Verbeter de efficiëntie van uw callcenter en optimaliseer klantervaringen met onze kwaliteitsborging checklist, inclusief gesprek opnemen, juiste vragen stellen, empathie tonen en verwachtingen managen.
Heeft u een callcenter en wilt u er zeker van zijn dat uw team de beste klantenervaring biedt? Waarschijnlijk de beste manier om dit te doen, is door onze checklijst voor kwaliteitsborging van het callcenter te gebruiken.
Bekijk hoe u onze checklijst kunt gebruiken om de efficiëntie van de klantenservice van uw callcenter te verbeteren en ervoor te zorgen dat uw gedragscode.
Het mooie van onze checklijst voor kwaliteitsborging van callcentra is dat het uw team helpt om betere resultaten te leveren in minder tijd. Het kan voor of na een gesprek worden gebruikt om ervoor te zorgen dat u de best mogelijke klantenervaring biedt.
Het doorlopen van de checklist is ook een geweldige manier om de prestaties van uw callcenter te controleren en gebieden te vinden waar het team kan verbeteren. Hebben we al gezegd hoe motiverend het is om een taak af te vinken als voltooid? Bovendien blijft alles overzichtelijk.
Een effectieve controlelijst voor callcenterbewaking kan u helpen groeimogelijkheden te identificeren, ongeacht of u een vertegenwoordiger of manager bent. U kunt dingen opmerken die u gewoonlijk over het hoofd ziet of die u eerder niet had opgemerkt.
Veel bedrijven gebruiken call monitoring software om hun gesprekken op te nemen, zodat ze deze later kunnen evalueren en indien nodig feedback kunnen geven. Afhankelijk van het type bedrijf waarvoor u werkt, kunnen er specifieke regels zijn met betrekking tot wanneer en hoe lang gesprekken moeten worden opgenomen.
Ten eerste helpt het u de prestaties van het team te volgen en te evalueren. Ook kunnen sommige klanten vergeten wat ze eerder in een gesprek hebben gezegd of hun beweringen later betwisten – indien nodig zal een opname uw zaak bewijzen.
U kunt software voor contactcenters gebruiken die gesprekken automatisch opneemt, of u kunt een opnameapparaat zoals een microfoon of headset gebruiken. Welke methode u ook kiest, zorg ervoor dat u het uitprobeert voordat u voor het eerst belt om verrassingen te voorkomen.
Het is verplicht om uw klanten aan het begin van elk gesprek te informeren dat ze zijn opgenomen voor kwaliteits- en trainingsdoeleinden.
Tip: Denk er bij het kiezen van callcentersoftware aan om de opname-opties te controleren. LiveAgent doet dat, en het stelt geen limiet aan het aantal dat u kunt behouden.
Controleer vóór elk gesprek het account van de klant en verzamel alle informatie die u nodig heeft tijdens het gesprek.
Als u de accountgegevens van de klant kent, kunt u betere service bieden en hoeft u tijdens het gesprek niet meerdere keren om basisgegevens te vragen. Door vóór elk gesprek alle relevante informatie te verzamelen, voorkomt u veelvoorkomende fouten en versnelt u het oplossingsproces.
Gebruik een CRM-systeem of ticketbeheersoftware die alle relevante informatie over uw klanten bevat. Open en controleer eerdere gesprekken, zodat u weet of er opnieuw een beller is die speciale aandacht nodig heeft bij het afhandelen.
Vul het ticket in met de volgende informatie:
Tip: als u een CRM-systeem gebruikt, zorg er dan voor dat het account van de klant is gekoppeld aan zijn telefoonnummer. Op die manier ziet u, wanneer u hun gegevens bekijkt, ook alle oproepen en chats die ze met uw bedrijf hebben gehad.
Maak voordat u de telefoon opneemt een script met wat u moet zeggen en hoe u moet omgaan met specifieke situaties als die zich voordoen. Zorg dat u relevante documenten of contactgegevens bij de hand hebt, want deze kunnen van pas komen tijdens het gesprek (bijvoorbeeld als een klant naar zijn rekeningsaldo vraagt).
Het helpt u georganiseerd en gefocust te blijven tijdens het gesprek, wat op zijn beurt resulteert in een betere klantenservice. U kunt moeilijke situaties gemakkelijk aan omdat u precies weet wat u moet zeggen en hoe u moet reageren.
