Een handige checklist voor grafisch ontwerpers om nauwkeurige en professionele ontwerpen te maken. Bevat stappen van ontwerpopdracht tot publicatiecontrole.
Er zijn veel elementen waarmee u rekening moet houden bij het ontwerpen van afbeeldingen, en het is belangrijk om uw onderzoek te doen voordat u begint. Gebruik deze handige checklist om u te helpen.
Een checklijst voor grafisch ontwerp is een lijst met elementen die u moet controleren voordat u inhoud publiceert. U moet nadenken over hoe elk aspect zich verhoudt tot uw specifieke doelen.
Het helpt om veelvoorkomende fouten te voorkomen. Het zorgt er ook voor dat uw afbeeldingen nauwkeurig en professioneel ogend zijn. Bovendien helpt het om afbeeldingen van hoge kwaliteit te produceren waarmee uw bedrijf zich zal onderscheiden van de concurrentie.
Een ontwerpopdracht is een document dat alle relevante informatie over een project bevat. Het moet bevatten:
Het geeft u alle informatie die u nodig hebt om aan een project te gaan werken. Als enkele van de kritieke elementen ontbreken, kan dit later in het proces tot fouten en vertragingen leiden.
U kunt zelf een briefing schrijven, maar u kunt dit het beste door uw klant laten doen. Op deze manier zal het vanaf het begin aan hun verwachtingen voldoen.
In deze stap is het niet nodig om een professioneel op vectoren gebaseerd ontwerp- en tekenprogramma te gebruiken. U kunt gewoon Google Docs of een andere tekstverwerker gebruiken.
Onderzoek is cruciaal voor het maken van hoogwaardige beelden die de boodschap nauwkeurig overbrengen. Zorg ervoor dat u informatie verzamelt over het onderwerp waarover u communiceert, evenals relevante ontwerpen van concurrenten.
Het helpt u meer te weten te komen over uw publiek en wat ze zoeken op het gebied van beeldmateriaal. U wilt er zeker van zijn dat de informatie of het concept dat wordt gecommuniceerd duidelijk is en hen niet in de war brengt.
Bekijk andere ontwerpen in uw sector en merken van concurrenten. Afhankelijk van de ontwerpvoorkeuren van consumenten in die markt, kunt u beslissen wat werkt en wat niet.
Als u niet zeker weet waar u moet beginnen, kunt u Behance of Pinterest gebruiken om inspiratie op te doen.
Hiermee kunt u innovatieve ideeën voor uw ontwerpconcept ontwikkelen. De beste manier om deze fase aan te pakken, is ervoor te zorgen dat er geen grenzen of beperkingen zijn, zodat u zoveel mogelijk opties kunt verkennen.
Deze stap zorgt ervoor dat u een breed scala aan concepten heeft om uit te kiezen voordat u naar de volgende fase gaat.
Zorg voor een creatieve omgeving waar iedereen zijn eigen ideeën kan bijdragen, hoe bizar ze ook mogen lijken. Onthoud dat brainstormen geen slechte ideeën kent.
U hebt een notitieboekje en een pen nodig om uw gedachten en ideeën op te schrijven, hoe eenvoudig ook.
Als het gaat om het kiezen van een ontwerpconcept, worstelen creatievelingen vaak, omdat het moeilijk kan zijn om te weten wat het gewenste resultaat zal opleveren.
In dit stadium beperkt u alle concepten die u tijdens het brainstormen heeft gemaakt, waardoor het ontwerpproces eenvoudiger wordt.
Het ontwerpteam moet overeenstemming bereiken over een concept voordat het verder kan. Dit voorkomt later meningsverschillen en verwarring.
Een moodboard kan u helpen het specifieke concept te visualiseren en iedereen op één lijn te krijgen.
Om het best mogelijke ontwerp te maken, is het tijd om uw ideeën te evalueren.
Het helpt de specifieke details van uw ontwerp te bepalen en ervoor te zorgen dat alles in overeenstemming is met uw visie.
U moet uw doelen kennen voordat u ideeën evalueert. Als teamleden samenwerken, zorg er dan voor dat u regelmatig wijzigingen doorgeeft.
Sjablonen kunnen helpen om uw ideeën visueel vast te leggen en verschillende ontwerpopties te evalueren.
