communicatiekanalen (zoals een mailbox, community portal, kennisbank, social media accounts en live chat) en een contactformulier. Integreer uw helpdesk met andere apps van derden en schakel klantentevredenheidsbeoordelingen in. Bekijk de checklist hierboven voor meer informatie.
Klantenservice evaluatie checklijst
De checklijst voor evaluatie van de klantenservice is uw kans om verbeterpunten te leren kennen. Besteed aandacht aan de suggesties van uw klanten.
Helpdesk kwaliteitsborging checklijst
Ontdek de ultieme helpdesk kwaliteitsborging checklist om uw klantenservice te verbeteren! Leer de beste praktijken, zoals begroetingen, empathie tonen, en effectieve probleemoplossing. Bezoek nu voor een uitstekende service!
Callcenter checklijst met vereisten
Ontdek de ultieme checklist voor callcentervereisten en zorg ervoor dat uw callcenter soepel en efficiënt opereert. Van callcentersoftware tot ervaren personeel en uitstekende gesprekskwaliteit, deze gids behandelt alle essentiële elementen voor succes. Bezoek nu en bereid uw callcenter voor op een vlekkeloze werking!
Ontdek de beste prijs-kwaliteitverhouding met LiveAgent's kosten calculator. Bespaar tot 72% op helpdesksoftware zonder installatiekosten of creditcardvereisten. Vergelijk meer dan 70 oplossingen en profiteer van 24/7 klantenservice. Start je gratis proefperiode van 30 dagen en verbeter je klantenondersteuning moeiteloos.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team