Een dagelijkse checklist helpt callcentersupervisors georganiseerd te blijven en hun team effectief te beheren. Het omvat doelen stellen, afwezigheden bijhouden, taken toewijzen, feedback vragen en doelen bijhouden, wat leidt tot hogere productiviteit.
Het werk van een supervisor van een callcenter is nooit gedaan – constant in beweging om ervoor te zorgen dat het team productief is en de doelen haalt. Daarom is het belangrijk dat supervisors een dagelijkse checklijst hebben om hen te helpen georganiseerd en op schema te blijven.
De dagelijkse checklijst van een supervisor van een callcenter is een hulpmiddel om op de hoogte te blijven. Het stelt supervisors in staat hun taken te prioriteren, zodat ze de hele dag productiever kunnen zijn.
Het hebben van een overzicht voor elke dag helpt supervisors vooruit te plannen door te weten wat er moet gebeuren voordat ze verder gaan. Ze zullen geen belangrijke informatie missen of voor verrassingen komen te staan als het tijd is voor hun dienst.
Als supervisor, teamleider of contactcentermanager bent u verantwoordelijk voor het succes van uw team. Alle werknemers moeten werken aan het bieden van de beste klantenervaring en het effectief uitvoeren van hun werk.
Zo’n checklijst is een onmisbare tool die uw dagelijks gebruikt om te zorgen dat alles goed verloopt. Het dagelijks bijhouden van items op uw checklijst is ongelooflijk motiverend – kijk hoe productief en in control u wordt.
Elke dag moet u contactcenterdoelen stellen voor uzelf en uw team. Deze doelen moeten haalbaar en meetbaar zijn, zodat u de voortgang kunt volgen en uw uiterste best kunt doen om succes te garanderen.
Het stellen van doelen voor de dag is belangrijk omdat het u helpt gefocust te blijven op wat er moet gebeuren en uw team gemotiveerd houdt. Bovendien helpt het u om de KPI’s van de klantenservice te halen en de missie van het bedrijf te realiseren.
Begin met het instellen van een doel. Als u bijvoorbeeld ongeveer 20 vertegenwoordigers heeft, stelt u een doel om 100 oproepen binnen een uur te beantwoorden of 50 dagelijkse aanmeldingen te krijgen. Hoe specifieker, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) de doelen zijn, hoe beter.
De dagelijkse checklist van een supervisor van een callcenter moet het in de gaten houden van het personeelsbestand bevatten. U moet de planningen van uw contactcentermedewerkers bekijken, evenals alle andere bronnen die nodig zijn voor de dienst.
Om er zeker van te zijn dat er te allen tijde voldoende mensen aan het werk zijn om inkomende oproepen en/of vragen van klanten af te handelen.
Bekijk uw planning en kijk of er hiaten of overlappingen zijn in de dekking die tijdens de dienst moeten worden aangepakt. Controleer voordat u aan uw dag begint de personeelsbezetting van callcentermanagers en -agenten om er zeker van te zijn dat ze voldoende zijn voor de werklast die tijdens die periodes wordt verwacht – zo niet, pas dan dienovereenkomstig aan.
U kunt een realtime prestatierapport van uw contactcentertechnologie gebruiken om te zien hoeveel agenten zijn aangemeld en in gesprek zijn, evenals hoeveel tijd ze inactief zijn geweest.
Tip: als u nog steeds op zoek bent naar callcentersoftware die aan al uw verwachtingen voldoet, ga dan naar LiveAgent. Het is een oplossing die uw real-time rapportagemogelijkheden zeker zal vergroten.
Als u eenmaal weet hoeveel mensen er op een bepaald moment aan het werk zijn, moet u te laat komen en afwezigheden registreren. Controleer wijzigingen in schema’s van de vorige dag en plan dienovereenkomstig.
Om ervoor te zorgen dat medewerkers op tijd op het werk komen.
Begin met het bijhouden van het aantal werknemers dat elke dag te laat of helemaal niet op het werk arriveert. Gebruik deze informatie om eventuele patronen in aanwezigheid te identificeren, zodat u ze dienovereenkomstig kunt aanpakken. Zo weet u zeker dat uw team altijd voldoende bemand is voor shifts.
Kunt u zich een checklijst voor een callcentersupervisor voorstellen zonder een lijst met projecten en taken voor die dag? Natuurlijk niet.