Een van de belangrijkste aspecten van elk project is het stellen en halen van deadlines. Deze stap zorgt ervoor dat iedereen die betrokken is bij het project weet wat ze moeten doen en wanneer dit moet gebeuren.
Dit helpt iedereen op het goede spoor te blijven en vertragingen of gemiste mijlpalen te voorkomen.
Maak een tijdlijn met specifieke deadlines voor elke fase van het ontwerpproces. Dit zorgt ervoor dat alles op schema blijft.
Een projectmanagementtool zoals Asana.
Houd rekening met uw budget bij het ontwerpen van elk type inhoud. U geeft niet meer uit dan uw toegewezen budget terwijl u toch alle elementen van uw ontwerp voltooit.
Om ervoor te zorgen dat u het budget niet overschrijdt en toch de look en feel krijgt die u wenst.
Bespreek vooraf eventuele behoeften en beperkingen van uw team. Het helpt u bij het bepalen van uw budget voor elke fase.
Een spreadsheet in Google Spreadsheets voor het organiseren en bijhouden van uw budget.
De volgende stap is het opstellen van ontwerpen zodra u uw concept heeft afgerond. Dit geeft u een beter idee van hoe alles eruit zou moeten zien als het klaar is.
Deze stap maakt herzieningen en feedback mogelijk, zodat de nodige wijzigingen kunnen worden aangebracht voordat het ontwerp definitief is.
Teamleden kunnen in deze periode contact opnemen als ze zich zorgen maken of vragen hebben. Het kan ook bijdragen aan het voorkomen van last-minute wijzigingen die van invloed kunnen zijn op deadlines.
Adobe Photoshop of Illustrator, hoewel dit relatief complexe tools zijn. Voor mensen zonder technische vaardigheden is Canva een veel eenvoudiger alternatief.
Bekijk voordat u begint met het maken van een grafisch ontwerp eerst de projectopzet. Dit betekent de juiste tools kiezen en uw werkruimte op een efficiënte manier inrichten.
Als u de verkeerde tools gebruikt of als uw werkruimte niet correct is ingesteld, kan dit uw workflow vertragen en frustratie veroorzaken.
Als u bijvoorbeeld aan een webontwerp werkt, zorg er dan voor dat u alle benodigde software van tevoren hebt gedownload en geïnstalleerd.
U hebt een goed ontwerpprogramma nodig (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, InDesign, etc.), plus een tekentablet voor grafisch ontwerpers.
Zorg er om te beginnen voor dat de documentgrootte correct is ingesteld.
Het gebruik van de verkeerde documentgrootte kan uw afbeeldingen vervormen en een negatief effect hebben op het algemene uiterlijk van uw ontwerp.
Controleer de afmetingen die nodig zijn voor het project. Uw ontwerp moet passen bij de doeleinden.
Met alle ontwerpprogramma’s kunt u de documentgrootte wijzigen vanuit de documentinstellingen.
De marge is de ruimte tussen de hoofdinhoud en de randen. De afloop is het gebied dat verder reikt dan de “afgemaakte” snijrand.
Als deze niet correct zijn ingesteld, kunnen uw afbeeldingen worden bijgesneden of er uiteindelijk vervormd uitzien.
In de meeste gevallen werkt u standaard met een marge van 0,25 inch en een afloop van 0,125 inch.
De meeste ontwerpprogramma’s hebben standaard instellingen voor marge en afloop die u indien nodig kunt wijzigen.
De kleurmodus kan bepalen hoe kleuren worden gecombineerd op basis van het aantal kanalen in een kleurmodel. Dit kan de kleurdetails en de bestandsgrootte beïnvloeden.
Als u de verkeerde kleurmodus kiest, kunnen uw afbeeldingen na het afdrukken of distribueren vervormd of vervaagd lijken. Ze kunnen er ook heel anders uitzien dan de kleuren die u in uw ontwerpproject ziet.
Als je aan een ontwerp werkt voor een website of sociale media, enz., zorg er dan voor dat de kleurmodus is ingesteld op RGB. Dit zorgt ervoor dat uw logo er accuraat uitziet wanneer het op een computerscherm wordt weergegeven.
Als u uw ontwerp wilt afdrukken, moet u de kleurmodus wijzigen in CMYK.