Vóór uw gesprek met de klant moet u opschrijven wat u van plan bent te zeggen en eventuele vragen die hij stelt. Als u LiveAgent gebruikt, is het hele proces een fluitje van een cent. U kunt u gesprekken gemakkelijk voorbereiden door gespreksscripts en notities te maken, zodat u alles bij de hand hebt wanneer u het nodig hebt en u zelfverzekerder klinkt tijdens het gesprek.
Tip: LiveAgent is een complexe, krachtige tool voor callcentra, die tal van geavanceerde functies biedt. Bovendien kunt u het uitproberen met een gratis proefversie.
Als een klant belt, moet deze binnen een bepaald tijdsbestek iemand kunnen spreken (de verwachte reactietijd is afhankelijk van de vereisten van uw bedrijf).
Het laat zien dat je attent bent en dat je om je klanten geeft. Het helpt ook voorkomen dat klanten ophangen of naar een ander bedrijf gaan omdat ze iemand in uw callcenter niet konden bereiken.
Gebruik callcentersoftware met een functie voor automatische oproepdistributie (ACD). Met deze tool kunt u inkomende oproepen verdelen onder vertegenwoordigers in uw team, zodat niemand overweldigd wordt door werk en iedereen zijn deel gelijk verdeeld krijgt. Omdat ze hun werklast dan veel efficiënter kunnen beheren, kan callcenterautomatisering echt helpen om uw callcentermedewerkers te ontlasten van stress.
Als een klant om gevoelige gegevens vraagt, moet u zijn identiteit verifiëren door te vragen om informatie waartoe alleen hij toegang heeft.
Het voorkomt fraude en zorgt ervoor dat de gegevens van uw klanten veilig blijven. Het verifiëren van de identiteit van de beller is ook handig wanneer meer dan één lid van het huishouden toegang heeft tot een account.
Vraag om informatie die alleen de klant kan weten, zoals het rekeningnummer of de geboortedatum. U kunt hen ook om contactgegevens vragen om hun identiteit te verifiëren.
Tip: als u LiveAgent gebruikt, kunt u eenvoudig de identiteit van een beller verifiëren door te vragen naar b.v. hun rekeningnummer. Zo weet u zeker dat u met de juiste persoon spreekt.
U moet vragen stellen die relevant zijn voor de vraag van de klant. Zorg ervoor dat u dit op een beleefde en professionele manier doet.
Om de nodige informatie over het probleem van de beller te verzamelen en vervolgens te bepalen hoe dit het beste kan worden opgelost. Op deze manier kunt u problemen sneller oplossen en tegelijkertijd uw klantenservice verbeteren.
Bezorgdheid, problemen en vragen van klanten variëren per gesprek. Dit betekent dat je verschillende vaardigheden nodig hebt om ermee om te gaan. Het stellen van de juiste vragen kan worden geleerd door voortdurend te oefenen en te trainen.
Naast het hebben van de juiste houding ten opzichte van klanten, moet u een script maken dat hen door elke stap van hun telefoongesprekken leidt, zoals welke vragen ze het eerst moeten stellen, enz.
U moet uw klanten altijd verzekeren dat u klaar, bereid en in staat bent om te helpen.
Door uw klanten te helpen, laat u zien dat u geeft om hun behoeften en wensen.
Luister goed naar aanwijzingen over wat de bellers zouden kunnen ervaren. Daarna moet u specifieke vervolgvragen stellen om te bepalen hoe u hen het beste van dienst kunt zijn.
Gebruik uw stemtoon om empathie over te brengen voor de zorgen van uw klanten. Hierdoor krijgt de beller het gevoel dat hij of zij wordt gehoord en begrepen door iemand die weet hoe hij of zij het beste kan worden geholpen.
Je moet een zorgzame houding hebben tegenover klanten. Luister aandachtig en bied oplossingen die het meest geschikt zijn voor de behoeften of zorgen van elke individuele beller.
Het laat zien dat u geeft om de behoeften en wensen van uw klant door hen hulp te bieden bij het oplossen van hun problemen met een persoonlijk tintje. Dit bouwt vertrouwen op bij uw bellers, wat ertoe kan leiden dat ze in de toekomst loyale klanten worden.