Om op de hoogte te blijven van wat er gedaan moet worden, zodat niets over het hoofd wordt gezien. Het is essentieel dat u op de hoogte bent van eventuele wijzigingen die gedurende de dag worden aangebracht door andere callcentermanagers of teamleden.
U kunt beginnen met het maken van een lijst met uw dagelijkse doelen of doelstellingen (dat heeft u al gedaan), zodat u zich kunt blijven concentreren op de belangrijkste taken die voor u liggen. Splits vervolgens elk doel op in kleinere taken die moeten worden voltooid om het doel te bereiken.
Zodra u een overzicht krijgt van al uw taken, bent u klaar om ze toe te wijzen aan werknemers.
Het helpt iedereen hun verantwoordelijkheden te begrijpen en zorgt ervoor dat mensen aan de juiste taken werken. Bovendien kan het verwarring en chaos in uw callcenter verminderen en ervoor zorgen dat de planningen van alle medewerkers op orde zijn.
U kunt beginnen met het toewijzen van een taak of project aan elke teamleider. Zij zullen dan verantwoordelijk zijn voor het delegeren van het werk onder hun ondergeschikten en voor de opvolging ervan. Dit vergemakkelijkt de verantwoordelijkheid binnen teams en geeft supervisors ook enige flexibiliteit in de manier waarop ze hun teamleden aansturen.
U kunt ook de toewijzing van werknemers en het hele proces nog verder automatiseren door LiveAgent te gebruiken om taken rechtstreeks vanaf uw dashboard toe te wijzen en ze allemaal op één plek bij te houden. Hoe werkt het?
Intelligente automatisering met online ticketingsoftware kan de workflow van uw vertegenwoordigers stroomlijnen en hen helpen hun werk sneller te doen. U kunt uw eigen automatiseringsregels instellen en de werkverdeling van vertegenwoordigers bepalen.
Tip: LiveAgent heeft een gratis proefversie zonder verplichtingen. Probeer het uit en kijk hoe goed het werkt voor uw team.
Nu u een lijst met projecten en taken hebt, is het tijd om uit te zoeken hoe lang het duurt om elke taak te voltooien.
Het helpt ervoor te zorgen dat alle taken op tijd maar binnen het toegewezen tijdsbestek worden voltooid en dat niets wordt overhaast of vergeten. Door precies te weten hoeveel tijd er beschikbaar is voor elke taak, kunt u uw dag beter plannen.
U kunt beginnen met het inschatten van de hoeveelheid tijd die nodig is om een project of doel te voltooien waaraan meerdere taken zijn gekoppeld. Wijs uw medewerkers vervolgens dienovereenkomstig toe op basis van hun individuele sterke en zwakke punten, b.v. sommige callcentermedewerkers zijn beter in gegevensinvoer en andere in klantenservice.
Er zullen zich gedurende de dag ongetwijfeld ongebruikelijke situaties voordoen die uw plan van de baan kunnen gooien.
Om voorbereid en in staat te zijn om elke situatie die zich kan voordoen aan te pakken. Ook voor toekomstig gebruik. U kunt uw dag in de toekomst beter plannen door rekening te houden met onverwachte gebeurtenissen.
Haal diep adem en beoordeel de situatie. Zal deze taak meer of minder tijd vergen dan oorspronkelijk was toegewezen? Kan iemand anders ervoor zorgen?
Let op speciale omstandigheden die zich gedurende de dag voordoen, zoals een ziekmelding van een vertegenwoordiger of een klantenprobleem dat onmiddellijke aandacht vereist.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle apparatuur en gereedschappen die u gebruikt goed werken voordat u aan uw dienst begint. Het laatste wat u wilt, is dat er iets misgaat tijdens een belangrijke vergadering of project.
Als er tijdens de dienst iets kapot gaat of helemaal uitvalt, kunt u voorkomen dat u kostbare fouten maakt en de reputatie van het bedrijf schaadt.
U moet dagelijks alles van email en softwareprogramma’s controleren voordat u aan het werk gaat voor de dag (of dienst).
Als u problemen opmerkt, meld deze dan onmiddellijk zodat ze kunnen worden opgelost.
Bovendien moeten uw medewerkers u informeren wanneer er iets niet goed werkt, zodat onderhoud direct kan worden aangepakt.
Het is een goed idee om tijdens je dienst minstens één keer met uw team in te checken. Het zal gemakkelijker voor u zijn om bij te houden wat ze doen en hoe lang het duurt om taken uit te voeren.