Adobe Photoshop en Illustrator hebben beide verschillende kleurmodi waaruit u kunt kiezen, zoals indexmodus (256 kleuren), grijswaardenmodus (256 grijstinten) en bitmapmodus (2 kleuren).
In Adobe Photoshop en Illustrator heeft u toegang tot deze opties in het nieuwe documentvenster. Als u al een project heeft aangemaakt, ga dan naar Bestand > Documentkleurmodus.
Zorg ervoor dat lettertypen gemakkelijk leesbaar zijn. U wilt niet dat uw tekst een uitdaging is om door te scannen.
Moeilijk leesbare lettertypen kunnen ervoor zorgen dat uw inhoud moeilijk te begrijpen is.
Blijf eerst bij slechts een paar verschillende lettertypen en gebruik ze consequent in uw hele ontwerp.
Ten tweede, vermijd drukke lettertypen zoals cursief of handschriftstijlen, tenzij ze passen bij uw merkidentiteit.
Als u niet zeker weet welke lettertypen u moet gebruiken, kunt u op sommige websites verschillende lettertypen samen testen voordat u een commit uitvoert. Flippingfonts.com.
In grafisch ontwerp verwijst de lay-out naar de rangschikking van visuele elementen op een pagina die de inhoud van het ontwerp vormen.
De lay-out heeft twee doelen: de boodschap correct overbrengen en informatie op een logische, samenhangende manier presenteren die de meest kritieke punten benadrukt. Als de lay-out niet correct is, kunnen uw afbeeldingen er onprofessioneel en/of ongeorganiseerd uitzien.
Hier zijn vijf punten waarmee u rekening moet houden bij het voorbereiden van een goede lay-out:
Het is mogelijk om uw gidslay-outs te maken en op te slaan als voorinstellingen in Adobe met de functie Gidslay-out.
Het is tijd om uw kleurenpalet voor het project te selecteren.
Een website of afbeelding kan er compleet anders uitzien als de verkeerde kleur wordt gebruikt.
Een felrode achtergrond is bijvoorbeeld mogelijk niet geschikt voor de inhoud van een webpagina. Zelfs het gebruik van witte tekst helpt niet, omdat gebruikers het niet lezen.
Over het algemeen moet u kleuren gebruiken die goed bij elkaar passen en een doel hebben in het ontwerp. Als u niet weet hoe, volg dan de kleurentheorie.
In Adobe kunt u een aangepast kleurenpalet maken. U kunt ook verschillende kleurencombinaties online of in ontwerpboeken vinden als u vastzit.
Als u afbeeldingen in het project opneemt, moet u deze eerst optimaliseren.
Afbeeldingen die niet zijn geoptimaliseerd, maken het uiteindelijke ontwerp te groot of het kan korrelig lijken.
Er zijn veel verschillende manieren om een afbeelding te optimaliseren. U kunt de grootte van het bestand verkleinen door het te comprimeren, of u kunt een afbeeldingsindeling zoals JPEG of PNG gebruiken die het automatisch optimaliseert.
In Adobe Photoshop kunt u met de optie Opslaan voor web afbeeldingen optimaliseren voordat u ze naar verschillende indelingen exporteert. U kunt ook online tools vinden waarmee u uw afbeeldingen gratis kunt optimaliseren.
Als u ontwerp tekst bevat, stelt uzelf dan de volgende vragen:
Als u niet oppast, kan het gebruik van verkeerde lettertypen of tekstuitlijning ervoor zorgen dat uw ontwerp er onprofessioneel uitziet.
Om het juiste lettertypeschema te kiezen, is het cruciaal om een algemeen idee te hebben van hoe uw document eruit moet zien. Als u bijvoorbeeld een flyer maakt voor een evenement, gebruik dan lettertypen die gemakkelijk te lezen zijn en passen bij de toon van het evenement.
In Adobe Photoshop kunt u de tool Tekst gebruiken om tekst te maken en te bewerken. In Adobe Illustrator kunt u met een afzonderlijk hulpmiddel Typ uw tekst opmaken en uitlijnen. U vindt ook meer opties voor het bewerken van tekst binnen beide programma’s onder het menu Venster.
