Een handige checklist voor het starten van een bedrijf met tips over medewerkers, klantenservice, doelen stellen, financieel beheer en onboarding. Bevat stappen zoals marktanalyse, locatiekeuze, vergunningen en het opstellen van een businessplan.
Bent u klaar om uw eigen bedrijf te starten?
Het is een van de engste en tegelijkertijd meest opwindende dingen die iemand in zijn werkende leven kan doen.
Om dit proces gemakkelijker te maken, hebben we een lijst met stappen gemaakt om u te begeleiden bij het starten van uw nieuwe bedrijf. Als u klaar bent met lezen, hopen we dat u zich zelfverzekerder en beter voorbereid zult voelen.
Gebruik deze checklijst als stappenplan om u door het opstartproces te leiden. Het zal u helpen op het goede spoor te blijven en uiteindelijk te slagen. Vergeet niet te zoeken naar de middelen die het beste van toepassing zijn op uw situatie. Als u een Etsy shop begint, zoek dan naar een Etsy shop checklijst, als u aangeeft een SaaS-bedrijf, zoek naar de juiste informatie over SaaS.
De eerste en meest cruciale stap is beslissen wat voor soort bedrijf u wilt runnen. Er zijn veel verschillende opties, dus de mogelijkheden kunnen eindeloos lijken. Denk na over waar u gepassioneerd over bent en of u er een bedrijf van kunt maken.
Het zal helpen bepalen of u uw idee moet nastreven, hoeveel geld u nodig hebt en waar u verder moet.
Zodra u deze lijst heeft gemaakt, moet u nadenken over hoe u er een bedrijf van kunt maken.
Tip: onthoud dat uw idee niet ingewikkeld of overdreven hoeft te zijn.
Zodra u heeft bepaald welk type bedrijf u wilt starten, is het tijd om uw concurrentie en de branche in het algemeen te onderzoeken.
Het geeft u een beter idee of uw bedrijf potentieel heeft of niet. U leert ook hoe groot de markt voor het product of de dienst kan zijn. Zo voorkomt u dat u iets probeert te verkopen waar al veel concurrentie voor is.
Gebruik deze stap om te bepalen of er ruimte is voor meer bedrijven, hoeveel geld het kost om uw idee te lanceren en welke marketing u nodig hebt.
Er zijn veel manieren om dit te doen, maar de eenvoudigste is door Google te gebruiken.
Tip: iets vinden dat er erg goedkoop of verouderd uitziet, kan een teken zijn dat er nog niet veel concurrentie is in het gebied, dus uw bedrijf heeft hier mogelijk potentieel.
Wat zijn de kernvaardigheden die nodig zijn voor het runnen van een bedrijf?
Stel bijvoorbeeld dat u een marketingbureau begint. In dat geval helpt het als de eigenaar ervaring heeft met marketing en weet welke tactieken werken en welke niet voor verschillende soorten bedrijven.
Welke vaardigheden zullen in het algemeen nuttig zijn?
Zo’n lijst helpt u te bepalen welke vaardigheden je al hebt en die u moet ontwikkelen om uw bedrijf effectief te beheren.
Het is een goed idee om te beginnen met uitzoeken hoeveel uw product of dienst gaat kosten.
Je moet enige financiële onafhankelijkheid hebben om niet afhankelijk te zijn van leningen van mensen.
Als u momenteel een fulltime baan hebt, is het verstandig om zoveel mogelijk geld opzij te zetten, zodat u nog voldoende spaargeld hebt als u besluit te stoppen.
Tip: kijk naar overheidssubsidies en leningen waarmee u uw bedrijf op weg kunt helpen.
Welke tools moet u gebruiken om de beste prijs te vinden?
Een fysieke aanwezigheid is de volgende stap bij het starten van een bedrijf.
Het zal u helpen beslissen of er genoeg ruimte is, hoeveel geld u moet investeren voor de openingsdag, enz.
Overweeg:
Het is nu tijd om op zoek te gaan naar een makelaar die u met alles kan helpen, van het vinden van de juiste plaats tegen de juiste prijs tot het organiseren van inspecties en onderzoeken.