Neem eerst even de tijd om te luisteren naar wat de klant zegt en vraag dan om vragen te verduidelijken zodat hun zorgen beter begrepen kunnen worden. Luister aandachtig en laat zien dat u de zorgen van de beller serieus neemt.
Als u kunt, probeer je dan in hun schoenen te verplaatsen en te begrijpen waar ze vandaan komen. Daarnaast helpt het als u de toon van uw stem kunt gebruiken om begrip naar de beller over te brengen door dingen te zeggen als “Ik weet wat u doormaakt” of “Dat klinkt alsof het echt frustrerend is voor u”.
Bedank hen dat ze het probleem onder uw aandacht hebben gebracht en laat hen weten dat u zult doen wat u kunt om het probleem op te lossen.
Een goede vertegenwoordiger is iemand die zijn klanten kan vragen wat ze willen van een interactie. Als u weet wat ze willen, is het gemakkelijker om een oplossing te bieden die aan die behoeften of zorgen voldoet.
Als vertegenwoordigers niet genoeg tijd aan deze stap besteden, kunnen ze het probleem van een klant mogelijk niet volledig oplossen en niet alleen frustreren, maar het ook erger maken voor alle betrokkenen. Versnel het oplossingsproces door direct te achterhalen wat de klant nodig heeft.
Begin met de beller te vragen wat zijn voorkeursresolutie is. Dit kan van alles zijn, van het willen van een terugbetaling tot het simpelweg horen van een uitleg over wat er is gebeurd. De verwachtingen van de klant moeten hier een prioriteit zijn.
Als u het probleem niet meteen kunt oplossen, laat hen dan weten dat u zo snel mogelijk contact met hen opneemt met een oplossing. Houd er rekening mee dat als u niet genoeg productkennis heeft, sommige klanten misschien met een andere persoon in uw bedrijf willen praten over hun zorgen voordat ze een beslissing nemen.
Als u realistische verwachtingen kunt wekken bij uw klanten, helpt dit om het probleem sneller en bevredigender op te lossen.
Het helpt verwarring of misverstanden tijdens het gesprek te voorkomen. Als u dit doet, weet uw klant ook wat hij van u kan verwachten en hoe lang het oplossingsproces kan duren.
Laat de klant weten wat er aan de hand is en wat ze moeten doen. Probeer duidelijk en beknopt te zijn met uw instructies, zodat er aan geen van beide kanten ruimte is voor verkeerde interpretaties.
Informeer uw klanten ook over de stappen die ze moeten nemen om hun probleem op te lossen. U kunt hen bijvoorbeeld vertellen welke documenten moeten worden opgestuurd of hoe lang het duurt voordat een terugbetaling is verwerkt, indien van toepassing.
Geef ze indien mogelijk een geschat tijdsbestek waarin ze een oplossing kunnen verwachten.
Als het probleem van een klant niet door een vertegenwoordiger zelf kan worden opgelost, kan het nodig zijn het gesprek door te verbinden naar een supervisor of iemand anders anders in uw bedrijf.
Het kan helpen om het probleem van de klant sneller en effectiever op te lossen. In sommige gevallen beschikt een agent mogelijk niet over alle informatie die hij nodig heeft om het probleem van de klant volledig op te lossen. Door een klant over te dragen aan een supervisor of een andere vertegenwoordiger, geeft u hem de mogelijkheid om alle nodige informatie en ondersteuning te krijgen die hij nodig heeft.
Hoewel het proces per bedrijf kan verschillen, is het geweldig als uw contactcenter over callcentersoftware beschikt die het hele proces veel eenvoudiger maakt. Wanneer u LiveAgent-oproeproutering gebruikt, kunt u een oproep met één klik doorverbinden.
Anders moet u ze zelf overdragen door eerst toestemming te vragen en vervolgens de supervisor of een andere agent in uw bedrijf te bellen die u kan helpen het probleem op te lossen. Dat kan erg tijdrovend zijn en de frustratie van uw klanten vergroten.
Tip: vertegenwoordigers moeten er altijd voor zorgen dat ze alles hebben gedaan wat in hun macht ligt voordat ze bellers doorverbinden, om niet meer tijd aan hen te verspillen dan absoluut noodzakelijk is.