Als u een zwarte achtergrond gebruikt in uw ontwerp, is het belangrijk om rijk zwart te gebruiken in plaats van standaard zwart. Vooral als u van plan bent uw ontwerp af te drukken.
Rijk zwart is dieper dan standaardzwart, waardoor de tekst en andere elementen er scherper en schoner uitzien.
U moet de CMYK-inktwaarden wijzigen. Het kan een paar pogingen kosten om uw perfecte rijke zwarte formule te vinden.
In Adobe Illustrator is er een staal met de naam Grafisch zwart dat u kunt gebruiken om diep zwart te creëren.
Auteursrecht beschermt creatief werk tegen ongeoorloofde reproductie en gebruik. Als uw afbeeldingen of lettertypen gebruikt die niet van jezelf zijn, zorg er dan voor dat u de auteursrechtinformatie van de eigenaar in het document opneemt.
Het gebruik van afbeeldingen of lettertypen zonder toestemming is onwettig, dus u moet de makers vermelden.
U moet toestemming krijgen voordat u een werkstuk gebruikt dat auteursrechtelijk beschermd is. Om te voorkomen dat u een auteursrechtlicentie schendt, moet u deze grondig lezen en begrijpen.
Welke tools moeten worden gebruikt om copyrightinformatie op te nemen?
U kunt copyrightinformatie toevoegen aan elk document in Illustrator, Photoshop of InDesign door Bestand > Bestandsinfo te kiezen.
Het contrast is een geweldige manier om te benadrukken wat essentieel is en om de aandacht van bezoekers naar een bepaald deel van het project te trekken.
Als u te weinig contrast heeft in uw ontwerp, wordt het lezen van de tekst en het herkennen van andere elementen bemoeilijkt.
Contrast is niet alleen beperkt tot kleuren. U kunt contrast toevoegen aan uw ontwerpen door verschillende formaten elementen, texturen en patronen te gebruiken.
U kunt een gratis online tool zoals de Contrast Checker gebruiken om de verschillen tussen verschillende elementen te bepalen.
Als u afbeeldingen of illustraties gebruikt die tekst bevatten, zorg er dan voor dat de elementen in balans zijn.
Grafische elementen moeten worden uitgebalanceerd wanneer u ontwerpt, zodat ze opzettelijk lijken in plaats van per ongeluk.
Evenwicht kan worden bereikt met behulp van verschillende visuele gewichten zoals Symmetrisch, Asymmetrisch, Radiaal of zelfs Off-Balance em>.
In Adobe zijn er een aantal manieren om evenwicht in uw ontwerp te bereiken. Eén manier is om het Regel van derden-raster te gebruiken. U kunt ook de positie en grootte van elementen aanpassen totdat ze er evenwichtig uitzien.
Als u van plan bent uw ontwerp af te drukken, is het belangrijk om snijtekens op te nemen.
Snijmarkeringen helpen de printer te herkennen waar het papier moet worden afgesneden, zodat alles correct wordt weergegeven.
Als u van plan bent uw document commercieel te laten drukken, maak dan eerst een voorbeeldpagina om te controleren of de snijtekens nauwkeurig zijn.
In Adobe kunt u aangepaste snijtekens toevoegen door de instellingen onder Snijtekens aan te passen.
De laatste stap bij het maken van een ontwerp is het opstellen van merkrichtlijnen, zodat iedereen weet hoe ze het grafische ontwerp precies kunnen gebruiken.
Zorg ervoor dat de merkrichtlijnen aangeven hoe en wanneer uw ontwerp kan worden gebruikt, vooral als u een logo of een marketingafbeelding ontwerpt. Het niet vaststellen van duidelijke regels kan in de toekomst tot problemen leiden.
De merkrichtlijnen moeten informatie bevatten over acceptabele bestandsindelingen, kleuren en afmetingen voor de volgende elementen:
U kunt een van de volgende programma’s kiezen: Adobe Illustrator, Microsoft Word of Google Presentaties.
Controleer uw ontwerp nog een keer voordat u het publiceert of naar de drukker of klant stuurt.
Om fouten in het eindproduct te voorkomen, moet u alles dubbel controleren.
Controleer of u niets belangrijks over het hoofd hebt gezien door alle stappen van de checklist voor grafisch ontwerp opnieuw te doorlopen.