U kunt eventuele problemen die uw team ondervindt met taken of projecten onmiddellijk oplossen of noteren voordat ze grote problemen worden.
Begin met teamleden te vragen hoe hun dag verloopt en of ze problemen ondervinden. Als dat het geval is, probeer dan zoveel mogelijk informatie te krijgen, zodat u deze kunt doorgeven aan de juiste persoon.
Vraag ze ook naar de deadlines van problemen waaraan ze werken en hoe lang ze denken dat ze erover zullen doen.
Vraag naar hun mening als u wilt weten hoe uw werknemers over hun werk denken.
Een bedrijfscultuur waarin feedback wordt gewaardeerd, verhoogt de tevredenheid en retentie, en uw teamleden zullen productiever zijn op het werk.
Er zijn een aantal verschillende manieren om medewerkers om eerlijke feedback te vragen. Een daarvan is het versturen van een anonieme enquête, waarin teamleden hun gedachten en meningen kunnen delen zonder zich ongemakkelijk te voelen of bang te zijn voor represailles. Als u zich zorgen maakt over specifieke problemen of onderwerpen, kunt u ook individuele vergaderingen houden met elke medewerker.
Welke methode u ook kiest, zorg ervoor dat u luistert naar wat werknemers te zeggen hebben en neem hun feedback serieus. Bedank ze voor hun eerlijkheid en laat ze weten dat u gaat werken aan het oplossen van problemen die ze naar voren hebben gebracht.
Een van de laatste stappen in uw dagelijkse checklist zou moeten zijn om de doelen te documenteren die u gedurende de dag hebt bereikt of overtroffen.
Het management kan bijhouden hoe productief elk lid is en ervoor zorgen dat ze dagelijks aan hun verantwoordelijkheden voldoen.
Je stelt aan het begin van de dag een lijst met doelen op, toch? Vink ze gewoon aan als behaald. Voor degenen die niet worden gehaald, noteer de redenen waarom.
Vergeet niet de behaalde doelen met uw team te vieren, van kleine (zoals 10 positieve meningen op één dag krijgen) tot grote (zoals het verkorten van de gemiddelde behandeltijd met 5 seconden in één maand). Een van de beste manieren om werknemers te motiveren is namelijk om samen hun successen te vieren.
Als je een vroege dienst hebt, licht dan de supervisor die het van u overneemt op de hoogte van alle relevante informatie.
Hierdoor werkt uw team efficiënt samen en mist het geen belangrijke informatie die van invloed kan zijn op het succes van de dag.
Als u onze checklijst goed gebruikt, hebt u al een rapport klaarliggen met alle relevante informatie over je dienst. Print het gewoon uit en geef het af wanneer u vertrekt of stuur het via email. Een andere mogelijkheid is om voor vertrek een kort gesprek te hebben, maar dat is niet altijd mogelijk.
Vergeet niet alle incidenten of uitdagingen waarmee u tijdens uw dienst te maken kreeg te documenteren, zodat ze later op de dag door het management kunnen worden aangepakt.
Het is belangrijk omdat het uw team helpt voorkomen dat dezelfde fouten worden herhaald. Bovendien geeft het uw team ook een idee waar ze op moeten letten.
Op een paar verschillende manieren. U kunt bijvoorbeeld een logboek bijhouden of software gebruiken waarmee u bijvoorbeeld oproepen en klachten kunt volgen. Welke methode u ook kiest, zorg ervoor dat u uw documentatie up-to-date houdt, zodat deze zo nuttig mogelijk is.
Er zullen zich gedurende de dag ongetwijfeld ongebruikelijke situaties voordoen die uw plan van de baan kunnen gooien.
Om voorbereid en in staat te zijn om elke situatie die zich kan voordoen aan te pakken. Ook voor toekomstig gebruik. U kunt uw dag in de toekomst beter plannen door rekening te houden met onverwachte gebeurtenissen.
Haal diep adem en beoordeel de situatie. Zal deze taak meer of minder tijd vergen dan oorspronkelijk was toegewezen? Kan iemand anders ervoor zorgen?
Let op speciale omstandigheden die zich gedurende de dag voordoen, zoals een ziekmelding van een vertegenwoordiger of een klantenprobleem dat onmiddellijke aandacht vereist.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle apparatuur en gereedschappen die u gebruikt goed werken voordat u aan uw dienst begint. Het laatste wat u wilt, is dat er iets misgaat tijdens een belangrijke vergadering of project.