Zodra de vertegenwoordiger alle benodigde informatie heeft, is het tijd om het probleem van de beller op te lossen.
Het is het doel van elke medewerker van de klantenservice om elk probleem zo snel mogelijk op te lossen, zodat klanten niet meer tijd aan de telefoon hoeven te besteden dan absoluut noodzakelijk is.
U moet een oplossing bieden die eerlijk en redelijk is en rekening houdt met de behoeften van de klant. Het is belangrijk om niet te veel te beloven, dus als een vertegenwoordiger niet weet of een bepaalde oplossing mogelijk is, is het beter voor hem om dat te zeggen in plaats van iets onrealistisch te beloven.
Sommige klanten aarzelen misschien om akkoord te gaan met een oplossing als ze de kosten en baten ervan niet begrijpen. Om alle voordelen van het beleid van een klant goed uit te leggen, moet u het grondig kennen.
De beller kan een weloverwogen beslissing nemen over wat hij wil doen en begrijpen waar hij mee instemt.
Geef specifieke voorbeelden en uitleg aan de klant over hoe de oplossing hen ten goede zal komen of leg eventuele bijbehorende kosten uit. Wees duidelijk over mogelijke risico’s die kunnen voortvloeien uit het kiezen van de ene oplossing boven de andere.
Als de klant eenmaal heeft ingestemd met een oplossing, is het belangrijk dat hij weet wat er daarna gaat gebeuren. Als ze een terugbetaling krijgen of iets per post krijgen, wanneer kunnen ze dit dan verwachten?
Klanten willen zekerheid dat hun probleem wordt opgelost en dat ze niet worden vergeten.
Veel klanten weten niet wat ze kunnen verwachten nadat het gesprek is beëindigd. Daarom moeten agenten altijd uitleggen wat er daarna gaat gebeuren en hoe de klant indien nodig weer contact kan opnemen met de ondersteuning.
Minimaliseer de inspanning en zorg ervoor dat uw klanten het gevoel hebben dat u hun probleem voorgoed hebt opgelost.
Vraag of uw beller nog vragen heeft voordat u het gesprek beëindigt.
Het geeft de vertegenwoordiger de kans om het gesprek af te ronden en een positief einde te geven, en de klant eventuele laatste vragen te laten stellen.
Probeer niets voor de klanten te verbergen en vertel altijd de waarheid wanneer u reageert. Dat betekent dat u dit doet, zelfs als wat u zegt niet is wat de beller wil horen.
Geef contactgegevens op zodat de klant contact kan opnemen met het ondersteuningsteam.
Neem even de tijd om de beller te bedanken voor de tijd en het geduld.
Het belang van “dankuwel” zeggen kan niet worden onderschat – dit eenvoudige gebaar zorgt ervoor dat klanten tevreden blijven met hun service-ervaring. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen in agenten en bevordert loyaliteit door zorg te tonen voor/jegens klanten.
Sommige vertegenwoordigers geven misschien de voorkeur aan een eenvoudig “dankuwel” aan het einde van gesprekken, terwijl anderen misschien een persoonlijk tintje willen toevoegen door de klant bij naam aan te spreken of een kleine opmerking toe te voegen.
Na afloop van een gesprek is het belangrijk om te bevestigen dat de klant tevreden is met hoe de zaken zijn afgehandeld.
Hierdoor kunnen vertegenwoordigers gesprekken met een positieve noot afsluiten en voelen klanten zich gewaardeerd.
Vraag de klant of hij tevreden is met de oplossing en of er aspecten van het gesprek waren die hem niet bevielen, en wat er beter had gekund.
Een andere manier is om een vervolgbericht te sturen met een enquêtelink of verdere vragen over hoe goed het gesprek is verlopen. Dit is waarschijnlijk een veel effectievere strategie dan gewoon vragen, omdat mensen eerlijker zullen zijn als ze niet aan de telefoon zijn met een vertegenwoordiger van uw bedrijf. Hierdoor komt u direct na het gesprek achter hun ware mening.
Na elk gesprek moet de vertegenwoordiger hun prestaties evalueren en hun vaardigheden dienovereenkomstig beoordelen.