Het starten van een bedrijf kan behoorlijk wat geld kosten. U moet genoeg in reserve houden voor maanden wanneer uw verkopen laag of niet bestaan, dus budgeteer dienovereenkomstig. Het kan jaren duren voordat u winst begint te maken als u geen plannen maakt voor de trage maanden.
Hierdoor kunt u bepalen of uw bedrijf het wel of niet aankan en of er manieren zijn om vóór de openingsdag meer geld te besparen zonder al te veel financiële tegenslagen.
Je moet niet alleen weten hoeveel geld je nodig hebt om u bedrijf te starten, u moet ook bepalen wat er nog meer moet gebeuren (benodigdheden, marketing).
Het helpt enorme financiële verliezen te voorkomen en geeft u ideeën voor manieren om uw bedrijf te verbeteren.
Als u maar één persoon kunt inhuren, zou dat een boekhouder moeten zijn die ervoor kan zorgen dat al uw administratieve taken worden gedaan. Als u echter een extra medewerker kunt opnemen, overweeg dan iemand in te huren om de klantenservice of verkoop te verzorgen.
Ten eerste kunt u taken delegeren zodat u zich kunt concentreren op het grotere geheel en niet verzandt in kleine details of dagelijkse taken. Het stelt de ene medewerker ook in staat zich volledig op verkoop te concentreren, terwijl een andere zich volledig op marketing richt.
Zorg ervoor dat u alle noodzakelijke juridische stappen volgt om een bedrijf te starten, vooral als het uw eerste keer is.
Als u zich houdt aan alle wettelijke vereisten voor het starten van uw bedrijf, voorkomt u mogelijke problemen bij het overtreden van de wet in de toekomst.
Start dit proces zodra u uw bedrijf opent en het een vast onderdeel van uw bedrijfsvoering maakt.
Welke tools moet ik gebruiken om alle vereiste vergunningen, certificaten en licenties te verkrijgen?
Dit is uw kans om een geweldige eerste indruk te maken op potentiële nieuwe klanten en klanten.
Als u een actief, professioneel e-mailadres en een website hebt, kunnen mensen gemakkelijk contact met je opnemen. Dit is vooral belangrijk als u geen bedrijfslocatie heeft, d.w.z. als het bedrijf volledig online opereert.
Probeer indien mogelijk een domein te gebruiken dat overeenkomt met de door u gekozen bedrijfsnaam, zodat mensen online meer over uw bedrijf te weten kunnen komen.
Het kan de toon zetten voor hoe mensen uw bedrijf in een vroeg stadium zien. Kies iets unieks en herkenbaars dat weerspiegelt waar uw bedrijf over gaat.
Tip: vermijd namen die moeilijk te spellen zijn, voer een handelsmerkonderzoek uit en zorg ervoor dat de naam goed klinkt als hij hardop wordt uitgesproken.
Als u uw bedrijf serieus neemt, beschermt het toevoegen van een juridische bedrijfsentiteit (bijvoorbeeld een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) u als iemand de naam van uw bedrijf betwist of probeert af te pakken wat u toebehoort door te beweren dat zij dit eerst hebben gedaan (op dezelfde manier als hoe handelsmerken werken).
Door een afzonderlijk bedrijf op te richten met eigen rechten en verantwoordelijkheden kunt u uw bezittingen beschermen. Zelfs als u niet met veel geld begint, is het oprichten van een juridische entiteit essentieel om uw bedrijf te beschermen.
Afhankelijk van het land, de regio of de staat kan dit proces verschillen:
Veel nieuwe startups beginnen hun leven in een thuiskantoor of co-working-ruimtes. Hoewel dit opties zijn die de kosten laag kunnen houden en tegelijkertijd flexibiliteit bieden in hoe en wanneer werknemers werken, wilt u misschien een nieuwe ruimte zoeken naarmate uw team en zakelijke behoeften groeien.
Zorg ervoor dat de kantoorruimte de cultuur en het imago van uw bedrijf weerspiegelt.
Als iemand uw website of winkel persoonlijk zou bezoeken, zouden ze dan de best mogelijke indruk krijgen?
De beste plaats om te beginnen is door te zoeken naar een makelaar bij u in de buurt die kan helpen bij het vinden van bedrijfsruimten en commercieel onroerend goed.