Als er tijdens de dienst iets kapot gaat of helemaal uitvalt, kunt u voorkomen dat u kostbare fouten maakt en de reputatie van het bedrijf schaadt.
U moet dagelijks alles van email en softwareprogramma’s controleren voordat u aan het werk gaat voor de dag (of dienst).
Als u problemen opmerkt, meld deze dan onmiddellijk zodat ze kunnen worden opgelost.
Bovendien moeten uw medewerkers u informeren wanneer er iets niet goed werkt, zodat onderhoud direct kan worden aangepakt.
Het is een goed idee om tijdens je dienst minstens één keer met uw team in te checken. Het zal gemakkelijker voor u zijn om bij te houden wat ze doen en hoe lang het duurt om taken uit te voeren.
U kunt eventuele problemen die uw team ondervindt met taken of projecten onmiddellijk oplossen of noteren voordat ze grote problemen worden.
Begin met teamleden te vragen hoe hun dag verloopt en of ze problemen ondervinden. Als dat het geval is, probeer dan zoveel mogelijk informatie te krijgen, zodat u deze kunt doorgeven aan de juiste persoon.
Vraag ze ook naar de deadlines van problemen waaraan ze werken en hoe lang ze denken dat ze erover zullen doen.
Vraag naar hun mening als u wilt weten hoe uw werknemers over hun werk denken.
Een bedrijfscultuur waarin feedback wordt gewaardeerd, verhoogt de tevredenheid en retentie, en uw teamleden zullen productiever zijn op het werk.
Er zijn een aantal verschillende manieren om medewerkers om eerlijke feedback te vragen. Een daarvan is het versturen van een anonieme enquête, waarin teamleden hun gedachten en meningen kunnen delen zonder zich ongemakkelijk te voelen of bang te zijn voor represailles. Als u zich zorgen maakt over specifieke problemen of onderwerpen, kunt u ook individuele vergaderingen houden met elke medewerker.
Welke methode u ook kiest, zorg ervoor dat u luistert naar wat werknemers te zeggen hebben en neem hun feedback serieus. Bedank ze voor hun eerlijkheid en laat ze weten dat u gaat werken aan het oplossen van problemen die ze naar voren hebben gebracht.
Een van de laatste stappen in uw dagelijkse checklist zou moeten zijn om de doelen te documenteren die u gedurende de dag hebt bereikt of overtroffen.
Het management kan bijhouden hoe productief elk lid is en ervoor zorgen dat ze dagelijks aan hun verantwoordelijkheden voldoen.
Je stelt aan het begin van de dag een lijst met doelen op, toch? Vink ze gewoon aan als behaald. Voor degenen die niet worden gehaald, noteer de redenen waarom.
Vergeet niet de behaalde doelen met uw team te vieren, van kleine (zoals 10 positieve meningen op één dag krijgen) tot grote (zoals het verkorten van de gemiddelde behandeltijd met 5 seconden in één maand). Een van de beste manieren om werknemers te motiveren is namelijk om samen hun successen te vieren.
Als je een vroege dienst hebt, licht dan de supervisor die het van u overneemt op de hoogte van alle relevante informatie.
Hierdoor werkt uw team efficiënt samen en mist het geen belangrijke informatie die van invloed kan zijn op het succes van de dag.
Als u onze checklijst goed gebruikt, hebt u al een rapport klaarliggen met alle relevante informatie over je dienst. Print het gewoon uit en geef het af wanneer u vertrekt of stuur het via email. Een andere mogelijkheid is om voor vertrek een kort gesprek te hebben, maar dat is niet altijd mogelijk.
Vergeet niet alle incidenten of uitdagingen waarmee u tijdens uw dienst te maken kreeg te documenteren, zodat ze later op de dag door het management kunnen worden aangepakt.
Het is belangrijk omdat het uw team helpt voorkomen dat dezelfde fouten worden herhaald. Bovendien geeft het uw team ook een idee waar ze op moeten letten.
Op een paar verschillende manieren. U kunt bijvoorbeeld een logboek bijhouden of software gebruiken waarmee u bijvoorbeeld oproepen en klachten kunt volgen. Welke methode u ook kiest, zorg ervoor dat u uw documentatie up-to-date houdt, zodat deze zo nuttig mogelijk is.