Het gebruik van onze checklist is waarschijnlijk de gemakkelijkste manier om dit te bereiken. Ontdek het zelf!
Als uw ontwerp klaar is, is het tijd om het eindproduct te distribueren.
Zorg ervoor dat u uw project in het juiste formaat opslaat. Anders kan het de kwaliteit van uw werk verminderen.
Het exporteren van één project in verschillende formaten is de beste manier om dit te doen.
Standaard rasterbestanden zijn JPEG, PNG en GIF. Bovendien kunt u uw ontwerp in PDF opslaan of exporteren naar AI, EPS, TIFF en PSD voor verdere bewerking.
Conceptuele fase:
Projectconfiguratie:
Ontwerpelementen:
Output:
Abonnementen kunnen sterk variëren, afhankelijk van de ervaring van een ontwerper en het soort project. Over het algemeen rekenen grafische ontwerpers echter ergens tussen de €25 en €200 per uur, met een gemiddeld tarief van ongeveer €75 per uur. Sommige ontwerpers vragen ook een vast bedrag voor een projecttype in plaats van per uur. Deze vergoeding kan variëren van €500 tot €5000 voor een project dat doorgaans 50-100 uur in beslag neemt.
Te veel lettertypen kiezen, inclusief afbeeldingen met een lage resolutie, tekst gebruiken die te klein of moeilijk leesbaar is, en niet genoeg witruimte toevoegen. Het is het beste om maximaal twee of drie lettertypen te gebruiken en ervoor te zorgen dat ze elkaar aanvullen. Afbeeldingen met een lage resolutie zien er vaak wazig en korrelig uit wanneer ze worden vergroot, dus het is verstandig om waar mogelijk afbeeldingen met een hoge resolutie te gebruiken. Witruimte is essentieel voor het creëren van een visueel aantrekkelijke lay-out en het gemakkelijk leesbaar maken van tekst.
Professionele grafische ontwerpers produceren afbeeldingen van hoge kwaliteit die aansluiten bij het esthetische aspect van uw bedrijf, opvallen op sociale media, nieuwe klanten overtuigen en loyaliteit bevorderen. De ontwerpen vereisen later geen tijdrovende en dure ontwerpupdates, maar zien er jarenlang fris uit.
Het moet specifieke ontwerpvereisten, te volgen principes en een beoordelingsproces bevatten. Vul de checklist in en u zult zien dat we al deze aspecten behandelen.
Kennismakingsgesprek checklijst
Ontdek de ultieme Kennismakingsgesprek Checklijst om uw verkoopgesprekken te optimaliseren. Leer hoe u effectief plant, koperkwalificatie uitvoert, klantbehoeften diagnosticeert en de SPIN-methode toepast. Deze gids helpt verkoopteams en -managers georganiseerd te blijven en hun doelen te bereiken. Bezoek nu om uw verkoopstrategieën te verbeteren en succes te garanderen.
Nieuwe klant onboarding checklijst
Optimaliseer het onboardingproces van nieuwe klanten met onze uitgebreide checklist. Zorg voor een naadloze ervaring door een verkoopvertegenwoordiger en klantenservice-medewerker toe te wijzen, contracten te valideren, verwachtingen te identificeren en doelen te stellen. Verhoog klanttevredenheid en herhaalzaken met deze efficiënte gids van LiveAgent. Bezoek de pagina voor meer details en verbeter uw klantrelaties vandaag nog!
Callcenter configuratie checklijst
Ontdek de essentiële Callcenter configuratie checklijst om uw callcenter efficiënt op te zetten. Leer over het schatten van oproepen, kiezen van software en hardware, personeel inhuren, en procesorganisatie. Zorg voor een succesvol functionerend callcenter met deze uitgebreide gids. Perfect voor ondernemers, vertegenwoordigers en managers. Bezoek nu en verbeter uw callcenter!
Sociale mediabeheer checklijst
Word een sociale media ninja met onze uitgebreide checklist voor sociale mediabeheer! Ontdek dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken voor effectief beheer van je accounts, van het plannen van berichten tot het analyseren van statistieken. Ideaal voor social media managers, marketingteams en ondernemers. Mis geen enkele belangrijke taak en verbeter je strategie met onze praktische gids! Bezoek nu en optimaliseer je sociale media succes!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team