Zodra u een aantal mogelijke opties heeft geïdentificeerd, wilt u rekening houden met factoren zoals locatie (is het dicht genoeg bij huis om er elke dag te kunnen werken?), voorzieningen (wat bieden ze? Hoeveel zouden het kost als je die diensten nodig hebt?) en de prijs.
Je kunt dan de beste kantoorruimte kiezen uit alle beschikbare opties.
Beschrijf de missie en waarden van uw bedrijf om medewerkers te helpen in moeilijke tijden of projecten.
Uw medewerkers weten precies wat er moet gebeuren en hoe ze kunnen helpen. Een duidelijke missie en waarden zorgen ervoor dat iedereen op één lijn zit over de bedrijfscultuur. Voeg statistieken toe, zoals omzetgroei of het aantal nieuwe klanten dat elke week/maand wordt verworven.
De beste manier om te beginnen is door SMART-doelen voor uw bedrijf te maken, wat specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden betekent.
Stel doelstellingen in die realistisch maar uitdagend genoeg zijn om met u mee te groeien terwijl u de horizon van het bedrijf verbreedt.
Denk na over hoe uw product de problemen van uw prospects op een innovatieve manier zal oplossen. Focus op wat uw product of dienst uniek en beter maakt dan de rest.
Als u op de hoogte bent van de pijnpunten van uw ideale klant, kunt u producten maken die deze problemen oplossen.
De beste manier om meer over uw klanten te weten te komen, is door met ze te praten. Een manier om dit te doen is door enquêtes te maken om directe feedback van klanten te verkrijgen.
Er zijn veel manieren waarop een startende ondernemer meer te weten kan komen over zijn doelgroep. Enkele geweldige bronnen om te gebruiken zijn:
Zorg ervoor dat u een boekhouder heeft die u kan helpen met de bedrijfsfinanciën.
Uw bedrijfsaccountant zorgt ervoor dat alle fiscale implicaties en boekhoudkundige gegevens gedekt zijn, terwijl uw boekhouder zorgt voor dagelijkse aspecten zoals facturering en verwerking van verkooporders.
Ontmoet hen indien mogelijk persoonlijk op hun kantoor, zodat u de omgeving zelf kunt zien. Als u dat niet kunt, is een telefoontje of een Skype-vergadering misschien een betere optie.
Zorg ervoor dat ze ervaring hebben binnen uw bedrijfssector, want het zal waarschijnlijk enige tijd duren voordat ze begrijpen hoe uw bedrijf functioneert.
Vergeet niet om reviews en verwijzingen te controleren.
Uw unieke verkoopvoorstel (USP) is een zin die het concurrentievoordeel van uw bedrijf samenvat.
Een sterke USP helpt u om u te onderscheiden van de concurrentie.
De beste manier om het concurrentievoordeel van uw bedrijf te bepalen, is door feedback te verzamelen van uw beoogde klantenbestand. Overweeg om indien mogelijk een vragenlijst te gebruiken of een informeel interview te houden met een aantal van deze mensen. Zodra u dit hebt gedaan, gaat u op zoek naar patronen in de feedback die u ontvangt.
In het begin kan het lastig zijn om te weten welke promotionele activiteiten het meest effectief zijn. Probeer zo snel mogelijk een plan klaar te hebben. Trap echter niet in de valkuil om uw promotiecampagne niet regelmatig aan te passen.
Het zal helpen om verkopen te verhogen en uw bedrijf bekend te maken bij meer klanten.
Test verschillende activiteiten en kijk welke het beste werken voor uw bedrijf. Als je eenmaal iets hebt gevonden dat goed voor u werkt, is het essentieel om ermee door te gaan totdat een andere activiteit nog effectiever blijkt te zijn.
Een bedrijfsplan is een routekaart naar succes en moet belangrijke zakelijke mijlpalen, tijdlijnen en financiële gegevens bevatten.
Als u haalbare doelen hebt, samen met een realistisch schema en specifieke actiepunten, vergroot u uw kansen om ze te bereiken.