Dit is de verhouding van het geleverde werk gedeeld door de totale capaciteit. Dus als een vertegenwoordiger bijvoorbeeld drie uur in een dienst van acht uur op klantbezoek is, zou de bezetting voor die vertegenwoordiger die dag 37,5% zijn (3 uur werk gedeeld door 8 uur werkcapaciteit).
De tijd die een vertegenwoordiger in gereedheid doorbrengt, wachtend tot inkomende oproepen door hem worden beantwoord. Deze statistiek kan u helpen nauwkeurigere personeelsbeslissingen te nemen.
Dit is de gemiddelde tijd die nodig is om een klantenvraag te behandelen en/of hun probleem op te lossen.
Het percentage bellers dat ophangt voordat ze een vertegenwoordiger bereiken of langer dan een paar seconden met een vertegenwoordiger spreken.
Het percentage vragen van klanten dat bij de eerste poging is opgelost. Als dit percentage hoog is, is de klantenervaring waarschijnlijk op een zeer goed niveau.
Het percentage vragen van klanten dat bij de eerste poging is opgelost. Als dit percentage hoog is, is de klantenervaring waarschijnlijk op een zeer goed niveau.
Een checklijst voor callcenterbeheer is een lijst met dagelijkse taken die worden uitgevoerd door supervisors op deze afdeling om te controleren of ze hun teams effectief beheren. We hebben er hierboven al een voor u gemaakt.
Het managen van een team in een callcenter kan een uitdaging zijn, maar het is belangrijk dat supervisors georganiseerd blijven. Ze moeten een dagelijkse takenlijst maken en ervoor zorgen dat ze elke taak afvinken zodra deze is voltooid.
Een effectieve callcentermanager is iemand die weet hoe hij met uitdagingen om moet gaan en zijn teamleden kan motiveren. Ze hebben uitstekende communicatieve vaardigheden, kunnen gemakkelijk constructieve feedback geven over prestatieproblemen en, belangrijker nog, ze staan altijd voor hun werknemers klaar (of dat nu tijdens een crisis is of gewoon op een gewone werkdag).
Er zijn vijf hoofdtaken van callcentermanagers: plannen, organiseren, aansturen, controleren en bemannen. Ze zijn in wezen verantwoordelijk voor het begeleiden van werknemers en het controleren van hoe goed ze hun toegewezen taken uitvoeren (en het nemen van corrigerende feedback indien nodig).
Supervisors zijn ervoor verantwoordelijk dat hun callcenterteam uitstekende klantenservice biedt. Dit omvat taken zoals het trainen van werknemers in het afhandelen van moeilijke telefoontjes, het bewaken van KPI’s en klachten van klanten.
Een goede supervisor zijn in een callcenter vereist geduld, empathie en inzicht in wat mensen motiveert. U moet ook goed kunnen communiceren met uw medewerkers: geef ze feedback over hun prestaties (zowel positief als negatief), zodat iedereen zich prettig voelt om samen te werken. Zijn er beroepsvaardigheden die u moet hebben om supervisor in een callcenter te zijn? Een dergelijk scala aan vaardigheden omvat: interpersoonlijke vaardigheden; leidinggevende capaciteiten; probleemoplossend vermogen; tijdmanagementvaardigheden en communicatieve vaardigheden.
Helpdesk kwaliteitsborging checklijst
Ontdek de ultieme helpdesk kwaliteitsborging checklist om uw klantenservice te verbeteren! Leer de beste praktijken, zoals begroetingen, empathie tonen, en effectieve probleemoplossing. Bezoek nu voor een uitstekende service!
Callcenter checklijst met vereisten
Ontdek de ultieme checklist voor callcentervereisten en zorg ervoor dat uw callcenter soepel en efficiënt opereert. Van callcentersoftware tot ervaren personeel en uitstekende gesprekskwaliteit, deze gids behandelt alle essentiële elementen voor succes. Bezoek nu en bereid uw callcenter voor op een vlekkeloze werking!
Callcenter configuratie checklijst
Ontdek de essentiële Callcenter configuratie checklijst om uw callcenter efficiënt op te zetten. Leer over het schatten van oproepen, kiezen van software en hardware, personeel inhuren, en procesorganisatie. Zorg voor een succesvol functionerend callcenter met deze uitgebreide gids. Perfect voor ondernemers, vertegenwoordigers en managers. Bezoek nu en verbeter uw callcenter!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team