Identificeer gebieden die verbetering of training behoeven, zodat vertegenwoordigers beter voorbereid zijn op elke situatie die zich kan voordoen tijdens het afhandelen van oproepen.
De eenvoudigste manier is dat de vertegenwoordiger na elk gesprek zijn eigen prestaties beoordeelt, maar een andere optie is dat een supervisor of een andere manager dit namens de vertegenwoordiger doet.
U kunt ook nadenken over enkele motivatieprogramma’s voor vertegenwoordiger naar b.v. beloon de best presterende callcentermedewerkers. Zo’n voorbeeld is LiveAgent-gamificatie. Het brengt een aantal spelelementen naar de werkomgeving en betrekt de vertegenwoordigers door middel van beloningen, ranglijsten en vele andere aanpasbare functies.
Feedback is meer de verantwoordelijkheid van leidinggevenden dan van vertegenwoordigers. Ze moeten vertegenwoordigers door het proces van het verbeteren van hun prestaties leiden.
Door zorgvuldige evaluatie kunnen vertegenwoordigers leren van fouten en groeien als klantenserviceprofessionals. Dit zal resulteren in hogere klantentevredenheidsscores in het algemeen.
De beste manier is met formele processen zoals een-op-een/online ontmoetingen tussen supervisors en vertegenwoordigers om te bespreken hoe elk gesprek is verlopen en wat er de volgende keer beter had gekund, enz.
Als de prestaties van de vertegenwoordiger niet aan uw normen voldoen, verwijs hem dan door voor training.
Training kan vertegenwoordigers helpen hun vaardigheden te verbeteren en effectiever klantenservice te verlenen.
U kunt een trainingssessie plannen met de agent of hen extra middelen geven om hun prestaties te verbeteren. Bied al uw vertegenwoordigers altijd groeimogelijkheden door middel van educatieve cursussen of on-the-job-training.
Hieronder vindt u een lijst met tips over hoe u onze checklijst voor callcenterbewaking kunt gebruiken:
Kwaliteitsborging in een callcenter is het proces van het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening door vertegenwoordigers. Het zorgt ervoor dat elke vertegenwoordiger in de loop van de tijd consistent uitstekende klantenservice biedt. Door de kwaliteit van de dienstverlening van vertegenwoordigers te bewaken en te verbeteren, kunnen callcenters ervoor zorgen dat hun klanten tevreden zijn met het serviceniveau dat ze ontvangen.
Bewaak callcenterstatistieken en belangrijke prestatie-indicatoren, zoals gemiddelde afhandelingstijd (AHT), klantentevredenheid of netto promotorscores. U moet ook de prestaties van agenten evalueren op basis van deze criteria wanneer u opnamen controleert of naar live-oproepen luistert
Verzeker klanten door hun identiteit te verifiëren, de juiste vragen te stellen en de volgende stappen op een duidelijke en beknopte manier uit te leggen. Wees bereid om klanten te helpen hun problemen op te lossen en zorg ervoor dat ze tevreden zijn met de oplossing.
U kunt de kwaliteit van een callcenter evalueren door naar opgenomen gesprekken te luisteren, prestatiestatistieken van agenten (bijv. gespreksduur) te bekijken en klanten om feedback te vragen over hun ervaringen met vertegenwoordigers.
Helpdesk kwaliteitsborging checklijst
Ontdek de ultieme helpdesk kwaliteitsborging checklist om uw klantenservice te verbeteren! Leer de beste praktijken, zoals begroetingen, empathie tonen, en effectieve probleemoplossing. Bezoek nu voor een uitstekende service!
Callcenter supervisor dagelijkse checklijst
Ontdek de ultieme dagelijkse checklijst voor callcentersupervisors! Organiseer je dag, beheer je team effectief en blijf productief met taken zoals doelen stellen, afwezigheden bijhouden, en feedback verzamelen. Ideaal voor supervisors die hun team naar succes willen leiden. Bekijk de checklijst nu!
Callcenter checklijst met vereisten
Ontdek de ultieme checklist voor callcentervereisten en zorg ervoor dat uw callcenter soepel en efficiënt opereert. Van callcentersoftware tot ervaren personeel en uitstekende gesprekskwaliteit, deze gids behandelt alle essentiële elementen voor succes. Bezoek nu en bereid uw callcenter voor op een vlekkeloze werking!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team