Hier zijn enkele van de essentiële componenten:
Vraagt u zich af wat u nog meer nodig heeft bij het starten van uw bedrijf? Dan ben je wellicht geïnteresseerd in ons artikel over de beste helpdesksoftware voor kleine bedrijven. Ontdek verschillende opties en leer hoe u de juiste kiest zonder veel geld uit te geven. Bekijk nu het artikel!
Het starten van een bedrijf in 2023 lijkt misschien moeilijker dan voordat de pandemie voor zoveel onzekerheid zorgde. Een gedegen businessplan dat voorkomt dat u iets belangrijks mist, is belangrijker dan ooit tevoren. Onze checklist voor het opstarten van een bedrijf helpt u ervoor te zorgen dat u op de goede weg bent.
Het bedrag hangt af van je idee en hoe groot het is. Over het algemeen geldt dat hoe meer mensen betrokken zijn bij een idee of product, hoe complexer en duurder het zal zijn. Als u echter aan het bootstrappen bent (beginnend met weinig externe financiering, zou dit veel onnodige kosten moeten helpen voorkomen.
Het simpele antwoord is om je huiswerk te doen. U moet de markt onderzoeken, op de hoogte zijn van branchetrends en een frisse benadering kiezen die nog niet eerder is gedaan.
Niet noodzakelijk. Het mooie van internet is dat u nu veel kunt leren van boeken, cursussen, mentoren, enz.
De beste manier is door problemen op de markt te vinden en er oplossingen voor te bedenken. Dit kan door u eigen pijnpunten te bestuderen, die ook op anderen van toepassing kunnen zijn.
Enkele van de meest opvallende zijn onder meer uw eigen baas zijn, controle uitoefenen over wat u doet en hoe u het doet, plus het ontwikkelen van vaardigheden die u hele leven op andere gebieden kunt gebruiken.
Het belangrijkste is om een idee te hebben dat de marktvraag oplost of beantwoordt. U hebt ook goede leiderschapskwaliteiten, kritisch denkvermogen en goed kunnen communiceren met anderen nodig, vooral als u probeert het team van uw bedrijf te laten groeien
Het moet wel. En er zijn veel manieren om ervoor te zorgen dat dit het geval is. Ze omvatten het vinden van een niche, het hebben van een innovatief idee en het gebruik van analysetools (bijv. Google Analytics) en optimalisatietools (bijvoorbeeld Google Search Console).
Het is belangrijk om te onthouden dat het starten van een bedrijf slechts het topje van de ijsberg is. Er zijn veel verschillende stappen om uw bedrijf te laten groeien tot iets duurzaams en uiteindelijk winstgevend. Wat u later kunt doen, kan ingewikkelder zijn, afhankelijk van de sector, maar dit hangt sterk af van het stadium van bedrijfsgroei waarin u zich bevindt. Het wordt ook de hoogste tijd om zakelijke verzekeringen en sociale zekerheid te regelen. Kies een ervaren verzekeringsvertegenwoordiger en sluit een adequate zakelijke verzekering af.
Enkele van de meest opvallende zijn de dreiging om geld te verliezen en lange uren te maken in moeilijke tijden.
Callcenter checklijst met vereisten
Ontdek de ultieme checklist voor callcentervereisten en zorg ervoor dat uw callcenter soepel en efficiënt opereert. Van callcentersoftware tot ervaren personeel en uitstekende gesprekskwaliteit, deze gids behandelt alle essentiële elementen voor succes. Bezoek nu en bereid uw callcenter voor op een vlekkeloze werking!
Nieuwe klant onboarding checklijst
Optimaliseer het onboardingproces van nieuwe klanten met onze uitgebreide checklist. Zorg voor een naadloze ervaring door een verkoopvertegenwoordiger en klantenservice-medewerker toe te wijzen, contracten te valideren, verwachtingen te identificeren en doelen te stellen. Verhoog klanttevredenheid en herhaalzaken met deze efficiënte gids van LiveAgent. Bezoek de pagina voor meer details en verbeter uw klantrelaties vandaag nog!
Checklijst voor het starten van een nieuwe job
Ontdek de ultieme checklijst voor het succesvol starten van je nieuwe job. Leer essentiële bedrijfsinformatie, bereid je voor op je eerste dag en ontmoet je nieuwe team. Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid en begin met een knaller!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team